Gå til innhold

Har sluppet en ny og grisebillig 4K-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det vel tvilsomt at du får brukt de 120 Hz'ene særlig mye. Er vel garantert noe "emulert" 120 Hz, aka. at du ikke kan vise noe mer enn 60 FPS, og følgelig ikke velge noe annet enn 60 Hz-modus når den er tilkoblet en PC.

Om det da er 60 Hz, 120 Hz eller 2500 Hz som visse TVer klarer, så blir det ikke spesielt mye bedre. En ekte 120 Hz TN skjerm, som kan vise 120 FPS, er jo natt og dag i forhold.

Lenke til kommentar

 

 

Ja for å se på ting som hakker bortover skjermen er jo ikke unaturlig?

Gjør ikke det på en god TV. Er en grunn til at kalibrering av TVer på AV forum alltid inkluderer å deaktivere 100Hz da dette skjer i software på TV, og resulterer i at bevegelser blir ujevne, litt variasjon etter produsent og produkt...
Lenke til kommentar

Kunne godt ha tenkt meg en slik skjerm jeg.

Dvs. ikke akkurat denne, men en ribbet skjerm med 4k, greit bilde,rask oppdatering og en HDMI inngang (og evt en DP inngang).

Har reciever til å ta hånd om alle inngangene, og den oppskalerer til 4k.

DP porten som jeg ønsker meg på skjermen er hovedsakelig for å koble til PC på siden av, da den kan levere 4k materiale rett inn til skjermen.

Lenke til kommentar

Tror neppe denne tv-en kommer uten minus. Bladet Lyd & Bilde hadde for rundt ett år siden en test av 32-tommere som varierte fra velutstyrte tv-er med 3D og smart-tv og ribba billigmodeller og denne fabrikanten kom dårligst ut i testen. Til og med hd-materiale så ble bildet grøtete og uskarpt. Får vel legge til at denne tv-en var kun et lokketilbud fra en av de store elektronikkleverandørene og ikke ment for å selges til massene.

Lenke til kommentar

Nå jeg kommer så langt at jeg skal skiftet ut tven , så kunne jeg tenke meg en på ca 30 tommer , som støtter 3D.

Det forusetter da at man ikke er avhengig av innebygd dekoder for å få det til

 

ellers så kuben det være kjekt kunne styre tv og dekoder , video o.s.v kun med stemmen eller handbevegelser

Men da må det virke skikkelig og uten tull eller tregheter

 

Og prisen bør ikke være for høy

 

Derimot nettsurfing med f.eks netflix og HBO overlater jeg til pcen

Foreløpig er ikke disse interessante

 

Da kunne det være lit kjekt å ha de samme styringsmulighetene på pcen

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Du mener altså at du vil ha noe som kan kjøre "gammeldags HD" i 120Hz og UHD i 60Hz? Jeg sitter nok på gjerdet til vi får 120Hz eller bedre på UHD. 60Hz er rett og slett ikke godt nok for meg.

Nei. Full HD i 120 Hz og UHD i 30 Hz. Sistnevnte holder i lange baner for stillbilder og senker kravene til båndbredde og bildeprosessor. 120 Hz er et godt steg fremover fra i dag med tanke på jevne bevegelser med tydelige detaljer. Dagens filmer med 24 Hz og 180 grader lukkervinkel gir "hoppende spøkelser". Hakkete og uskarpe bevegelser.

 

Personling ser jeg heller ikke behovet med 120Hz heller. Jeg har til gode å se et bilde som blir bedre med økt frekvens, normalt så gir det unaturlige bevegelser (Snakker om erfaringer med 100 Hz). Jeg kan skjønne at det kan hjelpe på Spill og data, men ikke på film og tv.

 

EDIT: 100 Hz blir jo alltid deaktivert av de som bryr seg og har muligheten til det uansett...

Tenker du på "oppskalering" av materiale med lavere bildefkrevens til 100 Hz? I så fall er det ikke rart bevegelsene blir unaturlige. De er i utgangspunktet unaturlig hakkete og uskarpe. Teknikker for å utjevne sånne bevegelser er dømt til å gjøre en elendig jobb. De vil aldri gi en kvalitet opp mot originalen på f.eks 24 Hz.

 

Men det er selvsagt ikke det jeg prater om, men spill som faktisk kan levere ekte 120 Hz (p) bildemateriale. Jeg vil gjerne ha film opp i ekte 120 Hz, men som jeg skrev så må jeg foreløpig bare smøre meg med tålmodighet.

 

Liten vits å kjøpe 4k TV nå, fins jo ikke noe 4k materiale...

Jeg har drøssevis av egenprodusert 4K materiale (foto) og har ikke noe i mot å generere mer på direkten (spill og desktop-arbeid)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nettopp Simen1. :)

 

Dog, 30 Hz, vet ikke om jeg hadde klart å venne meg til det, selv med en skjerm ment for stillestående/lite bevegelse. Selv scrolling, eller enkle ting som musepeker og mapper man drar rundt på skjermen blir rimelig grøtete. Ikke bare hvordan det ser ut, men hvordan det føles å utføre noe med musepekeren. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...