Gå til innhold

Augustfest 2013 - Ringperm - Bier og Blomster med mer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som vanlig flotte bilder siden sist!

Liker godt komposisjonen i bilde 22. For et utseende de egentlig har sett via makro. Jeg var på en øy utenfor Mombasa i Kenya i sommer og så en kjempeedderkopp i spinnet sitt mellom to trær (!) ute i naturen. Rakk dessverre bare å ta bilde av den med 55mm. Dårlig tid, og eplemosten i den andre hånda ;)

Vepsen, 23 ble og veldig bra. Kunne nesten vært månen den satt på :) Husker den reklamen ja :)

Fyrstikkbildet fra lørdagen ble veldig kult. Enkelt, men oppfinnsomt. Bra resultat.

For noen detaljer i øyebildet! Det skal godt gjøres å oppnå korrekt fokus?

Krisebildet av bladet ble bra. Bruker du noe for å få bakrunnen svart på bildene dine, eller er det stort sett resultat av blitsen?

Kjempebra bilde av øyenstikkerne! Har forsøkt å fotografere dem selv, men skulle vel hatt et mer egnet objektiv enn 70-300. Har Fått et par ålreite med manuell fokus av disse som står lenge nok stille.

 

Alt i alt veldig bra saker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som vanlig flotte bilder siden sist!

Liker godt komposisjonen i bilde 22. For et utseende de egentlig har sett via makro. Jeg var på en øy utenfor Mombasa i Kenya i sommer og så en kjempeedderkopp i spinnet sitt mellom to trær (!) ute i naturen. Rakk dessverre bare å ta bilde av den med 55mm. Dårlig tid, og eplemosten i den andre hånda ;)

Vepsen, 23 ble og veldig bra. Kunne nesten vært månen den satt på :) Husker den reklamen ja :)

Fyrstikkbildet fra lørdagen ble veldig kult. Enkelt, men oppfinnsomt. Bra resultat.

For noen detaljer i øyebildet! Det skal godt gjøres å oppnå korrekt fokus?

Krisebildet av bladet ble bra. Bruker du noe for å få bakrunnen svart på bildene dine, eller er det stort sett resultat av blitsen?

Kjempebra bilde av øyenstikkerne! Har forsøkt å fotografere dem selv, men skulle vel hatt et mer egnet objektiv enn 70-300. Har Fått et par ålreite med manuell fokus av disse som står lenge nok stille.

 

Alt i alt veldig bra saker!

Takk for det. :)

Ideen til Fyrstikk bildet kom fra ei bok av Bryan Peterson. Når jeg så det så bare måtte jeg prøve meg. Det ble ikke like bra, men er fornøyd allikevel.

Den reklamen du refererer til kjenner jeg ikke. Var dey reklame for eplemost?

 

Med øyebildet så satte jeg med iphonen i ene hånda og fokuserte med andre hånda. Mens jeg prøvde å multitaske øynene til å se se både på telefonskjermen og rett inn i kameraet. Når jeg fikk fokus så brukte jeg telefonen som utløser. Det fungerte overraskende bra. Men måtte blinje litt ekstra med øynene mellom forsøkene :)

 

Jeg har med en 2 x 2 meter stor bakgrunn på stativ som jeg brukte til bla bladbildet. Til lyskilde så har jeg en skrivebordslampe som lyser gjennom et glass med eplemost. Dette for å få en gullaktig farge. Jeg har vurdert en reflektor, men synes de er litt uhamslige å bære med meg overalt :)

Men spøk til side. Det er blitsen som gir meg sort bakgrunn. En effekt jeg desverre liker altfor godt.

 

Øyenstikkerne var pur flaks. Tror aldri jeg kommer så tett innpå disse igjen. Men jeg kommer nok likevel til å prøve ved andre anledninger :)

Lenke til kommentar

Haha, ler så jeg får vondt i magen :D Jeg refererer til "Det er Shell, det" reklamen. (Jeg skriver bare litt rotete)

 

Takk for nyttig og morsom forklaring :) Uansett flotte resultater med lite utstyr da. Lett å søle ut eplemosten og.

 

Fjernstyring av kameraet virker nyttig. Har tenkt på å skaffe 70d pga mange mer moderne ting som det, men tror jeg lar 60d være kamera(e)t en god stund til, så lenge bildekvaliteten er omtrent lik. Får vel til den type fjernstyring på andre måter om ønskelig.

Lenke til kommentar

Haha, ler så jeg får vondt i magen :D Jeg refererer til "Det er Shell, det" reklamen. (Jeg skriver bare litt rotete)

 

Takk for nyttig og morsom forklaring :) Uansett flotte resultater med lite utstyr da. Lett å søle ut eplemosten og.

 

Fjernstyring av kameraet virker nyttig. Har tenkt på å skaffe 70d pga mange mer moderne ting som det, men tror jeg lar 60d være kamera(e)t en god stund til, så lenge bildekvaliteten er omtrent lik. Får vel til den type fjernstyring på andre måter om ønskelig.

