Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke media sterkere bilder når det gjelder sult i u-land?


Anbefalte innlegg

 

Vi går overhodet ikke i minus i Angola, vi går kraftig i pluss. Det er en forskjell på å si at vi at vi tjener mer på olje fra Angola enn det vi gir i bistand til hele Afrika til sammen og det å si at vi skal gå i minus? Hvordan klarer du å tolke det på den måten?

 

Vi har klart å utnytte andre land, ja. Men hvis du mener at den urettferdige fordelingen i verden bare er sånn det er, og ikke mener at man skal bry seg om andre utenfor Norge, så er vi grunnleggende uenige og da er det egentlig ikke grunnlag for å diskutere. Jeg mener at alle mennesker burde ha rett til å spise seg mette, å du mener at verden er bare slik at det derfor er greit at folk sulter ihjel?

 

Så du er en kommunist? Ja - da er vi uenige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får vite hva du skal gjøre og ikke om hvorfor du skal gjøre det.

Den enkelte soldat eller avdeling får også vite bare det som er nødvendig for å utføre akkurat det oppdraget som de blir satt til.

De får ikke vite noe om hva som foregår bak kulissene eller omden generelle planleggingen.

 

Alle får en ordre om å utføre et oppdrag,uten å vite mer enn nødvendig for å utføre oppdraget, og den ordren må adlydes. Hvis du ikke adlyder ordre så blir dustraffet og sendt hjem.

 

Men dette vet du selvfølgelig, og hensikten dine "spørsmål" er bare å kverulere og forsøke å latterliggjøre meg.

 

Du får den informasjonen du trenger for å kunne gjør oppdraget, dette er viss du skulle bli tatt til gissel. Dersom et gissel sitter på mer informasjon enn nødvendig er det en trussel for resten av operasjonen.

Di fleste forstår stort sett (Dog ikke alltid) hvorfor man gjør ett oppdrag.

Lenke til kommentar

 

Alle kan ikke ha det bra. Sånn er det bare.

 

Du kommer igjen med påstander uten noen argumentasjon, kilder eller fakta. Du har tydeligvis ingen argumenter ikke mot det jeg skriver, så du dropper å svare på det for så å komme med påstander du har ingen bevis for. Det virker rett å slett som du vet veldig lite om dette temaet, kansje en ide å lese seg litt opp først?

Lenke til kommentar

 

Du kommer igjen med påstander uten noen argumentasjon, kilder eller fakta. Du har tydeligvis ingen argumenter ikke mot det jeg skriver, så du dropper å svare på det for så å komme med påstander du har ingen bevis for. Det virker rett å slett som du vet veldig lite om dette temaet, kansje en ide å lese seg litt opp først?

 

Jeg påstår at ikke alle kan ha det bra, det blir bevist i praksis. Folk har også prøvd modeller som kommunisme for at alle skal ha det bra, Russland er vell ikke et samfunn du ønsker å utsette resten av verden for, er det? Hvilke bevis er det du føler du mangler? Hva er det å bevise? Folk i Afrika sulter, skal jeg bevise det? Det er det allerede gjort i denne tråden. Jeg mener at vi kan ikke ta for mye handling rundt det som skjer i Afrika fordi vi har våre egne samfunnsproblemer vi må løse. Om du mener vi burde spytte mer penger til Afrika må du gjerne bare donere di til det du måtte ønske, slikt burde være frivilligt.

Lenke til kommentar

 

Jeg påstår at ikke alle kan ha det bra, det blir bevist i praksis. Folk har også prøvd modeller som kommunisme for at alle skal ha det bra, Russland er vell ikke et samfunn du ønsker å utsette resten av verden for, er det? Hvilke bevis er det du føler du mangler? Hva er det å bevise? Folk i Afrika sulter, skal jeg bevise det? Det er det allerede gjort i denne tråden. Jeg mener at vi kan ikke ta for mye handling rundt det som skjer i Afrika fordi vi har våre egne samfunnsproblemer vi må løse. Om du mener vi burde spytte mer penger til Afrika må du gjerne bare donere di til det du måtte ønske, slikt burde være frivilligt.

 

Alle i verden kan spise seg mette, det er nok mat i verden til alle. Det handler om fordeling. Så klart kan ikke hele verden leve på det nivået vi lever i dag. Problemer vil alltid oppstå osv. Det er en stor forskjell på det og det å avfeie det at 1 milliard mennesker i dag ikke har nok å spise med at "alle kan ikke ha det bra". Nei jeg ønsker ikke noen kommunistisk modell, tviler sterkt på at det kan fungere.

