Gå til innhold

Profesjonell webutvikling i 2013


Anbefalte innlegg

@Kjell:

Vet ikke hva du skulle fram til med den lignelsen, men den ga iallefall ingen mening i forhold til det vi diskuterte...

 

@quantum:

Nei :) Pr i dag er nok Visual Studio mer en ren teksteditor for oss som er webutviklere. Men med webessentials etc. så støtter den både Emmet, CoffeeScript, SASS, LESS, osv. Den har naturligvis også veldig god støtte for TypeScript ;)

Hvis man skal kode WebForms (noe jeg overhodet ikke anbefaler) så er det vel en grafisk editor der, men den har jeg ikke brukt på 4 år. Så om den har blitt noe bedre vet jeg ikke... (Håper for guds skyld det)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

@Kjell:

Vet ikke hva du skulle fram til med den lignelsen, men den ga iallefall ingen mening i forhold til det vi diskuterte...

 

Jeg trodde du drev å leste lisensen til SQL Server. Har den lisensavtalen gjort deg klokere? Til slike ting foretrekker jeg om det noen gang skulle bli aktuelt Oracle.

Lenke til kommentar

PHP + MySQL er vel regnet som en sikker vinner ja...

 

Da jeg jo kanskje rett og slett bare satse på å videreutvikle ferdighetene i håndkoding av HTML, CSS, PHP og MySQL da...

 

JavaScript blir kanskje mindre nødvendig med HTML5, tenker på validation f.eks...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

PHP + MySQL er vel regnet som en sikker vinner ja...

 

Da jeg jo kanskje rett og slett bare satse på å videreutvikle ferdighetene i håndkoding av HTML, CSS, PHP og MySQL da...

 

JavaScript blir kanskje mindre nødvendig med HTML5, tenker på validation f.eks...

 

Ville vel personlig foretrukket SQLite til lettere oppgaver. Igjen kan godt nok være best og PostgreSQL til tyngre. Dere er noen som påstår at PostgreSQL nå er bedre enn Oracel. Det tviler jeg på hva sikkerhet i nettverk angår. Men PostgreSQL drives som drupal frem av et stort samfunn så utviklingen går fort.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

PHP + MySQL er vel regnet som en sikker vinner ja...

Det er mye som har gått bra den veien også, ja. Hvis du f.eks. er avhengig av billig hositing er det en fin plattform. Og det fins vel rammeverk som påstås å være brukbare? Lavarel?

 

Jeg har aldri prøvd, men - hvordan debugger man en php webapp? er det støtte for debugging i netbeans f.eks.?

Lenke til kommentar

Det er ingen som selger Postgresql like effektivt som Oracle selger Oracle, så der er det nok en vei å gå. Og hvor er clusteringa til Postgresql nå? Selv mysql har - eller har ihvertfall hatt - et forsprang der, selv om mysql har hatt mye å ta igjen på andre områder.

 

I større applikasjoner ender ofte databasen opp som flaskehalsen, men jeg er usikker på om det egentlig er veldig relevant for TS. Bruker man et rammeverk, f.eks. Spring JDBC, en ORM som f.eks. Hibernate el. så kan man ofte abstrahere bort databasespesifikke ting, og f.eks. bruke H2 til utviling og Oracle eller Db2 i prod.

 

Jeg kunne egentlig tenkt meg å lære meg et relativt tungt språk som tilfeldigvis passet godt til web og.

PHP er ikke et tungt språk, det er bundet hard til webben og passer dårlig til det meste annet. Gå heller for noe JVM eller .Net-basert. Evt. forklar nærmere hva du mener med "tungt".

Endret av quantum
Lenke til kommentar

PHP er ikke et tungt språk, det er bundet hard til webben og passer dårlig til det meste annet. Gå heller for noe JVM eller .Net-basert. Evt. forklar nærmere hva du mener med "tungt".

 

Har hatt lyst til å teste dette: http://www.yesodweb.com

 

Det kan jeg forsåvidt bare gjøre uansett hva profesjonelle utviklere mener er bra, dog. :)

 

Så jeg gjør kanskje rett og slett det i første omgang.

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for hjelp alle sammen!

 

Er det dermed nødvendig å lære seg en spesiell web application framework (som Zope som jeg opprinnelig snakket om)?

 

Det som tiltaler meg mest er jo noe som er open source, som er mest mulig stand alone og hvor man bygger ting i størst mulig grad helt fra bunnen.

 

Men jeg tenkte slike fantasier ikke nytter profesjonelt, pga. produktivitetskrav...

 

Å neida. Ein av grunnene Flask er populært er at det er eit mikrorammeverk som gir deg omtrent ingenting. Dei store vala angåande teknologi du har tenkt å bruka av databaser, html template, språkkoding osv står du ganske fritt til å velja sjølv.

 

Idag trenger du heller ikkje å lære deg SQL, du kan istadenfor bruka noko enkelt som ZODB. ZODB er den biten av Zope som lever best idag. Og den er framleis ein god og enkel database å bruke i Python.

