Gå til innhold

Profesjonell webutvikling i 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjertelig takk for hjelp og info alle sammen!

 

Er jaggu mye å sette seg inn i her. Det var litt mer omfattende enn jeg opprinnelig tenkte! Syns det popper opp 10-15 nye konsepter for hver post. :wee:

 

Jeg dropper de "store planene" og satser alt på studiene mine i stedet (som ikke er innen IT). :tease:

 

Men jeg kommer jo selvsagt til å leke litt, da. Det er morro.

 

Det virker dog som det blir veldig omfattende å sette meg inn i alt dette på egenhånd, ved siden av studiene.

 

Men jeg setter pris for alle innspill, jeg har fått mer innblikk i IT-bransjen.

Lenke til kommentar

Der tar du litt feil. Grails leggje til rette for deg å bruke Groovy, men du kan stort sett skrive bare Java kode om det er ønskeleg. Grails i seg sjølv er skrevet 95% i Java.

dumme meg, jeg har alltid trodd "It takes advantage of the Groovy programming language..." betydde "implementert Groovy". Og du kan sef bruke groovy og java om hverandre.

 

Og for hvert 50ende php webrammeverk er det vel ett Java webrammeverk:

Kan du hoste opp de første 50 php-webrammeverkene for oss?

Endret av quantum
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kan du hoste opp de første 50 php-webrammeverkene for oss?

 

Det var bare et svar

 

Og for hvert 50ende php webrammeverk er det vel ett Java webrammeverk:

Rammeverk hvilke bruker dere?

 

på en annen påstand. .

 

For kvar 50ende Java webrammeverk, så er det eit .Net webrammeverk. Noko som er ganske spesielt med tanke på at .Net er såpass utbredt.

 

Jeg har ikke tenkt å gi deg den listen, men du finner mange i nevnte tråd. Jeg tviler på at siDDis kan ramse opp flere Java webrammeverk.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

og hvorfor tror jeg ikke jeg finner 50 php webrammeverk i den tråden, montro ...

 

Spør heller siDDis om 50 Java webrammeverk. Jeg har viktigere tid å drive med enn å begrunne det jeg skrev for lenge siden.

Lenke til kommentar

Jeg gikk utifra at det var en spøk. Java har et temmelig omfattende miljø rundt dette, og er per nå det mest utbredte språket og utviklingsmiljøet i verden. Som vi diskuterte tidligere har også veldig mange Java rammeverk blitt flyttet til .NET (Hibernate, log4j og junit for eksempel)

 

PHP derimot er utviklet av en amatør, videreutviklet av amatører og med en brukerbase som i stor grad består av amatører. Om det er flere PHP rammeverk er det fordi brukerbasen ikke er kompetent nok til å ikke finne opp hjulet på nytt ti ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Opprinnelig poster spurte etter:

 

Profesjonell webutvikling i 2013

 

PHP derimot er utviklet av en amatør, videreutviklet av amatører og med en brukerbase som i stor grad består av amatører.

 

Du er en så stor amatør at du ikke svarer ordentlig på oppgaven.

 

Ok. Du driver kanskje mest med CMS-er. Jeg er hovedsaklig backend-utvikler, og sitter mest med databaselaget og forretningslogikk. Jeg rører sjeldent borti det visuelle, og da kun for å sette opp et skjelett som UX-avdelingen bygger videre på. Så selv om noen prosjekter bruker CMS-er, så er det aldri min jobb å rote med. Jeg bygger komponenter som CMS-et da benytter seg av.

Så min arbeidsflyt er at jeg henter kode fra bitbucket, som vi bruker. Deretter lager jeg en feature branch for endringene og gjør endringene, og merger regelmessig med development branchen. Når jeg er fornøyd med endringene så merger jeg til development. Denne blir plukket opp av build-serveren som kompilerer koden, kjører unit-tester og publiserer til development test-serveren. Når alle endringer er gjort som skal med i en build, så merges dette til main og tagges. Da har vi et publiseringsverktøy skrevet her på bruket som vi benytter for å publisere de forskjellige løsningene som henter koden ned fra BitBucket og kompilerer alt, oppdaterer databasen om nødvendig, og plasserer det i miljøet vi ønsker, eksempelvis stage.