 

He he, jeg har alltid hatt en litt "spesiell" type humor.

Jeg hadde glemt ut hele shell referansen min. Kortidsminne? Det er ikke meg det.

 

Faktisk så var det denne fjernstyringen som gjorde at jeg valgte D600 fremfor D800. Hvis jeg har forstått det riktig, så krever det en litt større og dyrere tingest for å kunne fjernstyre sistnevnte. Og siden totalpakken ble rimeligere og kanskje en bedre "allround" løsning så er jeg glad for den beslutningen.

 

Jeg synes det er veldig nyttig å kunne fjernstyre kameraet med mobilen. Det er ikke ofte jeg bruker det, men nok til at det har sin verdi.

 

Triggertrap kan være en fin måte å fjernstyre kameraet på. Den er ikke trådløs, men har en del muligheter som den kreative fotograf kan dra nytte av. Tror jeg :)

Lenke til kommentar

Har en litt sterk og spesiell humor selv, så er kjent med det. Holdt på å gi dagens bilde navn ut fra eplemost med tanke på deg :)

Ja, skulle tro D600 holder i hauger og lass. Ja, sikkert sjelden man får bruk for sånt, men når man først gjør det er det nok veldig kjekt.

Triggertrap får jeg heldigvis gratis via Magic Lantern. Burde innstallere det på det ene minnekortet. (Hoho, klarer oss ikke uten litt utstyrsprat, men viktig er det jo for å lære litt om hvordan andre utfører sin magi)

Lenke til kommentar

Onsdag 28 August.

 

Vi nærmer oss slutten på festen, og jeg merker at inspirasjonen har blitt merkbart mindre. Motivasjonen er der, men vanskelig å komme på nye og interessante motiver. Og med sommeren på hell så begynner rekkene av både bier og blomster og tynnes ut.

 

Egentlig så hadde jeg ikke tenkt å ta mer bilder av insekter, men jeg var innom en kompis tidligere i dag og så denne langbeinte figuren stå klistret på vinduet. Og bare for moro skyld så tok jeg noen bilder. Mest for å vise min venn gleden av å fotografere, samt makroverdenens vidunderlige univers.

Men siden det ikke ble tatt mer bilder, så endte jeg opp med ett av disse. Og det er jeg strengt tatt også noenlunde godt fornøyd med.

En ulempe er at vinduet ikke var spesielt rent, så litt skjønnhetsflekker må påregnes ;)

 

9617444012_baf27c6549.jpg
Augustfest 28 by ringperm, on Flickr

 

Lenke til kommentar

Har en litt sterk og spesiell humor selv, så er kjent med det. Holdt på å gi dagens bilde navn ut fra eplemost med tanke på deg :)

Ja, skulle tro D600 holder i hauger og lass. Ja, sikkert sjelden man får bruk for sånt, men når man først gjør det er det nok veldig kjekt.

Triggertrap får jeg heldigvis gratis via Magic Lantern. Burde innstallere det på det ene minnekortet. (Hoho, klarer oss ikke uten litt utstyrsprat, men viktig er det jo for å lære litt om hvordan andre utfører sin magi)

Utstyrsprat er roten til alt godt i verden. Uten det så hadde vi f.eks ikke hatt Eplemost :)

 

Den triggertrappen jeg kjenner til er en dongle som jeg kobler til telefonen og styrer via en app (selvfølgelgi) Er det noenlunde det samme du får fra Magic Lantern?

Lenke til kommentar

Utstyrsprat er roten til alt godt i verden. Uten det så hadde vi f.eks ikke hatt Eplemost :)

 

Den triggertrappen jeg kjenner til er en dongle som jeg kobler til telefonen og styrer via en app (selvfølgelgi) Er det noenlunde det samme du får fra Magic Lantern?

Jeg tenkte at triggertrap var bevegelsesdetektering. Googlet litt, og det ser jommen ut som om triggertrap er for fokus- stacking? Innstallerte ML for å sjekke nå. Kan se ut som om den inneholder begge deler, men det er vanskelig å skjønne noe av og bruke i første omgang.

Sliter litt med å lese etiketten på eplemosten, eller så leser jeg feil.

 

Flott bilde 28 forresten :)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte at triggertrap var bevegelsesdetektering. Googlet litt, og det ser jommen ut som om triggertrap er for fokus- stacking? Innstallerte ML for å sjekke nå. Kan se ut som om den inneholder begge deler, men det er vanskelig å skjønne noe av og bruke i første omgang.

Sliter litt med å lese etiketten på eplemosten, eller så leser jeg feil.

 

Flott bilde 28 forresten :)

 

Det høres ikke ut som den triggertrappa jeg kjenner til. Men sikkert nyttig denne også :)

 

Takk for ros og kommentar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...