Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er denne lakkeringen verdt 30.000kr? - Avslutter saken til tross for misnøye


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når noen tar seg betalt for å gjøre en jobb så må man kunne forvente at jobben blir gjort skikkelig.

Det skal ikke være slik at man betaler topp dollar for en drittjobb.

Og til sist når katastrofen er et faktum da må alle bedrifter skaffe seg "flatliggeren" og bruke denne for deretter å rette opp de feil de har begått kostnadsfritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke demonterte noe selv var at det var litt knapt med tid, men hovedsaklig transport. Ville ikke ta sjangsen på å kjøre en bil uten lykter, støtfangere osv på offentlig vei. Likevel burde en jo forvente slikt blir gjort ordentlig mener jeg...

 

Var innom NAF i dag og fikk en besiktelse av lakkeringen. Vurderingen ble følgende:

 

Har kontrollert lakk visuellt.

Finner en del urenheter i lakk.

Manglende grunnarbeid og overganger begge kanaler.

Manglende bodyshuts begge kanaler.

Begrenset resultat på oppretting av h. kanal.

Lakkert over lister og rust begge forskjermer.

Skader/løse og lakkrester på diverse lister og pakninger.

Lakkert over rustbeskyttelsesstoff begge bakskjermer.

Det er deler som fremdeles ikke er ferdig lakkert.

 

Konklusjon:

Bilen er omlakkert med begrenset resultat.

Jobben er ikke fullført.

 

Kontrolløren hadde et par "oi!" utsagn under besiktelsen. Han sa det ser ut som en lærling som har gjort alt i sammen.

 

Tenker å ta turen innom i morgen og ta en ny prat med lakkeringsverkstedet. Håper denne tredjepart vurderingen får litt mer sving på sakene...

 

Er litt usikker på hva som bør dekkes av hvem. Lakken i seg selv er det jo ingen tvil om. Er mer usikker på f.eks. vindulistene? Er det noe som normalt dekkes av kunden? Interiørdelene har jeg ikke peiling om standen det var i før jeg leverte bilen (lim, dårlige fester osv), men er derfor jeg ga klar beskjed om at skader/tullereparasjon skulle bli gitt beskjed om. Dette er vel den største gråsonen her... Siden jeg ikke har hørt noe fra dem så må jeg jo nesten anta det er deres verk. Jeg har ikke demontert hver minste detalje på bilen, dørene er noe jeg ikke har demontert tidligere blant annet.

Endret av samaron
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har vært innom og pratet med verkstedet igjen. Ferietiden er tydeligvis i gang, så han jeg har hatt med å gjøre var ikke der. Stedfortrederen kunne ikke ta noen endelige avgjørelser. Jeg ba om å få ting reparert hos et annet lakkeringsverksted og sende dem regningen. Jeg sa dette har tatt alt for lang tid allerede, med et dårlig resultat. Han som var der kunne ikke nekte på det, så han skulle forhøre seg om jeg kunne få ting rettet opp i et annet sted. Skal ringe og høre i morgen hva det ble til.

 

Oppdaget også i dag at jeg har en del sveise/slipesprut flekker i vinduglassene på høyre side. Jeg har ikke lagt stort merke til det tidligere da jeg trodde det var skittflekker. Når jeg skulle vaske det av i dag så innså jeg det ikke var til å vaske av... Det var rustflekker som er brent inn i glasset.

 

20130818_183901_zps79dc6807.jpg
20130818_183917_zps73f8aab6.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her var det mye fint arbeid ja.. :p

 

Jeg ville ikke betalt 30 for den der jobben, det der er sånn resultat du forvente når du betaler 10 til han som "kan" lakkere hjemme i garasjen sin..

 

Selve lakkjobben kan jo verkstedet rette opp igjen uten at det koster dem mer enn materialer og arbeidstimer, problemet som de blir å krangle på er jo alt som er skadet. De kan sikkert ha skadet noe av det, men en del må du regne med at var der fra før, er jo langt fra en ny bil det der så den har nokk vært noen runder innom ett verksted i sitt liv. Du finner jo alle tingene nå, for det er nå du går nøye over bilen etter jobben. Du skal ikke se bort fra at det kan ha vært noen lakkrester på f.eks pakninger før bilen ble levert til dem, eller noen av de andre tingene du har oppdaget nå er gamle.

 

Men det at det har blitt lakket over fugen på bakskjermen er helt vanlig, det var det nokk fra før av også. Bare spring deg en runde innom en forhandler å se på nye biler, du finner ingen ulakkerte fuger på bakskjermene. Greit at den fugen på din bil ser ut som den er smurt på av en 5 åring med tidlig parkinsons, men å lakkere den er det ikke noe galt i.. finere det enn en hvit/sort/gul/grå masse liggende på hjulbuen på en nylakkert bil :)

 

 

Her skal du iallefall bare klage på lakkjobben, resten får du bare ha lykke til med men det blir nokk vanskelig.

Lenke til kommentar

Det i kanten av hjulbuen skal ikke være slik. Det var noen sorte gummirester fra hjul som har subbet i kanten, og tectylverkstedet har nok mistolket det for å være rusthemmende guffe og smurt på mer. Jeg ba lakkeringsverkstedet om å fjerne dette og lakkere det normalt igjen. Jeg har sett på flere 240, 740 og 940, ingen er slik på den synlige ytterkanten.

 

Det var ikke lakkrester rundt på pakninger ol. Det er dårlige maskeringer fra deres side. At bilen er gammel er totalt irrelevant, det skal behandles med like mye andakt som en ny bil. Det som er skadet skal erstattes, noe av det har jeg bilder av som viser at det ikke var slik før jeg leverte den. Jeg ba også klart og tydelig før jeg leverte bilen om at skader/feil skulle sies i fra om, hvis dem fant noe.

