Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lage øl,vin eller cider under 18 år ?


pedero

Anbefalte innlegg

Hei, jeg satt å leste på straffeloven om alkohol og mindreårige og hvordan det er "lovelig" og drikke hviss du er under 18, men du blir tatt med til politistasjonen hvos du blir tatt av politiet. Men uansett det står at det ikke er lov å skjenke, utlevere eller selge alkoholholdige drikker til mindreårige-

 

Da lurer jeg på om hvis en under 18 foreksempel lager eplecider fra juce eller begynner å lage øl da er det jo ingen som utleverer, selger eller skjenker det til en mindreårig ettersom han/hun lager det selv.

 

Hvis du gjør det kan politiet da ta utstyret ditt hvis du lager og du er mindreårig fordi du gjør egentlig i bunn og grunn ikke noe ulovelig.

stemmer det ?

 

Takk på forhånd :)

Endret av severing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh, finner ikke noe om verken "16+" eller "komfirmert" i alkoholloven, sikker på at dere har sett rett sted?

Nei jeg har ikke sett det noe sted og det er vell egentlig heller ikke lov men da jeg var 16+ selv var det veldig ofte at folk leide et lokale her hvor vi bor siden de halverte prisen på utleie i nesten ett år før de de skulle pusse opp bare for og få inn mer penger til oppussing og der var politiet innom ofte for og sjekke alder ogsån og de sa selv at de sendte ikke hjem de som var eldre en 16 eller ikke var for fulle, så jeg trur "normen" på lukka fester er 16 år er greit men ikke yngre

Lenke til kommentar

Det er ingen aldersgrense på å framstille alkohol. Legg for øvrig merke til at loven forbyr deg å eie et destillasjonsapparat:

§ 8-5. Forbud mot apparater for tilvirking av brennevin m.v.

 

Uten tillatelse av departementet er det forbudt å ha i besittelse, innføre eller omsette apparater, herunder deler og utstyr, som er bestemt for eller som finnes tjenlige for tilvirking eller omdestillering av sprit eller brennevin.

Lenke til kommentar

Vel ei jente på skolen fant eit hjemmebrent apperate i kjelleren på skolen, men du kan vel bare si at du bruker det til og destilere vann eller noe sånt, eller ?

 

Og Her i namdalen er aldersgrensen på fest 15 år/konfimert så da blir det gjerne en flaske med vodka eller annet hjemmelaget.

 

Og ingenting er ulovelig til du blir tatt mr. Arne

Endret av severing
Lenke til kommentar

Fullt mulig å lage både øl, vin og likør uten apparat. For ting over ca. 15% tror jeg man er nødt til å destillere (som er ulovlig). Rettere sagt: Å lage øl og vin er både lovlig, relativt enkelt og ganske gøy :)

 

Dog, om målet bare er å fremskaffe noe man kan bli full på fremfor spenningen og den potensielle gevinsten ved å drikke noe man har laget selv, òg som er godt er det nok mer effektivt å bare få en som er eldre til å kjøpe. Evt. ta en titt i barskapet til far...

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Vel ei jente på skolen fant eit hjemmebrent apperate i kjelleren på skolen, men du kan vel bare si at du bruker det til og destilere vann eller noe sånt, eller ?

 

Om du kikker på posten over din så står det ganske klart og tydelig at du ikke har lov til å ha et apparat hjemme. Selv om du faktisk er så ærlig at du kun destillerer vann så er det fremdeles ikke greit å ha det.

Lenke til kommentar

Du har lov å drikke alkohol uansett om du er et eller 99 år gammel! Det er derimot straffbart å skjenke mindreårige. Det betyr at du fult lovlig kan brygge øl, vin og cider uten at noen har noe de skulle sagt og ingen kan bli straffet for det. Du kan ikke straffes for å kjøpe drikke i butikk eller for å få noen til å kjøpe til deg heller, det er de som selger til deg eller kjøper for deg som kan bli straffet.

