Gå til innhold

Profesjonell webutvikling i 2013


Anbefalte innlegg

Jeg synes det er rart at du fortsatt tror view og codebehind blandes når dette helt opplagt er opp til utvikleren om han eller hun ønsker å gjøre det på denne måten. Som jeg nevnte i tidligere post finnes det f.eks. nok av (H)MVC rammeverk for PHP hvor V'en er fra ett overordnet ståsted akkurat som V'en i ASP.NET MVC. Også blander du inn SQL i tillegg. Det finnes altså ORM og støtte for migreringer ved modellendringer også, ikke ulikt Entity Framework antar jeg, uten at jeg har forsket så inngående på PHP løsningene som finnes. Verden er ikke rosenrødt fra ett .NET utviklersted heller, man er helt prisgitt hvilken nå enn retning Microsoft hiver seg på. Det er jo rent sagt ett mirakel at de begynte å plukke opp ideer fra Rails og kom nærmere webutviklingspraksis som pragmatiske utviklere i FOSS miljøet lærte å sette pris på for lenge siden. Og, dessuten finner jeg det unikt at man må standardisere på VS og resharper for å føle seg nogenlunne produktivt som ASP.NET utvikler. Som utvikler føles ASP.NET MVC innimellom som å operere en brødrister med en fiskestang, i forhold til mer hands-on PHP massering. Andre ganger føles PHP som en hack, men poenget er at ingenting er perfekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er rart at du fortsatt tror view og codebehind blandes når dette helt opplagt er opp til utvikleren om han eller hun ønsker å gjøre det på denne måten. Som jeg nevnte i tidligere post finnes det f.eks. nok av (H)MVC rammeverk for PHP hvor V'en er fra ett overordnet ståsted akkurat som V'en i ASP.NET MVC. Også blander du inn SQL i tillegg. Det finnes altså ORM og støtte for migreringer ved modellendringer også, ikke ulikt Entity Framework antar jeg, uten at jeg har forsket så inngående på PHP løsningene som finnes. Verden er ikke rosenrødt fra ett .NET utviklersted heller, man er helt prisgitt hvilken nå enn retning Microsoft hiver seg på. Det er jo rent sagt ett mirakel at de begynte å plukke opp ideer fra Rails og kom nærmere webutviklingspraksis som pragmatiske utviklere i FOSS miljøet lærte å sette pris på for lenge siden. Og, dessuten finner jeg det unikt at man må standardisere på VS og resharper for å føle seg nogenlunne produktivt som ASP.NET utvikler. Som utvikler føles ASP.NET MVC innimellom som å operere en brødrister med en fiskestang, i forhold til mer hands-on PHP massering. Andre ganger føles PHP som en hack, men poenget er at ingenting er perfekt.

Opp til utvikleren ja, men systemet oppfordrer overhode ikke til det, noe som er uheldig når systemet først og fremst brukes av nybegynnere og entusiaster.

 

Microsoft har gått mye mer over til å la utviklerne styer dette. MVC, Razor og ASP.NET er open source prosjekter.

 

Du kan lage en view som ser slik ut i ASP.NET

 

 

@{
  var dbConnection = new MySqlConnection("Foo");
 
  var cmd = dbConnection.CreateCommand("SELECT * FROM FooTable WHERE Name = " + Request.QueryString.Get["Id"]);
 var results = cmd.ExecuteReader();
}
 
<ul>
@while(results.Read())
{
  <li>@results["lol"]</li>
}
</ul>

Men du oppfordres ikke til det, slik PHP i utgangspunktet gjør. Bare gå til PHP forumet og tell hvor mange det er som lager PHP sider som ligner på dette. Det er faktisk temmelig mange. Det er fullstendig uhørt i ASP.NET. Og alle andre rammeverk enn PHP også.

 

Søk på PHP SQL Tutorials og sjekk hvor mange det er som sier at du skal bruke PDO eller engang skille presentasjon og codebehind. Det er ikke mange.

Lenke til kommentar

Jeg har sett en god del "PHP kode" skrevet i ASP.NET, og jeg har sett endel elegant kode skrevet i PHP også.

 

Det er bra at Microsoft har åpnet opp kodebasen sin slik at utviklere kan forstå rammeverket de bruker på en bedre måte. Men de er ikke dedikerte til å støtte åpenkildekodemiljøet slik Sun/Oracle arbeide(r|t) for Java plattformen. Mono prosjektet burde vært overflødig eller dyttet fram av Microsoft slik at C# på andre plattformer enn Microsoft ble bedre kvalitetssikret og hadde fått en bedre kommersiell oppbakking. Xamarin satser jo bare på iOS og Android fordi det er der de finner finansiering til å overleve. Men ut over det skjer det ingenting utenfor sandkassen til Microsoft. Åpen kildekodeprosjekt er ikke det samme som åpent community prosjekt, det er en stor skilnad.

Lenke til kommentar

Paradoksalt nok gjorde Sun n ø y a k t i g det samme som Xamarin; det var embedded Java som Sun faktisk tjente penger på. Hva Oracle finner på aner jeg ikke.

 

edit: etter det jeg forstod, så var også dette en stor del av grunnen til søksmålet fra Oracle mot Google.

 

edit2: nøyaktig er vel å overdrive, men de levde av at mobiltelefoner, blu-ray produsenter etc. betalte royalties for embedded java.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...