Gå til innhold

Augustfest 2013 - Ringperm - Bier og Blomster med mer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye flotte makrobilder av kryp av ymse slag siste uken. Jeg er ikke glad i snegler av noe slag og blir lett morderisk når jeg finner dem i hagen, men bildet fra dag 20 var virkelig vakkert. Den hissige fyren fra 23 august ser nok farligere ut enn den er, en del av blomsterfluene, som denne, prøver å se ut som veps, men er ganske harmløse, det er mange av dem på denne tiden av året. Fint bilde var det.

Lenke til kommentar

Lørdag 24 August

 

Dagen i dag har vært i slaveriets ånd. Jeg er gressenkemann denne helga, med ansvar for to små primadonnaer på 1.5 og 2.5 år med tilsvarende nykker. Og siden begge disse vet at jeg danser ring rundt bitte små lillefingre så har det vært en travel dag.

 

Nå sover heldigvis de kommende Nikonister og da fikk jeg akkurat tid til å stikke ut på kjøkkenet for kjøre et par forsøk.

 

9583654759_fa0907278f.jpg

Fikk tatt to bilder før huset brandt ned

9586446126_5eae9554f5.jpg
Augustfest 24 (2) by ringperm, on Flickr

Lenke til kommentar

Mye flotte makrobilder av kryp av ymse slag siste uken. Jeg er ikke glad i snegler av noe slag og blir lett morderisk når jeg finner dem i hagen, men bildet fra dag 20 var virkelig vakkert. Den hissige fyren fra 23 august ser nok farligere ut enn den er, en del av blomsterfluene, som denne, prøver å se ut som veps, men er ganske harmløse, det er mange av dem på denne tiden av året. Fint bilde var det.

 

Her kom det flere fine "eklinger" ja - fotogene er de også.

 

 

Takk takk for kommentarer.

Jeg er heller ikke spesielt glad i snegler, men jeg liker de med egen campingbil. De blir sjelden værende og setter ikke opp telt i hagen

 

Og takk for informasjon om blomsterfluene. Jeg som så mange andre kryp lar meg alltid lure av den fine forkledningen deres :)

Lenke til kommentar

Søndag 26 August.

 

Jeg har lenge tenkt å prøve å kopiere et bilde jeg tok i 2009 og postet her inne i 2012.

Da med et D90 og et eldre Sigma 105 macro objektiv. (Det er tilfeldigvis forferdelig likt et bilde tatt av iStereo i hans fortreffelige fest. Men det får nå så være. Hans versjon var uansett av en flottere modell :) )

Denne gang ville jeg prøve med litt oppdatert optikk og se om resultatet ble annerledes.

 

Dette er trådens obligatoriske selvportrett

 

9598593990_d0db01d97c.jpg
Augustfest 25 by ringperm, on Flickr
Lenke til kommentar

Du må vel være fornøyd med skarpheten i oppsettet ditt. Flotte detaljer.

 

Jeg er ikke misfornøyd. Det å sette seg ned på en stol foran kameraet og få et skarpt bilde av en uskarp person var litt uhamslig. Men etter et par forsøk så fikk jeg nå tatt dette. Bedre enn førstebildet, fra 2009 og da skal jeg si meg fornøyd.

Lenke til kommentar

Fine flammefoto. Har tenkt på å forsøke dette selv, men har ikke fått surret meg til det enda.

 

 

Stilige fyrstikkfoto. Antar du benytter fjernutløser på disse, eller?

 

Takk takk.

 

Jo det måtte en kabel utlløser til. Det ble litt for brå bevegelser til at jeg turte noe annet :)

Lenke til kommentar

Mandag 26 August.

 

Jeg hadde konkrete planer om å få fanget et spesielt insekt, ,men de rakkerne var ikke spesielt samarbeidsvillige. Derfor ble det en kriseløsning,og det innebærer selvfølgelig noe med sort bakgrunn.

 

9607349191_3401b1db78.jpg
Augustfest 26 by ringperm, on Flickr

Disse vannliljene så veldig pene ut fra land, så jeg prøvde å komme meg ut på dypere vann, men pga litt dårlig balanse, fotfeste og overdreven frykt for fotoutstyret, så kom jeg ikke helt dit jeg ville.

9607348679_dabbcf6c33.jpg
Augustfest 26 (2) by ringperm, on Flickr

Lenke til kommentar

Tirsdag 27 august.

 

Nytt forsøk på ovennevnte rakkere. Denne gang ble det litt "lettere" da jeg kom over et par som gledet hverandre i full offentlighet. Jeg eier tydeligvis ikke skam i livet, så det ble tatt noen bilder av dette ekshibisjonistiske paret. Dessverre så klarte jeg å skremme dem vekk før de fikk fullført akten.

 

9610581030_76ec813c23.jpg
Augustfest 27 by ringperm, on Flickr

Her lå det en gammel venn og hvilte ut etter en lang strabasiøs dag som profesjonell fluefanger.

9610580762_5810422714.jpg
Augustfest 27 (2) by ringperm, on Flickr

Endret av ringperm
Lenke til kommentar

Øyenstikkere skiller seg (heldigvis) litt ut fra andre insekter ved at de smiler - så de virker ikke så skremmende på nært hold. Har observert disse sjarmørene, men de virker jo helt umulige å ta bilde av der de fyker hit og dit. Så; hva er trikset? Sitte og observere mønsteret de flyr i og vente til de returnerer?

Endret av Mr. Sanders
Lenke til kommentar

Merkelig høst-drakt på den der ja....den lyser godt opp

 

Utrolig flotte macro-bilder. Fulle av detaljer :thumbs:

 

27: Kongebilde! :)

 

Fint bilde...jeg har de der jeg også, men det ble ikke "caught in the very act", som du har fått til her..

 

Takk for kommentarer.

 

 

Øyenstikkere skiller seg (heldigvis) litt ut fra andre insekter ved at de smiler - så de virker ikke så skremmende på nært hold. Har observert disse sjarmørene, men de virker jo helt umulige å ta bilde av der de fyker hit og dit. Så; hva er trikset? Sitte og observere mønsteret de flyr i og vente til de returnerer?

 

Det er hemmelig, med andre ord jeg har ikke peiling. :)

 

Dette var min andre dag som øyenstikker observatør. Og de jeg fikk tatt bilde av kom og landet rett i nærheten. Og så lenge jeg ikke skygget for solen, beveget meg noenlunde rolig så fikk jeg tatt noen greie avstandsbilder. Men jeg måtte likevel croppe litt for mye til at det gjorde seg på trykk.

 

Dette paret var nok mer opptatt av hverandre enn meg, så da fikk jeg anledning til å komme ganske tett på. Jeg hadde mao skikkelig flaks :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...