Gå til innhold

Dropbox vil erstatte harddisken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Mindre behov for lokal lagring vil dermed gå hånd i hånd med nettverksbygging og hastigheter. Har du noen gang prøvd å ta vare på store filer på dropbox med get linje? Du må ha god tid for å laste de opp.

 

Gjorde det samme med min Canal Digital linje, tok en uke for 4 GB. :p

 

NSA vil ha direkte tilgang til alt du nå har på den lokale harddisken. Dropbox er amerikansk, ligger på amerikanske servere og er underlagt gjennomgående overvåkning fra NSA.

Takke meg til helnorske Jotta.

 

MEGA kommer nok med en lignende tjeneste, så da kan jo du prøve det. MEGA har en veldig god kryptering.

 

Og jeg tviler på at NSA klarer å knekke den.

 

Bruker selv Dropbox og MEGA. har en kryptert konteiner på Dropbox, og bruker den når jeg skal flytte på ting, mens på MEGA trenger jeg ikke det.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg har allerede installert flere programmer på skydrive for å kunne lett veksle mellom pc'er (husk å bruke portable-versjoner), og dette fungerer helt fint så lenge jeg har nettilgang. Kan ikke helt skjønne hva dropbox mener de endrer.

Dropbox vil tilby grensesnitt for å bruke tjenesten sin direkte i programmer og apper. For lagring av f.eks fremgang i spill er jo dette genialt, da det ikke krever noe særlig ekstra av brukeren, og man ikke lenger trenger å manuelt flytte filer mellom mobil, nettbrett, pc osv. It just works.

 

Jeg bruker også flere programmer og filer på tvers av flere maskiner via Dropbox på måten du beskriver. Det fungerer bra, men det er langt fra alle programmer som tilbyr portable versjoner. Mange programmer lar ikke engang brukeren velge hvor filer skal lagres. Da må man "hacke" det til via symbolske linker eller annet. Det slipper man med løsningen de snakker om her, siden tjenesten/appen/programmet bruker Dropbox direkte for å lagre data.

 

Mindre behov for lokal lagring vil dermed gå hånd i hånd med nettverksbygging og hastigheter. Har du noen gang prøvd å ta vare på store filer på dropbox med get linje? Du må ha god tid for å laste de opp.

Helt klart. Heldigvis er Dropbox veldig gode på synkronisering og gjør dette på blokknivå. Når filen først først er lastet opp vil endringer på denne kun synke per endret blokk. Jeg har filer jeg endrer hyppig på opptil 500 MB uten problemer. Men det tok lang tid å laste opp første gang.

 

Dropbox støtter forøvrig filstørrelse opp til kvoten du har. Dvs, har du en kvote på 2 GB, kan du laste opp en fil opp til denne størreslen. Er kvoten 50 GB er maks filstørrelse 50 GB.

Lenke til kommentar

Tenkende mennesker kan da umulig tro at det kan ligge noen som helst gevinster i å oppgi lokal og privat lagring i egne datasystemer og egne lagringsmedier. I et slikt scenarium ville folk være fullstendig avhengige av å abonnere på lagringstjenester og programvaretjenester, og av at disse til enhver tid er betalt og tilgjengelige, for å få tilgang til sine egne data.

 

Bare ved at våre data og den programvaren vi trenger for å få tilgang til dataene er lagret i og kjøres fra våre egne systemer, kan vi være sikret tilgang og bevaring - uavhengig av abonnementstjenester og deres tilgjengelighet. Tenkende mennesker vil forstå at våre data og IT-verktøyene vi trenger, må kontrolleres lokalt av oss selv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Takke meg til Owncloud der NSA må lete etter meg for å få fatt på mine data. Hvorfor skal jeg legge alle mine data rett i fanget til NSA? Folk, og bedrifter spesielt, er idioter som benytter seg av offentlige sky-tjenester.

Lenke til kommentar

MEGA kommer nok med en lignende tjeneste, så da kan jo du prøve det. MEGA har en veldig god kryptering.

 

Og jeg tviler på at NSA klarer å knekke den.

MEGA lukter lang vei, de har fjernet en del piratkopiert materiale, javascript-implementasjonen er tvilsom, og de lover såpass mye gratis at det er for godt til å være sant. NSA vil aldri knekke krypteringen, men spørsmålet er hva MEGA gjør med krypteringsnøklene. Jeg frykter ikke primært at de skal gi informasjon til myndigheter, men snarere til tvilsomme kommersielle aktører.

 

 

Takke meg til Owncloud der NSA må lete etter meg for å få fatt på mine data. Hvorfor skal jeg legge alle mine data rett i fanget til NSA? Folk, og bedrifter spesielt, er idioter som benytter seg av offentlige sky-tjenester.

