Gå til innhold

Linux kan være i trøbbel


Anbefalte innlegg

Nå er det ikke slik at antall Linux "desktop" brukere er så få. Pr. Januar 2012 var det globale antallet 1.6% og økningen hadde de siste månedene vært på over 7% pr. måned. I tillegg kommer alle serverne, alle satellittmottakerne, media-spillerne, nettbrettene som er basert på Linux og Android. Da blir antall muligheter plutselig gigantisk for noen som skulle "få en ide" som ingen hadde tenkt på var mulig !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på hva som irriterer linuxfolket mest... trojaneren eller at den ikke er open-source og selges for penger.(Har ingenting i mot linux, bare klarte ikke å dy meg)

 

Tja. når du sier det er jeg alltid litt skeptisk til closed-source angrep. forfatterne har liksom ikke noe geek-cred i det hele tatt, bare grådighet. dataverdenens svar på leiemorderene.

("Og når posen er tømt og trollene rømt går 'a hjem igjen"- fritt etter Lillebjørn Nilsen")

Lenke til kommentar

Nå er det ikke slik at antall Linux "desktop" brukere er så få. Pr. Januar 2012 var det globale antallet 1.6% og økningen hadde de siste månedene vært på over 7% pr. måned. I tillegg kommer alle serverne, alle satellittmottakerne, media-spillerne, nettbrettene som er basert på Linux og Android. Da blir antall muligheter plutselig gigantisk for noen som skulle "få en ide" som ingen hadde tenkt på var mulig !

Skal vi telle med Android så er malware på Linux veldig utbredt.

Jeg vil gjerne ha kilde på tallene dine, fordi Net market Share hevder Linux har gått tilbake 1.03% i løpet av de foregående 6 månedene og ligger på 1.25%, som er sånn ca det samme som på stedet hvil de siste...10 årene? Hvor kommer 7% per måned fra?

 

Android har riktignok fått stor utbredelse, men der står det 4% i løpet av 6 måneder, ikke 7% månedlig.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne ha kilde på tallene dine

Tallene er fra Net market Share og er fra Mai 2011 til Januar 2012, 64 % økning av Linux, så delte jeg på antall måneder og fikk 7% økning/måned. Tallene er i overkant gamle men fant ikke nyere.

 

Interessen for Linux har eksplodert det siste året selv om jeg er klar over at de fleste ikke går over til Linux permanent.

Selv gjør jeg heller ikke det, unntatt på hjemmeserveren. På dagen kjøres Ubuntu 13.04, men når kvelden kommer og det er tid for "gaming" er det nok gamle Windows jeg ender opp med. Fordi de spilla jeg oftest bruker er de som er vanskeligst å få til i Linux...

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

For morroskyld vil jeg påpeke her et aldri så lite designfeil i originale UNIX som fortsatt består i alle UNIX-aktige operativsystem i dag (inkludert alle med Linux kjernen):

- I home mappa, lag en ny mappe

- I denne mappa legg inn masse nye filer og mapper (spiller ingen rolle hva det er, men undermapper er kjekt for å understreke poenget)
- Lag en tom fil som heter * (dette er lov av en eller annen grunn)
- Lag en tom fil som heter -r, og en som heter -f

- I denne mappen, skriv rm *
- Skriv nå ls.

 

Overrasket over resultatet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

<p>Er vel ikke helt sikker på om dette er en designFEIL, selv om det er en litt snedig bivirkning. Har vært klar over det en stund, men har også brukt linux/unix i over 15 år nå uten å noensinne ha brent meg på det.</p>

Jeg vil påstå det er en designfeil. I beste fall bryter det med Principle of least astonishment.

 

edit: men i praksis så utføres ikke den kommandoen man ønsker i det tilfellet. Den gjør ikke det man vil. Så derfor påstår jeg det er en designfeil gjort for å gjøre utviklingsjobben simplere.

 

Du trenger heller ikke å ha brent deg på det for at det skal være et dårlig designvalg.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Syns designvalget er forholdsvis fornuftig basert på UNIX-filosofien om at "alt er en fil!". :)

Det er ingenting fornuftig med at shellet expander * til en liste over filene i mappen. Det gjør at applikasjonen ikke mottar kommandoen som brukeren skriver, og kan dermed ikke skille -f og -r fra ./-f og ./-r. Det hadde ikke vært noen sak å implementere et C API som gir programmet kontroll over dette, men de som designet UNIX ga faen.

Lenke til kommentar

 

Syns designvalget er forholdsvis fornuftig basert på UNIX-filosofien om at "alt er en fil!". :)

Det er ingenting fornuftig med at shellet expander * til en liste over filene i mappen. Det gjør at applikasjonen ikke mottar kommandoen som brukeren skriver, og kan dermed ikke skille -f og -r fra ./-f og ./-r. Det hadde ikke vært noen sak å implementere et C API som gir programmet kontroll over dette, men de som designet UNIX ga faen.

Kjekt å se at dere har god peiling på Linux ! :)

Selv gruet jeg meg til å mounte en 3T disk som /home på filserveren og måtte nok leite på forumet for å få det til

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...