Gå til innhold

Nå kommer iPhone 5S og iPhone 5C til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men tilbake til topic; kanskje fingeravtrykk-leseren til den nye iPhone 5S er en avgjørende faktor for den stive prisen? Ny teknologi er ofte veldig dyrt, akkurat som med blu-ray leseren på PS3 da den var ny.

Det avgjørende for den stive prisen er at de selger telefoner i bøtter og spann også med høy pris. De tar tre ganger innkjøpspris for ekstra minne fordi det ikke demper salget allverden, de tar skyhøye marginer fordi kundene har så lyst på produktene at de er villig til å glemme prisen -- spesielt når den pakkes inn som del av et abonnement.

Lenke til kommentar

Tanken har slått meg, men blir ikke dette litt baklengs? Ettersom dollaren er svak og blir svakere for hver dag som går nå med USA sin skakkjørte og usikre økonomi og gjeldskrise så skulle jo det normalt bety at vi skulle fått mer for mindre? 5190kr gir jo strengt tatt mer i dollar nå enn det gjorde for ett år siden så hvorfor skulle det føre til økte priser?

Lenke til kommentar

Grunnen til at den norske prisen stiger er vel at den norske krone er blitt betydelig sterkere mot dollaren det siste året..

 

Det skulle da strengt tatt medført at den norske prisen ble LAVERE... Eller mente du å si at den norske krone har blitt betydelig SVAKERE mot USD det siste året? Da skulle det i tilfelle gått motsatt vei tidligere år da utviklingen gikk motsatt vei. I stedet har Apple skrudd opp prisene år for år.

 

Forklaringen er nok at de ser at de har en svært lojal kundekrets, og at de får enormt salgshjelp av media. De ser at publikum gladelig betaler, og tar seg dermed godt betalt. Når de i tillegg dropper å gi kundene mulighet til å sette inn minnekort, kan de ta seg svært godt betalt for oppgradering til mer lagringsplass på iphone.

Lenke til kommentar

Jeg er lojal iOS-kunde, men må si meg skuffet av prisutviklingen de siste par årene. For et par år siden kostet toppmodellen 4890 kr, nå koster billigmodellen det samme..

 

Samtidig har 16gb blitt for lite for meg. Prisen kunne vært forsvart om de kuttet ut 16GB-modellen og startet på 32GB til samme pris, men 6690 kr for 32GB blir rett og slett for drøyt.

 

Æsj, det blir vanskelige valg å ta når tiden er inne. Liker ikke å være Apple-kunde når de skal ta så sinnssykt betalt. De skal derimot ha honnør for prisutviklingen på MBP det siste året.

 

edit: På irritasjonslisten står også 5GB iCloud. Kunne fint vært dobblet når jeg betaler så stiv pris for både telefon og nettbrett sammenlignet med konkurrentene. Anser meg ikke som storbruker, likevel får jeg masse mail om at lagringsplassen er brukt opp nå..

Endret av genser
Lenke til kommentar

Ja i og med at jeg hadde valutaregnskapet bakvendt, er det kjipt å vite vi må betale såpass mye mer.

 

Ihvertfall når det er uaktuelt å hente en modell i USA for ca. 4000 hvis man vil ha full LTE støtte.

 

Er også noen hundrelapper billigere i UK.

 

Edit: Nei, jeg hadde rett... 5190kr (iPhone 5 pris) var ca. 950 dollar i fjor. 5790kr er ca 950 dollar i dag.

Endret av Jaybug
Lenke til kommentar

Ser antatt produksjonskostnad er omlag 197-200 dollar både for den gamle modellen (iPhone 5) og den nye iPhone 5S. iPhone 5C har kostnad på rundt 173 dollar. Det vil i praksis si at produksjonskostnaden på iPhone har gått ned (Inflasjonsjustert) samtidig som de skrur prisen opp :thumbdown:

 

Jeg har vært trofast eplebruker frem til jeg kjøpte en Lumia 920 i fjor (Å gud bedre jeg angrer, med unntak av kameraet som er fantastisk) så nå vil jeg egentlig tilbake til eplet, men syns kr 6790 for en 32 GB 5 S er en smule stivt i forhold til hva du får. Du får en iPhone 5 med litt bedre kamera og fingeravtrykksleser. Jada, du får bedre hw som mest sannsynlig er mer futureproof mtp på oppgradering., men i funksjon er den ikke ulik.

Lenke til kommentar

Ser antatt produksjonskostnad er omlag 197-200 dollar både for den gamle modellen (iPhone 5) og den nye iPhone 5S. iPhone 5C har kostnad på rundt 173 dollar. Det vil i praksis si at produksjonskostnaden på iPhone har gått ned (Inflasjonsjustert) samtidig som de skrur prisen opp :thumbdown:

 

Jeg har vært trofast eplebruker frem til jeg kjøpte en Lumia 920 i fjor (Å gud bedre jeg angrer, med unntak av kameraet som er fantastisk) så nå vil jeg egentlig tilbake til eplet, men syns kr 6790 for en 32 GB 5 S er en smule stivt i forhold til hva du får. Du får en iPhone 5 med litt bedre kamera og fingeravtrykksleser. Jada, du får bedre hw som mest sannsynlig er mer futureproof mtp på oppgradering., men i funksjon er den ikke ulik.

sett på Z1? er den jeg ser på som alternativ til 5S, har Iphone 4 fra før..

Lenke til kommentar

Det avgjørende for den stive prisen er at de selger telefoner i bøtter og spann også med høy pris. De tar tre ganger innkjøpspris for ekstra minne fordi det ikke demper salget allverden, de tar skyhøye marginer fordi kundene har så lyst på produktene at de er villig til å glemme prisen -- spesielt når den pakkes inn som del av et abonnement.

 

Du har ikke tenkt på hvor mye det koster utvikle et produkt ?

Lenke til kommentar

Ser antatt produksjonskostnad er omlag 197-200 dollar både for den gamle modellen (iPhone 5) og den nye iPhone 5S. iPhone 5C har kostnad på rundt 173 dollar. Det vil i praksis si at produksjonskostnaden på iPhone har gått ned (Inflasjonsjustert) samtidig som de skrur prisen opp :thumbdown:

 

Jeg har vært trofast eplebruker frem til jeg kjøpte en Lumia 920 i fjor (Å gud bedre jeg angrer, med unntak av kameraet som er fantastisk) så nå vil jeg egentlig tilbake til eplet, men syns kr 6790 for en 32 GB 5 S er en smule stivt i forhold til hva du får. Du får en iPhone 5 med litt bedre kamera og fingeravtrykksleser. Jada, du får bedre hw som mest sannsynlig er mer futureproof mtp på oppgradering., men i funksjon er den ikke ulik.

For det første; det er ikke større forskjeller mellom andre telefoner fra år til år heller. De har bare for vane å endre utseendet nok til at folk tror det.

For det andre burde det være bra for deg at forskjellene ikke er enorme. Det betyr at du kan være sikker på at du får en telefon som holder seg godt i årenes løp.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...