Gå til innhold

Undersøkelse: kan dere ringe til disse nummerne?


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Telenor Mobil

 

98002400 (If forsikring) - Kom rett igjennom

Men her kan man se at dette er et tlf nr som egentlig er tilltengt utlandet http://www.if.no/web/no/privat/kontaktoss/pages/default.aspx

Nummeret man skal bruke i norge er 02400.

 

 

91508880 (Storebrand) - Du har ringt et nummer som kun er tilgjengelig fra utlande

Men også her er det et nummer tilltengt for utenlandske annrop

http://www.storebrand.no/site/stb.nsf/Pages/kontaktside_person.html

Heldigvis har dem et nr for oss i Norge: 08880

 

91502445 (Chilimobil) - Du har ringt et nummer som kun er tilgjengelig fra utlande

Dette nummeret finner jeg ingen info om. Men fant heldigvis et nr som fungerer fra norge på https://chilimobil.no/

Nemlig 02445.

 

 

Så da kan alle selskapene nås fra Norge, hva er så problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Til alle som ikke har skjønt problemet ( er det mulig!?), følg med i morgen når jeg starter en tråd med korrespondansen med PT.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

@Evelen!

 

Da får jeg gi en kort forklaring siden du ikke har lest hva vi snakker om. Men, takk for at du ga tilbakemelding på den nyttige informasjonen som Telenor-kunde.

 

FORKLARING:

For å spare penger kan en mobilabonnent (IKKE en fasttelefon abonnent da det er omtrent ett fett for disse å ringe femsiffrede), ALTSÅ ringe det 8-siffrede som man bruker som alternativ fra utlandet, med det FORMÅL for å spare noen kroner, da 5-siffrede numre tolkes som en type spesialnummer når man ringer fra mobil.

 

Det er altså penger å spare om man gidder lete på hjemmesidene til bedriften etter Fra Utlandet nummeret om man skal ringe med mobil. Ganske mye penger å spare faktisk.

 

DETTE har så Telenor blokkert for at man kan benytte lengre om man er abonnent hos dem. Men, det er jo valgfritt.

 

Nå skal likevel mia_tuk sjekke med PT om lovligheten av å blokkere for å ringe til offentlige numre som han tolker disse 8-siffrede numrene til å være, altså blokkeringen som Telenor praktiserer per i dag.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det vi ønsker å ta rede på er om Telenor Mobil har rett til å nekte å sette opp samtaler til offentlige nummer.

Den er grei, men det kunne vel stått i første post. Hadde gitt (meg) litt mer mening. Men interessant tema, skal følge med på fortsettelsen.

 

Men da lurer jeg på om noen har testet om Netcom gjør det samme her:

924 05050 Netcom

926 08505 NAF

 

 

Og et spørsmål: Hva legger man egentlig i "den offentlige, nasjonale nummerplanen"? Finnes det nummerplaner som ikke er offentlige?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

Og et spørsmål: Hva legger man egentlig i "den offentlige, nasjonale nummerplanen"? Finnes det nummerplaner som ikke er offentlige?

Forsvaret f.eks. Og gamle sentralbord:

400: adm.dir

401: sekretæren hans.

403: lager

 

Og så burtetter.

Lenke til kommentar

Du har jo de norske nummrene for Storebrand og chillmobil eller what ever så skal vel ikke være så farlig men fortsatt rart det ikke virker med telenor.

 

... And good night!

 

På grensen til trolling dette innlegget ditt. Om du har lest innleggene, så ser du at det er en spesiell situasjon for mobiltelefoner og kostnaden ved å ringe til 5 siffrede kontra de 8-siffrede alternativene. Måtte nesten forsvare engasjementet vårt om denne saken.

 

Og hva så om det skulle fungere for enkeltnummer sånn litt inni den store blokkerte nummermassen? Det gjør ikke saken mye bedre. :shrug:

Endret av G
Lenke til kommentar

På grensen til trolling dette innlegget ditt. Om du har lest innleggene, så ser du at det er en spesiell situasjon for mobiltelefoner og kostnaden ved å ringe til 5 siffrede kontra de 8-siffrede alternativene. Måtte nesten forsvare engasjementet vårt om denne saken.

 

Og hva så om det skulle fungere for enkeltnummer sånn litt inni den store blokkerte nummermassen? Det gjør ikke saken mye bedre. :shrug:

Inlegget var ikke ment som trolling du. Mente at de fem sifra nummrene kanskje var for Norge og de andre for utlandet, men uansett så burde de virke for telenor. Kan hende telenor har en avtale med storebrand og chillmobil for å blokke disse nummrene i innland. Idk..
Lenke til kommentar

Misforstod deg da. Måten du ordla deg på kunne mest tyde på at tråden ikke var lest. Men, nå ser jeg du legger en annen mening i slik du ordla deg enn hvordan jeg forstod det. Unnskyld.

 

Jeg tviler sterkt på at Telenor vil dele noe som helst av kaken som de har bakt. Sorry den forklaringen du postulerer er vanskelig å svelge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som kanskje er værre er at telefonleverandørende kan ta forskjellige priser basert på antall siffer i telefonummeret.

Jeg regner med dette nok ikke er lovstridig da det nok (uten at jeg har sjekket) nok står i de fleste villkår.

 

Dog litt rart.

 

En annen ting man bør finne ut av ihht denne opprinnelige saken er jo om blokkeringen av norske telefoner i norge er gjort ihht avtale med selskapet som eier telefonummeret.

Lenke til kommentar

Det virker som om Telenor sperrer for 915-nummer så lenge det femsifrede nummeret (og den tekniske tjenesten bak) ligger hos dem?

 

Altså, det er ren spekulasjon, men jeg ringte til Sircon forleden dag med Dipper og det gikk helt fint når jeg ringte 920 34 702 i stedet. Men som nevnt ovenfor, fungerer ikke de alternative 915-numrene.

 

Blir spennende å høre hva du får til svar mia_tuk, for rent teknisk er det vel ingen forskjell på hva som er en virksomhet nummer utad, så dette gir vel ingen mening annet enn ekstra profitt til Telenor?

 

Har testet å ringe flere fem-sifrede nr vs. alternativt nummer og hører ingen forskjell på IVR-menyen eller annet bakomliggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...