Gå til innhold

Augustfest 2013 - Ringperm - Bier og Blomster med mer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mandag 5. August.

Jeg fikk kun 15 minutt til rådighet i dag, og det ble 23 bilder av blomster i nabolaget.

Og helt tilfeldig så viste det seg at dagens "beste" ble et litt for likt bilde som gårsdagens festlighet. (Uten å inneha de samme kvalitetene)

Det passer seg ikke, så her er et bilde av noe ugress-lignende istedenfor :)

 

9445913916_10519828b3_c.jpg

Augustfest5 by ringperm, on Flickr

 

 

Her er "plagiaten"

9445913088_3bed23493b_c.jpg

Augustfest5b by ringperm, on Flickr

 

Lenke til kommentar

I dag så har jeg fått litt mer tid til fotografering. Er hjemme i pappaperm med lillesøster, samtidig som jeg har barnehagetilvenning (overgang til stor avdeling) med storesøster. Det er egentlig bare flaks at jeg har fått tatt bilder de siste dagene.

 

Dagens høydepunkt var når jeg kom over en vakker liten veps som var meget poseringsvillig. Jeg trødde kameraet nesten ned i øynene på stakkaren, og han summet ikke ute av takt engang.

Hadde jeg bare vært noe støere på hånden, så hadde jeg forhåpentligvis fått et skarpere resultat.

 

Jeg hadde et par å velge mellom, og dagens valg var nok ikke det beste teknisk. Men jeg likte vinkelen og for meg så ser det nesten ut som om kompisen er i ferd med å spasere fra en blomst til en annen.

 

9453954890_63e463c78c_c.jpg

Augustfest6 by ringperm, on Flickr

 

 

Og siden jeg liker så godt de mørklagte blomster, så legger jeg også ved et slikt bilde

9453958566_ec86c38165_c.jpg

Augustfest 6b by ringperm, on Flickr

 

Lenke til kommentar

5. August: Fine komplementære farger. Flott lys og fin rolig bakgrunn. Detaljer og fokus er ok.

 

6. August: Fin eksponering og flotte detaljer. Jeg synes du burde fjernet bladene fra den øverste blomsten, den tilfører ikke bildet noe ekstra, og skaper bare uro. Blomsten er veldig fint fokusert, men synd at "bien" er litt ute av fokus.

Jeg synes du har tatt med feil bilde. Spoilerbildet var jo bare kanonstilig. Ekstremt flott skinn i bladene. Hvordan fikk du dette til?

Endret av Substitute
Lenke til kommentar

Takk for kommentarer alle sammen.

 

6b er vann.

Om det er rent vann, sur nedbør eller forurenset med olje vet jeg ikke. Men håper iallefall at det er rent vann.

 

6. August: Fin eksponering og flotte detaljer. Jeg synes du burde fjernet bladene fra den øverste blomsten, den tilfører ikke bildet noe ekstra, og skaper bare uro. Blomsten er veldig fint fokusert, men synd at "bien" er litt ute av fokus.

 

Jeg var veldig i tvil om jeg skulle croppe bort bladene, eller beholde de. Men valgte til slutt å beholde, og det av den grunn at jeg syntes det ga en form for bevegelse i bildet.

 

I mitt (merkelige) hode så er insektet på vei bort til de andre bladene og bruker beina som transportmiddel.

Jeg syntes det var mer dynamisk slik. At krypet er uskarp synes jeg er med på å forsterke dette. Til en viss grad.. :)

Hadde jeg kroppet det bort, så blir det mer et statisk motiv. Og da hadde jeg heller gått for dette:

 

9455905145_26203e2807_c.jpg

Augustfest6c by ringperm, on Flickr

 

Fremdeles ikke perfekt, og jeg synes det er litt mer kjedelig

 

Jeg synes du har tatt med feil bilde. Spoilerbildet var jo bare kanonstilig. Ekstremt flott skinn i bladene. Hvordan fikk du dette til?

 

Er enig i at blomsterbildet nok er et bedre bidrag. Men jeg ville ha et lite avbrekk fra alle blomstene. Jeg skal tross alt ta bilder av både bier, blomster og noe mer. (PS det blir ikke bilder fra seksualundervisningen)

 

Og når det gjelder fremgangsmåten; vel, det er vondt å si. Det er 40% flaks, 40% "juks", 10% hvavardetjeggjordeforrigegang og 10% som jeg ikke kan gjør rede for. :)

 

Men jeg undereksponerer med et lite stopp. Bruker blits som jeg også toner litt ned og trekker i noen spaker i Lightroom.

Jeg er ikke så stø på labben, men bruker heller ikke stativ. Så de fleste forsøk er jo selvsagt bomskudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synest 6c gjorde seg utmerket, har en fin fargepalett som for min del gjorde biletet, med det grønne i blomsten som går igjen i bakgrunnen. Einaste "trekket" er mangel på detaljer i kronbladene som du hadde i 6a, men det er selvsagt en nødvendighet for å få flua/vepsen i pinpoint fokus. Godt jobbet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk igjen for kommentarer og ros.

 

Min bedre halvdel kom akkurat forbi da jeg studerte bildet ditt. Hennes kommentar var: "Har du tatt det bildet der? Det var jo litt av et scoop. Flaks at han fikk med insektet."

 

He he, det er ikke bare flaks. Det er råflaks.

Min andre halvdel begynner å bli litt lei i av min fotofetish, så hun har ikke fått sett noen av bildene mine :)

Lenke til kommentar

Takk igjen for kommentarer og ros.

 

 

 

He he, det er ikke bare flaks. Det er råflaks.

Min andre halvdel begynner å bli litt lei i av min fotofetish, så hun har ikke fått sett noen av bildene mine :)

 

Da er du ikke alene. Det går litt på nervene til den stakkars jenta med samme ring på fingeren som meg også. Heldigvis får jeg som regel siste ordet i alle diskusjoner, selv om det alltid er "Ja, kjære".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vært en interessant dag.

Det ble tatt et par tradisjonelle blomsterbilder som jeg ble greit fornøyd med. Men det morsomste var at jeg mistet møydommen i Sommerfugl-fotografering. Det kom en liten hvit kål(?) sommerfugl og satte seg en meter - halvannen inn i tornekrattet. Det var ikke enkelt å få tatt bildet, og dessverre så ble resultatet også helt ødelagt.

Men istedenfor så fikk jeg tatt et par bilder av denne krabaten som et plaster på såret :)

 

9458568095_063dacfe8d_c.jpg

Akamfest7 by ringperm, on Flickr

 

 

Dette er vel egentlig min favoritt.

Jeg synes det er et bedre bilde, men her er det mer insekt og mindre somerfugl. Og ifølge regler for skikk og bruk ved fotografering av sommerfugler, så er det vingespennet som skal vises

9461348294_e526809570_c.jpg

Akamfest7b by ringperm, on Flickr

 

 

 

 

Til slutt så tar jeg meg friheten å poste ønskelisten min til Julenissen:

 

 

9461349248_58223de4bc_c.jpg

Akamfest7c by ringperm, on Flickr

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...