 

Les gjerne http://pythonhosted.org/Flask-ZODB/

 

Eg er meir produktiv med å lage ting frå "bonn" av. Fordi istadenfor å låse meg til ein "pakke", så kan eg skru saman min eigen "pakke" ved å benytte meg av valfrie verktøy. Så om ein av disse pakkane skulle byrje å bli udaterte og vanskelege å vedlikehalda, så kan eg bytte dei ut med eit anna alternativ. Du må ikkje skriva funksjonalitet på nytt, men det krevje å investera litt tid i oppstartsfasen for å finna ut kva verktøy som du trenger for å hjelpe deg i mål med produktet ditt. Og den lille tida du bruker på det, tene du garantert godt inn igjen på lang sikt :)

Lenke til kommentar

Turn runtime bugs into compile-time errors

 

Det er vel en av grunnene til at mange foretrekker Java/C# fremfor PHP el.

 

Haskell er ikke så veldig utbredt så det er sikkert morsomt å holde på med i seg selv, men kanskje ikke noe career move? Vet dog ikke hva du er ute etter her egentlig ...

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Turn runtime bugs into compile-time errors

 

Det er vel en av grunnene til at mange foretrekker Java/C# fremfor PHP el.

 

Haskell er ikke så veldig utbredt så det er sikkert morsomt å holde på med i seg selv, men kanskje ikke noe career move? Vet dog ikke hva du er ute etter her egentlig ...

 

Nei godt mulig det ikke er det største "career move" med Haskell. Så får tenke litt på det. Det kan kanskje bli stort i fremtiden?

 

Nei tenker jo på noe som både er morsomt og matnyttig, sånn i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Nei godt mulig det ikke er det største "career move" med Haskell. Så får tenke litt på det. Det kan kanskje bli stort i fremtiden?

 

Nei tenker jo på noe som både er morsomt og matnyttig, sånn i utgangspunktet.

Haskell kan helt sikkert bli kanskje stort i fremtiden, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Eg er meir produktiv med å lage ting frå "bonn" av. Fordi istadenfor å låse meg til ein "pakke", så kan eg skru saman min eigen "pakke" ved å benytte meg av valfrie verktøy. Så om ein av disse pakkane skulle byrje å bli udaterte og vanskelege å vedlikehalda, så kan eg bytte dei ut med eit anna alternativ. Du må ikkje skriva funksjonalitet på nytt, men det krevje å investera litt tid i oppstartsfasen for å finna ut kva verktøy som du trenger for å hjelpe deg i mål med produktet ditt. Og den lille tida du bruker på det, tene du garantert godt inn igjen på lang sikt :)

 

:)

 

Det jeg leter er ikke en kjapp måte for å kunne en teknologi som er attraktiv, men heller en mer langsiktig plan for universelle kunnskaper som kan gi payback i fremtiden.

Lenke til kommentar

Det der asynkrone webforespørseler for super skalering er totalt misforstått. For å f.eks lage eit billettsystem, så trenger du noko som garanterer at bestilligen går igjennom. Med asynkrone webforespørslar så får klienten beskjed om at bestilling er utført, når sannheita kan vere at den gjekk i dass. Løysninga der er meir på å endre systemarkitekturen til å bruke message queues som garanterer at bestillinga blir igjennomført og at forespørslen for kortast mogleg levetid.

 

Skal du lære deg noko tungt, så er Java utan tvil det du bør kikke på. Grails er etter min meining det mest produktive og best dokumenterte Java rammeverket. Grails har også vist seg å vere ganske konsistent over tid, så fleire av mine prosjekter der har knapt trengt vedlikehald etter oppgraderinger. Netflix brukar og Grails til fleire av sine prosjekter.

 

Med Java bør du også bruke ein IDE, min favoritt er IntelliJ Idea. Men Eclipse er også veldig bra, spesielt sidan det er gratis :)

Lenke til kommentar

...plan for universelle kunnskaper som kan gi payback i fremtiden.

Det er stort sett kunnskaper som bygger på de erfaringer man gjør seg i dag, med andre ord.

 

Det kommer ikke til å skje en Haskell-revolusjon i fremtiden. Det kommer til å være stor etterspørsel etter kompetanse på den teknologien som brukes i dag, f.eks. Java og .Net. Java er jo som kjent vår tids COBOL eller PL/1. Like it or not, men akk så kjedelig.

 

Innovasjon krever først og fremst en god ide, gjerne hjulpet fram av god teknologiforståelse. Hvis du har funnet opp the next big thing vil det snurre uansett om det er Haskell, Java eller PHP, bare ideen er god.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Det programmeringsspråket som eg trur vil auke mest i popularitet dei neste åra er Go. Go sin svakheit er mengen av tredjepartsbibliotekar. Men det vekse i god fart. Om ein gir det nokre år til så trur eg Go absolutt vil bli hot, for språket og funksjonaliteten den tilbyr er av svært høg kvalitet og fremtidsretta.

 

Dei fleste andre språk vil nok bli for særingar, dessverre.

 

Når det gjelder .Net, som er veldig mykje brukt her i landet, så har eg eit par punkter der eg meiner at det ikkje er riktig val av teknologi. Men det må eg ta i morgen, for eg må leggja meg :p

Lenke til kommentar

Det der asynkrone webforespørseler for super skalering er totalt misforstått. osv...

Akkurat hvor det med asynkrone webforespørsler kom fra vet jeg ikke men enig i mye av det du skriver. Grails er et Groovy-rammeverk og ikke et Java-rammeverk. Groovy er ikke så konsistent over tid som Java. Men begge deler, samt Scala m.fler er JVM-baserte, og det er en bra plattform å være på. Beste tips er vel å lurke rundt på stackoverflow og se hva som skjer rundt tag'er som Java, Scala, Groovy, Hibernate, JPA, Spring, Play, Roo, Grails osv. osv og atter osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...