Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mange gutter har en jente ligget med før hun er løs?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Men hvis vi menn kan ha så mange sexpartnere vi vil, hvem skal vi ha sex med da hvis damer er begrenset oppad til 3,5,10,whatever?

 

Og for å snu litt på det, hvorfor skulle det være et problem? Dama blir jo ikke "brukt opp" i noen større grad av å ha sex en gang med 10 partnere enn 10 ganger med samme partner? Så lenge man praktiserer sikker sex kan man ikke skylde på helserisiko heller? Jeg har en sterk mistanke om at dette er menn som er livredde for at dama sammenligner med tidligere partnere, er usikre og redde for å ikke strekke til. Om noen har andre gode argumenter for hvorfor det er så galt å ha et forhold til noen som har hatt mange partnere er det bare å fyre løs.

Eller for å snu enda mer på det, hva gjør det deg om hun har seg med andre selv om dere er sammen, om hun praktiserer sikker sex? Hun blir ikke brukt opp da heller, men det er ganske mange som ikke er spesielt begeistret for tanken på kjæresten sin som har sex med andre.

Lenke til kommentar

Eller for å snu enda mer på det, hva gjør det deg om hun har seg med andre selv om dere er sammen, om hun praktiserer sikker sex?

 

Nå var det ikke meg du spurte, men mitt svar er: Ingenting, så lenge jeg får min del, og får lov til det samme. (Det får jeg ikke, så det er høyst teoretisk.)

 

Men her skal jeg ærlig innrømme at jeg er utypisk.

 

Dette er dog ikke helt det samme. Polygami har åpenbare problemstillinger som ikke rammer seriemonogami. I det førstnevnte så må du dele tid og "kapasitet" med andre, mens i sistnevnte så har du eksklusiv tilgang. Og siden "kapasiteten" erfaringsmessig er begrenset i et fast forhold, så er det naturlig å reservere så mye av den som mulig til eget bruk...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller for å snu enda mer på det, hva gjør det deg om hun har seg med andre selv om dere er sammen, om hun praktiserer sikker sex? Hun blir ikke brukt opp da heller, men det er ganske mange som ikke er spesielt begeistret for tanken på kjæresten sin som har sex med andre.

 

Men da er det plutselig ikke relevant for diskusjonen lenger. Hvis kona mi er utro mot meg, vil nok dette være problematisk for meg også, men det har da ingenting å gjøre med hvem hun hadde sex med FØR vi ble sammen? Eller mener du at damer som har hatt mer enn X antall sexpartnere ikke er til å stole på?

Lenke til kommentar

Men da er det plutselig ikke relevant for diskusjonen lenger. Hvis kona mi er utro mot meg, vil nok dette være problematisk for meg også, men det har da ingenting å gjøre med hvem hun hadde sex med FØR vi ble sammen? Eller mener du at damer som har hatt mer enn X antall sexpartnere ikke er til å stole på?

 

Jeg tror at det kan henge sammen med flere ting. Hvem liker egentlig tanken om at partneren sin har ligget med mange flere? Det er mange som ikke bryr seg om det. Men mange igjen bryr seg jo om det. Jeg tror ikke nødvendigvis at det har noe med tillit å gjøre. Men noe annet. Noe som er litt vanskeligere å sette fingeren på.

 

Det er jo de som har mange seksualpartnere som deal breaker fordi de synes at det sier noe om personen. Kanskje har personen med seg sykdommer. Du kan ha tillit til partneren din. Men har du virkelig tillit til eksen hennes? Eller eksen til eksen hennes? Og mange er nok redde for at det å ha ligget med mange betyr at en selv bare er én i rekken. Betyr det at partneren ikke har vært i noe langvarig forhold, og har problemer med å få disse til å fungere, siden disse relasjonene bare ser ut til å bli med sexen?

 

Merk. Jeg sier ikke at det nødvendigvis trenger å være det ene eller det andre, så vennligst ikke siter meg på noe av det overfor. Men at det varierer fra person til person. Hvis en person synes at det er ugreit at partneren deres har ligget rundt fordi at han eller hun er redd for sykdommer, så er det en legitim greie. Og det tror jeg er likt fordelt mellom menn og kvinner. Selv om jeg tror at menn muligens kan ha et noe mer avslappet forhold til dette enn hva kvinner har.

