Gå til innhold

Undersøkelse: kan dere ringe til disse nummerne?


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Hei folkens. Det går rykter om at Telenor Mobil sperrer anrop til visse nummer i 915xxxxx-serien. Kan derfor så mange som mulig sjekke om dere kommer frem til disse tre nummerne:

 

98002400 (If forsikring)

91508880 (Storebrand)

91502445 (Chilimobil)

 

Svar kort med navn på operatør og ja/nei.

 

Edit: korrigert nummer til If.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

If har

 

TELEFON (fra utlandet)

+ 47 980 02400

 

ikke 915 som det står i saken

Takk for info. Har du prøvd å ringe, og hvilken op har du?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Som en respons fra Telenor på denne testingen er kontantkortet mitt nå tomt. Noen som vet om det er en funksjon på mine sider som viser hva jeg har brukt pengene på?

Lenke til kommentar

*BUMP* -- *BUMP* -- *BUMP*

 

Hallo folkens, skjerpings. mia_tuk gjør hele landet en kjempestor tjeneste når han nå skal sjekke lovligheten av praksisen som denne tråden tar for seg.

 

Kan ikke flere gjøre en enkel og grei sjekk på det han spør etter, slik at man får samlet info om så mange operatører som mulig fra brukerne på forumet

 

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

@G: Dette har da ingenting med lovlighet å gjøre...?

 

 

Er ikke problemstillingen i denne tråden egentlig litt feil? Dette gjelder firmaer som har femsifrede telefonnummer. Dette har de for å gjøre det enklere for kundene å huske nummeret. En annen ting er at både firmaene og operatørene tjener mer på disse nummerene bortsett fra de som ringer fra fasttelefon...

For å kunne ringe disse femsifrede nummerene fra utlandet er det opprettet et ordinært nummer. De kunne valgt et hviket som helst nummer til dette, men velger å gjøre nummeret lett gjenkjennelig.

Et viktig spørsmål er om denne sperringen bestemmes av operatøren eller firmaet som har bestilt nummer/tjeneste?

 

Dette "problemet" gjelder vel mange firmaer med femsifrede nummer. Vet ikke hvorfor trådstarter har plukket ut bare tre... Prøv f.eks. disse:

915 09000 Telenor (mobil)

924 05050 Netcom

926 08505 NAF

915 07040 Sparebank1 Oslo

915 06001 Nordea

915 04800 DNB

 

Selv har jeg Talkmore (Telenor) og det virker som alle som begynner på 915 kommer jeg ikke fram på, men det funker på 92x-nummerene. En intressant sak da er at 91 er den opprinnelige Telenor-serien, mens 92 er den opprinnelige Netcom-serien.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@ Mr D: de nummerne du oppgir inngår i den offentlige, nasjonale nummerplanen. Det vi ønsker å ta rede på er om Telenor Mobil har rett til å nekte å sette opp samtaler til offentlige nummer.

 

Grunnen til at jeg bare plukket ut tre nummer er for å redusere arbeidsbelastningen på dem som skulle teste.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

@G: Dette har da ingenting med lovlighet å gjøre...?

 

 

Er ikke problemstillingen i denne tråden egentlig litt feil? Dette gjelder firmaer som har femsifrede telefonnummer. Dette har de for å gjøre det enklere for kundene å huske nummeret. En annen ting er at både firmaene og operatørene tjener mer på disse nummerene bortsett fra de som ringer fra fasttelefon...

 

Et viktig spørsmål er om denne sperringen bestemmes av operatøren eller firmaet som har bestilt nummer/tjeneste?

 

Hei. Jeg trodde numrene som begynner på 815-820 og kanskje noen andre med 8 foran er serien hvor de kan ta seg betalt ekstra. Nå er jeg ikke for vant med telebransjen at jeg vet bedre.

 

Men, jeg trodde de 5-siffrede var utelukkende kun for å gjøre det enklere, og om det er noen øreslanter å tjene ekstra, så tipper jeg de går utelukkende til Telenor og ikke firmaet som har kjøpt det 5-siffrede nummeret.

 

Firmaet betaler nok en del ekstra for å få ha et 5-siffret nummer og de pengene går vel også til Telenor. Men, jeg er kanskje på tynn is, og kan ta feil.

 

Sperringen ser ut å være satt av Telenor.

 

Firmaet som har et 5-siffret nummer ville ikke ha oppgitt det nummeret man ringer fra utlandet på framme på sin hjemmeside om de ønsket at trafikken kun skulle gå på 5-siffret nummer. Men, akkurat her innrømmer jeg at jeg kan ta feil, for det finnes sikkert unntak på at firmaer ønsker å tjene penger på spesialnummer om de kan. Men disse firmaene som er i en særklasse kan kjøpe seg et 820-nummer om de vil ha en del penger inn.

 

Alt i alt gjelder det så mange numre i 5-siffer serien at det ser ut til at Telenorabonnenter er skadelidende når de forsøker det 8-siffrede for å spare på mobilregningen sin.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan man begynne å teste igjen, da det var hovedformålet med tråden?

 

Diskusjonen er absolutt interessant den. Men vi trenger alles hjelp for å nå målet med en liste over operatører som tillater bruk av 8-siffrede numre som er koblet til deres hovednr (5-siffret).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...