Gå til innhold

Nå kommer iPhone 5S og iPhone 5C til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du virkelig så lite å gjøre at du må inn og kommentere negativt i artikler om et produkt du ikke engag er interessert i? Er det ingen interessante artikler om Android du kan ta del i?

Mobiltelefoner er simpelthen totalt uinteressant. Jeg bare finner det fascinerende at folk gidder å betale så mye for dette, og enda verre at de gidder å stirre på de omtrent halve dagen (som skremmende mange folk gjør nå til dags).

Lenke til kommentar

Kvifor kjøper folk berre dyrare og dyrare telefonar, mens folk berre kjøper billigare og billigare PCar? Synst det er ein rar utvikling.

 

Man investerer vel penger der man føler de trengs og de fleste drar ikke med seg en pc/mac, for mange holder en smarttelefon for de nødvendige tingene og da skipper de litt på hva de ellers hadde brukt på en pc/mac..Bare hva jeg tror..

 

Ang prisen på en Iphone synes jeg den er drøy, hadde ikke vært umulig for apple lage en liten luke til ved siden av sim kort inngangen for et micro sd ?

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Og 8500,- for 64GB? Apple er jo helt ute på prisingen. For den prisen burde den kommet med 256GB

 

 

"mens du må legge på enda 900 kroner for den største utgaven, altså 7590 kroner"

 

Greit å faktisk opererer med riktige priser når de står opplyst i artikkelen?

 

 

Uansett utrolig skuffende at de øker prisene jevnt over, var det ikke sånn at iPhone 5 og iPhone 5S har hatt samme launchpris i USA, hvorfor skal den norske prisen plutselig stige med 600kr? Prisforskjellen mellom de forskjellige modellene er dog den samme som alltid, det er bare at alle har steget med 600kr.

 

At iPhone 5C ville koste 4890kr har vi visst lenge, den tok samme prislapp som "fjorårsmodellen" har hatt som vane å få fra Apple i USA og det er nøyaktig det samme som skjer her i Norge nå. Apple har vell heller aldri gått ut å sagt at denne skal fungere som noen billigmodell men heller være et fargerikt alternativ til de som er lei sort og hvit / sølv aluminium.

 

I Norge gir iPhone 5C i minst halvveis mening da vi har en prisforskjell på nesten tusenlappen, i USA så er vell prislappen på et par hundre kroner som gir veldig lite mening med tanke på forskjellen i maskinvare så du må være vannvittig begeistret for farger og plastikk, eller ditto lite begeistret for sort eller hvit / sølv aluminium for at det regnestykket skal gi mye mening. Men prisforskjellen er fremdeles for lav og Apple må tjene noe vannvittig med penger på iPhone 5C når den selges til disse summene her, har en mistanke om at Apple tester markedet ved å overprise iPhone 5C for å se hvor mye de faktisk kan få solgt til denne prisen for det er nok dessverre sånn at mange river med seg "den billigste" modellen og hvis den selger godt hvorfor senke prisene? Om den ikke selger etter forventningene så regner jeg med at prisen justeres ned til 4298 og kanskje til og med 3890 før nye modeller dukker opp neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang prisen på en Iphone synes jeg den er drøy, hadde ikke vært umulig for apple lage en liten luke til ved siden av sim kort inngangen for et micro sd ?

 

 

En utfordring med minnekort er at de har forskjellig ytelse og folk skaffer jo gjerne det billigste de finner og da kan det jo ikke akkurat sammenlignes med ytelsen til lokal NAND på telefonen. Apple har vell dessuten mange restriksjonen som må følges på grunn av salg av innhold via iTunes så vell sikkert hadde tvunget dem til å låse kjøpt innhold til lokalminne så det ikke hadde blitt enkelt for folk å dele rundt seg med kjøpt innhold fra iTunes osv.. Dette kombinert med at de naturligvis er interesserte i det å holde kontrollen og kunne tjene noen slumper ekstra gjør det til et ganske så uinteressant tema.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

"mens du må legge på enda 900 kroner for den største utgaven, altså 7590 kroner"

 

Greit å faktisk opererer med riktige priser når de står opplyst i artikkelen?

 

 

Uansett utrolig skuffende at de øker prisene jevnt over, var det ikke sånn at iPhone 5 og iPhone 5S har hatt samme launchpris i USA, hvorfor skal den norske prisen plutselig stige med 600kr? Prisforskjellen mellom de forskjellige modellene er dog den samme som alltid, det er bare at alle har steget med 600kr.

 

At iPhone 5C ville koste 4890kr har vi visst lenge, den tok samme prislapp som "fjorårsmodellen" har hatt som vane å få fra Apple i USA og det er nøyaktig det samme som skjer her i Norge nå. Apple har vell heller aldri gått ut å sagt at denne skal fungere som noen billigmodell men heller være et fargerikt alternativ til de som er lei sort og hvit / sølv aluminium.

 

I Norge gir iPhone 5C i minst halvveis mening da vi har en prisforskjell på nesten tusenlappen, i USA så er vell prislappen på et par hundre kroner som gir veldig lite mening med tanke på forskjellen i maskinvare så du må være vannvittig begeistret for farger og plastikk, eller ditto lite begeistret for sort eller hvit / sølv aluminium for at det regnestykket skal gi mye mening. Men prisforskjellen er fremdeles for lav og Apple må tjene noe vannvittig med penger på iPhone 5C når den selges til disse summene her, har en mistanke om at Apple tester markedet ved å overprise iPhone 5C for å se hvor mye de faktisk kan få solgt til denne prisen for det er nok dessverre sånn at mange river med seg "den billigste" modellen og hvis den selger godt hvorfor senke prisene? Om den ikke selger etter forventningene så regner jeg med at prisen justeres ned til 4298 og kanskje til og med 3890 før nye modeller dukker opp neste år.

