Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon


Aerow

Anbefalte innlegg

Gtx 970 ~3000 Er et bedre kjøp med tanke på hvor lett de overklokker.

 

@apox ja er enda et greit kort men husk det er en generasjon gamlere en 900 serien.

 

970 er sikkert et greit kort, men med dagens "watergate" på minnesiden, bør du nok justere denne anbefalingen noe, for liker man å presse setting til max og spille i skyhøye oppløsninger, er det fare for seriøs ytelsesdegradering om man kommer over 3.5gb primary minne. 970 har en todelt minnepartisjon som er en konsekvens av en kuttet chip, der de siste 512mb minne er kompett ubrukelige med drøyt en tiendedel av ytelsen. At driveren desperat prøver å kun bruke 3.5gb hjelper nok en periode, men tror nok dette kortet er en dårlig kandidat for kriteriene nevnt over.

 

Spiller man i mer moderate oppløsninger/innstillinger er det sikkert et meget godt kort, men kun med 3.5gb minne som kan/bør brukes.

 

Jeg annser dette Matrix 290X kortet til 3k nevnt i #2188 som et bedre kjøp..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Far cry 4 har blitt mye bedre med jevnlige oppdateringer fra uplay. Legger ikke så mye merke til fps drop/stutering lenger. Som Ourasi sier så bør man se på hele riggen, før man kan si at 290x er et dårlig kort. Jeg har en helt annen oppfatning. Og tester viser at 290x er over 970 nettopp i far cry 4.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte fra HD6870 til 280x her i forrige uke, og etter det har jeg hatt problemer med at jeg plutselig får 'No signal' helt tilfeldig. Uansett om jeg presser kortet, eller bare sitter og programmerer.

 

Det kan nesten virke som PCen går i dvalemodus, bare at jeg ikke får liv i den uten å skru den av og på med knappen.

 

Noen som har noen hete tips til hva problemet kan være?

 

Har 750w PSU, så det er ikke det som er problemet regner jeg med.

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte fra HD6870 til 280x her i forrige uke, og etter det har jeg hatt problemer med at jeg plutselig får 'No signal' helt tilfeldig. Uansett om jeg presser kortet, eller bare sitter og programmerer.

 

Det kan nesten virke som PCen går i dvalemodus, bare at jeg ikke får liv i den uten å skru den av og på med knappen.

 

Noen som har noen hete tips til hva problemet kan være?

 

Har 750w PSU, så det er ikke det som er problemet regner jeg med.

 

Om pcen er i bruk så skal den i utgangspunktet ikke gå i dvalemodus , sjekk selvsagt innstillingene i både kontrolpanel og eventuelt software som fulgte med kortet.

 

En annen ting mange glemmer er å gjøre en "ren" installasjon av nytt skjermkort , viktig å fjerne de eldre driverne ordentlig (eventuelt med et eksternt verktøy) og så legge inn den nyeste driveren.

 

Strømsparingsmodus bør sjekkes , her bør du sørge for at både Hd'er og skjerm ikke slår seg av etter "inaktivitet" , i noen tilfeller så er det rett og slett programvaren til windows som forårsaker dette.

 

Til slutt kan jo selvsagt en "ustabil" psu gi rare feil , sjekk derfor i administrative verktøy hendelseliste og se om det er noen alarmer som kan tolkes deretter , typisk psu problemer er ID 41. Du kan jo selvsagt ta en runde med OCCT Perestroika og se om pcen tåler psu testen.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Lastet ned en Display Driver Uninstaller på Guru3d og kjørte den, og installerte nye drivere. Det hjalp ikke, for da jeg kom tilbake til maskinen etter at jeg hadde brukt den var det samme problemet.

 

Jeg legger ved hendelsesloggen. Jeg har googlet litt selv, og det kan virke som feil 420 er at en PCI-enhet ble slettet. Det er litt rart at det bare forekommer en gang isåfall, for det at skjermen har gått i svart har foregått mange ganger.

 

PSU'en er en splitter ny Corsair CX 750M (https://www.komplett.no/corsair-cx-750m-750w-psu/773377).

 

Jeg hadde allerede sjekket at strømsparemodus og dvalemodus var deaktivert, men opplyste vel ikke om det i posten min.

 

edit: la med temperaturer fra hwmonitor også.

edit2: 60 grader på CPUTIN var visst bare å ignorere (ref. flere kilder på nettet).

Endret av kimbert007
Lenke til kommentar

Interessant. Dog er jeg litt tvilsom.
Greit, du får kanskje litt ekstra minne, men det er begrenset hvor mye ekstra du får med split frame rendering. Hver del vil fortsatt måtte vise de fleste teksturer.

 

Men hver vil kunne få halv render-oppløsning og halv mengde AA. Du kan nok da hente ut litt ekstra minne muligens?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For oss som har Radeon og liker å prøve ut nye ting:

 

AMD har jo som kjent "lansert" W10TP drivere, 15.200.1006. Dette er via WinUpdate til W10 i utgangspunktet, men flere har installert dem på W8(.1) også med hell.

 

Her er tråden:

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=397114

 

Vil anbefale avinstallering av den driveren som man bruker, så manuelt rydde i registeret for AMD/ATi "keys", så reboote, før man installerer disse.

Lenke til kommentar

Er jo mildt sagt et mindre problem at Mantle er død når DX12 tar over og gir faktisk flere muligheter som multi gpu fra forskjellige leverandører og ikke minst bedre avlastning av cpu i forhold til ytelse.

 

Men trolig så hadde dette kanskje tatt litt lengre tid om Amd ikke fikk ut fingrene , må jo innrømme at MS har hatt stort sett fokus på Xbox og lagt PC markedet til siden desverre.

Lenke til kommentar

AMD klarer ikkje engang å få til CFX og Freesync med en gang :p

 

Single-GPU AMD FreeSync-driver March 19th

 

 

 

AMD is very excited that monitors compatible with AMD FreeSync™ technology are now available in select regions. We know gamers are excited to bring home an incredibly smooth and tearing-free PC gaming experience powered by AMD Radeon™ GPUs and AMD A-Series APUs. We’re pleased to announce that a compatible AMD Catalyst™ graphics driver to enable AMD FreeSync™ technology for single-GPU configurations will be publicly available on AMD.com starting March 19, 2015. Support for AMD CrossFire™ configurations will be available the following month in April, 2015. (KANSKJE) :rofl:
Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

AMD klarer ikkje engang å få til CFX og Freesync med en gang :p

Var Nvidia noe bedre da?

 

Ja, men de er enda ikkje i mål.

 

Mangler fortsatt DSR+g-sync+SLI+1440p

 

SLI og g-sync har fungert så lenge swiftskjermene har fantes iallefall. Før det så har jeg ikkje peiling, fordi da hadde jeg ikkje g-sync :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...