Gå til innhold

Augustfest 2013 - Ringperm - Bier og Blomster med mer


Anbefalte innlegg

Mandag 12. August.

 

Gårsdagen ble en skikkelig blåmandag. Jeg tenkte jeg skulle prøve å komme litt bort fra både blomster og bier, og kanskje prøve med litt på med mer biten av festen.

 

Det første jeg prøvde meg på var et artsypartsy type bilde med en bøtte i sjøen med litt refleksjoner av himmel og skyer.

Men det fønket ikke helt, syntes jeg.

 

Det neste jeg prøvde meg på var et kombinert land/-sjøsskapsbilde med en vegetar-forgrunn. En vri av det klassiske stråbildet mot havet type bilde. Men det ble også litt rart.

 

Deretter ble det bissniss as usual, der tok bilder av det jeg kom over på mine turer med barnevogn.

Ironisk nok så viste det seg at når jeg kom hjem og begynte å jobbe i "lysrommet" så ble det beste alternativet nok et sommerfugl bilde.

Men det er sååå forrige uke, at det var lite interessant.

 

Det ble derfor landskap med macrobjektiv og et råtten artsy partsy bilde i spoileren.

 

- Bedre lykke neste gang

- Takk

 

9502603997_92ef2ca46b.jpg

Augustfest12 by ringperm, on Flickr

 

 

 

ArtsyPartsy:

9505400708_dcc63e5a37.jpg

Augustfest12b by ringperm, on Flickr

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Døtte, det ble flott! Det samme ble spoileren. Utrolig flotte kontraster.

 

Takk. Skal ikke påstå at jeg er enig. Men skal nå ikke si deg i mot heller :)

 

Jeg synes den Artsy-Fartsy* bøttta i fjæra ble stilig jeg.

 

 

*) Skrives med F ;)

 

Jo takk. Men du tar grundig feil når det gjelder stavingen. Vi er tross alt i en "party" tråd. Og når man har party with the arty, i dette tilfelle fotokunsten. Så blir uttrykket Artsy Partsy. Det står skrevet :)

 

Oj. Det ble fint. Herlige farger. Fikst og lekkert. Gøyalt.

 

Morsomt at du syns det.

Takk :)

Lenke til kommentar

Tirsdag 13 August.

 

På denne dagen så tenkte jeg skulle prøve meg på et makrobilde tatt på den vanlige måten. Med stativ, kablet utløser og helt naturlig lys(pære). Og resultatet ble ikke helt som jeg hadde tenkt.

Jeg klager ikke siden det ser ut som om det er en hyllest til Supermann. Og siden jeg synes Supermann er en alreit fyr, så får det bare stå til :)

 

9509206832_b0fcef7f30.jpg

Augustfest13 by ringperm, on Flickr

 

 

Dette er en hylles til Clark Kent

9509206604_08a8532af5.jpg

Augustfest13b by ringperm, on Flickr

 

Lenke til kommentar

12.august. Det var da fin bakgrunn for den flotte geiteramsen. Bedre enn den jeg fikk til av skodde for et par dager siden. (Minner litt om det)

 

He he, morsomt. Jeg er ikke enig med konklusjonen din. Og jeg har mistenkt lenge at dine bilder er en god inspirasjon til mine halvslappe kopier, og jaggu fikk jeg ikke bekreftet det nå :)

 

Jeg foretrekker ditt bilde. Jeg synes mitt er litt for rotete, litt for blått og litt for.. merkelig tror jeg.

Lenke til kommentar

Hvis 12. og 13, var bilder som hører til i kategoriene "bedre lykke neste gang" og "ikke helt som jeg hadde tenkt meg", så gleder jeg meg virkelig til å bli blåst av banen av "helt som jeg hadde tenkt det".

Personlig så hadde jeg vært "overlykkelig" av å kunne levere bilder lik de du har vist oss disse to dagene.

