Gå til innhold

Profesjonell webutvikling i 2013


Anbefalte innlegg

Kan nesten virke som det er personlig for noen. Enten av typen

- åhh finally-nøkkelordet var ikke med i PHP 5.3. Verdens undergang!!!

eller

- jeg vil at folk skal vite at jeg er både mer original/snål og visere enn alle PHP-folkene ved å komme med PHP-rantelinker og fortelle hvor flott og feilfritt det obskure språket jeg selv bruker er.

 

 

Hvorfor er alle løsninger berde enn eks. Drupal CMS og Laravel Framework ?

Åja, de er jo basert på PHP...

 

Litt dumt å blande språk og rammeverk.

 

Jeg liker C# men er ikke like glad i økosystemet rundt og .Net. Med PHP er jeg ikke så begeistret for språket, men det er til gjengjeld mye å velge mellom av webrammeverk og verktøy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt dumt å blande språk og rammeverk.

Helt enig.

 

Da jeg poengterte det for en PHP-basher som gjorde nettopp det, fikk jeg til svar, at "Eg orker ikkje å svare deg, for du er bare ute etter å kverulere! PHP suger". Vedkommende mener etter det jeg har forstått, at alt som er basert på PHP automatisk suger. Vet ikke hvordan dere andre stiller dere til det, om det er kun grunnspråket som suger, eller om det også gjelder alle PHP-baserte FW og CMS.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i den posten jeg slettet har jeg også annet å gjøre enn å ramse opp php rammeverk for deg. For tiden skiter jeg i php som jeg sa til deg.

Bare prøv å ikke treffe leggen din. Påstanden din var at php-økosystemet har et mange (50) ganger så stort utbud av rammeverk som Java-økosystemet, noe som er tøv, du vet det til og med selv. Hvorfor ikke prøve å være noe mer enn en støykilde?

 

Kildekoden som Dreamweaver har generert for deg kikket jeg på. Hvis det var noe spesielt interessant ved den kan du kanskje opplyse meg?

Lenke til kommentar

PHP implementerte goto i 2009!

De kommer flappende etter som en skadeskutt flyndre på land. Jeg vet ikke hvor ille det står til og styrer unna. Flinke folk er også ofte pragmatiske, det er faktisk dyktige folk som bruker php for det det er verdt, utnytter fordelene og styrer unna ulempene.

 

Da jeg leste tråden til hr. luftgeneral her (2011) så blir det forklart at persistensbiten av Pear er blitt integrert i php, altså et skritt til siden, standardisering på implementasjon og ikke api. Det er vel min oppfatning av php i et nøtteskal; framover i ymse retninger...

Lenke til kommentar

 

Muligens er det typisk norsk å være god, men hva hjelper det når man går konkurs.

 

 

Meget godt spørsmål ... det ligger en slags selvpålagt guddommelig rettferdighet i at mannen som har grunnlagt formuen sin på ms-dos nå jobber fulltid med å gi vekk pengene ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Når det gjelder profesjonell webutvikling i 2013 bør kanskje

 

 

1. Google Glass nevnes.

Project Glass is a research and development program by Google to develop an augmented reality head-mounted display (HMD). Project Glass products would display information in smartphone-like format hands-free and could interact with the Internet via natural language voice commands. The prototype's functionality and minimalist appearance (aluminium strip with 2 nose pads) has been compared to Steve Mann's EyeTap.

 

Relaterte lenker:

 

Google Glass kan komme til å se ut som vanlige briller

 

Glass Development Kit

 

https://github.com/googleglass

 

https://plus.google.com/+ProjectGlass/posts/eV8RUWoodig

 

 

2. Når det gjelder utviklig for mobile plattformer er dette

 

http://www.packtpub.com/creating-mobile-apps-with-jquery/book

 

en relevant bok. Man finner også mye interessant på forfatterens hjemmeside: http://roughlybrilliant.com/ blant annet denne

 

Responsive design and jquery mobile

 

Designe for mobile plattformer først?

