Gå til innhold

Undersøkelse: kan dere ringe til disse nummerne?


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Fant denne 2013-artikkelen hos side3.no:

 

 

NEKTER Å SI HVORDAN DU KAN UNNGÅ SVINDYRE NUMRE

Koster opp til fem kroner per minutt.

 

http://www.side3.no/3556511.html

 

 

 

 

Ganske interessent ekstra-detaljer som kanskje ikke er dekket i diskusjonstrådene enda !?

 

Denne diskusjonstråden -

(Undersøkelse: kan dere ringe til disse nummerne?)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1526815

 

Svindyr SMS til USA

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1324564&page=1&do=findComment&comment=17426215

 

 

81551858 - Noen som vet hvem disse er?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=913664&page=1&&do=findComment&comment=11470679

 

 

Ellers har jeg benyttet følgende forum-søk for å finne disse trådene igjen:

https://www.diskusjon.no/sok/?query=5-siffrede

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg gjort testen om igjen for å se om ting har endret seg for Djuice. Må jo nesten gjøre det før jeg migrerer vekk fra dem.

 

1. IF fungerer utmerket

2. Storebrand fungerer IKKE

3. Chilimobil fungerer IKKE

 

Får svar at jeg kun får brukt numrene i test 2 og test 3 fra utlandet.

Bye-bye Djuice, nå forlater jeg dere - perioden med operatørlås er over. Da er det over for dere også ! :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei folkens. Det går rykter om at Telenor Mobil sperrer anrop til visse nummer i 915xxxxx-serien. Kan derfor så mange som mulig sjekke om dere kommer frem til disse tre nummerne:

 

98002400 (If forsikring)

91508880 (Storebrand)

91502445 (Chilimobil)

 

Svar kort med navn på operatør og ja/nei.

 

Edit: korrigert nummer til If.

Jeg har telenor og blir bedt om å ringe de 5 siste sifrene av nummeret til Chili og storebrand men kommer gjennom hos If forsikring.

Lenke til kommentar

Og hva gir garanti for at ingen andre operatører enten tar etter Telenor, eller blir overstyrt av Telenor, så lenge de leier deres nettverk? Man har jo ingen garantier for noen ting. Annet enn at man kan slutte å være abonnent hos de mest "tyranniske operatører"

Endret av G
Lenke til kommentar

Og hva gir garanti for at ingen andre operatører enten tar etter Telenor, eller blir overstyrt av Telenor, så lenge de leier deres nettverk? Man har jo ingen garantier for noen ting. Annet enn at man kan slutte å være abonnent hos de mest "tyranniske operatører"

 

Joda, garantien finner man på samtalespesifikasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Det er først nå de siste ukene at jeg virkelig har satt meg i dette med servicenummer/spesialnummer. Jo mer jeg leser og finner ut av, jo mer provosert blir jeg. Spesielt tenker jeg på alle de der ute som ikke er klar over dette, og som risikerer å få doblet telefonregningen sin på grunn av at de ikke vet at dette kan være svindyrt. At enkelte telefonselskaper faktisk tar fra "opplyste" folk den muligheten å ringe 915-versjonen er også skammelig. Hvorfor har ingen satt fokus på dette når man skal vurdere beste mobilselskap?

 

Når det gjelder disse telefonnummerene til IF, Storebrand og Chili så fungerer disse veldig fint for meg som har OneCall. Jeg har undersøkt litt for å finne fram til mulige andre nummer for å unngå disse, og både tlfnr.com og Ctrl (en app tilgjengelig for både iphone og android) har telefonnummer til sentralbordet til IF og Storebrand:

 

- Storebrand: 22315050

- IF: 67840000

 

Noen som har prøvd å gå den veien? Skjønner godt at det blir tungvindt, men det kan være en mulighet i det minste. Kanskje det er mulig å bruke disse bedriftene til å legge press på telefonselskapene som sperrrer nummeret? Folk blir jo sure på det selskapet de ringer, mens telefonselskapet bak tjener pengene!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Viljen og forståelsen ute blant bedrifter til å oppgi 8-siffrede "gammeldagse" nummertyper uten noe 9-tall foran er mildt sagt ofte fraværende på de forskjellige sentralbord.

 

Man skal være heldig om man finner noen som i det hele tatt har offret det en tanke å legge dette tilgjengelig i klartekst på sin hjemmeside. Det finnes, men det er litt spredt praksis på det.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Er det bare telenor som har sperret, så om man ringer via f.eks netcom sitt nett, så vil det fungere?

Så om man bruker netcom sitt nett fra ett telenor-abonnement vil det antagelig fungere?

Husker ikke helt i hodet, men finnes måter å gjøre det på om dere har tro på at det vil fungere

 

 

Viljen og forståelsen ute blant bedrifter til å oppgi 8-siffrede "gammeldagse" nummertyper uten noe 9-tall foran er mildt sagt ofte fraværende på de forskjellige sentralbord.

På sentralbordet har man gjerne ikke oversikt over detaljer over telefoni, er ikke sikkert de ikke vet at det finnes andre nummere bak engang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det er ett prefix man kan bruke forran nummeret for å ringe via netcom sitt nett, som brukes for å feilsøke f.eks netcom nett med telenor-mobil og motsatt med ett annet prefix.

Er usikker på hvordan dette fungerer mot slike nummere, og må se om jeg klarer å finne det igjen på jobb...

Det gleder jeg meg til å se!

Lenke til kommentar

Har aldri testet det selv i desverre, men jobber blandt annet med telefoni så problemstillingen med om det er feil i nettet(telenor/netcom sitt), våre interne sentraler eller noe i mellom har kommet opp noen ganger.

Har da blitt nevnt ett slikt nummer, type *xxx* eller *xxx#.

 

Skal uansett se hva jeg finner ut og får til, man blir selvfølgelig fakturert av telenor osv, men blir vistnok routet av/via telenor/netcom alt etter hva man taster.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...