 

Lenke til kommentar

 

Men da er det plutselig ikke relevant for diskusjonen lenger. Hvis kona mi er utro mot meg, vil nok dette være problematisk for meg også, men det har da ingenting å gjøre med hvem hun hadde sex med FØR vi ble sammen? Eller mener du at damer som har hatt mer enn X antall sexpartnere ikke er til å stole på?

 

Men hvorfor aksepterer du ikke at hun går rundt og har seg med hvem hun vil? Forutsatt at hun har sikker sex gjør det vell ikke deg noe, ref. det du skrev i sted.

Lenke til kommentar

 

Nå var det ikke meg du spurte, men mitt svar er: Ingenting, så lenge jeg får min del, og får lov til det samme. (Det får jeg ikke, så det er høyst teoretisk.)

 

Men her skal jeg ærlig innrømme at jeg er utypisk.

 

Dette er dog ikke helt det samme. Polygami har åpenbare problemstillinger som ikke rammer seriemonogami. I det førstnevnte så må du dele tid og "kapasitet" med andre, mens i sistnevnte så har du eksklusiv tilgang. Og siden "kapasiteten" erfaringsmessig er begrenset i et fast forhold, så er det naturlig å reservere så mye av den som mulig til eget bruk...

 

Geir :)

 

Det er en ærlig sak det.

 

Poenget er at det er mye av det samme som spiller inn med tanke på at kjæresten har seg med andre.

Lenke til kommentar

 

Men hvorfor aksepterer du ikke at hun går rundt og har seg med hvem hun vil? Forutsatt at hun har sikker sex gjør det vell ikke deg noe, ref. det du skrev i sted.

 

Nei, det var det ikke. Jeg skrev at tidligere seksualpartnere ikke var av betydning når det gjaldt helserisiko, så lenge man hadde praktisert sikker sex. Vet ikke helt hvordan du klarer å tolke det til at jeg mener utroskap er greit så lenge man bruker kondom.

 

Hvem hun har hatt seg med før vi ble sammen derimot, synes jeg ikke at jeg har noen som helst rett til å dømme henne for. Alle har en fortid og et eller annet innslag av skjeletter i klesskapet. Sannsynligvis du også.

 

Hvorfor mener du det er problematisk med mer enn X antall tidligere partnere? Hvor mange mener du man skal få ha? Mener du at damer som har hatt mer enn X antall sexpartnere ikke er til å stole på?

Endret av Judaz
Lenke til kommentar

 

Nei, det var det ikke. Jeg skrev at tidligere seksualpartnere ikke var av betydning når det gjaldt helserisiko, så lenge man hadde praktisert sikker sex. Vet ikke helt hvordan du klarer å tolke det til at jeg mener utroskap er greit så lenge man bruker kondom.

 

Hvem hun har hatt seg med før vi ble sammen derimot, synes jeg ikke at jeg har noen som helst rett til å dømme henne for. Alle har en fortid og et eller annet innslag av skjeletter i klesskapet. Sannsynligvis du også.

 

Hvorfor mener du det er problematisk med mer enn X antall tidligere partnere? Hvor mange mener du man skal få ha?

 

Du skriver jo på forrige side at du ikke forstår hvorfor det skulle være ett problem at hun har hatt mange før og at dette må bunne ut i usikkerhet osv. Da er det betimelig å spørre om det samme når det gjelder hva din kone foretar seg. Er det kun fordi du er så usikker på deg selv, eller har det noe å gjøre med at du ikke liker tanken på at hun ligger med andre?

 

Jeg har ikke noe nummer på hvor mange jeg synes en jente kan kan ligge med før hun er uaktuell, men jeg har møtt mange jenter som på grunn av "sluttynes" er uaktuelle for forhold, selv om det er hyggelige jenter jeg liker ellers.

