Gå til innhold

Utlån av penger mellom aksjeselskap og private?


hean

Anbefalte innlegg

Hei

 

Håper det er noen som vet litt om økonomi her da jeg ikke får tak i regnskapsføreren min.

 

Må kanskje låne bort en del kroner til ett AS (til en kamerat) og vil gjøre dette gjennom å låne pengene til mitt AS som igjen låner det videre.

 

Spørsmål:

 

Jeg overfører fra privat konto til firmakonto, får jo ingen bilag for en slik overføring?

 

Det samme gjelder med overføringen fra AS til AS, bilag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart du får bilag. Du vil lage bilag når du gjør transaksjonene i nettbanken. Betalingsbilagene fra nettbanken er så vidt jeg vet akseptert som bilag. I alle fall har jeg aldri fått kommentarer fra revisor på å bruke disse.

 

Dog bør du i dette tilfellet uansett lage låneavtaler. Du bør ha låneavtale mellom deg som privatperson og ditt selskap og det samme mellom ditt selskap og det andre selskapet. Husk at låneavtaler skal være reelle, dvs når du låner ditt eget selskap penger må f.eks renten settes til reell markedsrente, noe som faktisk ikke er helt kurrant. Du må også vurdere om lånet skal være et ordinært lån eller et ansvarlig lån, har betydning for sikkerhet.

 

Lån mellom selskapene er enklere å håndtere, men også her må det vurderes om det skal være ordinært lån eller ansvarlig lån. Rente bør også her være markedsrente.

 

Ellers er dette å se som to helt uavhengige transaksjoner.

 

Men personlig forstår jeg ikke hvorfor du går omveien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klart du får bilag. Du vil lage bilag når du gjør transaksjonene i nettbanken. Betalingsbilagene fra nettbanken er så vidt jeg vet akseptert som bilag. I alle fall har jeg aldri fått kommentarer fra revisor på å bruke disse.

 

Dog bør du i dette tilfellet uansett lage låneavtaler. Du bør ha låneavtale mellom deg som privatperson og ditt selskap og det samme mellom ditt selskap og det andre selskapet. Husk at låneavtaler skal være reelle, dvs når du låner ditt eget selskap penger må f.eks renten settes til reell markedsrente, noe som faktisk ikke er helt kurrant. Du må også vurdere om lånet skal være et ordinært lån eller et ansvarlig lån, har betydning for sikkerhet.

 

Lån mellom selskapene er enklere å håndtere, men også her må det vurderes om det skal være ordinært lån eller ansvarlig lån. Rente bør også her være markedsrente.

 

Ellers er dette å se som to helt uavhengige transaksjoner.

 

Men personlig forstår jeg ikke hvorfor du går omveien.

 

Takker for svar, da bruker jeg bare betalingsdetaljene i nettbanken og satser på at det går bra... hvorfor skulle det egentlig ikke det (når jeg tenker meg om)?

 

Når det gjelder renter så kan jeg godt ta det men vet ikke helt hvordan, la oss ta ett eksempel:

 

hvis jeg låner bort 90 000 kr til 8% rente som skal betales ned på 3 avdrag... regnes det da slik?

 

1. Avdrag: (90 000 x 0,08)/12 + 30 000 kr = 30 600

 

2. Avdrag: (60 000 x 0,08)/12 + 30 000 kr = 30 400

 

3. Avdrag: (30 000 x 0,08)/12 + 30 000 kr = 30 200

 

Eller er det så nøye at man må ta hensyn til antall dager i måneden, om det er skuddår, etc.

Lenke til kommentar

Det er nok om man lager en betalingsplan med angitt rente pr betaling i låneavtalen. Dog er 8 % for høy rente i dag, i alle fall på kortsiktige lån. Bruk 3 mnd NIBOR + 2 - 3 % risikopåslag.

 

Grunnen til at rente er viktig er at skattemyndighetene neppe vil godta et rentefritt lån fra deg til selskapet. Men å bruke 360 rentedager, hvor hver måned er 30 rentedager - dvs rente pr måned skal være helt greitt.

Lenke til kommentar

360 rentedager med 30 på hver måned er i alle fall helt normalt. Hvorfor vil forresten ikke skattemyndighetene godta et rentefritt lån til selskapet? Umiddelbart tenker jeg nemlig at det er det motsatte de vil motsette seg, altså rentefritt lån fra selskapet, evt urimelig høy rente på lån til selskapet.

