Gå til innhold

Profesjonell webutvikling i 2013


Anbefalte innlegg

Dei fleste andre språk vil nok bli for særingar, dessverre.

Optimist :) Det er slik (desverre eller heldigvis alt etter som) at det som skjer i fremtiden for en stor del er basert på det som skjer i dag. Så hvis Go har et digert, industrastandard økosystem bak seg så blir det sikkert the next big thing real soon now.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pointet var kuuuun å gni inn at de har en wysiwyg erbeditor. Utover det har jeg ingen kjennskap til MS lengre. Hoppet av før .Net kom på banen, og har siden ikke følt noe behov for å hoppe på igjen, selv om det sikkert er morsomt.

Er bare Wysiwyg under Web Forms, Windows forms, og på en måte under XAML (WPF, Silverlight). MVC 4 har ingen grafisk editor. Og man bruker ikke WYSIWYGEN i Web Forms vanligvis. Bedre å skrive enn å bruke den. Men kjekt for forhåndsvisning.

 

Men det hadde vært kjekt med en slags forhåndsvisning som man har under XAML i MVC også. Du skriver XAML-kode under, så får du en forhåndsvisning av resultatet over som kan være kjekt.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Akkurat hvor det med asynkrone webforespørsler kom fra vet jeg ikke men enig i mye av det du skriver. Grails er et Groovy-rammeverk og ikke et Java-rammeverk. Groovy er ikke så konsistent over tid som Java. Men begge deler, samt Scala m.fler er JVM-baserte, og det er en bra plattform å være på. Beste tips er vel å lurke rundt på stackoverflow og se hva som skjer rundt tag'er som Java, Scala, Groovy, Hibernate, JPA, Spring, Play, Roo, Grails osv. osv og atter osv.

 

Der tar du litt feil. Grails leggje til rette for deg å bruke Groovy, men du kan stort sett skrive bare Java kode om det er ønskeleg. Grails i seg sjølv er skrevet 95% i Java.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Overskriften er: Profesjonell webutvikling i 2013

 

 

1. Begynn med å utvikle siden for mobile plattformer siden flere og flere bruker mobile plattformer til underholdning, shopping etc.

 

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=9z8Y0i1yTX8

 

http://www.youtube.com/watch?v=XPoG0YCW8vU

 

2. PhoneGap build er innebygd i DW CS6 og DW (Creative Cloud).

 

For de med god tid:

 

 

 

 

3. jQuerymobile + php kan være godt nok

 

 

 

 

4. Python er kraftigere enn du tror

 

 

5. Litteratur for de som har DW CS6 eller DW CC

 

http://www.packtpub.com/dreamweaver-cs6-html5-css3-responsive-design-jquery-mobile/book

 

Den boken viser blant annet hvordan "mobiliserte" websiter transformeres til applikasjoner ved hjelp av jQuerymobile samt Phonegap.

 

Selvsagt trenger du ikke DW til dette, men det er min erfaring at DW øker din produktivitet dramatisk,

 

Glem ikke at om det eneste verktøyet du har er en hammer, begynner alt å ligne en spiker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har hatt lyst til å teste dette: http://www.yesodweb.com

 

Det kan jeg forsåvidt bare gjøre uansett hva profesjonelle utviklere mener er bra, dog. :)

 

Så jeg gjør kanskje rett og slett det i første omgang.

 

Yesod is a Haskell web framework for productive development of type-safe, RESTful, high performance web applications.

 

Uten å kjenne Haskell, så vet jeg at det er et språk i vinden. Snapper opp noe her og der når jeg er på ferie hvor jeg snakker med noen som bruker Haskell.

Lenke til kommentar

Tenker du jobb http://www.digitallogistikk.no/, er det kanskje lurt å lære seg MongoDB

Tenker du jobb så er det nok fortsatt langt mer relevant å lære seg SQL foreløpig. Det er en motvilje mot alternativer grunnet foreløpig forholdsvis liten kommersiell utbredelse. At MongoDB etterspørseler har økt med 0.1 prosentpoeng på 3 år betyr ikke at du burde kaste inn årene på SQL.

