Gå til innhold

Noen brøt vikeplikt men jeg fikk skylda?


leonthine

Anbefalte innlegg

Nå er ikke dette noen rundkjøringskonflikt. Men, jeg vil minne på at det en gang var en mann som ble forbanna fordi han ikke fikk medhold i en rundkjøring, og de forsøkte seg med skylddeling som også er veldig vanlig for rundkjøringskonflikter.

 

Han tok det helt til høyesterett og fikk medhold i at en rundkjøring er en egen vei som går i sirkel. Han kjørte på denne VEIEN, og den som kjørte inn i rundkjøringen fikk skylden av høyesterett. Det er tross alt også vikepliktskilt inn på rundkjøringer.

 

fig-sp-19-b-22.gif

 

Det er jo også derfor kjørelæreren forteller at farten i og inn og ut av rundkjøringer bør være ganske så redusert. Kanskje helt ned i 20 km/t eller lavere alt etter hva forholdene tilsier er forsvarlig.

 

DETTE her beviser bare hvor enkelt det er for et forsikringsselskap å feilbehandle basert på hva de normalt driver og foretar seg i liknende saker, selv om de kanskje trafikkalt sett tar skammelig feil.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hans forsikringsselskap sier angivelig slik som han at dette er min feil, og fra mitt fikk jeg høre at dette "kunne bli veldig vanskelig". Riktig nok sa de dette før jeg har fått gitt min lange forklaring, men opprettet tråden fordi de gav meg et inntrykk av at jeg kunne få ansvar, noe jeg syns er litt ubegripelig fra mitt ståsted..

Det er bare å benekte at du har blinket i det hele tatt? Det er jo det som er fakta?

Lenke til kommentar

Det er synd å si det, men jeg tror du kommer til å få problemer med å vinne denne saken.

 

Det fremgår ikke veldig tydelig hvorvidt veien du kjørte på er en del av parkeringsområdet, eller ikke, men alt tyder på at veien er en del av parkeringsområdet. Hvis det kun var der han andre kom kjørende fra, som var en del av parkingsområdet, så skulle den veien vært adskilt med heltrukken linje, men der er det ikke så mye som en malingsflekk, eller vikepliktskilt som er i ditt favør.

 

Som tidligere nevnt, så trodde nok den andre sjåføren du stanset for å overholde din vikeplikt for høyre, noe som også ville vært riktig av deg å gjøre. Han har nok også slik som deg, brukt litt tid i etterkant for å finne ut hvem som egentlig hadde skylden, og dermed oppdaget at det egentlig var din skyld til syvende og sist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er synd å si det, men jeg tror du kommer til å få problemer med å vinne denne saken.

 

Det fremgår ikke veldig tydelig hvorvidt veien du kjørte på er en del av parkeringsområdet, eller ikke, men alt tyder på at veien er en del av parkeringsområdet.

 

 

For meg ser det utvilsomt ut til å være en gjennomkjøringsvei som ikke er en del av parkeringsplassene.

 

https://maps.google.no/maps?q=avenyen+s%C3%B8rlandsparken&ie=UTF8&ll=58.177497,8.133852&spn=0.000798,0.008465&hq=avenyen+s%C3%B8rlandsparken&radius=15000&t=m&z=17&layer=c&cbll=58.177893,8.1332&panoid=4zyHHPTeQpBklkNdyd_YgA&cbp=12,144.71,,0,0

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der hvor utkjørselen er veldig tydelig, så er ikke behovet der. Men her synes eg ikke at det er tydelig nok.

 

Veien har hverken striper, skillelinjer, veimerking eller noe som skiller parkeringsplass fra veien.

 

I tillegg, når man kjører inn på denne veien fra rundkjøringen så er det heller ingen skilt om forkjørsvei. Noe som for meg indikerer at normal høyreregel gjelder.

Lenke til kommentar

Burde da ikke utkjørslene hatt vikepliktsskilt?

 

 

Nei, for hvor ofte har man vikepliktskilt ut fra alle parkeringsplasser man er på? Parkeringsplass er vel definert som automatisk vikeplikt, noe som alle bør vite etter å ha tatt lappen. Eller er jeg på jordet med hensyn til at parkeringsplassen behøver vikepliktskiltet eller ei? Alltid farlig å bli for bastant.

 

Men, veitrafikkloven gjelder over eventuelle mangler på skilting, ikke sant?

 

Har veien et gatenavn, så synes jeg det bør forsterke inntrykket av at det faktisk er en vei man kjører på og ikke en parkeringsplass.

 

Jeg ville ha sjekket ut om "veien" har gatenavn sporenstreks vis jeg var trådstarter!

Endret av G
Lenke til kommentar

Eg kan kun gå ut fra bildene fra Google Maps, og godt mulig eg ville ha oppfattet det likt om eg var der. Men ut fra bildene

får eg inntrykk av at her er det høyreregelen som gjelder.

 

Og problemet her er jo at saksbehandleren hos forsikringsselskapet også kun har bildene å gå ut i fra. Og beskrivelsene fra

partene på skademeldingsskjemaene.

Lenke til kommentar

Nei, for hvor ofte har man vikepliktskilt ut fra alle parkeringsplasser man er på? Parkeringsplass er vel definert som automatisk vikeplikt, noe som alle bør vite etter å ha tatt lappen. Eller er jeg på jordet med hensyn til at parkeringsplassen behøver vikepliktskiltet eller ei? Alltid farlig å bli for bastant.

Eg har aldri påstått at man IKKE har vikeplikt ut fra parkeringsplasser. Eg mener bare at veien her er en del av parkeringsplassen, og dermed er det høyreregelen som gjelder.

 

Har veien et gatenavn, så synes jeg det bør forsterke inntrykket av at det faktisk er en vei man kjører på og ikke en parkeringsplass.

 

Jeg ville ha sjekket ut om "veien" har gatenavn sporenstreks vis jeg var trådstarter!

Det er ikke skiltet noe veinavn. Skal alle kjørende da sjekke Google Maps eller veibok med kart før en kjører inn der? :)

Lenke til kommentar

For å si det på en annen måte.

 

Eg er ikke lokalkjent. Eg har ingen av (u)vanene til de lokale bilistene, og eg har kun skilting og oppmerking å forholde meg til.

Når man tar av fra rundkjøringen så får man ikke noe skilt som sier forkjørsvei, eg ville dermed lagt til grunn at eg har vikeplikt

for trafikk fra høyre. I tillegg får eg ett skilt som sier 30-sone, og eg ville dermed tenkt at veien eg kjører på nå er en del av hele

parkeringsområdet. Til syvende og sist er det heller ingen tydelig skille mellom vei og parkeringsplass(skilting, merking eller fysiske

"grenser"), og eg ville dermed fått forsterket mitt første inntrykk.

 

Eg ville, ut fra bildene, ikke vært i tvil og eg ville ha stoppet for biler fra høyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...