 

Vi spytter IKKE inn penger i Afrika. Vi gir en del i bistand og nødhjelp, men noe som vi får igjen mangedobbelt med urettferdig handel og det at afrikanske land må tilbakebetale lån og renter på lån. Men så klart, jeg mener at Norge har ett ansvar i forhold til hvordan de oppfører seg mot resten av verden. Du mener det burde være frivillig hvordan land oppfører seg mot befolkningen i andre land?

 

Se denne:

http://www.youtube.com/watch?v=Z8dQVBbJtwU

 

Så får du kansje ett nytt syn på ting.

Lenke til kommentar

 

Alle i verden kan spise seg mette, det er nok mat i verden til alle. Det handler om fordeling. Så klart kan ikke hele verden leve på det nivået vi lever i dag. Problemer vil alltid oppstå osv. Det er en stor forskjell på det og det å avfeie det at 1 milliard mennesker i dag ikke har nok å spise med at "alle kan ikke ha det bra". Nei jeg ønsker ikke noen kommunistisk modell, tviler sterkt på at det kan fungere.

 

Vi spytter IKKE inn penger i Afrika. Vi gir en del i bistand og nødhjelp, men noe som vi får igjen mangedobbelt med urettferdig handel og det at afrikanske land må tilbakebetale lån og renter på lån. Men så klart, jeg mener at Norge har ett ansvar i forhold til hvordan de oppfører seg mot resten av verden. Du mener det burde være frivillig hvordan land oppfører seg mot befolkningen i andre land?

 

Se denne:

http://www.youtube.com/watch?v=Z8dQVBbJtwU

 

Så får du kansje ett nytt syn på ting.

 

Kan du bevise at det er nok mat i verden? Og at det faktisk både er økonomisk og praktisk mulig å gjennomføre dette uten å dra verdensøkonomien (som allerede er på dalene kurs) ned i gjørma? - Da er det nok mange som er interesserte i å leige dine tjenester.

 

Vi spytter penger inn i Afrika, vi gir dem flere milliarder i U-hjelp, penger vi kunne lett ha brukt på å bedre di tingene som burde ha blitt bedret her hjemme. Jeg vil ikke påstå at det er urettferdig handel når land faktisk låner penger og må betale renter av det, den renten er så latterlig av. Dessuten har vell Norge slettet nærmere 3 milliarder kroner i lånte penger til Afrika, dette er å spytte penger inn.

 

Det er selvfølgelig ikke gøy at ikke alle kan ha det bra, men jeg syns ikke at det er så mye vi kan gjør med det som faktisk gjør det værdt bryet heller.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke afrikanerne gi seg et spark i ræva og skape levedyktige samfunn? Mange deler av verden har vært europeiske kolonier, hele Sør- og Nord-Amerika, mye av Asia ... hvorfor sliter ikke disse på samme måte som Afrika med å driver siviliserte samfunn? Hva er spesielt med Afrika som gjør at de ikke makter å få til noe som helst konstruktivt? OK, en liten overdrivelse siden det finnes områder som greier seg OK .... men jevnt over må man stille seg det spørsmålet.

 

Det som hjelper er i hvert fall IKKE å la mye av kontinentet "Nave". De burde klippe seg og få seg en jobb.

Lenke til kommentar

 

Kan du bevise at det er nok mat i verden? Og at det faktisk både er økonomisk og praktisk mulig å gjennomføre dette uten å dra verdensøkonomien (som allerede er på dalene kurs) ned i gjørma? - Da er det nok mange som er interesserte i å leige dine tjenester.

 

Vi spytter penger inn i Afrika, vi gir dem flere milliarder i U-hjelp, penger vi kunne lett ha brukt på å bedre di tingene som burde ha blitt bedret her hjemme. Jeg vil ikke påstå at det er urettferdig handel når land faktisk låner penger og må betale renter av det, den renten er så latterlig av. Dessuten har vell Norge slettet nærmere 3 milliarder kroner i lånte penger til Afrika, dette er å spytte penger inn.

 

Det er selvfølgelig ikke gøy at ikke alle kan ha det bra, men jeg syns ikke at det er så mye vi kan gjør med det som faktisk gjør det værdt bryet heller.

