Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke media sterkere bilder når det gjelder sult i u-land?


Anbefalte innlegg

Jeg har sett mange bilder ved å søke på egenhånd av mennesker som er i nød og sult, og jeg kan ikke forstå hvorfor media bruker "milde" bilder for å prøve å skaffe penger til disse menneskene og barna.

Jeg vet ikke med dere men jeg ville tro at folk etterhvert blir litt uberørt av bilder der folk faktisk ikke ser så ille ut, og da vil jeg tro at folk automatisk bare overser det og ikke faktisk forstår realiteten i verden at det er jævligere enn det media fremstiller det som.


Handler det om at vi ikke ønsker å bli såra og skuffa og se hvordan ting egentlig er? At vi vil bli beskytta?

Jeg ville tro at folk hadde blitt mye mer engasjert og beveget og gitt penger hvis media hadde brukt bilder som dette:

post-310772-0-98871500-1380700072_thumb.jpg

post-310772-0-03095600-1380700086_thumb.jpg

post-310772-0-99155900-1380700096_thumb.jpg

post-310772-0-66383200-1380700106_thumb.jpg

post-310772-0-39002600-1380700116.jpg

post-310772-0-13595600-1380700127.jpg

post-310772-0-32972300-1380700139_thumb.jpg

post-310772-0-13203900-1380700148_thumb.jpg

post-310772-0-55349300-1380700159_thumb.jpg

post-310772-0-12053800-1380700169_thumb.jpg

post-310772-0-84382500-1380700190_thumb.jpg

post-310772-0-36053500-1380700204_thumb.jpg

post-310772-0-19072100-1380700214_thumb.jpg

post-310772-0-89013100-1380700223_thumb.jpg

post-310772-0-81941900-1380700232_thumb.jpg

post-310772-0-23986200-1380700244_thumb.jpg

post-310772-0-89992900-1380700263_thumb.jpg

post-310772-0-90210500-1380700271_thumb.jpg

post-310772-0-48957400-1380700283_thumb.jpg

post-310772-0-56771600-1380700293_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg kan ikke forstå det.. Vi trenger å bli vekket, vi trenger å bli sjokkert, vi trenger å våkne opp og slutte å leve i den bobla, vi trenger å kjenne på dårlig samvittighet.


Ikke at vi skal ha dårlig samvittighet sånn sett, misforstå meg rett, men at vi skal få dårlig samvittighet over at vi har så mye og at vi godt kan dele med andre.

 

 

Men så kommer den tvilen inn om hvor mye av pengene er det som egentlig rekker frem... Det er nok en veldig viktig del av motivasjonen for å gi.. Kunne man sett direkte resultater på sikt av penger man gir, så hadde vel flere gitt kanskje.. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Nei er ikke det jeg sier. Jeg er en medholder i naturens lov, spis eller bli spist. Men da uten mennesklig involvering som da gjøre naturens gang TOTALT skjev.

Vi mennesker saboterer den naturlige gangen i alt vi får hendene våres i.

 

Pluss at det er for sent i å la naturen gå sin gang, vi er dyr (aper) selv, men vi har størst hjerne og den bruker vi til å jobbe imot naturen så godt vi kan.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at vi skal verne om naturen og dens prosseser. Men at mennesket sin utvikling og fordeling har sin pris. Afrika og andre deler av di fattige verdensdelene har dessverre ingen forutsetning for å kunne få ett særlig mye mer levedyktig samfunn enn det dem allerede har. Det er utviklingen verden har hatt og med mindre vi ønsker å hente dem alle hit eller til resten av den vestlige verden vil vi egentlig bare skyve problemet over på resten.

 

Vi kan ikke gjør så mye med det, vi spytter milliarder av kroner i U-land men det kommer marginalt frem til di som virkelig trenger det. Kan minne om å holde noen kunstig i live, det er rett og slett ikke levedyktigt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...]

Jeg ville tro at folk hadde blitt mye mer engasjert og beveget og gitt penger hvis media hadde brukt bilder som dette:

[...]

"Bilder som dette" har da vært på plakater for div hjelpeorganisasjoner, på Dagsrevyen, i avisene, på TV-aksjonen og ikke minst på kveldsnytt helt siden Biafra-krigen? Tror jeg har sett alle bildene i førsteposten i norske aviser eller på norsk TV før, så vi fått se slike bilder uten att det har gjort noen underverker rmed givergleden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si jeg har sett slike bilder som reklame for å gi... Kun kanskje i nyhetsinnslag der man snakker om krig og/eller hjelpeorganisasjoner osv..

Det er ikke slike bilder man ser i reklame på vg eller dagbladet osv.

 

 

Ps. Tviler på at du har sett alle bildene i norske medier. Disse har jeg funnet på private ikke-norske blogger og andre steder...

Endret av Sukkertøy
Lenke til kommentar

 

Hvorfor reduserer du ikke deg selv?

 

Fordi jeg er levedyktig.

