Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp med å skrive kontrakt: Salg av russebil.


N1ko

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og kompissgjengen skal nå selge russebilen etter en fantastisk russetid, og vi har kommet i en litt uvanlig situasjon nå som vi skal selge den.

 

Greia er at de vi skal selge den til ikke har alle pengene nå, så vi avtalte at de skal betale halvparten nå (25.000) og så skal de betale resterende halpart innen 2013.

 

Vi har selvfølgelig ikke tenkt til å godta en sånn avtale uten å ha en skriftlig kontrakt, så nå må jeg skrive en skikkelig kontrakt, og uten noen erfaring tenkte jeg at jeg skulle høre med dere her på jussforumet.

 

Betingelsene i kontrakten er altså att kjøper skal betale halvparten (25.000) når de mottar eierskap av bilen. Resterende halvpart skal betales innen 2013, og hvis dette ikke blir gjort returnerer bilens eierskap tilbake til oss og vi beholder den halvparten de allerede har betalt. Grunnen til at vi "må" beholde de første 25.000 er fordi vi neppe klarer å selge bilen hvis de backer ut av dealen i slutten av året fordi da er vi så nærme russetiden at de som skal ha russebil allerede har skaffet seg dette.

 

Noen som kunne hjulpet meg med å skrive en kontrakt på dette?

 

Takk på forhånd,

N1ko

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil dere ha tilbake bilen? da må dere jo selge den igjen. Sett heller opp at de må betale, så tar dere det til rette hvis det ikke skjer. Stresset med å ta tilbake bilen er tungvint i mitt syn.

 

Vi selger den til en kompiss, og ingen av oss har tenkt å være så rasshøl at vi tar han til retten. Med de betingelsene vi har bestemt oss for nå så får vi enkelt og greit tilbake pengene og bilen uten alt for mye styr.

Lenke til kommentar

ingen av oss har tenkt å være så rasshøl at vi tar han til retten.

 

Mye av poenget med en kontrakt vil jo falle bort hvis dere ikke har tenkt å tvangsgjennomføre den ved mislighold. Kan selvfølgelig ha en viss psykologisk effekt, foruten det at du har noe å vise til ved en eventuell uenighet.

 

Det du må ha med er hvordan betaling skal skje, hvordan overlevering skal skje og ansvar i perioden fra første 25 til siste 25 er betalt.

 

Eksempler på ting som kan være aktuelt:

Hvem er parter? Skal alle kunne ta imot betaling? Hvis flere enn én kjøper, skal de være solidarisk ansvarlige?

Når skal betaling skje? Skal det løpe renter ved forsinket betaling?

Hvem står ansvarlige (helt eller delvis) for skader og eller mislighold etter at kjøper har betalt de første 25, men før alt er betalt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg og kompissgjengen skal nå selge russebilen etter en fantastisk russetid, og vi har kommet i en litt uvanlig situasjon nå som vi skal selge den.

 

Greia er at de vi skal selge den til ikke har alle pengene nå, så vi avtalte at de skal betale halvparten nå (25.000) og så skal de betale resterende halpart innen 2013.

 

Vi har selvfølgelig ikke tenkt til å godta en sånn avtale uten å ha en skriftlig kontrakt, så nå må jeg skrive en skikkelig kontrakt, og uten noen erfaring tenkte jeg at jeg skulle høre med dere her på jussforumet.

 

Betingelsene i kontrakten er altså att kjøper skal betale halvparten (25.000) når de mottar eierskap av bilen. Resterende halvpart skal betales innen 2013, og hvis dette ikke blir gjort returnerer bilens eierskap tilbake til oss og vi beholder den halvparten de allerede har betalt. Grunnen til at vi "må" beholde de første 25.000 er fordi vi neppe klarer å selge bilen hvis de backer ut av dealen i slutten av året fordi da er vi så nærme russetiden at de som skal ha russebil allerede har skaffet seg dette.

 

Noen som kunne hjulpet meg med å skrive en kontrakt på dette?

 

Takk på forhånd,

N1ko

 

Å skrive en kontrakt om dette klarer dere nok fint selv. Bare tenk igjennom de ulike risikoene/situasjonene som kan oppstå og lag reguleringer om dem.

 

Denne kontrakten kan nok holdes ganske kort. Du har fått tips fra Herr Brun og Antatra allerede. Jeg vil i tillegg anbefale deg å finne en standard kontrakt om kjøp av bruktbil og la deg inspirere av den (salg "som den er", opplisting av eventuelle feil og skrammer som kjøper er gjort kjent med, angivelse av hvorvidt kjøper har undersøkt/prøvd bilen etc.).

Lenke til kommentar

Minst potensielt trøbbel er det om de bare betaler 50.000 når de har skrapet sammen det.

Hvordan de vil løse det er dere eget problem.

 

Russebilen kan selges til plenty andre, så bare annonser den om det ikke løser seg med dem som vil ha den nå.

Lenke til kommentar

Er de du selger til myndige? Hvis ikke bør du ikke gi de kreditt, men evt. dra inn foreldrene i avtalen.

 

Ja.

 

 

Minst potensielt trøbbel er det om de bare betaler 50.000 når de har skrapet sammen det.

Hvordan de vil løse det er dere eget problem.

 

Russebilen kan selges til plenty andre, så bare annonser den om det ikke løser seg med dem som vil ha den nå.

 

Greia er at vi har noen regniner som må betales nå snart, og kjøper har ikke mulighet til å skaffe 50.000 med en gang.

 

Og grunnen til at vi ikke vil klare å selge den er fordi alle gutta på bilen flytter vekk, enten det er studier eller forsvaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...