Lenke til kommentar

Merk. Jeg sier ikke at det nødvendigvis trenger å være det ene eller det andre, så vennligst ikke siter meg på noe av det overfor. Men at det varierer fra person til person. Hvis en person synes at det er ugreit at partneren deres har ligget rundt fordi at han eller hun er redd for sykdommer, så er det en legitim greie. Og det tror jeg er likt fordelt mellom menn og kvinner. Selv om jeg tror at menn muligens kan ha et noe mer avslappet forhold til dette enn hva kvinner har.

 

 

Da sitter jeg det under i stedet :) Uavhengig av tillit/antall etc. bør man teste seg når man bytter partner! Uansett mann/kvinne, uansett løs eller, uavhengig om det er 1 eller 100. Clamydia er mer utbredt enn mange tror, svært smittsomt og rammer ikke bare løse tøser ;)

 

Ut i fra hva jeg har lest i denne tråden virker det som menn har et langt mer anstrengt forhold til dette enn kvinner har, men det virker som at dette er noe som avtar med alder hos begge kjønn.

Lenke til kommentar

En jente kan avslå 90% av alle tilbud, og fortsatt ende opp med flere hundre partnere. Hvordan kan man kalle noen løs ut fra antall partnere?

Da sitter jeg det under i stedet :) Uavhengig av tillit/antall etc. bør man teste seg når man bytter partner! Uansett mann/kvinne, uansett løs eller, uavhengig om det er 1 eller 100. Clamydia er mer utbredt enn mange tror, svært smittsomt og rammer ikke bare løse tøser ;)

 

Ut i fra hva jeg har lest i denne tråden virker det som menn har et langt mer anstrengt forhold til dette enn kvinner har, men det virker som at dette er noe som avtar med alder hos begge kjønn.

Kondomer ;) .
Lenke til kommentar

 

Du skriver jo på forrige side at du ikke forstår hvorfor det skulle være ett problem at hun har hatt mange før og at dette må bunne ut i usikkerhet osv. Da er det betimelig å spørre om det samme når det gjelder hva din kone foretar seg. Er det kun fordi du er så usikker på deg selv, eller har det noe å gjøre med at du ikke liker tanken på at hun ligger med andre?

 

Jeg har ikke noe nummer på hvor mange jeg synes en jente kan kan ligge med før hun er uaktuell, men jeg har møtt mange jenter som på grunn av "sluttynes" er uaktuelle for forhold, selv om det er hyggelige jenter jeg liker ellers.

 

Jeg sidestiller ikke utroskap med det å ha hatt tidligere sexpartnere, så det blir litt vanskelig for meg å svare på, men jeg prøver. Et forhold er/bør være basert på mye mer enn bare sex. Jeg er nok ikke helt komfortabel med tanken på at min kone skulle ha sex med noen andre enn meg mens vi er sammen, men jeg tror ikke det bare har med selve sexakten å gjøre. Med sex oppstår ofte andre følelser som man i liten grad kontrollerer selv, noe som igjen kan føre til sjalusi, samlivsbrudd osv.

 

Ift. til tidligere sexpartnere er ikke dette en aktuell problemstilling. Jeg har ingen grunn til å tro at hun plutselig skulle få følelser for noen hun har hatt sex med for 5 eller 1o år siden.

 

Jeg stoler 100% på henne og kanskje hadde det ikke hatt noe å si, men hun er hele livet mitt og jeg elsker henne, og jeg synes det er en unødvendig risiko å ta. Vi er monogame og trives med det begge to :) Vi er også såpass trygge på hverandre at vi kan snakke sammen om sånne ting uten at det blir ubehagelig eller kleint.

 

Hvorfor synes du "sluttyness" er problematisk?

Lenke til kommentar

En jente kan avslå 90% av alle tilbud, og fortsatt ende opp med flere hundre partnere. Hvordan kan man kalle noen løs ut fra antall partnere?

En av de beste bidragene så langt :)

Kondomer ;) .

 

Jepp, det er faktisk det eneste smarte om det ikke er en fast partner man stoler på.