 

Jeg har også fjernet nok mennesker i fra planeten til at jeg har gjort opp for min rett til å vær her, dersom man skal ta det som ett regnestykke.

 

Det er også vinter snart, så da er det bulk sesong, da satser jeg på å legge på meg litt muskelmasse.

Endret av Priim
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hmm, jeg vil tro det egentlig er ett ganske sammensatt problem. Som det ikke er lett å ta tak i. Men den største grunnen til at forholdene er så dårlig er vel fort at det ikke er noen direkte økonomisk gevinst i å hjelpe de. Hadde firmaer tjent på å gjøre forholdene bedre der på ett eller annet vis hadde nok garantert noen gjort noe.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig med deg Priim. Mennesker i Afrika er også levedyktige bare de får den hjelpen de trenger! Det var Europa som ødela Afrika ved å kolonisere hele Afrika og hente ut gull, diamanter og andre edle metaller og brukte afrikanerne som slaver. Det var vi egoistiske Europeere som er en medvirkende årsak til at Afrika har blitt slik som det har blitt. Samt borger kriger osv som oppsto da europeere tegnet landegrendene i Afrika med linjal.

 

Jeg mener at det er vesten som har ødelagt afrika! Afrika kunne vært ett mye bedre land hvis landene hadde økonomien i orden! Også er det de borgerkrigene da som jeg mener europeere har skyld i. Jeg mener at U hjelp er en god ting som vi bør fortsette med! For det var vi som ødela Afrika, det var ikke dem selv. Det handler ikke om geografiske verdensdeler, men vi som sitter i den grådige vesten!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig med deg Priim. Mennesker i Afrika er også levedyktige bare de får den hjelpen de trenger! Det var Europa som ødela Afrika ved å kolonisere hele Afrika og hente ut gull, diamanter og andre edle metaller og brukte afrikanerne som slaver. Det var vi egoistiske Europeere som er en medvirkende årsak til at Afrika har blitt slik som det har blitt. Samt borger kriger osv som oppsto da europeere tegnet landegrendene i Afrika med linjal.

 

Jeg mener at det er vesten som har ødelagt afrika! Afrika kunne vært ett mye bedre land hvis landene hadde økonomien i orden! Også er det de borgerkrigene da som jeg mener europeere har skyld i. Jeg mener at U hjelp er en god ting som vi bør fortsette med! For det var vi som ødela Afrika, det var ikke dem selv. Det handler ikke om geografiske verdensdeler, men vi som sitter i den grådige vesten!

 

 

Det er ett utrykk der jeg kommer i fra som lyder som følger

 

'Viss du pisser lenge nok i havet blir det gult'

 

Men hvor lenge må vi pisse penger i AFrika før vi får en krone tilbake?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var bilder som gjorde inntrykk! På 80-tallet florerte jo slike bilder i mediene, men så fant noen vel ut at de var nedverdigende. Folk ble jo også vant med slike bilder og reagerte ikke så mye på dem. Det er lenge siden jeg har sett slike bilder, og jeg kjenner at de river litt i sjela.

 

I dag vil vel mange si at det er ille nok at barn lider sultedøden, men de bør slippe at nedverdigende bilder av dem florerer på nettet. Ett sted må grensen settes for hva vi kan akseptere. Dersom vi holder slike bilder unna media. føler vi vel at vi har bidratt på en måte?

 

Jeg ville likt å se unsensurerte videoer fra borgerkrigen i Syria på norske nyhetssendinger. Jeg tenker på videoer som kan ses på sider som theync.com. Jeg lurer på hvordan folk ville ha reagert? Men norske barn må vel beskyttes mot å se bilder av syriske barn som ber om hjelp mens hjernemassen renner ned over skuldrene? Slike bilder passer vel dårlig inn i et Soria-Moria land?

Lenke til kommentar

 

 

Det er ett utrykk der jeg kommer i fra som lyder som følger

 

'Viss du pisser lenge nok i havet blir det gult'

 

Men hvor lenge må vi pisse penger i AFrika før vi får en krone tilbake?

Hvorfor skal vi forvente å få noen tilbake fra Afrika? Det vi får er ett bedre Afrika. Bedre medisineringen, og flere liv kan bli reddet. Det vi får tilbake er å se på at flere liv blir reddet. Ellers så skulle det bare mangle at vi skal gi til Afrika. Det var jo vi som ødela Afrika i sin tid.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi forvente å få noen tilbake fra Afrika? Det vi får er ett bedre Afrika. Bedre medisineringen, og flere liv kan bli reddet. Det vi får tilbake er å se på at flere liv blir reddet. Ellers så skulle det bare mangle at vi skal gi til Afrika. Det var jo vi som ødela Afrika i sin tid.

 

Dem har hatt rikeslig med tid, dem har rikeslig med ressurser, dem har rett og slett bare ikke kunnskap til å utnytte dem, det er ikke vår feil. Vi hadde ikke fått en tøddel om det var omvendt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...