Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Telenor ar fått meg kredittvurdert etter overgang til annen operatør


TityBoi

Anbefalte innlegg

Neste uke funker mitt nye talkmore sim kort. I dag fikk jeg brev fra telenor om at det var foretatt en kredittvurdering av meg. Står ikke noe fornuftig i brevet annet enn : Betalingserfaringer/frivillige pantsettelser : intet negativt registrert. Med andre ord aldri vært tull med betalinger. Noen som kan tenke seg hvorfor de gjør dette? De har jo ikke lov til dette uten god grunn, likte dette veldig dårlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske standard at det blir foretatt kredittsjekk når de lar deg betale for abonnementet etterskuddsvis. De gir deg dermed kreditt og vil da gjerne sjekke deg.

 

Uten at jeg kan garantere det, er du nok opplyst om at dette er noe som kan/vil skje. Enten i avtalen eller ellers.

Endret av Antatra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Inngåelsen av telefonabonement eller lån er vell dei to kroneksempla på tjenester der leverandøren foretar ein kredittvurdering av kunden.

 

Du har ikkje rett på forhåndsvarsel før ein foretar kredittvurdering av deg, men det skal være eit objektivt behov for kredittvurderinga. Du skal også ha forhåndsvarsel dersom nokon vil føre opp ein negativ merknad i registeret, og du har rett på brev som informerer om at nokon har kredittvurdert deg.

 

 

Dette er med andre ord heilt normal praksis når du inngår slike avtaler som innebærer at du skal etterbetale for tjenester som du har brukt. For oss som ikkje har anmerkninger så er dette også heilt uproblematisk då det ikkje står noke oppført i registeret. For dei som har betalingsanmerkninger så veit dei om det og kan velge å ikkje inngå avtaler som fører til kreditvurdering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aha syns bare dette var veldig rar praksis. Skjønner fortsatt ikke hva dette har med kreditt å gjøre ettersom jeg bare får en regning å betale hver måned :p Men noe må de vel finne på. Takk for svarene.

 

Skjønner du virkelig ikke hvorfor en bedrift skal ha lov til å kredittsjekke deg når du inngår et avtaleforhold hvor de skal fakturere deg ETTER (og ikke på forskudd som ved kontantkort) at de har levert deg en vare?

Når du får en vare/produkt/tjeneste og ikke betaler FØR du får varen, så gjør du det på KREDITT. Hvis du da skulle ha betalingsanmerkninger opp etter pipa så må vel bedriftene få muligheten til å si "Nei, han der tar vi ikke sjansen på å tape penger på"?

Lenke til kommentar

Hmm jo kan vel skjønne det men det er jo bare snakk om rundt 500 i måneden. Dessuten vært Telenor kunde hele livet så ser ikke hvorfor det skulle være nødvendig NÅ. Men joda i prinsippet forstår jeg nå hvorfor :)

 

Vel, mye kan forandre seg iløpet av et kundeforhold. Jeg har selv opplevd å jobbe på kundeservice når bedriften kjøper opp et annet selskap og overtar 100 000 kunder. Siden eksisterende kundeforhold fortsatt med mindre kundene skiftet leverandør, så ble ingen av de 100 000 kredittsjekket. Noen av de 100 000 kundene valgte så å si opp abonnementet fordi de ikke ville være kunde hos bedriften jeg jobbet for, bare for å finne ut at deres nye leverandør krevde kredittsjekk som de ikke bestod, og vips står de der uten bredbånd fra noen, siden alle leverandørene (både nye og gamle) krever kredittsjekk.

Må innrømme jeg syns det var festlig hver gang jeg måtte forklare situasjonen til de kundene de gjaldt (som selfølgelig prøvde seg med "ja, men jeg ble ikke kredittsjekket ved oppkjøpet, hvorfor skal jeg kredittsjekkes bare fordi jeg sa opp og nå vil gjerne bli kunde igjen?")..

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hmm jo kan vel skjønne det men det er jo bare snakk om rundt 500 i måneden. Dessuten vært Telenor kunde hele livet så ser ikke hvorfor det skulle være nødvendig NÅ. Men joda i prinsippet forstår jeg nå hvorfor :)

Det gjøres automatisk i systemet ved tegning av nytt abonnement. Selv eksisterende kunder blir kredittvurdert hvis de tegner nytt telefonnummer. Kanskje har de noe utestående, så de f.eks. ikke da får opprettet et abonnement til.

Du tegner et nytt abonnement hos Talkmore (som eies av Telenor som nevnt over) og derfor ble det utført en sjekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm jo kan vel skjønne det men det er jo bare snakk om rundt 500 i måneden. Dessuten vært Telenor kunde hele livet så ser ikke hvorfor det skulle være nødvendig NÅ. Men joda i prinsippet forstår jeg nå hvorfor :)

Ja, for det er jo ikke sånn at telefoner kan brukes for over 500kr måneden? :p
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm jo kan vel skjønne det men det er jo bare snakk om rundt 500 i måneden. Dessuten vært Telenor kunde hele livet så ser ikke hvorfor det skulle være nødvendig NÅ. Men joda i prinsippet forstår jeg nå hvorfor :)

Fordi det er rutine, sitter somregel ikke folk og tenker "tja, vi dropper kredittsjekk på han her, han har jo betalt greit til nå". En rutine for kredittsjekk for samtlige bestillinger er mye greiere.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aha syns bare dette var veldig rar praksis. Skjønner fortsatt ikke hva dette har med kreditt å gjøre ettersom jeg bare får en regning å betale hver måned :p Men noe må de vel finne på. Takk for svarene.

 

En kredittvurdering er kort forklart en vurdering av betalingsevne. Altså din evne til å betale de regningene du får i framtiden.

Siden mobilregningen typisk blir "glemt"/prioritert bort til fordel for boliglån, strøm etc ved gjeldsproblemer er det et klart objektivt behov for kredittvurdering ved inngåelse av nytt abonnement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, for det er jo ikke sånn at telefoner kan brukes for over 500kr måneden? :p

nesten ikke. Fri sms tale og data :p

 

 

 

En kredittvurdering er kort forklart en vurdering av betalingsevne. Altså din evne til å betale de regningene du får i framtiden.

Siden mobilregningen typisk blir "glemt"/prioritert bort til fordel for boliglån, strøm etc ved gjeldsproblemer er det et klart objektivt behov for kredittvurdering ved inngåelse av nytt abonnement.

ja viser seg at det er vanlig. Ble bare stressa når jeg så brevet :)
Lenke til kommentar

Noe å være stolt over? Dette burde være en selvfølge for alle oppegåenede mennesker.

 

For ikke å snakke om alle nettopp-myndige som starter med denne 'statusen' uten å ha gjort noe som helst spesielt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...