Gå til innhold

Profesjonell webutvikling i 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Microsoft forvalter jo sin egen standardiseringsprosess. Det har de blitt flinkere til med årene, grunnet konkurranse. Java-miljøet opplever samme type konkurranse og utvikler seg dermed også raskere. PHP oppfatter jeg - på mange måter paralellt med MySQL - å ligge langt bak og trå vannet for å holde følge. Men de har en del fortrinn å tilby i den leiren også; lett å komme i gang, svært rimelig å hoste - konkurranse som vi i Java-verdenen eller dere i .Net-verdenen etterhvert har fått nyte godt av.

 

Men de gjorde helt grunnleggende feil i starten i vann som allerede er blitt tråkket og trålet. Operatør presedens er helt skada. Visste du at dokumentasjonen sier at evig rekursjon fører til segmentation fault? Med andre ord: segmentation fault som resultat er ikke en bug!

PHP implementerte goto i 2009! Når de implementerte try...catch så ville de ikke ha med finally fordi de mente det var unødvendig!

Hva resultatet av sammenligninger blir kan være helt på jordet. NAN !=== NAN, men INF === INF.

INF < 0 men samtidig 0 < INF.

ternary er right associative. or har lavere presedens enn =.

isset er en parser token.

PHP har ingen offisiell unicode støtte, og som vist over så kunne kode med store bokstaver slutte å funke med tyrkisk lokalisering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Simula og Sønnen Beta eller mer generelle GBeta ble det aldri noe av (i betydningen finansiell suksess som C++ utviklet av en danske som i sine bøker hevder at ditt og datt "stjal" jeg fra Simula) . Jeg har fått det fortalt at amerikanerne sa uten at jeg kan oppgi kilde at det tok 20 år før de forsto hva Kristen Nygård og hans kollegaer drev med.

 

Tandbergs produkter lå på verdenstoppen på tekniske tester, da firmaet gikk konkurs. Norsk Data greidde ikke å se at de måtte skifte operativ system og firmaet gikk konkurs.

 

Muligens er det typisk norsk å være god, men hva hjelper det når man går konkurs.

 

Jeg vet ikke om denne

 

http://www.theworlds...ebsiteever.com/ (Den er ikke min, men jeg skulle ikke hatt noe mot å eie den).

 

er php drevet med en rekke feil.

 

Uansett har den vært online i årevis og sikkert tjent penger som gress på reklame. Den hadde vel Google Toolbar PageRank på 5 sist jeg undersøkte. Det er mange der ute som vurderer en site ut fra TbPR. Hva bryr vi oss om den ideelle løsning?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det er mye som har gått bra den veien også, ja. Hvis du f.eks. er avhengig av billig hositing er det en fin plattform. Og det fins vel rammeverk som påstås å være brukbare? Lavarel?

 

Jeg har aldri prøvd, men - hvordan debugger man en php webapp? er det støtte for debugging i netbeans f.eks.?

 

Nei, men Netbeans støtter fjerndebugging via PHP tillegg. Netbeans og Xdebug er det jeg har pleid å bruke. Alternativt til Xdebug finnes det noe som heter Zend Debugger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei, men Netbeans støtter fjerndebugging via PHP tillegg. Netbeans og Xdebug er det jeg har pleid å bruke. Alternativt til Xdebug finnes det noe som heter Zend Debugger.

 

Har Netbeans innebygd ftp. Trenger å vite det da en venn av meg vil bruke et gratis verktøy til å lage og laste opp egne siter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvordan kan du være sikker på at disse er gode nok? Åja, det kan du ikke.

 

Hvilken løsning ville du foretrekke:

  1. Tut og kjør med noe som er godt nok til at du tjener penger. (Vi snakker ikke om meg, da jeg bruker for mye tid på dette forumet og for liten tid på egne løsninger. Den kyniske økonom vil si at jeg har priset meg selv ut av markedet. Jeg har stort sett ikke gjort noe på reklame siden 2004. Den gang gikk jeg noen papirsjekker fra USA, nok til at jeg dekket kostnadene. Mitt mål er forresten å tjene penger, men jeg bruker for mye tid på andre ting. Ofte tenker jeg. I dag er siste dag på diskusjon.no eller webproworld.com, men jeg er vel blitt avhengig som noen blir avhengig av tobakk).
  2. Den ideelle løsning der du går konkurs av en eller annen grunn - for eksempel tidsbruk. Tid er i høyeste grad penger for en økonom. Selv Einstein sa at den sterkeste kraft i universet er rente og rentes rente. Tiden er et viktig element i den formelen.

 

FileZilla er et gratis FTP program. Ellers er det en plugin for NetBeans også for å deploye til FTP.