Ingen sensitiv data bør legges i slike tjenester. Slike tjenester er kun et supplement, brukeren har ingen rettigheter ved datatap.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

MEGA lukter lang vei, de har fjernet en del piratkopiert materiale, javascript-implementasjonen er tvilsom, og de lover såpass mye gratis at det er for godt til å være sant. NSA vil aldri knekke krypteringen, men spørsmålet er hva MEGA gjør med krypteringsnøklene. Jeg frykter ikke primært at de skal gi informasjon til myndigheter, men snarere til tvilsomme kommersielle aktører.

 

 

Ingen sensitiv data bør legges i slike tjenester. Slike tjenester er kun et supplement, brukeren har ingen rettigheter ved datatap.

 

Kan du fortelle dette til alle som bruker Office365 og Google Docs?

Lenke til kommentar

Mindre behov for lokal lagring vil dermed gå hånd i hånd med nettverksbygging og hastigheter. Har du noen gang prøvd å ta vare på store filer på dropbox med get linje? Du må ha god tid for å laste de opp.

 

Det er saktens litt vanskelig å se hvordan mennesker nå og i fremtiden vil kunne ha mindre behov for å ta vare på sine egne data.

 

Lagringsmedier får stadig større og større kapasitet samtidig som datamaskiner i fremtiden kommer til å kunne drives på batterier og solceller, og det er fullkomment irrasjonelt å la være å lagre og ivareta både data og programvare lokalt.

 

Det kan umulig være kontroversielt at lagring utenfor egne systemer og avhengighet av oppkoplinger til abonnementstjenester og av at disse er tilgjengelige, er uendelig mer sårbart enn lokal og individuell lagring og databehandling på den enkelte enhet.

Lenke til kommentar

2 ting (som allerede er nevnt):

 

1. Hva med de som ikke har så god nettlinje...?

2. Hva med de som ikke ønsker å legge ut hele datamaskinen sin, med personlige filer og diverse annet, til fritt innsyn av myndighetene (altså de paranoide med fancy konspirasjonteorier, slik som meg, for de som måtte mene det om de med et slikt synt på saken)?

 

Akkurat nå teller lagrings-forbruket mitt 3340GB, og jeg har en veldig heftig nettlinje på i praksis maks 110KBps opp (og da struper jeg all ned-hastighet også)...jeg gidder ikke engang ta det regnestykket!

 

 

Only in America... :hm:

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

2 ting (som allerede er nevnt):

 

1. Hva med de som ikke har så god nettlinje...?

2. Hva med de som ikke ønsker å legge ut hele datamaskinen sin, med personlige filer og diverse annet, til fritt innsyn av myndighetene (altså de paranoide med fancy konspirasjonteorier, slik som meg, for de som måtte mene det om de med et slikt synt på saken)?

 

Akkurat nå teller lagrings-forbruket mitt 3340GB, og jeg har en veldig heftig nettlinje på i praksis maks 110KBps opp (og da struper jeg all ned-hastighet også)...jeg gidder ikke engang ta det regnestykket!

 

 

Only in America... :hm:

Det er da ingen som tvinger en til å bruke disse tjenestene. Og det er da heller ikke meningen, slik jeg tolker det, at man skal legge ALT i skyen. I eksemplene som er kommet er det for det meste snakk om fullstendig harmløse greier, som f.eks savegames til Angry Birds. De kan NSA og gjengen få av meg.

 

Det er vel og bra å være skeptisk til å lagre private greier på nett. Men samtidig er det greit å være åpen for fordeler det kan gi, og heller ta de forholdsregler man føler må være på plass. Eksempelvis kryptering lokalt før det går ut på skyen.

 

Jeg er langt over snittet glad i cloud-løsninger, fordi det har en del fordeler jeg setter stor pris på. Men jeg laster da ikke opp hva som helst ukritisk heller. Jeg krypterer private dokumenter (typisk ethvert dokument som inneholder personnummer ol) og bruker sunn fornuft på hva lagrer hvor.

 

Ettersom det er dropbox det er snakk om her, vil jeg nesten anta at det er snakk om lagring i skyen OG lokalt i mange tilfeller. I så tilfelle er hele argumentet med krav til stabile linjer og oppkobling borte. Men det gjenstår å se hvordan det blir brukt i praksis.

 

Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre, og hvis man kan velge hvor lagring skal skje (lokalt, på nett eller begge deler) ser jeg ikke hva det store problemet er. Ikke at jeg tror vi vil få valget alltid.

Lenke til kommentar

problemet er jo , hvis overskriften er riktig at Dropbox ønsker at man skal slutte å lagre på den lokale disken

En overskrift som er riktig og nøyaktig, samtidig som forteller hele sannheten? Det er sjelden vare på hw-nettverket gitt... ;)

 

Les heller kilden. (I dette tilfellet kilden til kilden til kilden...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt nyhetsverdien av dette.

 

Altså sier Dropbox at de først nå er medlem fullt ut av skykonseptet. GRATULERER :rofl:

 

Vil ikke dette gi litt ekstra belastning på serverne hos Dropbox, når alle til en hver tid skal ha tilgang og det ofte. Før var de kanskje innom 2 ganger i måneden. Nå skal de innom 5000 ganger i løpet av en arbeidsdag eller noe sånn?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...