Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke media sterkere bilder når det gjelder sult i u-land?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er du fornøyd med det? Hva slags følelser er det du ønsker å unngå og få ved å ville slippe å få se disse bildene?

 

Fordi jeg ikke tror det er sunt å omgi seg med elendighet hele tiden. Jeg ønsker bla. å unngå å se ting jeg synes er ekkelt mens jeg spiser osv. De som ønsker det må gjerne tapetsere rommet sitt med bilder av sultne eller døde barn, men ikke push dem på resten av oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker at disse folka og ungene hele livet sitt er omringet av elendighet i millioner av grader verre enn for oss rike å se bilder av dem. til de til slutt møter en sakte men sikker død. Mange dør alene også, etter å ha mistet hele familien sin selvsagt.

"ikke push dem på resten av oss"... :nei: Vi fortjener å få dem pusha på oss. Vi har lever godt og vi burde så absolutt bli minnet på virkeligheten, ofte.

Hvis dette var DIN sønn, DIN bror, DIN far. Hjertet ditt hadde knust og det er ingenting du kunne gjort for du var like sulten og svak.


post-310772-0-79899700-1380821821.jpg

post-310772-0-78478700-1380821836_thumb.jpg

post-310772-0-57680100-1380821846_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg tenker at disse folka og ungene hele livet sitt er omringet av elendighet i millioner av grader verre enn for oss rike å se bilder av dem. til de til slutt møter en sakte men sikker død. Mange dør alene også, etter å ha mistet hele familien sin selvsagt.

 

"ikke push dem på resten av oss"... :nei: Vi fortjener å få dem pusha på oss. Vi har lever godt og vi burde så absolutt bli minnet på virkeligheten, ofte.

 

Hvis dette var DIN sønn, DIN bror, DIN far. Hjertet ditt hadde knust og det er ingenting du kunne gjort for du var like sulten og svak.

 

 

 

 

Har sett betydelig mer groteske ting enn dette i det virkelige liv, og jeg tror jeg har opplevd "virkeligheten" ganske greit selv. Jeg trenger ikke slikt for å vite hva som finnes der ute. Om du gjør det, så må du gjerne fortsette å boltre deg i elendighet og jævelskap, og som sagt er det ingen som forhindrer deg fra å tapetsere rommet ditt med barnelik og massakre, men de fleste ønsker å slippe å få det pushet på seg i tide og utide.

 

Om dette var min bror osv. hadde det ikke hjulpet meg at andre så på liket hans til middagsmaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er poenget med å sende mat eller penger til Afrika bare for at de skal kunne opprettholde en kunstig høy befolkning? Det fører bare til stabil eller økt befolkning og ENDA større behov for hjelp i fremtiden. Det er et problem vi bare forsterker, og vi som sender "hjelp" skaper bare enda flere sultne mennesker i fremtiden. Ønsker du å ha på samvittigheten at du skaper sult og nød? Ta et hint... det er ikke livsgrunnlag for så mange, i hvert fall ikke med den måten samfunnene der drives (eller ikke drives) på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fy faen for noen holdninger.

 

 

"La dem sulte og la dem dø. De er ubrukelig og de er i veien og vi vil ikke se dem for da får jeg vondt i hodet" - type holdninger.

 

 

Til helvete med den bortskjemte egoistiske nasjonen vi har blitt, vi skulle faen meg hatt juling hele gjengen!

1 +

Endret av BirgerCaC
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fy faen for noen holdninger.

 

 

"La dem sulte og la dem dø. De er ubrukelig og de er i veien og vi vil ikke se dem for da får jeg vondt i hodet" - type holdninger.

 

 

Til helvete med den bortskjemte egoistiske nasjonen vi har blitt, vi skulle faen meg hatt juling hele gjengen!

Er du sur? Befolkning over bærekraft er noe vi kan fokusere u-hjelp på. Det inkluderer familieplanlegging, prevensjon, utdannelse og hjelp til selvhjelp. Gi en mann en fisk, etc. Slik det er nå, gir vi bare nye generasjoner mulighet til å oppleve nød.

Endret av Fasces
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg bodde i Etiopia under sultkatastrofene der på 70-tallet og har senere periodevis vært en del av den norske "bistandsfamilien".

 

Før ble slike bilder brukt i stor grad. Men - folk ble tilvendt etterhvert, og gikk lei, og/eller det ble for mye - man orket ikke forholde seg til det. Årviss eksponering for elendighet gir følelse av maktløshet og håpløshet, resignasjon og avvisning. Du ser det på noen av holdningene som gjenspeiles over her i denne tråden.

 

Aviser selger dårligere når de presenter den type bilder. TV-tittere skifter kanal.

 

Bistandsorganisasjonene er med tiden profesjonalisert - idealistiske organisasjoner har fått påfyll av folk med markedsføringsutdannelse, som har lagt om strategien - det som får folk til å gi er en tro på at det hjelper - derfor er kommunikasjonen nå mer positiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bodde i Etiopia under sultkatastrofene der på 70-tallet og har senere periodevis vært en del av den norske "bistandsfamilien".

 

Før ble slike bilder brukt i stor grad. Men - folk ble tilvendt etterhvert, og gikk lei, og/eller det ble for mye - man orket ikke forholde seg til det. Årviss eksponering for elendighet gir følelse av maktløshet og håpløshet, resignasjon og avvisning. Du ser det på noen av holdningene som gjenspeiles over her i denne tråden.

 

Aviser selger dårligere når de presenter den type bilder. TV-tittere skifter kanal.

