Gå til innhold

Har sluppet en ny og grisebillig 4K-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men er dette fortsatt 4k i 30Hz?

 

Hvis ja, prøv igjen.

 

edit: Ja dette er fortsatt 30Hz. kan ikke fatte hvorfor i granskauen de ikke tar seg bryet med doble DVI eller displayport 1.2. Det ville åpna dørene for et passe stort marked.

Selv Dual-Link DVI vil slite veldig med å klare 4K i 60 Hz. Ifølge Wikipedia så er ikke DVI direkte begrenset av en maks båndbredde, men av utstyret og hvor høy båndbredde i selve kobberet i kablene. Dette betyr jo da at tykkelse på lederne og lengden på kabelen kan ha mye å si.

 

Uansett, Dual-Link klarer i hvertfall 1080p @ 120Hz. Dette er samme båndbredde som 4K @30 Hz.

DL-DVI klarer nok litt mer, men tviler på den klarer det dobbelte (4k @ 60 Hz).

 

Displayport er vel beste alternativet, men det er jo ikke bare å implementere ekstra innganger, for det krever jo mye mer av skjermen/bildebehandlingsprosessoren om den skulle klart å behandle høy oppdateringsfrekvens og høy oppløsning.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hvorfor kaller dere det for utganger når det er innganger ?

 

Kanskje greit å lese litt i tråden først... er tatt opp.

 

Uansett synes jeg det er fint det kommer lavpris 4K skjermer selv om de trolig ikke holde mål. Kan ikke se for meg at man får det store massesalget av 4K skjermer før de skikkelige folkeskjermene over 55" - 65" kommer under 30 K.

Lenke til kommentar

nettop , men dere driver forsatt og snakker om det som utganger

 

Har det egentlig noe å si... er jo bare en talemåte, alle vet jo at signalene går inn i TV-en.

 

Ser ærlig talt ikke at dette er så stort problem at det må tas opp flere ganger i samme tråd!!

Lenke til kommentar

Har det egentlig noe å si... er jo bare en talemåte, alle vet jo at signalene går inn i TV-en.

 

Ser ærlig talt ikke at dette er så stort problem at det må tas opp flere ganger i samme tråd!!

 

Nå vell.

nå har jo også en tv noen få utganger også

Slik jeg har forstått det så kan HDMI være både utgang og inngang

De fleste ( men ikke alle ) forstår sammenhengen derfor bør man være mest mulig korrekt.

Lenke til kommentar

Har det egentlig noe å si... er jo bare en talemåte, alle vet jo at signalene går inn i TV-en.

 

Ser ærlig talt ikke at dette er så stort problem at det må tas opp flere ganger i samme tråd!!

Det er et tegn på forfall når en av forumets dyslektikere irriterer seg mer over skrivefeil enn den gjennomsnittlige forumbruker....

 

La oss bare ha ett ord for alt, da sparer vi masse tankekraft når vi skal skrive setninger!

Lenke til kommentar

Nei, innganger eller utganger er ikke noe problem denne gangen, de fleste forstår jo at det egentlig er innganger.

 

Dog er det pga missforståelser rundt dette at denne diskusjonen startet 'in the first place', så det ER tydeligvis viktig å være nøyaktig. Ingenting er mer frustrerende å se slike feil og benevnelser som kan indikere noe helt annet. Dette er langt fra eneste gangen noe slikt skjer, og kunne selvsagt vært unngått om man var tydeligere.

Det er kanskje usannsynlig at det er 4 utganger, men hadde det vært snakk om kanskje en utgang så kunne det vært interessang funksjonalitet.

 

Nå er kanskje bits og bytes den værste regla, eller mer spesifikt hvordan det skrives (f.eks Mb og MB, eller mb som strengt talt ikke eksisterer), da det som regel ender i missforståelser og problemer. GiB og GB er et annet eksempel. Å kunne holde styr på innganger og utganger er også svært viktig til tider, dog ikke like viktig denne gangen, da 4 utganger hadde vært urealistisk.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tydelighet innebærer at man slipper å gjette seg til hva brukeren mener.

Som sagt så forstår alle hva som menes denne gangen.

Men hvis det blir en vane ( også i andre tråder) så kan det bli problematisk

Spesielt vitenskaps trådene

Her har det faktisk vært en del rot og misforståelser hva forskjellige begrep innebærer

 

Det er derfor jeg ønsker at man skal være så tydelig som mulig

Lenke til kommentar

Jeg har drøssevis av egenprodusert 4K materiale (foto) og har ikke noe i mot å generere mer på direkten (spill og desktop-arbeid)

 

Foto i 4k ja... Kjempenyttig! Lykke til med å kjøre spill i 4k :) Da skal du ha et rimelig heftig SLI oppsett.

 

Bluray er fortsatt 1080p og før x265 er ferdigstilt får vi vel ikke se noe annet heller. Du må vel se poenget mitt selv om du har "drøssevis" av 4k materiale..

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Flott at du går tilbake på påstanden om at det ikke finnes 4K materiale. Jeg er neppe unik. Jeg tipper folk flest sitter på drøssevis av 4K materiale enten det kommer fra telefonen, kompaktkameraet eller speilrefleksen. I tillegg har vi som nevnt nytte av det både på desktop og spill*

 

* De spesielt interesserte har nok mulighet til å avse 10-20% av det skjermen koster til å kjøpe flere high end skjermkort, selv om det gir liten nytte på grunn av bevegelseuskarphet. Vi andre kan kose oss med mindre saktegående spill i 4K oppløsning. Alt fra kabal og opp til star craft lignende spill (de som viser mer av spilleområdet jo større oppløsningen er)

 

Du har helt klart et poeng angående film, men jeg synes folk ser seg alt for blinde på at skjermer kun skal brukes til film og intet annet. Skjermer kan brukes til så mangt som har nytte av 4K oppløsning. Jeg synes man skal kose seg med alle mulighetene 4K åpner fra dag én og ikke henge seg så mye opp i de mulighetene som ligger lengre inn i fremtiden.

Lenke til kommentar

Det stemmer, men kun toppmodellen (Hero 3 Black Edition) og kun med latterlig lave 15 bps. De to andre Hero 3-modellene har "bare" full HD og bare 30 bps. Forsåvidt rart at de velger å basere et actionkamera på så lave bilderater. Det virker jo mot all fornuft. Skal jeg ha actionkamera skal det kunne ta opp i FullHD med 120 bps eller mer. Skal jeg ha action vanlig videokamera kan jeg nok klare meg med 60 bps.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...