 

http://no.wfp.org/sult/fakta-om-sult

 

Vil du ha flere linker? Det er nok mat i verden.

 

Hva er det du mener med u-hjelp? Har du satt deg inn i forskjellene på nødhjelp og bistand? Dette er to forskjellige ting. Hva legger du i uttrykket å "spytte penger inn"?

 

Ja, lån som de fattige landene ble presset til å ta for mange tiår siden og som de forsatt sliter med pga. renter, dette er ikke rettferdig. Har du sett linken jeg sendte deg? Pengestrømmen går ikke fra Europa og til Afrika, det går mye mer den andre veien gjennom urettferdig handel osv.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke afrikanerne gi seg et spark i ræva og skape levedyktige samfunn? Mange deler av verden har vært europeiske kolonier, hele Sør- og Nord-Amerika, mye av Asia ... hvorfor sliter ikke disse på samme måte som Afrika med å driver siviliserte samfunn? Hva er spesielt med Afrika som gjør at de ikke makter å få til noe som helst konstruktivt? OK, en liten overdrivelse siden det finnes områder som greier seg OK .... men jevnt over må man stille seg det spørsmålet.

 

Det som hjelper er i hvert fall IKKE å la mye av kontinentet "Nave". De burde klippe seg og få seg en jobb.

 

Det er mange afrikanere som skaper ett levedyktig samfunn. Kan du bevise at Afrika ikke klarer å gjøre noe som helst konstruktivt? Eller at man jevnt over må stille seg dette spørsmålet?

 

Ja, andre deler av verden har vært kolonier og andre deler av verden sliter også med dette. Hva mener du å "nave"? Hvorfor øker byene i Afrika så mye som de gjør nå? Fordi mennesker er på desperat jakt etter arbeid og dermed drar til byene?

Lenke til kommentar

 

http://no.wfp.org/sult/fakta-om-sult

 

Vil du ha flere linker? Det er nok mat i verden.

 

Hva er det du mener med u-hjelp? Har du satt deg inn i forskjellene på nødhjelp og bistand? Dette er to forskjellige ting. Hva legger du i uttrykket å "spytte penger inn"?

 

Ja, lån som de fattige landene ble presset til å ta for mange tiår siden og som de forsatt sliter med pga. renter, dette er ikke rettferdig. Har du sett linken jeg sendte deg? Pengestrømmen går ikke fra Europa og til Afrika, det går mye mer den andre veien gjennom urettferdig handel osv.

 

Det eksisterer en produksjon som kunne ha gjort det mulig for alle ja, men det finnes da vitterlig fortsatt ikke nok? Men logistikken og styresettene i landene gjør det bort i umulig å løse dette på en økonomisk forsvarlig måte. Ska vi utsette vår velferd for å hjelpe andre? Det finnes mer nærliggende land som sliter økonomisk som vi burde hjelpe først, som det er langt enklere å hjelpe. Som jeg sa, viss du virkelig har en fornuftig måte å løse problemet på er du nok en ettertraktet person med kompetanse ingen andre innehar.

 

Det har blitt lånt mye penger til forskjellige land, noen av dem har klart å bruke di lånte pengene på å bygge bærekraftig økonomi, mens mange andre har brukt dem på vrøvl, det å låne ut penger for også slette lånet er tapte penger, det er rett og slett bortkastet. Det har i tillegg vært latterlig lav rente på lånene som mange har fått. At dem ikke har klart å investere pengene fornuftigt er ikke vår feil.

 

Du kan sammenligne det med aksjehandel, viss du spytter milliarder inn i en aksje som aldri gir avkastning pågrunn av mangel på produksjon så vil du aldri vinne noe på den aksjen, du vil rett og slett sende penger en plass hvor di aldri kommer til nytte.

 

Det finnes da land som med disse lånene har klart å bygge bærekraftig økonomi og faktisk blitt stormakter, som til dømes India. Det har også blitt slettet mye gjeld, men når landene ikke klarer å orne opp i sin interne styring så er det ingen poeng i å spytte mer penger inn i dem.

 

Skal Afrika bli bærekraftigt må befolkningstallet ned og di må klare å forvalte di midlene di har på en bedre måte. Dersom du mener at vi skal fungere som ett velferdssystem for Afrika så er du rølpe gal.