Lenke til kommentar

 

Jeg sidestiller ikke utroskap med det å ha hatt tidligere sexpartnere, så det blir litt vanskelig for meg å svare på, men jeg prøver. Et forhold er/bør være basert på mye mer enn bare sex. Jeg er nok ikke helt komfortabel med tanken på at min kone skulle ha sex med noen andre enn meg mens vi er sammen, men jeg tror ikke det bare har med selve sexakten å gjøre. Med sex oppstår ofte andre følelser som man i liten grad kontrollerer selv, noe som igjen kan føre til sjalusi, samlivsbrudd osv.

 

Ift. til tidligere sexpartnere er ikke dette en aktuell problemstilling. Jeg har ingen grunn til å tro at hun plutselig skulle få følelser for noen hun har hatt sex med for 5 eller 1o år siden.

 

Jeg stoler 100% på henne og kanskje hadde det ikke hatt noe å si, men hun er hele livet mitt og jeg elsker henne, og jeg synes det er en unødvendig risiko å ta. Vi er monogame og trives med det begge to :) Vi er også såpass trygge på hverandre at vi kan snakke sammen om sånne ting uten at det blir ubehagelig eller kleint.

 

Hvorfor synes du "sluttyness" er problematisk?

 

En ting er som sagt at tanken på kjæresten med andre ikke er særlig trivlig, og samtidig at det ikke blir helt det samme med en jente som mange har hatt før deg. Alt dette ting som kan rasjonaliseres bort, på samme måte som om hun ligger med andre, men med beskyttelse, mens dere er sammen, men likevel noe jeg ikke hadde likt.

 

Så vil jeg påstå at det også har noe med personlighet å gjøre. Uten å si for mye om troskap/utroskap, så er det i allefall blandt jentene jeg kjenner ganske stor forskjell på de som nærmest har en ny seng hver helg og de som er mer skikkelige og kresne. Da foretrekker jeg faktisk sistnevnte ved ett forhold, selv om de som ligger rundt også er hyggelige jenter.

Lenke til kommentar

 

Og hva med menn?

Hvorfor er det greit at menn ligger med 12 forskjellige partnere men ikke at jenter gjør det?

 

Anonymous poster hash: 21242...4ef

 

 

Jeg ser ingen grunn til at antall skal være ulikt for kvinner og menn. Det er ikke annet enn en arkaisk, dårlig holdning.

 

Forøvrig bør enhver definere sin moral, og hva dem selv kan være komfortable med. I det øyeblikket antallet ditt overstiger hva du ville vært komfortabel å fortelle partneren din om derimot, da har du slik jeg ser det gått for langt.

Lenke til kommentar

 

En ting er som sagt at tanken på kjæresten med andre ikke er særlig trivlig, og samtidig at det ikke blir helt det samme med en jente som mange har hatt før deg. Alt dette ting som kan rasjonaliseres bort, på samme måte som om hun ligger med andre, men med beskyttelse, mens dere er sammen, men likevel noe jeg ikke hadde likt.

 

Så vil jeg påstå at det også har noe med personlighet å gjøre. Uten å si for mye om troskap/utroskap, så er det i allefall blandt jentene jeg kjenner ganske stor forskjell på de som nærmest har en ny seng hver helg og de som er mer skikkelige og kresne. Da foretrekker jeg faktisk sistnevnte ved ett forhold, selv om de som ligger rundt også er hyggelige jenter.

Øøh, hvordan klarer du å ikke se at utroskap og fortid ikke er det samme? Det er da vidt forskjellige ting. Du vil helst at jenta skal være jomfru, sånn at du er den eneste for henne? Hvorfor? Det høres ut som om dette handler om egoet ditt.

 

Krever du å få vite antall partnere for å kunne vurdere om du liker personligheten hennes? Jeg kan være enig i at det kan være greit å ha samme grunnverdier, og det er helt OK å ønske å finne noen som mener at sex er noe spesielt som man kun deler med noen man er glad i, men antallet kan fort bli over 2-5 når man er oppe i 20-30årene. Husk at jenter ofte debuterer tidligere seksuelt enn gutter.

 

Folk forandrer seg jo. Om en jente raste fra seg i tenårene, så er vel de fleste roet seg ned når de overstiger 25. Personlig tror jeg det bare er sunt å prøve litt ut før man slår seg til ro med "the one". Så slipper man å lure på om man gikk glipp av noe.