Trodde at jeg leste lanseringspriser til høyre for artikkelen, men det var visst bare et par nettbutikker.

Har ikke fulgt med på prisingen før nå.

 

Jeg tenkte at det sikkert er mye billigere å produsere 5C som er i plast, og forventet derfor lavere pris.

 

Men ja, synd at de øker. Er veldig fornøyd med min iP5, men tror jeg går tilbake til Android på min neste.

Endret av Bibow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kjører denne iPhonen IOS 6? Regner ikke med at det går an i det hele tatt.

Fordi bildet i artikkelen slett ikke er av en iPhone 5S; dette bildet er antageligvis tatt fra en eller annen rykteside i perioden før telefonen ble lansert.

 

Friske priser, men jeg er usikker på hvor relevante de er for forbrukere, på grunn av subsidier gjennom overprisede abonnementer, arbeidsgivere som betaler for telefonen osv. Derfor blir det også litt kunstig å sammenligne med amerikansk pris over tid -- skal vi virkelig vite at amerikansk pris har vært konstant må en også være sikker på at subsidieelementet fra operatørene har vært det samme.

 

... men marginene på en 64GB 5S er mildt sagt friske.

Lenke til kommentar

Litt drøyt at det nå er 200kr forskjell på en iPhone 5S 64GB og en MacBook Air 11,6" med 128GB.. Men stigende priser er vell en liten trend i markedet nå, både Samsung Galaxy S4 og HTC One var vell hakket dyrere uten abonnement enn tidligere modeller og ser vi på nye modeller som Galaxy Note 3 og Xperia Z1 så koster jo disse hakket mer enn sine forgjengere uten abonnement disse også?

 

Skal ikke legge meg ned å grine før jeg ser prisene som Telenor / Djuice operer med, men ser liksom ikke for meg at de øker med noe mindre.. Og nå begynner prisene å bli såpass høy at det fort blir en prinsippsak for min del for det finnes grenser for hvor dyre mobiltelefoner burde være om du spør meg og jeg finner det utrolig snodig at prisen skulle hoppe såpass fra en iPhone 5 til iPhone 5S, hadde det vært en iPhone 6 med nytt design, kanskje større skjerm osv så hadde det vært en ting og jeg tror markedet ville sett annerledes på det men for en iPhone 5 til iPhone 5S så syntes jeg Apple begynner å tøye strikken litt her.

Lenke til kommentar

 

 

En utfordring med minnekort er at de har forskjellig ytelse og folk skaffer jo gjerne det billigste de finner og da kan det jo ikke akkurat sammenlignes med ytelsen til lokal NAND på telefonen. Apple har vell dessuten mange restriksjonen som må følges på grunn av salg av innhold via iTunes så vell sikkert hadde tvunget dem til å låse kjøpt innhold til lokalminne så det ikke hadde blitt enkelt for folk å dele rundt seg med kjøpt innhold fra iTunes osv.. Dette kombinert med at de naturligvis er interesserte i det å holde kontrollen og kunne tjene noen slumper ekstra gjør det til et ganske så uinteressant tema.

:p

Lenke til kommentar

Synes at det snart er på tide at mobilprodusenter lar 32gb være laveste internminne på toppmodellene sine. Jeg trodde at prisutviklingen selv på internminne hadde gått nok ned til at 16gb som en slags standard kunne begynne å fases ut mot 32gb internminne. Med nok internminne ville behovet for minnekort på de mobiler som støttet det være mindre relevante for folk flest.

 

Men tilbake til topic; kanskje fingeravtrykk-leseren til den nye iPhone 5S er en avgjørende faktor for den stive prisen? Ny teknologi er ofte veldig dyrt, akkurat som med blu-ray leseren på PS3 da den var ny.

Lenke til kommentar

Synes at det snart er på tide at mobilprodusenter lar 32gb være laveste internminne på toppmodellene sine. Jeg trodde at prisutviklingen selv på internminne hadde gått nok ned til at 16gb som en slags standard kunne begynne å fases ut mot 32gb internminne. Med nok internminne ville behovet for minnekort på de mobiler som støttet det være mindre relevante for folk flest.

 

Men tilbake til topic; kanskje fingeravtrykk-leseren til den nye iPhone 5S er en avgjørende faktor for den stive prisen? Ny teknologi er ofte veldig dyrt, akkurat som med blu-ray leseren på PS3 da den var ny.

 

Prisene på minne har jo gått i taket etter brannen på en av verdens største minneprodusenter Hynix, har det ikke?

Lenke til kommentar

 

Prisene på minne har jo gått i taket etter brannen på en av verdens største minneprodusenter Hynix, har det ikke?

 

Man selger likevel minnekort med 64 GB og class 10 til 550 kroner. Apple krever 1700 kroner for å øke minnet fra 16 GB til 64 GB.

Minnekort: 8,60 kroner pr GB

Apple: 35,42 kroner pr GB.

Noe sier meg at Apple tjener avsindig mye på at folk synes 16 GB er altfor knapt med lagringsplass på en moderne mobiltelefon.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...