 

Norge hadde også en Bistand i 2012 på en netto sum av 27.6 milliarder kroner, dette er ganske mye penger. Disse var bla fordelt slik

 

I 2012 ble norsk bistand fordelt på 111 ulike land. Av disse var det følgende 10 land som mottok mest bistand (endringer fra 2011 i prosent):

  1. Brasil, 1248 millioner kroner (+ 207 %)
  2. Afghanistan, 735 millioner kroner (- 5%)
  3. Palestina, 623 millioner kroner (- 1 %)
  4. Tanzania, 539 millioner kroner (- 16 %)
  5. Mosambik, 501 millioner kroner (+ 6 %)
  6. Sør-Sudan, 428 millioner kroner (+27 %)
  7. Malawi, 404 millioner kroner (+ 8 %)
  8. Uganda, 306 millioner kroner (- 33 %)
  9. Zambia, 302 millioner kroner (- 32 %)
  10. Vietnam, 270 millioner kroner (+ 12 %)
Endret av Priim
Lenke til kommentar

 

Det er mange afrikanere som skaper ett levedyktig samfunn. Kan du bevise at Afrika ikke klarer å gjøre noe som helst konstruktivt? Eller at man jevnt over må stille seg dette spørsmålet?

 

Ja, andre deler av verden har vært kolonier og andre deler av verden sliter også med dette. Hva mener du å "nave"? Hvorfor øker byene i Afrika så mye som de gjør nå? Fordi mennesker er på desperat jakt etter arbeid og dermed drar til byene?

 

 

Må jeg bevise at jeg har en mening om et tema? Har du puttet noe sterkere enn tobakk i pipa di? Beviset for at jeg har en mening, finner du innlegget mitt.

 

Å "nave" betyr å drive dank på statens regning. Det vil si MIN regning. Naving fører aldri til noe konstruktivt, heller ikke i Afrikas tilfelle. Det bidrar heller til å hindre utvikling. Må jeg bevise at det er min mening om saken? OK, her: http://www.spiegel.de/international/world/time-for-a-rethink-why-development-aid-for-africa-has-failed-a-712068.html

 

"

We have taken on too much responsibility for solving African problems. We have essentially educated them to, when problems arise, call for foreign aid first rather than trying to find solutions themselves.

This attitude has become deeply rooted in Africa. This self-incapacitation is one of the most regrettable results of development cooperation thus far. Poorly designed development aid has made people dependent and accustomed them to a situation of perpetual assistance, preventing them from taking the initiative themselves."

 

 

http://www.cato.org/publications/economic-development-bulletin/african-perspectives-aid-foreign-assistance-will-not-pull-africa-out-poverty

"The Failure of Aid

Helping Africa is a noble cause, but the campaign has become a theater of the absurd – the blind leading the clueless. The record of Western aid to Africa is one of abysmal failure. More than $500 billion in foreign aid – the equivalent of four Marshall Aid Plans – was pumped into Africa between 1960 and 1997. Instead of increasing development, aid has created dependence. The budgets of Ghana and Uganda, for example, are more than 50 percent aid dependent."

 

Uhjelp er ikke noe nytt... 500 milliarder dollar fra 1960 og 1997, og kontinentet er fortsatt et takras. Hvem kan konkludere med at løsningen er MER bistand?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi produserer nokk mat til alle i verden, ja. Det finnes nokk, vi produserer mat til 10 milliarder mennesker. I hvilke land gjør logistikken det ikke forsvarlig mulig? Er det da riktig at vi går inn i land å finner olje og tjener på dette, når dette går ut over lokalbefolkningen? Hvilke land ligger nærmere som det er langt lettere å hjelpe? Hvorfor skal vi hjelpe disse først? Sliter de mer enn land sør for Sahara? Det er mange mennesker som har fornuftige ideer til hvordan vi skal løse disse problemene! Jeg har studerer sosialantropologi og utvikling og jeg har møtt mange av dem.

 

Så du linken jeg sendte deg? Tviler på det, hvis ikke hadde kommet med alt det om lånene.

 

Jeg sammenligner heller ikke barn som sulter ihjel med en aksje.

 

India snakker du om? India har enorme problemer.

 

7 av landene på listen er afrikanske ja, men tre andre land som ikke er afrikanske ligger øverst.

Denne linken burde du se på:

http://stavrum.nettavisen.no/tag/uhjelp/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...