 

FileZilla nevnte jeg jo i starten av denne tråden. Det tar for lang tid. Takk for den pluginen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hvilken løsning ville du foretrekke:

  1. Tut og kjør med noe som er godt nok til at du tjener penger. (Vi snakker ikke om meg, da jeg bruker for mye tid på dette forumet og for liten tid på egne løsninger. Den kyniske økonom vil si at jeg har priset meg selv ut av markedet. Jeg har stort sett ikke gjort noe på reklame siden 2004. Den gang gikk jeg noen papirsjekker fra USA, nok til at jeg dekket kostnadene. Mitt mål er forresten å tjene penger, men jeg bruker for mye tid på andre ting. Ofte tenker jeg. I dag er siste dag på diskusjon.no eller webproworld.com, men jeg er vel blitt avhengig som noen blir avhengig av tobakk).
  2. Den ideelle løsning der du går konkurs av en eller annen grunn - for eksempel tidsbruk. Tid er i høyeste grad penger for en økonom. Selv Einstein sa at den sterkeste kraft i universet er rente og rentes rente. Tiden er et viktig element i den formelen.

Litt av poenget er at dette ikke er de eneste alternativene. Det finnes massevis av utviklingsmiljøer for web, og jeg vil påstå at PHP er kanskje det verste man faktisk finner. Det at noe fungerer betyr ikke at det er bra.

 

Hva som helst annet. Ruby og Python er faktisk gode alternativer som ikke har feilimplementert or operatøren, ternary har ikke feil assosiasjon, det er ikke et sikkerhetshull i string sammenligning og alt det andre sinnsyke opplegget som plager PHP.

Lenke til kommentar

Litt av poenget er at dette ikke er de eneste alternativene. Det finnes massevis av utviklingsmiljøer for web, og jeg vil påstå at PHP er kanskje det verste man faktisk finner. Det at noe fungerer betyr ikke at det er bra.

 

Hva som helst annet. Ruby og Python er faktisk gode alternativer som ikke har feilimplementert or operatøren, ternary har ikke feil assosiasjon, det er ikke et sikkerhetshull i string sammenligning og alt det andre sinnsyke opplegget som plager PHP.

 

Det er lettere enn du tror å tilgi PHP for mye av sine feil fordi det er dynamisk og stateless. For en webutvikler er dynamiske og stateless språk/rammeverk generelt sett veldig behagelig. Men når det kommer til å parse tekstfiler er PHP direkte tullete å jobbe med. For 90% av tilfellene så har du ikke kontroll på kilden til filene, og må krangle med linjeskift og tegnkoding over hele linjen. Jeg bryr meg ærlig talt mindre om PHP tar igjen syntaktiske forsprang til andre språk, manglende unicode triumfer over så mange andre områder. Man merker naturligvis ikke problemet når man jobber med ett A4 nettsted med en frontend og en database, da er PHP helt ok. Det er når Joe Developer tar steget ut og lager noe mer komplisert at det oppstår mange skjær i sjøen med PHP, og Joe burde hatt kjennskap til alternativene før han satte seil mot soloppgangen.

 

+1 for Ruby og Python. Det er glimrende steg opp, og som dessverre er kompetanse som det etterspørres for lite etter.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Enda en hellig krig mot PHP-tråd? :nei:

Profesjonelt verktøy burde tåle kritikk. Forstår ikke hva som er så hellig med det. Alle påstandene er dokumentert.

 

Kanskje det er du som har en hellig forhold til det?

 

edit: poenget mitt er at man kan ikke forsvare PHP i en profesjonell kodebase. Eneste grunnen til å bruke PHP er fordi man har legacy kode man må jobbe med. Nytt prosjekt? Alt annet er bedre å bruke. Hvis en ikke kan noe annet enn PHP, så er det kanskje på tide å lære seg noe annet.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

De som hater russere, pakistanere, polakker og jøder kan også dokumentere hvorfor det er rimelig å hate de. Det som ihvertfall er sikkert er at det blant Python/Ruby/andre småspråk-utviklere går sport i finne ting å kritisere alt som har med PHP å gjøre for enhver pris, eller å "spre ordet". Noen elsker å hate.

Lenke til kommentar

De som hater russere, pakistanere, polakker og jøder kan også dokumentere hvorfor det er rimelig å hate de. Det som ihvertfall er sikkert er at det blant Python/Ruby/andre småspråk-utviklere går sport i finne ting å kritisere alt som har med PHP å gjøre for enhver pris, eller å "spre ordet". Noen elsker å hate.

Pfft. Det er ikke noe personlig rundt dette. Språk og utviklingsmiljøer er verktøy, ikke noe annet. PHP er ekstremt enkelt å gjøre narr av, fordi det inneholder ekstremt mye helt grunnleggende feil som du ikke finner andre steder.

Lenke til kommentar

Kan nesten virke som det er personlig for noen. Enten av typen

- åhh finally-nøkkelordet var ikke med i PHP 5.3. Verdens undergang!!!

eller

- jeg vil at folk skal vite at jeg er både mer original/snål og visere enn alle PHP-folkene ved å komme med PHP-rantelinker og fortelle hvor flott og feilfritt det obskure språket jeg selv bruker er.

 

 

Hvorfor er alle løsninger berde enn eks. Drupal CMS og Laravel Framework ?

Åja, de er jo basert på PHP...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...