 

Bistandsorganisasjonene er med tiden profesjonalisert - idealistiske organisasjoner har fått påfyll av folk med markedsføringsutdannelse, som har lagt om strategien - det som får folk til å gi er en tro på at det hjelper - derfor er kommunikasjonen nå mer positiv.

Veldig, veldig interessant å ha en bruker med din type erfaring her på forumet. Hva er dine tanker angående hvordan sultkatastrofer kan forhindres, heller enn hvordan de kan behandles i et kortvarig perspektiv? Jeg skal innrømme at min kunnskap om Etiopia og geografi generelt er svært tynn. Det det politiske faktorer som er årsak til katastrofene, eller er det geografiske/klimatiske faktorer som gjør at jordsmonnet ikke kan opprettholde større menneskelige populasjoner?
Lenke til kommentar

Veldig, veldig interessant å ha en bruker med din type erfaring her på forumet. Hva er dine tanker angående hvordan sultkatastrofer kan forhindres, heller enn hvordan de kan behandles i et kortvarig perspektiv? Jeg skal innrømme at min kunnskap om Etiopia og geografi generelt er svært tynn. Det det politiske faktorer som er årsak til katastrofene, eller er det geografiske/klimatiske faktorer som gjør at jordsmonnet ikke kan opprettholde større menneskelige populasjoner?

 

Det er sjelden sultkatastrofer ikke har en forbindelse med krig/intern konflikt eller liknende.

 

Ja - tørke, dårlig jordsmonn, store familier, mangel på rent vann etc - gjør at folk "har lite å gå på", men som oftest er det politisk uvilje hos den "herskende elite" som hindrer hjelp i å nå frem i tide, og som hindrer varig forbedring av situasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å legge litt av skylden på de familiene som føder 10-12 barn når de ikke klarer å forsørge for 1?

 

Som nordmann født og oppvokst i en fungerende velferdsnasjon med matvaresikkerhet er dette nesten umulig å forstå intuitivt. Her i landet trenger man nesten ikke familien lenger .

 

Uten et velferdssystem er familien ( og klanen ) det eneste sikkerhetsnettet man har, og da er det faktisk slik at man klarer seg best (i gjennomsnitt) om man får mange barn. Barna representerer en familiær kapital ved at de er både arbeidskraft, beskyttelse (krigergutter) og potensial for alliansebygging (gifte bort jenter) og alderspensjon. Når spebarnsdødeligheten er så høy må man få mange for å være sikker på at i allefall noen overlever.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Naturen får gå sin gang og redusere antall mennesker på jorden.

Det er FN som står bak dette.

 

Det er mer enn nok mat i verden, og det har vært det hele tiden,og omtrent samtlige slike sultkatastrofer og sykdomsepidemier er skapt av FN sden 60-årene.

Det er eksperimenter i forbindelse med FNs program for befolkningsreduksjon som pågår og har pågått lenge i afrika og asia.

Eksperimentene har lenge pågått i afrika og asia, men dette vil etter hvert bli brukt mot befolkningen i USA og Europa også.

 

Forøvrig så syns jeg din mening som du gir utrykk for her, er så kald og kynisk at om du virkelig mener dette så burde du vært sperret inne på ubestemt tid inntil du eventuelt angrer og får et annet syn på saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig med deg Priim. Mennesker i Afrika er også levedyktige bare de får den hjelpen de trenger! Det var Europa som ødela Afrika ved å kolonisere hele Afrika og hente ut gull, diamanter og andre edle metaller og brukte afrikanerne som slaver. Det var vi egoistiske Europeere som er en medvirkende årsak til at Afrika har blitt slik som det har blitt. Samt borger kriger osv som oppsto da europeere tegnet landegrendene i Afrika med linjal.

 

Jeg mener at det er vesten som har ødelagt afrika! Afrika kunne vært ett mye bedre land hvis landene hadde økonomien i orden! Også er det de borgerkrigene da som jeg mener europeere har skyld i. Jeg mener at U hjelp er en god ting som vi bør fortsette med! For det var vi som ødela Afrika, det var ikke dem selv. Det handler ikke om geografiske verdensdeler, men vi som sitter i den grådige vesten!

Africa er ikke et land, men mange.

 

Og det er for enkelt å si at det var vesten eller Europa som skapte disse problemene, for det var det i utganspunjtet ikke.

Samtlige av disse landene var utviklede og forholdsvis velstående land da de fikk sin selvstendighet, og noen er det ennå.

 

Men de har vært utsatt for angrep og en villet politikk fa FN og fra vestlige regjeringer, og det er også FN som har skapt disse sultkatastrofene og sykdomsepidemiene de plages med.

FN plantet også for ikke lenge siden kolerabakterier på Haiti.http://www.dn.se/nyheter/varlden/kolera-till-haiti-via-fn-soldater/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers så skulle det bare mangle at vi skal gi til Afrika. Det var jo vi som ødela Afrika i sin tid.

Det var ikke vi som ødela noe land i afrika.

 

Det handler om en villet politikk fra FN, som dessverre også støttes av vestens nåverende regjeringer.

Vi, dvs. folket kan ikke gjøe stort selv om noen av oss prøver, og statlig uhjelp nytter ikke, den er gitt for å holde disse landene nede, det er derfor uhjelpen og høye tollmurer opprettholdes, selv om disse landene selv ønsker stopp i uhjelpen og at de heller kan få selge sine produkter til oss uten å bli hindret av høye tollmurer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...