 

Jeg har som kjent en del imot SQL, men skal du jobbe i bransjen er SQL rett og slett nødvendig kunnskap. Det er tusen ganger flere arbeidsgivere som vil ansette deg på grunnlag av SQL kompetanse enn på noen av NoSQL databasene som er i vinden for tiden.

 

Tenker du jobb er det SQL, ASP.NET MVC, C#, Java (kjenner ikke helt til teknologiene som er utbredt på java rundt webutvikling) og PHP (ditto. lenge siden jeg har brukt PHP) som gjelder.

SQL er temmelig viktig å kunne på alle webplattformer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Selv bruker jeg primært NetBeans; har aldri likt Eclipse noe særlig.

 

Prøvde såvidt NeBeans og Eclipse for noen år siden. Den gang hadde ikke Eclipse FtP, mens NetBeans hadde det (om jeg ikke husker feil).

 

Det var grunnen til min prioritering:

 

Vil du bruke gratis verktøy er min personlige prioritering:

  1. NetBeans
  2. Eclipse,
  3. NotePad++
  4. FileZilla. Det trengtes tidliger til FtP i Eclipse. Kan hende er ftp innebyg i nyere versjoner.

Og drupal + drush via PutTy. Du flytter filer på nettet som om det var på din egen maskin.

 

Er det fortsatt riktig eller har Eclipse og NotePad++ nå fått innebygd ftp?

 

Jeg spanderer uansett et par tusen kroner på en ny versjon av Dw hvert n-te år. Muligens må jeg forlate den plattformen ettersom alt ser ut til å havne i nettskyen https://creative.ado...cts/dreamweaver med en relativt dyr løsning:

 

https://creative.adobe.com/plans

 

Se også:

 

http://forums.adobe.com/thread/1219987

 

Forhåpentligvis fortsetter Adobe med en løsning utenom nettskyen. For såkalte "perpetual users" http://blogs.adobe.c...al-ccm-users.ht

 

er forbedringer av nye versjoner gratis, mens nye versjoner må man betale for. Det har blitt billigere og billigere og billigere hittil siden jeg kjøpte min første versjon av DW i 2004.

 

Personlig mener jeg at man noen ganger kan spare seg til fant ved å bruke en gratis løsning om denne ligger langt bak den profesjonelle. Foreløpig har jeg ikke funnet en plattform som kan konkurrere med DW og det gjelder enda mer nå med innebygd PhoneGap Build samt jQuerymobile.

 

Før snakket man så mye om "graceful degradation" nå er "progressive enhancement" der man starter med en mobil løsning kanskje viktigere.

 

Graceful degradaton er selvsagt fremdeles viktig, ikke minst ved implementering av native video:

 

Eksempel: Se på kildekoden her: http://nei-til-ja.no/

 

Intet "loosy compression" tap som på embeddede YouTube videoer her. Samme kvalitet som på originalen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Då skal eg ta for meg kvifor .Net ikkje er eit bra val til webutvikling.

 

Hovudgrunnen er økosystemet rundt det, .Net er ofte eit etterpåklatt av nye ting som kjem til Java og C. Sjølv om det idag har eigen Hibernate og Lucene, så var det langt i frå rett fram nokre år tilbake. Kulturen i .Net miljøet er og mykje meir innelåst, .Net utviklere er generelt dårlegare på å dele kode og kunnskap. Så om det kjem noko nytt fancy til Unix verda, så må .Net utviklerar enten vente litt ekstra på ein klient som støtter det eller skrive det om til .Net.

 

At C# er eit velldesigna og godt språk er det ingen tvil om, og det blir ofte brukt som eit argument mot Java. Men her meinar eg at Groovy kjem inn og gjer Java eksotisk og moderne igjen. Fordelen med Groovy i motsetning til andre språk er at kan du Java, så kan du Groovy. Scala er og eit anna alternativ, men har ein veldig mykje brattare lærekurve.

 

Ytelsesmessig til web, så henger .Net plattformen godt etter Java plattformen. Dette har noko med at sidan Java har større community så har fleire bidratt med ytelsesoptmaliseringar til JVM'en, Tomcat, JBoss osv. Linuxkernelen er og kjent for å vere ein god del meir effektiv til ressursfordeling.

