Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-U8ZiojSR

1. DX optikk! F.eks en Nikkor DX 23mm f/1.8.

 

2. Nikon DX-M (EX?) speilløst system ala "1".

 

3. Fuji X og mFT med fasebasert AF på sensor som er knakende god.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. DX optikk! F.eks en Nikkor DX 23mm f/1.8.

Er veldig enig med deg! Har kommet frem til at fullformat per i dag vil koste mer enn det smaker, så jeg holder meg til DX-systemet, men jeg savner virkelig lyssterk optikk, spesielt i vidvinkelområdet. Gleder meg til å se hvordan sigma 18-35 1.8 og samyang 16mm 2.0 yter!

 

 

Forøvrig venter jeg på at det skal komme ut mer optikk til nex-systemet. Savner en normalzoom med fast blender. Gjerne f4 for å gjøre det mindre.

Lenke til kommentar

Jeg venter vel egentlig på en oppfølger til EOS-M. Men om den blir interessant nok gjenstår og se. Noen Canon rykter sier at en oppfølger kan komme allerede denne måneden , men jeg er heller tvilende.

Er nok ikke så langt unna, flere som mener at lagrene tømmes for EOS-M så da er nok en ny på vei.

Lenke til kommentar

- Den dagen 5D MK IV kommer så hadde jeg ønsket det kom med innebygd viewfinder "blokkering" som D800 har.

Til optikk med mindre bildesirkel? Kommer i så fall nok ikke til å skje - EF-S-optikk stikker for langt inn og er inkompatibel, og Canon vil aldri lage sånt noe kun for tredjepartsoptikk. Dessverre.

Lenke til kommentar

Til optikk med mindre bildesirkel? Kommer i så fall nok ikke til å skje - EF-S-optikk stikker for langt inn og er inkompatibel, og Canon vil aldri lage sånt noe kun for tredjepartsoptikk. Dessverre.

 

ikke det jeg mener, D800 har en sånn knapp som stenger viewfinderen sånn at det ikke kommer lys gjennom der ved lange eksponeringer. Canon sitt system er meget tungvint iforhold, før jeg dro til Australia så hadde jeg skiftet strap på kameraet, når jeg skulle bruke lee big stopperen så kom jeg plutselig på, før å blokkere viewfinderen så sitter den gummien fast på orginal strapen ( som ligger hjemme i Norge ) til kameraet. så hittil har jeg brukt svart teip når jeg har brukt det filteret !

 

 

Edit : ser også D700, D3 har dette. Sannsynligheten for at det kommer til canon regner jeg med er veldig liten, men er lov å håp.

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

Jeg venter spent på en ny Canon EOS M. Håper på den nye 20MP-sensoren til 70D, samt en veldig god søker. Den trenger ikke nødvendigvis å være innebygget. Håper også på en litt bedre autofokus med den nye sensoren (lover bra). Firmware-oppgraderingen til EOS M gjorde det levelig, men det må litt ekstra til for at jeg skal vurdere gå over til speilløst 100%.

 

Savner også en liten og nett telezoom til det systemet, så en EF-M 55-150/200mm f/4-5.6 IS STM ville vært snasent. En relativt kompakt, lysterk, kort tele hadde også gjort susen. F.eks en EF-M 50/60mm f/2 IS STM

Lenke til kommentar

Jeg venter spent på en ny Canon EOS M. Håper på den nye 20MP-sensoren til 70D, samt en veldig god søker. Den trenger ikke nødvendigvis å være innebygget. Håper også på en litt bedre autofokus med den nye sensoren (lover bra). Firmware-oppgraderingen til EOS M gjorde det levelig, men det må litt ekstra til for at jeg skal vurdere gå over til speilløst 100%.

 

Savner også en liten og nett telezoom til det systemet, så en EF-M 55-150/200mm f/4-5.6 IS STM ville vært snasent. En relativt kompakt, lysterk, kort tele hadde også gjort susen. F.eks en EF-M 50/60mm f/2 IS STM

Det er vel noe i den leia jeg og håper når det gjelder nytt speilløst fra Canon, søker, god autofokus, flere lette kompakte zoomer/teler. Jeg håper og på en sammenleggbar normalzoom.

 

Selv vurderer jeg nok ikke pr nå å gå helt over til speilløst, særlig pga fuglefotograferingen. Men å daffe rundt med på mer døde saker er det antagelig ikke så mye å hente lenger ved å drasse på en fullrigg. En tenkt situasjon i fremtiden er for min del antagelig et 7Dmk2 og et speilløst fra canon. For at det skal skje har jeg bestemte krav til begge kameraene som må innfris.

 

En helt annen sak er at jeg stadig undrer meg på at ikke kameraprodusentene bruker karbon i husene og objektivene, dvs bytter ut metallet, det burde gi en god vektbesparelse er tanken min.

 

Tor

Lenke til kommentar

Superzoom med 1/1.7 tommers sensor, 28-800 zoom - F2.8-F4.5, Canons ISO-prosessering, Pansonics fokusering, Panasonics linse og Pentax sin batteriløsning med valgfri Li-Ion eller AA. 12 MP og full hd med 50 bilder i sekundet. Det tar nok en stund.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Det er vel noe i den leia jeg og håper når det gjelder nytt speilløst fra Canon, søker, god autofokus, flere lette kompakte zoomer/teler. Jeg håper og på en sammenleggbar normalzoom.

 

Selv vurderer jeg nok ikke pr nå å gå helt over til speilløst, særlig pga fuglefotograferingen. Men å daffe rundt med på mer døde saker er det antagelig ikke så mye å hente lenger ved å drasse på en fullrigg. En tenkt situasjon i fremtiden er for min del antagelig et 7Dmk2 og et speilløst fra canon. For at det skal skje har jeg bestemte krav til begge kameraene som må innfris.

 

En helt annen sak er at jeg stadig undrer meg på at ikke kameraprodusentene bruker karbon i husene og objektivene, dvs bytter ut metallet, det burde gi en god vektbesparelse er tanken min.

 

Tor

 

Dette er jeg helt enig i Tor. Jeg gikk over Besseggen i 19 varmegrader på tirsdag. Hadde med 5D MkIII og Tamron 24-70mm f2.8 VC og synes sekken ble veldig topptung. Hadde da en lettvektsekk med noe klær , primus og noen poser Real turmat for 4personer. En annen ting var at det var litt styr mitt i klatringen på eggen når jeg ville ta bilder. Da måtte jeg finne et stødig sted å stå , ta av sekken , finne frem kameraet for å ta bildet. Da hadde det vært flott med et lite kamera med tilnærmet kvalitet som 5D MkIII som kunne henge rundt halsen eller i en miniveske på ene skulderstroppen på sekken.

 

Et nytt EOS-M med rask autofokus , øyesøker og et kompakt 16mm f1.4 objektiv hadde vært ønskedrømmen. Så kunne man hatt en lett tele i sekken. Kanskje en gang........

Panasonic S100X er det som frister mest for tiden , men er ikke klar for å betale nesten 10.000,- for et nummer to kamera uten utskiftbar optikk.

Et nytt Olympus kamera frister også litt , men jeg synes at systemet mangler en lysterk vidvinkel på rundt 10mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...