Gå til innhold

Hvordan få mest mulig fratrekk fra skatten?


morgan_kane

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg er akkurat begynt i jobb og har ikke peiling på hvor mye jeg kan få i fratrekk på skatten.

 

Jeg har meldt 15 prosent trekk det første halvår, men når selvangivelsen kommer kan jeg vell føre opp diverse for å få trekk?

 

Jeg har fått vite at jeg som ukependler kan få trekk på skatten. Jeg leier en hybel/mini leilighet.

 

Jeg har også studielån på 180k, får jeg trekk for dette?

 

Hva kan jeg gjøre for å få mest mulig skattelette lovlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

Jeg er akkurat begynt i jobb og har ikke peiling på hvor mye jeg kan få i fratrekk på skatten.

 

Jeg har meldt 15 prosent trekk det første halvår, men når selvangivelsen kommer kan jeg vell føre opp diverse for å få trekk?

 

Jeg har fått vite at jeg som ukependler kan få trekk på skatten. Jeg leier en hybel/mini leilighet.

 

Jeg har også studielån på 180k, får jeg trekk for dette?

 

Hva kan jeg gjøre for å få mest mulig skattelette lovlig?

 

Hva du kan gjøre for å få mest mulig skattelette?

 

1. Få deg boliglån. Staten betaler som sagt 28% av gjeldsrentene. Rentene på studielånet er ofte veldig lave, så det er ikke så mye fradrag å hente der.

 

2. Flytt til Finmark for ekstra fradrag.

 

3. Meld deg inn inn i en fagforening. Tror det er 3900 kr i fradrag hvert år.

 

4. Ellers er det mye fradrag for barn i barnehage, men det gjelder kanskje ikke deg.

 

15% skatt er som sagt veldig lite, med mindre du har gode fradrag, og/eller jobber som lærling med lav inntekt. Men det kommer også an på andre ting. Om du ikke har fått utbetalt feriepenger tidligere år, ikke har hatt inntekt, så er det kanskje nok med tanke på at du har begynt i jobb så sent på året.

 

For å regne ut dette nøyaktig kan du benytte deg av en skattekalkulator, så bestille nytt skattekort basert på de resultatene.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

En rask kommentar til spørsmålet om fradrag for studielån: Nei, du får ikke fradrag for selve studielånet, men du får 28% fradrag for rentene på lånet, noe du får på stort sett alle lån. Hadde du hatt formue (eiendom, verdipapir, kreditt), så ville total formue vært formue - gjeld. Husk at du også må betale skatt av renter opptjent på sparepenger og eventuelle realiserte inntekter på verdipapirer.

 

Ellers så er mitt beste råd å spare på BSU. I tillegg til den beste sparerenten for kontosparing, så får du 20% direkte igjen på skatten. Husk at skattefradrag er penger du får igjen for merutgifter i forbindelse med arbeid, og at du derfor i prinsippet (ikke alltid i realiteten) må bruke penger for å få mulighet til fradrag.

 

Når det gjelder skatteprosenten, så bør du 3-4 ganger i året gjøre en beregning på at du fortsatt er godt innenfor å betale nok skatt. Det kan du gjøre ved å bruke kalkulatorene på skatteetaten.no.

 

Et siste tips: Når skatteoppgjøret nærmer seg neste år, så kommer det alltid masse artikler og råd på økonominettsider som dinepenger.no osv.. Sjekk ut de sidene da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...