Lenke til kommentar

Øøh, hvordan klarer du å ikke se at utroskap og fortid ikke er det samme? Det er da vidt forskjellige ting. Du vil helst at jenta skal være jomfru, sånn at du er den eneste for henne? Hvorfor? Det høres ut som om dette handler om egoet ditt.

 

 

 

Jeg sier ikke at det ikke er forskjell på å ha sex med andre når man er i ett forhold og løshet, men at det gjerne er en del av de samme "mekanismene" som gjør at de fleste vil misslike dette, selv om det bare skulle være sex og det var trygt. Og nei, det er ikke snakk om at hun skal være jomfru, men at sex skal være noe litt "eksklusivt" ikke noe hun deler ut tilnærmet ukentlig bare promillen bikker entallet.

 

Krever du å få vite antall partnere for å kunne vurdere om du liker personligheten hennes? Jeg kan være enig i at det kan være greit å ha samme grunnverdier, og det er helt OK å ønske å finne noen som mener at sex er noe spesielt som man kun deler med noen man er glad i, men antallet kan fort bli over 2-5 når man er oppe i 20-30årene. Husk at jenter ofte debuterer tidligere seksuelt enn gutter.

 

 

Som jeg skriver over, jeg har ikke noe antall, det kommer helt ann på jenta.

 

Folk forandrer seg jo. Om en jente raste fra seg i tenårene, så er vel de fleste roet seg ned når de overstiger 25. Personlig tror jeg det bare er sunt å prøve litt ut før man slår seg til ro med "the one". Så slipper man å lure på om man gikk glipp av noe.

 

Ras alt du orker, er ingen her som prøver å nekte deg det, men da må du nesten regne med at ikke alle synes det er like sjarmerende.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo begynne med: Hvorfor bryr du deg?

 

Videre så vil jeg trekke inn evolusjon og litt om hvordan samfunnet ser på sex.

 

Evolusjonsteorien går jo ut på at den sterkeste overlever--ikke bokstavelig, men figurativt: Den arten, hvis genstruktur har lettest for å adaptere endringer i tilværelsen, overlever. Ikke så catchy, men hey, det er mer riktig. Dette betyr jo at målet med å leve er å overleve--å videreføre genene sine slik at den nye generasjonen kan gjøre det samme, og til slutt, gjennom bittesmå mutasjoner eller andre forandringer, vil det best mulige utfallet for den arten oppstå.

 

Det begynner jo med paring. Det har seg slik at hannen kommer ut av situasjonen ganske greit. Hunnen, derimot, er for det meste dømt til å gå med et foster voksende i seg over en lengre tid. Hvorfor kommer mannen så godt ut av det? Fordi han skal komme seg videre, få flere avkom med flere forskjellige hunner slik at sjansen for at neste generasjon overlever/blir bedre er større. Sånn er det hos de fleste dyrearter, selv om det fins unntak (monogami hos pingviner og gibboner f.eks.). Så allerede her har vi et iboende, biologisk grunnlag for at mannen kan pare seg med flere "uten særlige represalier".

 

Om vi ser på det fra samfunnets side, kan vi jo si følgende (dette er selvfølgelig ikke 100 % nøyaktig for alle mennesker, men de fleste vil være enige i dette): Sex er ofte "målet" for menn. Menn må ofte arbeide hardere for å "få seg noe" enn kvinner. Vi kan òg si at kvinner "lar seg" bli hatt sex med, mens menn "har sex med" kvinner. Da blir resultatet dette:

 

Er du en mann som har mye sex, er du så god (kjekk/snill/sympatisk/flink med damer) at du klarer å få hvem som helst--det er en "bra egenskap".

 

Er du en kvinne som har mye sex, er du så åpen og hensynsløs at du kan bli hatt sex med av hvem som helst--dette er en "dårlig egenskap".

 

Jeg er selvfølgelig ikke enig i disse påstandene, men det er sånn samfunnet gjenspeiler menn og kvinner. Personlig vil jeg at det skal bli mer eller mindre likestilt slik, men det kan være vanskelig, da faktum er at vi har hatt det slik lenge, og en gammel vane er vond å vende.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...