Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor det er så ille å være utro...


Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å få tyn.

Men jeg forstår bare ikke hvorfor det skal være så utrolig krise og alt dramaet det medfører å være utro.

Det er vel det samme hvem personen har sex med, så lenge følelsene h*n har, er til deg?

Altså h*n har sex med noen andre, men FØLELSENE til vedkommende, ja, følelsene til vedkommene tilhører DEG!
Ikke personen h*n var utro med?

Det er jo det et forhold handler om? Gjensidig følelser?........... Ingenting kan skille dere, ikke engang sex, så lenge dere har følelser for hverandre.

Skjønner dere?

Hver gang jeg hører om noen som har vært utro og får tyn for det, så synes jeg så synd på vedkommende, fordi jeg klarer bare ikke å ha det synet om å være utro er som å bedra partneren. Sex handler om lyst, er man kåt så skal man da få lov å ha sex, men så lenge følelsene er der så er det ingenting som kan skille dere..

Har jeg ikke rett?



Anonymous poster hash: 759ad...678
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig enig i det du sier, men dette er jo utvilsomt en veldig subjektiv mening og et tema det er mye tabu rundt.

 

Jeg tror kanskje dette kan stamme fra kristendommen. Kristendom sier jo spesifikt at man ikke skal ha sex før ekteskap, og sex er en ting som to personer holder mellom seg innad ekteskapet. Selv om mange i Norge, og resten av verden, ikke er kristne, så er dette en norm som har blitt videreført og bevart. Man har bundet sex til å være en greie man kun har mellom to personer som er gift/er glad i hverandre/elsker hverandre. Derfor tror jeg mange føler seg bedratt om partneren sin har sex med noen andre.

 

Min personlige mening rundt temaet er som du sier: sex bør egentlig ikke ødelegge partnerskap slik det har en lei tendens til å gjøre i dag.

 

EDIT: Glemte å legge til at jeg har full forståelse for de som mener at å være utro er fy-fy.

Endret av Munty
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I tillegg til religion og tradisjon er det noen grunner til at det er/har vært ille å være utro

1: Å pule medfører en ikke ubetydelig risiko for sykdommer og/eller graviditet. I dagens Norge er vel begge deler mulig å håndtere på fornuftig vis, men det tar tid å endre sammfunnsnormer

2: Puling fører fort til følelser, så premisset ditt om at "følelsene til vedkommene tilhører DEG!" stemmer ikke nødvendigvis med virkeligheten særlig lenge.

Lenke til kommentar

Interessant problemstilling. Slik jeg tolker det TS skriver, så er jo dette en beskrivelse av et åpent forhold: Å ha følelser for kun én person, men allikevel ha friheten til å ha sex med andre.

 

Evolusjonsmessig er det ikke så "farlig" om menn har sex med flere kvinner, så lenge han har følelser for én jente og oppdrar barnet sammen med henne. Det er derimot verst hvis en jente blir gravid og mannen forsvinner pga. følelser for en annen dame. Av denne grunnen tror jeg at kvinner kan være mer åpne for å tilgi seksuelle utroskap enn emosjonelle utroskap, uten å ha noe forskning å vise til.

 

Om man føler seg bedratt avhenger fra person til person, og det er derfor ikke enkelt å si at en gitt person kommer til å føle x og y ved utroskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det handler mest om tillit, tror jeg. Man er sammen med noen, og da forventer de fleste at man ikke gjør typiske kjæreste-ting med andre av det motsatte kjønn, som å ha sex. Men for noen går grensen ett sted, og for andre et annet sted. Noen synes sex med andre er greit, andre blir sjalu om kjæresten har venner av det motsatte kjønn. Snakk med kjæresten og finn ut hvor grensene deres går.

Lenke til kommentar

Det jeg aldri har skjønt er alle disse "romantisk-komedie utroskapene" skal være så ufattelig stuerene på lerretet, men man er verdens største drittsekk om situasjonen er helt identisk i virkeligheten (nei jeg har ikke vært utro bare så det er sagt).

Er jo hykleri av en annen verden :p

"Åh de to er ment for hverandre, hun burde kysse han! KYSS HAN DA FOR FAEN! JAAAAA!"

"Hæ? kysset du en kvinne du hadde følelser for mens du er i et skrantende forhold hvor du ikke helt vet om det er bra å fortsette eller ikke? BRENN!"

Men for å svare på TS sitt spørsmål, det har vel veldig mye med følelser å gjøre.

