Gå til innhold

14 år og spille GTA V?


Anbefalte innlegg

Altså det var sikkert ikke godt å vite at breivik kom til å gjøre noe sånt når han var 14, men å kalle alle potensielle for noe sånt er tåpelig. Hadde heller tatt mitt eget liv enn mange andres uansett hvor langt det hadde gått. Evt dop kan sikkert få deg til å gjøre mye sykt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Finnes 12-åringer som spiller CoD, ingenting galt med å spille GTAV som 14 åring.

 

Finnes 12-åringer som drikker alkohol, ingenting galt med å drikke alkohol som 14-åring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Profilbildet ditt funker forbausende bra som illustrasjon til din kommentar.

 

Utdype? :)

 

Å bruke generaliseringstrikset når vi snakker om aldersgrense er i beste fall idiotisk.

Lenke til kommentar

Altså det var sikkert ikke godt å vite at breivik kom til å gjøre noe sånt når han var 14, men å kalle alle potensielle for noe sånt er tåpelig. Hadde heller tatt mitt eget liv enn mange andres uansett hvor langt det hadde gått. Evt dop kan sikkert få deg til å gjøre mye sykt.

Mennesker som deg er derfor breivik fikk tatt så mange liv som han gjorde. Dere tror vi lever i en fullstending fin verden og ett land hvor vi ikke kan bli utsatt for slike angrep. Og dere tar så jævlig feil! Trykker du de riktige knappene på folk og andre ting som tortur etc så kan er jeg rimelig sikker på at de fleste kunne tatt ett annet liv rimelig fort.

 

Det er tåpelig og tro noe annet og ikke innse realiteten i verden vi lever i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mennesker som deg er derfor breivik fikk tatt så mange liv som han gjorde. Dere tror vi lever i en fullstending fin verden og ett land hvor vi ikke kan bli utsatt for slike angrep. Og dere tar så jævlig feil! Trykker du de riktige knappene på folk og andre ting som tortur etc så kan er jeg rimelig sikker på at de fleste kunne tatt ett annet liv rimelig fort.

 

Det er tåpelig og tro noe annet og ikke innse realiteten i verden vi lever i.

En ting er å bli torturert å hjernevasket, men ikke kom å fortell meg at breivik ble torturert og hjernevasket for å gjøre det han gjorde. Bare fordi en person virker tilsynelatende normal betyr ikke at han/hun er det.

 

En annen ting er å drepe i selvforsvar når det står melllom deg og noen andre, men å smelle en bombe i oslo for å så ta seg over til en øy for å drepe mange uskyldige barn å voksne er ekstremt usannsynlig for hvermansen. Det er noe som kalles samvittighet som de fleste har heldigvis.

 

Hvordan tør du å gå ut av døra om morgenen når du er så bestemt på at dette er noe vi alle kan finne på? Og det er jo så mye tortur og faenskap her i norge eller? Å sammenligne breivik med hvem som helst viser din ignoranse. Jeg er fullstendig klar over terror-trusselen men det betyr ikke at jef går rundt å tror at alle er en potensiell breivik. Det blir for dumt.

 

La han spille sier jeg. Vet man ikke forskjell på rett og galt innen du er fylt 14 så er det noe veldig galt.

Endret av Harribo
Lenke til kommentar

Har selv en bror på 14 som spiller spill med 18-års aldersgrense og har ingen innvendiger mot det, men det er også forskjell på GTA V og mange andre spill med 18-års aldersgrense. Eksempel: Skyrim har aldersgrense på 18 år. Det synes jeg fint at 14-åringer kan spille. Ja, man kan låse opp muligheten for halshogginger osv. med riktig bruk av perks, men grafisk vold er ikke noe sentralt tema i Skyrim. Ei heller er Draugr-skapningene så voldsomt skumle for barn på ungdomsskolen. Når det er sagt, så er det et par aktiviteter og situasjoner i GTA V jeg mener fortjener strengere håndheving av 18-årsgrensen, og da spesielt (main story spoiler)

 

 

oppdraget der man skal torturere han karen i kjelleren. Det er kanskje noe av det drøyeste jeg har sett i et spill. Men så kan man på den annen side lure på hvorfor tortureringen av én enkelt person med et arsenal av forskjellige torturmetoder er verre enn å f.eks. meie ned et hundretalls politimenn med minigun under et bankran eller å kjøre på fortauet med lastebil og dra med seg et par dusin fotgjengere.

 

 

Husker selv at vi satt og spilte GTA: San Andreas til langt på natt når jeg selv gikk på ungdomsskolen, og jeg spilte GTA 3 før den tid også, og der kunne man tross alt skyte kroppsdelene av folk så blodet sto some en fontene og kjøpe horer og deretter slå dem døde for å få tilbake pengene sine. Spilte også Wolfenstein 3D så tidlig som i første klasse, og jeg tror ikke selv at jeg har fått noen varige mén av det. Er mer realistisk grafikk en grunn til å være strengere på aldersgrensene?

Lenke til kommentar

I utganspunktet så bør du være litt forsiktig med tanke på at han berre er 14 år. Aller heilst så burde han nok vente eit par år til.

Men på den andre sida så er det positivt at dere eventuellt skal spele GTA 5 i lag, det er stor forskjell på å spele eit slikt spel åleine som mindreårig i forhold til å spele saman med ein voksen.

 

 

Eg synes også at det er verdt å påpeike at det er stor forskjell på forskjellige spel med 18 års aldersgrense. Sjølv om f.eks voldsbruken kan være omtrent lik så er konteksten viktig.

Eit eit voldelig krigsspel så er det veldig ofte klare linjer med venner og fiender. Her er alt veldig svart/kvitt der det er lov til å drepe fienden. Hakket værre blir det med enkelte av dei meir "moderne" krigsspela der du må ta meir realistiske valg i forhold til sivilbefolkning og krigsforbyrtelser.

 

GTA serien er ein serie som inneheld mykje satire, ikkje alt av dette er like lett å forstå ved fyrste augekast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...