 

Store profesjonelle organisasjoner som Cnn, Universitetet i Bergen, Det Hvite Hus drifter sin tilstedeværelse på nettet på php drevne rammeverk.

 

Her http://www.cmsmatrix.org/ (vent til loadingen er ferdig) er flere og der er flere slike matrix'er. Alt som listes opp der er selvsagt ikke php drevet, men mye er.

 

Om det er flere PHP rammeverk er det fordi brukerbasen ikke er kompetent nok til å ikke finne opp hjulet på nytt ti ganger.

 

At der er mange med overlappende løsninger kan også være et gode. I den konkurransen drives de beste frem. Jeg limer inn en lenke til det aller siste jeg driver med for at noen skal kunne studere kildekoden på noen av de siste web teknologiene. Så kommer der inne et nytt medlem og sier at jeg driver egenreklame.

 

Ennå mer markedsføring av det innholdsløse bannerannonsenettverket ditt?

 

Den diskusjonen gidder jeg ikke ta igjen. Selv spør han etter flere eksempler på php rammeverk og

  1. Greier ikke å følge en lenke til en tråd om slike.
  2. Vil åpenbart at jeg skal liste dem opp for ham.

Jeg har annet å gjøre enn å gjenta meg selv. Er det rart at sitene mine er innholdsløse når man skal slåss med vindmøller både her og i den politiske delen av forumet. Det siste er sikkert viktigst nå foran et viktig politisk veivalg.

 

Jeg viste et eksempel der jeg bruker HTML5, CSS3, jQuery, jQuerymobile til å utvikle nettsteder som kan eksporteres som native apper med hybrid teknologi (DW CS6 sin innebygde PhoneGap build funksjonalitet) til proprietære plattformer. Kildekoden til den siten viste altså at noen 2013 web siter blir meg og mer lik apper. Dermed er ikke behovet for å lage en app så stort som mange tror det er. En moderne website kan gjøre samme nytten.

 

Henry Ford begynte med sin T-ford. Konkurransen drev fram bedre biler og ford hadde gått konkursom om de ikke ble reddet av den amerikanske staten. Konkurransen på php løsninger vil drive fram de beste. Jeg mener (jfr. signaturen min for ikke å drive egenreklame) at drupal er en slik vinnende cms teknologi. Elgg (profesjonell og gratis plattform) kan være det på bygging av sosiale nettverk. Jeg har et eget underforum på en av mine oppslagstavler om Elgg. Jeg legger ikke inn lenke da noen av dere heller ikke er i stand til å følge lenker.

 

GG. Jeg vet ikke hvem som er størst amatør av oss. Det bryr jeg mer heller ikke om så lenge jeg kan bruke teknologi som er relevant i 2013 til å utvikle mine siter.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Den diskusjonen gidder jeg ikke ta igjen. Selv spør han etter flere eksempler på php rammeverk og

  1. Greier ikke å følge en lenke til en tråd om slike.
  2. Vil åpenbart at jeg skal liste dem opp for ham.

Jeg har annet å gjøre enn å gjenta meg selv. Er det rart at sitene mine er innholdsløse når man skal slåss med vindmøller både her og i den politiske delen av forumet. Det siste er sikkert viktigst nå foran et viktig politisk veivalg.

 

 

Da bør du kanskje prioritere andre deler av forumet? Jeg oppfatter det slik at du utelukkende poster referanser til bannerannonsenettverket ditt for å generere trafikk og dermed inntekter, og det synes jeg er misbruk av forumet.