Endret av krangel
Lenke til kommentar

I teorien er det ikke forbudt for personer under 18 år å brygge alkoholholdig drikke, det er korrekt, men i praksis kan det bli vansklig. Det er nemlig forbudt å selge eller utlevere "råstoff, halvfabrikata, preparater og andre varer som hovedsakelig anvendes ved tilvirkning av eller som tilsetning til alkoholholdig drikk" til personer under 18 år, jf. Forskrift om omsetning av alkoholholdig drikk § 16-3 jf. §16-1. Dette må formodentlig innebefatte f.eks. øl-/cider-/vingjær som det er vansklig å brygge uten.

Endret av ptta
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

I teorien er det ikke forbudt for personer under 18 år å brygge alkoholholdig drikke, det er korrekt, men i praksis kan det bli vansklig. Det er nemlig forbudt å selge eller utlevere "råstoff, halvfabrikata, preparater og andre varer som hovedsakelig anvendes ved tilvirkning av eller som tilsetning til alkoholholdig drikk" til personer under 18 år, jf. Forskrift om omsetning av alkoholholdig drikk § 16-3 jf. §16-1. Dette må formodentlig innebefatte f.eks. øl-/cider-/vingjær som det er vansklig å brygge uten.

Beklager for eldgammel dump men leser litt rundt i forumet :p

 

Hvis jeg dyrker disse "råstoffene,halvfabrikatane og preparatene" fram selv, er det ingen som får trøbbel hvis jeg brygger min egen øl?

Lenke til kommentar

Ingen får trøbbel om du brygger ditt eget øl uansett hvordan du fremskaffer ingrediensene. Det værste som skjer om en blir tatt er at det blir beslaglagt. Det skal dog EKSTREMT mye til for at du skal bli tatt. Det eneste jeg hadde giddet å bekymre meg over i sammenhengen er foreldre og hvordan man skulle skjult dette fra dem.

 

Å lage dette selv fordi man er mindreårig er uansett bare piss. Så lenge man ikke gjør det for spenningen og smakens skyld, men fordi man ikke makter å skaffe alkohol på annen måte så er det ingenting å hente på å lage selv. Da må dere i så fall være såpass mange som kan spleise og lage noen uhorvelige mengder hvis dere skal ha sjans til å tjene inn pengene dere må bruke på utstyr og ingredienser.

 

Best å gjøre som alle andre gjør. Få noen til å kjøpe øl på butikken for dere. Eller la vær.

Lenke til kommentar

Her var mange rare påstander om aldersgrenser og forbud etc.

  • FAKTA: Det er lovlig å kjøpe alkohol selv om man er under 18 år
  • FAKTA: Det er lovlig å besitte alkohol selv om man er under 18 år
  • FAKTA: Det er lovlig å drikke alkohol selv om man er under 18 år
  • FAKTA: Det er ikke lovlig å drikke alkohol på offentlig sted, uansett alder
  • FAKTA: Det er ikke lovlig å selge alkohol til person under 18 år
  • FAKTA: Det er ikke lovlig å kjøpe alkohol på vegne av person under 18 år
  • FAKTA: Det er lovlig å brygge øl og vin til eget bruk
  • FAKTA: Det er ikke lovlig å destillere brennevin, jfr innlegget fra D3f4u17 lenger opp
Med andre ord: en sekstenåring begår ingen lovbrudd om han kjøper øl på butikken, tar det med på fest og drikker seg full, med mindre alkoholen er kjøpt med falsk legg (som er dokumentfalsk, og ganske alvorlig). En tolvåring kan også gjøre det samme uten å forvente strafferettslige reaksjoner, men i så lav alder bør man forvente at barnevernet tar tak dersom soppen drikker seg snydens (for ikke å snakke om at det forhåpentligvis er vanskeligere å få kjøpt).

 

Så lenge man ikke stjeler, forfalsker legg eller brygger "himkok" begår man altså ikke noe lovbrudd om man skaffer og/eller drikker alkohol. Det er det eventuelt andre som gjør...

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...