Lenke til kommentar

"Med mer" delen av festen ga en ekstra dimensjon i tråden. Du er en råtass på blomsterbilder nå med mørk bakgrunn. :)

He he, jeg ser hva du mener. Og som alltid, så er jeg ikke uenig. Litt usikker på hva jeg skal finne på videre. Utfordringen er kun å bruke makro objektivet, så jeg må tenke litt out of the box, som de sier på Tasta. Og det er ikke akkurat min styrke. Liker meg litt for godt i boksen min :)

 

 

Hvis 12. og 13, var bilder som hører til i kategoriene "bedre lykke neste gang" og "ikke helt som jeg hadde tenkt meg", så gleder jeg meg virkelig til å bli blåst av banen av "helt som jeg hadde tenkt det".

Personlig så hadde jeg vært "overlykkelig" av å kunne levere bilder lik de du har vist oss disse to dagene.

Først så må jeg takke for kommentar og ros. Det gleder meg at disse bildene har fått en så god mottakelse, og jeg begynner å få mer sans for de selv. De vil aldri bli mine favoritter, men de er tydeligvis bedre enn jeg i utgangspunktet trodde etter "fremkalling".

 

Når det er sagt, så må jeg nok presisere at når jeg tar bilder, så har jeg sjelden en plan om hvordan jeg vil de skal se ut. Det er en prøve og feile prosess. Når jeg tar bilder som ikke fønker, så vet jeg heller ikke hvordan jeg kunne gjort det annerledes og bedre.

 

For meg så har denne Augustfesten vært en enestende opplevelse. Jeg har tatt mine beste bilder denne måneden og er sykt fornøyd med resultatet. Grunnen til det er nok mer kombinasjonen hus og objektiv enn mine evner som fotograf. Nikon D600 og Nikkor 105mm macro objektivet er en killer kombinasjon, og for meg så har det bare vært å skvise kameraet inn i intimsonen til mine ofre og trykke på knappen. Resten er det utstyret skal ha æren for. Og til en viss grad Lightroom :)

Det dynamiske omfanget til dette kameret er totalt overlegent alt det jeg har prøvd før og jeg blir bare mer og mer fornøyd med dette huset. Det har gjort denne festen til noe mer enn bare enn fest.

Og det er her at Herr Tomsi´s visdomsord spiller inn. Man er selv sin værste kritiker, og når man har hatt det så morsomt med bier, blomster og sommerfugler, så blir kanskje et middelmådig bilde av en bøtte ikke helt det samme.

Iallefall ikke i utgangspunktet :)

 

Takk for oppmerksomheten, nå skal jeg ut å ta bilder av noe kjedelig. Kanskje et selvportrett? :)

Lenke til kommentar

13. august var flott. Sterker flotte farger og fine detaljer. Bakgrunnen var ikke like pen som blomsten, men Superman it is :-) Det ble i hvert fall veldig effektivt og får blomsten til å stå frem som en sol med rød krans rundt. Skarpt og fint og flott fokus. Bildet er så enkelt og godt forklart at det nok kunne vært solgt som stock bilde.

Lenke til kommentar

Når det er sagt, så må jeg nok presisere at når jeg tar bilder, så har jeg sjelden en plan om hvordan jeg vil de skal se ut. Det er en prøve og feile prosess. Når jeg tar bilder som ikke fønker, så vet jeg heller ikke hvordan jeg kunne gjort det annerledes og bedre.

For meg så har denne Augustfesten vært en enestende opplevelse. Jeg har tatt mine beste bilder denne måneden og er sykt fornøyd med resultatet. Grunnen til det er nok mer kombinasjonen hus og objektiv enn mine evner som fotograf. Nikon D600 og Nikkor 105mm macro objektivet er en killer kombinasjon, og for meg så har det bare vært å skvise kameraet inn i intimsonen til mine ofre og trykke på knappen. Resten er det utstyret skal ha æren for. Og til en viss grad Lightroom :)

 

Det å planlegge et bilde, er vel kanskje min største "akilleshæl" og ofte ser jeg ikke et bilde sitt potensiale før det er i Lightroom.