 

Som allerede nevnt går det helt fint å følge lenkene dine. Jeg kan også telle helt til 50, men kom altså bare til 19. Du tillegger hele tiden andre å dokumentere påstandene dine, det taler jo egentlig for seg selv.

 

Er helt enig med deg i at HTML5 på mange måter kan erstatte mobile apps, og at PHP er i veldig utstrakt bruk som publiseringsplattform.

 

Problemet med PHP er at det mangler standardisering av api'er, det mangler valgmuligheter, og det mangler egenskaper man trenger for backend transaksjonsprosessering. Noen sier også PHP mangler ytelse - det er i tilfelle det minste problemet. Såvidt meg bekjent fins kun en PHP-implementasjon? Altså ingen konkurranse.

 

Og - ingen standardiserte api'er betyr at man låser seg mot ett rammeverk/ett api så snart man begynner å kode. Dermed er det bare å tilby et tynt lag med sukkerglasur for rammeverksleverandørene og fluene går rett på og blir sittende i klisteret. En svært lite ønskelig situasjon med tanke på konkurranse og best-of-breed.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprinnelig poster spurte etter: *klipp*

Jepp. PHP er som du sier under svært utbredt. Derfor er det relevant også.

 

Du er en så stor amatør at du ikke svarer ordentlig på oppgaven.

Det er relevant til topic. PHP er svært utbredt i profesjonell sammenheng også.

 

Store profesjonelle organisasjoner som Cnn, Universitetet i Bergen, Det Hvite Hus drifter sin tilstedeværelse på nettet på php drevne rammeverk.

Hva så?

Lenke til kommentar

Om det er flere PHP rammeverk er det fordi brukerbasen ikke er kompetent nok til å ikke finne opp hjulet på nytt ti ganger.

Det har jeg ingen problemer med å tro at stemmer til en viss grad. På den annen side er det nødvendig med evolusjon, og det krever et visst mangfold, og det er ganske vanskelig å avgjøre på forhånd hvilke fugler som vil fly og hvilke som ikke vil. Det er kanskje flere glade amatører i php-verdenen, men mekanismene som driver utviklingen videre er de samme.

 

Microsoft forvalter jo sin egen standardiseringsprosess. Det har de blitt flinkere til med årene, grunnet konkurranse. Java-miljøet opplever samme type konkurranse og utvikler seg dermed også raskere. PHP oppfatter jeg - på mange måter paralellt med MySQL - å ligge langt bak og trå vannet for å holde følge. Men de har en del fortrinn å tilby i den leiren også; lett å komme i gang, svært rimelig å hoste - konkurranse som vi i Java-verdenen eller dere i .Net-verdenen etterhvert har fått nyte godt av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Da bør du kanskje prioritere andre deler av forumet? Jeg oppfatter det slik at du utelukkende poster referanser til bannerannonsenettverket ditt for å generere trafikk og dermed inntekter, og det synes jeg er misbruk av forumet.

 

Nei det var et eksempel på en begynnende mal. Jeg ba nettopp sønnen min om å teste den siten på sin nye iPhone 5 og han sa at den virket som en app. Jeg er sikker på at du hverken studerte kildekoden eller prøvde den begynnende malen uten innhold.

 

Som allerede nevnt går det helt fint å følge lenkene dine. Jeg kan også telle helt til 50, men kom altså bare til 19. Du tillegger hele tiden andre å dokumentere påstandene dine, det taler jo egentlig for seg selv.

 

Du greidde jo ikke det. Se ovenfor. Hadde du studert den tråden, hadde du også funnet flere eksempler. Gå til en av de kjente php script sitene og du vil sikkert finne flere (i hvertfall vil du finne en rekke kodesnutter som er gode nok til den oppgaven du skal løse) som du kan bruke eller embedde i deler av koden din.

 

Som jeg skrev i den posten jeg slettet har jeg også annet å gjøre enn å ramse opp php rammeverk for deg. For tiden skiter jeg i php som jeg sa til deg.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...