 

Denne

 

http://www.bostonglobe.com/

 

siten har jeg sett flere ganger nevnt som et eksempel på en site som tilpasser seg til det mediet siten vises på. De som har smarttelefon, nettbrett, bærbar og stasjonær i nærheten kan jo teste og se selv.

 

Aktuell litteratur for dem som bruker WordPress til "webutvikling".

 

http://www.packtpub.com/wordpress-mobile-applications-with-phonegap/book

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan dere andre stiller dere til det, om det er kun grunnspråket som suger, eller om det også gjelder alle PHP-baserte FW og CMS.

Det gjelder egentlig PHP som programmeringsspråk og standardbiblioteket som følger med. Tredjepartskomponenter er noe annet. Det er fullt mulig å lage bra programvare med dårlige verktøy, og det er ikke tvil om at det finnes dyktige mennesker som bruker PHP.

 

Men det er ikke diskusjonen. Alt som er laget i PHP er ikke automatisk dårlig, men jeg mener de er bra til tross for PHP, ikke på grunn av det.

Lenke til kommentar

Etter 10 år i bransjen, hvor jeg de siste 6 år har jobbet i og med alle de største konsulentselskapene på _store_ prosjekter, er i alle fall dette mine erfaringer:

- Ingen, ABSOLUTT INGEN, vil finne på å bruke WYSIWYG editorer.

- PHP er aldri vært diskutert en gang. Er vel først og fremst 2 grunner til det. 1. er at de fleste firmaer i stor grad baserer seg på Java og/eller .NET. 2. Det finnes som nevnt vesentlig bedre alternativer i dag. Personlig kan jeg ikke finne en eneste grunn til å velge PHP om jeg skulle lage noe webbasert i dag.

 

Mulig jeg lever i en liten boble, men om man snakker om profesjonell webutvikling i 2013, så snakker man ikke om PHP :D

Lenke til kommentar

Mulig jeg lever i en liten boble, men om man snakker om profesjonell webutvikling i 2013, så snakker man ikke om PHP :D

Nå jobber jeg i vår egen lille boble, der det er kun java som gjelder (+ Flex !).

 

PHP har aldri vært et tema her, og da jeg kikket litt på jobber i fjor, så var det ingen som etterspurte noe annet enn Java og .NET såvidt jeg kunne se.

 

Men skjer det noe rundt om kring som bruker Rails og lignende?

Lenke til kommentar

Når det gjelder webpubliseringsverktøy, så tenker jeg i hovedsak at dette egentlig ikke er utvikling som sådan. Da velger du publiseringsverktøyet du skal bruke, og må leve med den tvangstrøya. Det er litt mer pek og klikk, og hva publiseringsverktøyet er skrevet i har ikke så mye å si.

 

Som eksempel kan jeg nevne at Sharepoint, EpiServer og lignende er en egen avdeling her hvor jeg jobber, utviklerne er en egen avdeling :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men skjer det noe rundt om kring som bruker Rails og lignende?

 

Ja, svært mange bruker rails ute i verden. Gå til en kjent site som sitepoint og du vil se at det er tilfellet.

 

Her

 

http://www.sublimetext.com/

 

er en anne tekst editor som er i vinden. Der er ftp innstikk for den:

 

https://github.com/N...meText2-FTPSync

 

http://wbond.net/sublime_packages/sftp

 

Infor her: http://stackoverflow...r-sublimetext-2

 

For øvrig mener jeg at den raske utviklingen skjer på mobile plattformer. Det er predikert at antall som surfer nettet på mobile plattformer vil passer de som surfer på stasjonære plattformer i 2015.

 

På det mobile domenet er HTML5, jQuery(Mobile), CSS3 og PhoneGap vinnerne.

 

Lager jeg en site fra begynnelsen i dag. Begynner jeg med en "mobil" frontend og en backend drevet av drupal. Drupal 8 som antas å komme i 2014 vil være "mobilisert".

 

Mer litteratur: http://www.packtpub....ners-guide/book

 

Så spørs det hvilken definisjon man har av profesjonell webutvikling. En profesjonell website utvikles ikke uten en mobil løsning i 2013 slik jeg ser det. Se ytterligere litteratur i postene ovenfor.