 

Verktøy til automatisering av drifting og vedlikehald er svært begrensa. Dette er noko Microsoft ønsker å bli mykje betre på. Men per dags dato er det eit trist domene.

 

Lisensiering. Det er ikkje lisenskostnadane det står på, men all administrasjonen rundt dette med lisenser til Microsoftprodukter og å sørge for at serverane dine har riktige lisenser.

Lenke til kommentar

Tenker du jobb http://www.digitallogistikk.no/, er det kanskje lurt å lære seg MongoDB

 

Haha, nei. MongoDB held eg meg langt vekke ifrå. Makan til møkkadatabase skal ein leite lenge etter. Det er ein heilt anna diskusjon, men for å nevne nokre poenger.

 

Databasefiler blir comitta ein gong i minuttet.

Journalen blir commita hver 100 millisekund.

 

I ein skikkeleg database så blir data comitta for kvar skriveoperasjon!

Og det verste av alt, er at PostgreSQL er framleis 10 -50 gonger kjappare enn MongoDB.

Lenke til kommentar

Ytelsesmessig til web, så henger .Net plattformen godt etter Java plattformen. Dette har noko med at sidan Java har større community så har fleire bidratt med ytelsesoptmaliseringar til JVM'en, Tomcat, JBoss osv. Linuxkernelen er og kjent for å vere ein god del meir effektiv til ressursfordeling.

 

Tja, .NET har jo en del fordeler når det gjelder ytelse fremfor Java, både ved at generics er støttet av run-timen, og egendefinerte value-types er mulig å definere. Websider kan prekompileres med native image generator, dog det er en del jobb å sette dette opp i ASP.NET (ettersom standardimplementasjonen av Razor ikke benytter dette)

 

Selv om ASP.NET har et par... merkeligheter, så er det generelt en god plattform å utvikle på, og effektivitet kan bli ganske så bra.

 

Når det gjelder community nekter jeg å tro at du faktisk har sjekket dette. .NET, ASP.NET og C# har massive miljøer. Både MSDN som har et veldig aktivt forum, pluss at C# og ASP.NET delene av Stackoverflow er noen av de mest aktive emnene på nettsiden.

(edit: C# er faktisk nummer én tett etterfulgt av Java)

 

Kernelen mener jeg er irrelevant i dette tilfellet. Du kan fint kjøre ASP.NET på Mono og dermed Linux, dog MVC 4 ligger litt i bakleksa på Mono sist jeg sjekket. Men det er ingenting i veien for det.

Så kan man mene hva man vil om Mono, men det er ikke egentlig poenget.

Endret av GeirGrusom
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

FTP er en deploy-oppgave og er noe deployverktøyene skal holde styr på. Dette har ingenting i en teksteditor å gjøre.

 

Hva om man er makelig anlagt og bare vil klikke med musen en gang for å laste opp eller ned kode? Hva om man vil laste opp kode samtidig som man laster ned kode? Det kan gjøres i DW CS6 og deres fpt snutt er kjapp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Haha, nei. MongoDB held eg meg langt vekke ifrå. Makan til møkkadatabase skal ein leite lenge etter. Det er ein heilt anna diskusjon, men for å nevne nokre poenger.

 

Jeg viste bare til Jobb utviklingskurven beskrevet på den første lenken jeg viste til.

Lenke til kommentar

Hva om man er makelig anlagt og bare vil klikke med musen en gang for å laste opp eller ned kode? Hva om man vil laste opp kode samtidig som man laster ned kode? Det kan gjøres i DW CS6 og deres fpt snutt er kjapp.

 

Hvis du ikke allerede har tatt dette i bruk, så burde du seriøst vurdere Git.