 

Når det gjelder festene så går det litt opp og en god del ned, men selv med en "fiasko" som junifesten så ville jeg ikke vært de foruten. For selv om litt for mange av bildene er motiver i "komfort-sonen" så er det en push for å teste seg selv. Kanskje ikke så mye i hver test, men forhåpentligvis så "baller" det på seg etter hvert. Så jeg både gleder og gruer meg til Oktoberfesten, der jeg nok kommer til å gå for 35 mm (1.4) som tvinger meg ut av hagen.

 

Jeg ser at FF med et ca 100 mm macro ikke er så dumt. Min 60 mm på crop tilsvarer ca det. På FF har jeg bare 150 mm som kan brukes, og til blomster så blir det litt trangt (gir ikke den samme "følelsen" når jeg er ute blant blomstrene), så kanskje jeg må drømme om ett nytt macroobjektiv til neste års hagesesong :innocent:

 

Når det gjelder æren så gir du det svar som de fleste "egne kritikere" ville kommet med :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

13. august var flott. Sterker flotte farger og fine detaljer. Bakgrunnen var ikke like pen som blomsten, men Superman it is :-) Det ble i hvert fall veldig effektivt og får blomsten til å stå frem som en sol med rød krans rundt. Skarpt og fint og flott fokus. Bildet er så enkelt og godt forklart at det nok kunne vært solgt som stock bilde.

Takk for det. Av og til så er det viktig med litt Super inn i en tråd. Og det blir ikke suprere enn Kal-El og hans spreke farger :)

 

 

Det å planlegge et bilde, er vel kanskje min største "akilleshæl" og ofte ser jeg ikke et bilde sitt potensiale før det er i Lightroom.

 

Når det gjelder festene så går det litt opp og en god del ned, men selv med en "fiasko" som junifesten så ville jeg ikke vært de foruten. For selv om litt for mange av bildene er motiver i "komfort-sonen" så er det en push for å teste seg selv. Kanskje ikke så mye i hver test, men forhåpentligvis så "baller" det på seg etter hvert. Så jeg både gleder og gruer meg til Oktoberfesten, der jeg nok kommer til å gå for 35 mm (1.4) som tvinger meg ut av hagen.

 

Jeg ser at FF med et ca 100 mm macro ikke er så dumt. Min 60 mm på crop tilsvarer ca det. På FF har jeg bare 150 mm som kan brukes, og til blomster så blir det litt trangt (gir ikke den samme "følelsen" når jeg er ute blant blomstrene), så kanskje jeg må drømme om ett nytt macroobjektiv til neste års hagesesong :innocent:

 

Når det gjelder æren så gir du det svar som de fleste "egne kritikere" ville kommet med :tease:

Planlegging av bilder er vel noe jeg helst vil unngå. Jeg liker spontaniten av å gå rundt med kameraet rundt halsen. Men jeg har litt utstyr etterhvert, og planlegger sikkert valg av dette utifra hva jeg ønsker å ta bilder av. I det siste så har det enten vært makro, rådyr eller ekorn. Det er det som befinner seg på mine daglige turer.

Det nærmeste jeg har planlagt et bilde var vel når jeg kjøpte inn supermann blomsten og et halvt dusin av hans fargerike søsken.

 

Men jeg skal også innrømme at noe av det som fenger meg mest med disse festene er at jeg vil må ut å produsere noe hver dag, og gjerne noe jeg kan være fornøyd med. På tross av at jeg kun er en pingle, så vil jeg helst ha noe ned på trykk. Og da blir jeg jo tvunget til å tenke litt i retning av planlegging, og det har jeg nok bare godt av.

 

Det blir ikke oktoberfest for meg. Jeg legger kameraet på hylla resten av året, så jeg nyter denne festen mens jeg kan :)

 

Tror ikke det er utstyret som leverer bildene dine. Har sett mange dårlige bilder tatt med samme kombinasjon. Fint at du er fornøyd med huset, men det er tross alt du som komponerer bildene - og de blir bra. Blomsterbildene dine er noe av de bedre jeg har sett her på akam.no. :)

Takker så mye. Jeg skal ikke si deg i mot, heller glede meg over at du og andre liker bildene mine :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...