 

Jeg vet ikke om et mer kjent og anvendt "mobilt" rammeverk enn jQueryMobile.

 

Godt nok er best.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Når det gjelder webpubliseringsverktøy, så tenker jeg i hovedsak at dette egentlig ikke er utvikling som sådan. Da velger du publiseringsverktøyet du skal bruke, og må leve med den tvangstrøya. Det er litt mer pek og klikk, og hva publiseringsverktøyet er skrevet i har ikke så mye å si.

de fleste større sites trenger utvidelser som man gjerne må utvikle selv som plugins og integrasjon med andre systemer.

Lenke til kommentar

Lurer på om ikke det går et slags skille her mellom utvikling av applikasjoner med webgrensesnitt, som for en stor del gjøres på Java, .Net el. og webpublisering/site-utvikling hvor PHP har fotfeste som verktøy brukt av profesjonelle.

 

Det kan stemme ganske bra.

 

Ta f.eks. Norges største nettavis, vg.no. De er (fortsatt?) basert på PHP og bruker Varnish. Klarer ikke å se for meg hvilke fordeler .NET eller Java ville gitt dem siden de stortsett bare dytter ut statisk innhold. Vg.no - With Varnish, vg.no will run on a single server – instead of twelve.

 

Stack Overflow valgte .NET, noe jeg tenker gir mening siden det er ett veldig sosialt og dynamisk nettsted, slik at frontend ytelse vil utgjøre en større forskjell. En annen årsak er at Jeff Atwood digger .NET. Men Jeff går likevel ikke av banen og kan fint velge ett annet verktøy for ett annet prosjekt. Skulle Jeff ha valgt PHP for Stack Overflow, hadde det kanskje endt opp med ett komplisert serveroppsett, med Varnish, node.js, Solr samt ett eller annet PHP rammeverk. Det kan også hende at Jeff måtte ha sett nærmere på hva Facebook har klart med sitt HipHop prosjekt. Det Microsoft leverer er en mer helhetlig "stack" for web-applikasjonsutvikling.

 

Men når det er sagt, de færreste nettstedene kommer opp i de trafikkmengdene disse to nettstedene opplever. Så sannheten er vel at kategoriseringen ikke er helt sort/hvitt.

Lenke til kommentar

.net er sikkert mer "helhetlig" hva nå det innebærer, og hvorfor stackoverflow er implemenert på .net vet jeg ikke, men valgene man står ovenfor er nok ofte litt mer kompliserte enn statisk vs dynamisk innhold. jeg oppfatter nok stackoverflow mer som en "site" enn en "webapplikasjon", men akkurat hvor skillet går skal jeg ikke begi meg ut på å definere her og nå :)

Endret av quantum
Lenke til kommentar
[..]jeg oppfatter nok stackoverflow mer som en "site" enn en "webapplikasjon" [...]

 

Jeg tror nok grensen er litt utydelig der ja. Poenget er i alle fall at Stack Overflow har mye dynamisk innhold for innloggede brukere. Det er lagt inn betydelig arbeid ned i den sosiale biten, med tilpassede "events" i grensesnittet. Stack Overflow har også en veldig avansert tilgangskontroll og poengsystem, og fasetter og smart søking av lignende tråder når man legger inn en post. Det er egentlig ett mer avansert nettsted enn hva man først ledes til å tro.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Jeg tror nok grensen er litt utydelig der ja. Poenget er i alle fall at Stack Overflow ....

Er poenget ditt at "publisering" generelt er "enkelt", mens "uvikling" er "komplekst"? Usikker på hva pointet ditt er.

Forskjellen er fortsatt at de som jobber i "halvfabrikat" avdelingen ikke er i nærheten av samme nivå som en utvikler når det kommer til koding.

Halvfabrikatavdelingen? De fleste utviklere med vettet i behold jobber der, mesteparten av tråden her handler om rammeverk, remember?

 

Hvis hovedformålet til en organisasjon er å drive applikasjonsutvikling blir sjelden publisering av egne nettsider prioritert skyhøyt og løsningen blir følgelig heller ikke veldig komplekst og fancy.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...