Noen blir utrolig såret over at noen vil ha sex med andre enn seg, fordi man føler seg "mindre verdt" og at man ikke er "den ene" for partneren sin, derfor tror jeg skuffelsen over utroskap går like mye på at man føler seg mindre verdt, samtidig som det er sinne over partneren som hadde sex med en annen.

Å være i et åpent forhold er en ting, men med mindre man har hatt en samtale om emnet før man ble et par bør man respektere motparten såpass at man holder snoppen/kusa inne i trusa for alle andre enn sin "utkårede".

Sex er både noe av det beste man kan oppnå innen følelser, men også noe som nytes kun for nytelsens skyld, og det er her fallgropen ligger.

...Mener jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange forhold som går i tusen knas pga utroskap, uansett hvor mye den som har vært utro viser anger og sier at h*n ikke har følelser for noen andre enn kjæresten sin. For meg er sex bare sex, rett og slett. Sex = nytelse. Følelser forandrer seg aldri.

 

 

 

Dette er det verste jeg har lest.

Hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med, så kan du holde de barnslige uttalelsene dine for deg selv.



Anonymous poster hash: 759ad...678
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jeg ikke rett?

Fasitsvar:

De fleste forhold er basert på monogami. Det vil si at man holder seg til den ene partneren. Derfor, når noen bryter denne uskrevne regelen, oppleves det som et bedrag for den andre partneren.

 

For å unngå dette, avklar med eventuelle kjæresteemner om at "jeg ønsker å ha sex med andre personer selv om jeg er sammen med deg."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er utroskap ille? For å se på det spørsmålet må man se på hva et forhold er. Et forhold er i bunn og grunn en avtale om tre ting: eksklusivitet, økonomiske forhold, og om ikke å skade hverandres interesser (lojalitet).

 

Hva "eksklusivitetsavtalen" skal omfatte varierer, men det er veldig utbredt at den i alle fall omfatter følelser og romantiske og seksuelle handlinger. Derfor oppfattes utroskap som ille. Det er, effektivt sett, at du har gitt bort noe du implisitt har lovet at du bare skulle gi bort til én annen.

 

Så kan man diskutere hvem som har ansvar for å klargjøre premissene. For min del vil det alltid være den som ønsker det uvanlige som har ansvar for å klargjøre det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sex er jo noe av det som knytter sterkest følelser til hverandre, så har lite forståelse for TS. Man skjønner etterhvert at random sex ikke gir deg noen ting, men for all del, man får leve som man vil. Bare man ikke lar det gå utover andre :)

 

Jeg er ikke TS, for klarhetens skyld.

 

Dette er jo i høyeste grad subjektivt. For min del har sex overhodet ingen følelser knyttet til seg - det er ren og skjær lyst det handler om. Det å dele opplevelser, en fin middag for to eller bare å dele en kveld i hverandres armer i sofaen har en langt større emosjonell betydning for meg enn å klaske kjønnsorganene sammen.

 

Dermed vil også seksuell omgang med andre (for meg) ikke være noen big deal, mens det å f.eks. tilbringe en "kosekveld" med andre enn kona være utenkelig.

 

Utroskap handler alltid om følelser. For noen så er sex det det kanskje kyttes aller sterkest følelser til, mens for andre (som meg) er sex og følelser to adskilte ting.

 

Anonymous poster hash: c5fa8...aa5

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er jo den intimiteten som man kun ønsker å ha alene med den man elsker. Når den andre deler den intime delen med andre så gjør det jo innmari vondt. Det er snakk om et tillitsbrudd. Man stoler på at den andre kun ønsker å holde rundt deg, ha denne intime stunden med deg osv.

 

Det handler vel om at man ønsker å være spesiell. Og det vil vi vel alle? Og man føler seg jo ikke særlig spesiell når kjæresten ligger og kliner og kysser og har seg med en annen..

Jeg personlig kan ikke fatte og begripe at noen kan elske hverandre og fortsatt godta at de har seg med andre folk... Det hadde jeg aldri klart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er alt for sjalu og eiersyk til å kunne godta utroskap. Hvis jeg kun har hatt et ONS med ei jente, og vi ved et senere tidspunkt er på samme fest så kan jeg føle sjalusien tar tak i meg så fort noen får henne til å le. Jeg er godt klar over at det er min svakhet, men en kjæreste skal plassere meg som nr 1.

Endret av KaiYoi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...