 

Ringte til lakkeringsverkstedet i dag. Ble fortalt at bilen ikke blir ferdig denne uken likevel, men dem var godt i gang. Neste uke var mer realistisk den ville bli ferdig, men dem kunne få den ferdig til helgen om dem arbeidet hele natten. Jeg vil ikke akuratt noen trøtte og slitne folk skal slurve mer så jeg sa det får bli klart neste uke. Jeg tok likevel min daglige tur bort til verkstedet på kvelden, og joda... bilen står på samme plassen enda. Denne gangen gikk jeg bort for å se hva fremgangen var, men den er nøyaktig lik som da jeg forlot bilen. Med andre ord så har dem ikke rørt bilen til tross for at den nå har stått i over en uke der. Alle bilene rundt har sakte men sikkert forsvunnet, så tydelig min blir satt til side i favør for andre biler.

Nå er jeg lei dette tullet, bikker nå over i 4. måned med lakkeringen. Jeg kommer til å ringe dem i morgen tidlig før dem er i gang og spørre hva denne fremgangen er for noe. Gi beskjed at jeg har holdt øye med bilen og sjekket at den er urørt. Så avslutte med at all videre kommunikasjon skjer igjennom advokat. Takk og pris for at jeg har 15 gratis advokattimer igjennom fagforeningen min...

Endret av samaron
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Store deler av bilen blir lakkert på ny nå. Diverse feil blir rettet opp i og noe av det som er skadet blir reparert/erstattet. Fikk en kjedelig telefon i går hvor jeg ble fortalt at listene til fremvinduet er utgått både hos Volvo og andre produsenter. Usikker på hvordan det skal løses, men blir vel enige om noe... Forhåpentligvis har jeg bilen tilbake i slutten av måneden.

Lenke til kommentar

Har sjekket med bilopphuggere, men ingen har lister til turbobilen. Normalt er det krom, men turbo utgaven har sorte detaljer.

 

Jeg er veldig usikker på hvordan resultatet blir denne gangen. Er stygt redd jeg må belage meg på å spare opp nye 30.000kr og få jobben gjort hos et annet lakkeringsverksted. Stoler rett og slett ikke på grunnarbeidet dem gjør og at dem fikser alt som er galt. Er jo uansett deler dem ikke vil erstatte som jeg må kjøpe selv, så minus blir det uansett...

 

Snakket med en kar i dag som kjente til 2-3 andre personer som har hatt dårlig erfaring i privat sammenheng. Gjengangeren var slurv, lakk flasset og generelt dårlig resultat. Derimot så har kunder som har vært der i forsikringssammenheng hatt positiv erfaring. Så virker som dem driter litt i privatkunder.

 

Uansett utfall på dette så kommer jeg aldri til å reise til dem igjen for å få lakkert noe. Eller, jeg vil generelt ikke ha noe med dem å gjøre i det hele tatt.

Endret av samaron
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk bilen tilbake etter to måneders venting. Resultatet er fortsatt langt fra tilfredsstillende. Bilen er så og si identisk som når jeg reiste fra den. Riper i lakken, ulakkerte deler, skader på interiøret osv. Listene dem skulle erstatte fikk dem skaffet, men er helt feil type. Så er egentlig like langt der enda. Er fortsatt en lang rekke deler som må erstattes enda som dem ikke har brukt tid på en gang. Fyren på verkstedet var veldig fornøyd, så jeg kan uten tvil si at dem ikke har yrkesstolthet på noen som helst måte.

Endret av samaron
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forrige uke sendte jeg verkstedet et skriftlig brev hvor jeg krever å få tilbakebetalt hele summen og få erstatning for skadene på bilen. Ba også om å få tilbakelevert dokumentasjon og gjenstander som ikke er levert enda. Dette på grunnlag av at det har tatt alt for lang tid og for dårlig resultat, noe som ikke står i stil med summen. Har hørt av flere at for summen jeg har betalt så burde bilen sett fabrikkny ut utvendig.

Lurer på en liten ting, bør jeg forvente å få svar tilbake skriftlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, skal prøve å holde dere oppdattert.

 

Kan nevne at svarfristen på min skriftlige klage gikk ut på onsdag. Har ikke blitt forsøkt kontaktet, så synes det er litt dårlig av dem. Neste uke ringer jeg til en advokat for å få litt råd. Usikker på om dette går under forbrukerråd eller forliksråd. Skal også innom NAF og få en ny skriftlig vurdering av bilen og reise innom et annet lakkeringsverksted å få prisvurdering. Kan ikke kjøre rundt i flere måneder med bilen slik, så får legge ut og håpe dem blir dømt til å betale regningen i en rettsak.

 

En større kjede som Kverneland Bil f.eks. bør vel være mer til å stole på? Er jo merkeverksted for Volvo og Ford. Disse har skade og lakkeringsverksted.

Lenke til kommentar

Få en prisvurdering av et godt verksted denne gangen da, NAF er en ting, men om et skikkelig verksted kan gi en skriftlig vurdering av "skadene" er det bedre.

 

Momenter jeg ville tatt med advokaten var jo om dere kunne vinkle det i retning at de har påtatt seg en jobb de ikke har kompetanse til å utføre, og like vel påstå at de har kompetansen.

 

Se Håndverkerloven 16. Juni 1989 nr 63 §5, §17, §21 for noen tips.

 

Du lager utfordringer for deg selv ved å la et annet verksted foreta retting av mangelen, da det utøvende verksted ikke har fått sine tre sjanser på å rette mangelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...