 

Under Visual Studio så har publiseringsverktøyet mulighet til å publisere til FTP, men all kode burde være versjonskontrollert gjennom Git eller mercurial. Det skal aldri være nødvendig å hente kode ned med FTP fra produksjon. Det skal heller aldri være nødvendig å laste opp kode til produksjon, men unntaksvis er man kanskje interessert i det, men da har man FileZilla. Det er unødvendig å ha denne støtten i utviklingsverktøyet annet enn for publisering for tjenester uten en build server.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvis du ikke allerede har tatt dette i bruk, så burde du seriøst vurdere Git.

 

Det verktøyet kjenner jeg og er mitt foretrukne. Husker du ikke diskusjonen vi hadde om det for en tid tilbake. Men det blir for komplisert når man skriver og publiserer innhold for verdensveven. For meg holder det med

  1. Splitting i visual og code view.
  2. DW live view. Det trengs når man bruker jQuery ettersom man da ikke har wysiwyg i design view.
  3. Innebygd testing i de nettleserne man har installert på maskinen. DW finner det ut automatisk for deg og finner en ny om du installerer den.
  4. Ta regelmessig backup av koden til en disk på maskinen og en ekstern harddisk.

Det jeg skriver på nettet er ikke snakk om kompilering, unit testing, versjon kontroll og kvalitetssikring av avansert kode.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Ok. Du driver kanskje mest med CMS-er. Jeg er hovedsaklig backend-utvikler, og sitter mest med databaselaget og forretningslogikk. Jeg rører sjeldent borti det visuelle, og da kun for å sette opp et skjelett som UX-avdelingen bygger videre på. Så selv om noen prosjekter bruker CMS-er, så er det aldri min jobb å rote med. Jeg bygger komponenter som CMS-et da benytter seg av.

 

Så min arbeidsflyt er at jeg henter kode fra bitbucket, som vi bruker. Deretter lager jeg en feature branch for endringene og gjør endringene, og merger regelmessig med development branchen. Når jeg er fornøyd med endringene så merger jeg til development. Denne blir plukket opp av build-serveren som kompilerer koden, kjører unit-tester og publiserer til development test-serveren. Når alle endringer er gjort som skal med i en build, så merges dette til main og tagges. Da har vi et publiseringsverktøy skrevet her på bruket som vi benytter for å publisere de forskjellige løsningene som henter koden ned fra BitBucket og kompilerer alt, oppdaterer databasen om nødvendig, og plasserer det i miljøet vi ønsker, eksempelvis stage.

 

Eneste gangene jeg har rørt FTP var fordi en tredjepartskomponent vi benytter av oss bruker det for samlingssted for rapporter, og publisering av en av filene hadde feilet grunnet nedetid på FTP-serveren.

Lenke til kommentar

GeirGrusom, han som laga Stack Overflow har gått over til Ruby on Rails idag. Ikkje fordi .Net er dårleg, men fordi ein god del ting er betre på den andre siden. http://www.codinghor...3/why-ruby.html

 

Og med community så meiner eg ikkje kor folk samlast for å diskutere, men antall verktøy ein finner. For kvar 50ende Java webrammeverk, så er det eit .Net webrammeverk. Noko som er ganske spesielt med tanke på at .Net er såpass utbredt.

Lenke til kommentar

GeirGrusom, han som laga Stack Overflow har gått over til Ruby on Rails idag. Ikkje fordi .Net er dårleg, men fordi ein god del ting er betre på den andre siden. http://www.codinghor...3/why-ruby.html

 

Og med community så meiner eg ikkje kor folk samlast for å diskutere, men antall verktøy ein finner. For kvar 50ende Java webrammeverk, så er det eit .Net webrammeverk. Noko som er ganske spesielt med tanke på at .Net er såpass utbredt.

 

Det er nok sant. Jeg har hatt planer om å sette meg inn i Ruby, men det krever nesten at jeg finner et prosjekt til det, og web er ikke egentlig min favoritt-ting å jobbe med når det gjelder personlige prosjekter.

 

Når det gjelder biblioteker så har Java og .NET veldig forskjellig filosofi rundt dette. .NET BCL er et massivt beist i forhold til JCL.

 

edit: når det gjelder ASP.NET kan dette skyldes rett og slett at ASP.NET kom samtidig med .NET og har vært under kontinuerlig utvikling siden det.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...