Gå til innhold

10k RPM HDDer, hvorfor er det så få?


Anbefalte innlegg

Driver å vurderer innkjøp av en separat harddisk for bruk av Fraps / Dxtory, synes det er utrolig morsomt å filme når jeg spiller med kompiser, legger det ut på youtube, men det er ikke ment for andre enn vennegjengen ;)

 

Men har kun en SSD som jeg bruker til 2-3 spill + OS, så har jeg en 1TB 7200 Rpm hdd som de fleste spill + fraps og slikt er på.

 

Har sett litt rundt og finner fort ut at 10k rpm hdds er det ekstremt lite av?

Hvorfor er det slik? Så vidt jeg har forstått er hastighet på HDD veldig viktig for at fraps/dxtory skal fungere, selv om det fungerer fint slik jeg har det nå, er det alltid rom for forbedring ;)

 

Noen som har innspill? Er det noen 7200RPM som egner seg spesielt godt til et slikt formål?

 

Har ikke tenkt å bruke enorme summer, da dette kun er for moro skyld. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10K disker er noe raskere enn 7,2K, men betraktelig dyrere og har lite lagringsplass. Dette fordi de gjerne ønsker å ha færre plater, og mindre plater/disker, som igjen gjør det lettere å lage en mer stillegående sak, samt spare seg for energi for å spinne saken rundt (samt sikkert noe pluss for holdbarheten også). Nedsiden blir jo dog at økningen på ytterkanten av platen ikke vil øke så mye med en 10K 2,5" disk. Nettopp fordi platen er mindre og ytterkanten vil bevege seg kortere med en mindre plate.

Uansett, når SSDer har ytelse som blåser 10K RPM disker ut av vannet (bortsett fra ved sekvensiell skriv/les, hvor de bare er en del bedre), så finnes det ikke store gruppen mennesker i det private som kunne ha bruk for noe slikt. En SSD for de som trenger en rask lagringsenhet, som er suveren på alle måter bortsett fra lagringsplass.

Og så har du 7200RPM disker som er suveren på lagringsplass og pris. Og hva skal du da med 10K disk? Det faller midt mellom.
Kan nok være greit om du trenger noe middels billig, middels lagringsplass, OK ytelse ved sekvensielle laster, og ikke noe stort krav til ytelsen ved høy paralellitet eller lignende laster, eller noe krav til støy og varme.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne til ren Fraps-disk:

http://www.dustinhome.no/product/5010665623/seagate-constellation-es-3-4tb-7200rpm-sata-600-128mb/

...og den gjør jobben helt ypperlig!

 

League of Legends på maks grafikk (...), Fraps satt til å ta opp i 50 FPS, full-size...alt som skjer er at jeg mister ca. 10 FPS ingame.

 

Jeg vet faktisk ikke om det har noe å si, men jeg valgte nettopp denne disken pga. at den har hele 128MB buffer (alle andre som jeg har sett har bare 64MB) - hvilket jeg er blitt fortalt er en ekstra fordel til nettopp slik kontinuerlig skriving.

 

 

Ellers regner jeg med at f.eks. denne:

http://www.dustinhome.no/product/5010543528/wd-black-3-5-2tb-7200rpm-sata-600-64mb/

...vil klare å gjøre akkurat samme jobben uten noen større problemer.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Etter min mening er det ikke få stk 10k eller 15k rpm disker. Du ser nok bare på feil sider, da disse er beregnet for å stå i servere, og selges da fra bedrifter som nettopp leverer dette. Nesten alle av dem har også grensesnittet SAS, som er videreutvikling av SCSI, på samme måte som at SATA er en videreutvikling av IDE. Av denne grunnen trengs det også en SAS-HBA eller en SAS-kontroller, disse er heller ikke billige i forhold til en med kun SATA.

 

For å (på en måte) svare på spørsmålet ditt; videosnuttene du tar opp, hvor store er de i mengde byte, og hvor lange er de? Klarer du ved hjelp av disse tallene å regne ut hvor mye byte i sekundet du minimum trenger fra en disk? Kunne du brukt disse tallene når du velger en disk, isteden for å si at du trenger en raskere disk fordi du tror det? Jeg tror neppe jeg ville byttet ut disken først når det gjelder fraps o.l., med mindre du har tall som sier at nettopp den er flaskehalsen.

 

Selvfølgelig er det rom for forbedringer, men det er ingen vits i å øke hastigheten på veien(disken) fra 50 til 100 km/t, hvis bilen(cpu'en ved siden av spill) kun klarer 45,

Lenke til kommentar

Trikset er å sørge for at du FRAPSer til den raske delen av disken, dette kan gjøres ved å partisjonere disken så de første 15-20% av diskkapasiteten er en egen partisjon.

Grunnen til at dette fungerer er fordi harddisken starter med å skrive ytterst på plata, og lese-/skrive-hastigheten er høyere jo lengre ut på plata man kommer (flere sektorer per omdreining.) Om du ønsker en bedre forklaring kan du google "short-stroking HDDs."

 

Noe annet å tenke på er at 10K-disker bare kommer i 2.5"-størrelse, en 3.5"-plate er ca 40% større i diameter/omkrets som betyr at HDDen får lest eller skrevet 40% flere sektorer per omdreining. 7200 * 1.4 = 10080 som betyr at om sektorstørrelsen er identisk vil en 3.5" 7200RPM være omtrent like rask i sekvensiell ytelse som en 2.5" 10000RPM, forskjellen blir at du betaler mer per GB med en 2.5" 10K RPM ;)

Lenke til kommentar

Trikset er å sørge for at du FRAPSer til den raske delen av disken, dette kan gjøres ved å partisjonere disken så de første 15-20% av diskkapasiteten er en egen partisjon.

Grunnen til at dette fungerer er fordi harddisken starter med å skrive ytterst på plata, og lese-/skrive-hastigheten er høyere jo lengre ut på plata man kommer (flere sektorer per omdreining.) Om du ønsker en bedre forklaring kan du google "short-stroking HDDs."

 

Noe annet å tenke på er at 10K-disker bare kommer i 2.5"-størrelse, en 3.5"-plate er ca 40% større i diameter/omkrets som betyr at HDDen får lest eller skrevet 40% flere sektorer per omdreining. 7200 * 1.4 = 10080 som betyr at om sektorstørrelsen er identisk vil en 3.5" 7200RPM være omtrent like rask i sekvensiell ytelse som en 2.5" 10000RPM, forskjellen blir at du betaler mer per GB med en 2.5" 10K RPM ;)

 

Partisjonering har jeg tenkt på, men hvordan fungerer dette, da de fleste spillene ligger på samme disk som fraps skriver til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...