 

Ellers lurer jeg også litt på hvorfor du ønsker å gå via ASene her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

360 rentedager med 30 på hver måned er i alle fall helt normalt. Hvorfor vil forresten ikke skattemyndighetene godta et rentefritt lån til selskapet? Umiddelbart tenker jeg nemlig at det er det motsatte de vil motsette seg, altså rentefritt lån fra selskapet, evt urimelig høy rente på lån til selskapet.

 

Ellers lurer jeg også litt på hvorfor du ønsker å gå via ASene her?

 

Takker for svar... bruker 360 dager hvis det er normalt.

 

Fakturering... momsplikt :)

Lenke til kommentar

@Herr Brun:

 

Ut fra det jeg er opplyst gjennom å ha arbeidet med en del slike låneavtaler, dog helt andre beløp (vi snakker i hundremillionsklassen) så bør alle lån mellom selskap og aksjonær (uansett retning) avtales med markedsvilkår. Spørsmålet er vel ikke om de ikke godtar lånene, men at de kan velge å omklassifisere lånet skattemessig eller at man kan få en skattemessig effekt. Men jeg har ikke fasiten.

 

@Nasciboy:

Fakturering og momsplikt har ingen relevans ved lån og nedbetaling av lån. Min anbefaling er at du låner pengene direkte til markedsmessige vilkår. Å gå via eget selskap har i dette tilfellet ingen fordeler, og gjør i realiteten den totale transaksjonen mer komplisert - også skattemessig.

Lenke til kommentar

@Herr Brun:

 

Ut fra det jeg er opplyst gjennom å ha arbeidet med en del slike låneavtaler, dog helt andre beløp (vi snakker i hundremillionsklassen) så bør alle lån mellom selskap og aksjonær (uansett retning) avtales med markedsvilkår. Spørsmålet er vel ikke om de ikke godtar lånene, men at de kan velge å omklassifisere lånet skattemessig eller at man kan få en skattemessig effekt. Men jeg har ikke fasiten.

 

@Nasciboy:

Fakturering og momsplikt har ingen relevans ved lån og nedbetaling av lån. Min anbefaling er at du låner pengene direkte til markedsmessige vilkår. Å gå via eget selskap har i dette tilfellet ingen fordeler, og gjør i realiteten den totale transaksjonen mer komplisert - også skattemessig.

 

Det har vel det så lenge jeg ikke er momspliktig enda men jobber med å bli det.

Lenke til kommentar

Ok, trodde ikke det hadde med hva som er momspliktig eller ikke men kun hva man fakturerer.

 

Derfor vil heller ikke en finanstransaksjon gjøre at man kommer over 50 000 kr grensa. Det er kun fakturering av vare og tjenester innenfor avgiftsområde som kan danne grunnlag for å komme over grensa. I tillegg er ikke renter og avdrag å regne som salg (fakturerbart).

Lenke til kommentar

Du må skrive låneavtale. Hvis du skal gjennomføre dette mellom AS-ene, må du ha to låneavtaler: En mellom deg og ditt selskap og en mellom AS-et og hans AS. Rentenivå, avdrag etc. kan dere finne ut av på egen hånd. Skal det skje overføring mellom aksjonær og AS må det imidlertid være markedsmessig, slik Bolson nevner:

 

@Herr Brun:

 

Ut fra det jeg er opplyst gjennom å ha arbeidet med en del slike låneavtaler, dog helt andre beløp (vi snakker i hundremillionsklassen) så bør alle lån mellom selskap og aksjonær (uansett retning) avtales med markedsvilkår. Spørsmålet er vel ikke om de ikke godtar lånene, men at de kan velge å omklassifisere lånet skattemessig eller at man kan få en skattemessig effekt. Men jeg har ikke fasiten.

 

Alle avtaler mellom selskapet og aksjonærer (og andre nærstående) må være markedsmessige (på armlengdes avstand). Dette er lovfestet, se aksjeloven §3-9.

 

Du har rett i at dette gjelder uavhengig av "retning", men det sentrale er i alle fall at avtalen ikke favoriserer aksjonæren på bekostning av selskapet. En slik ubalanse kan foreligge ved lån til aksjonær (lav rente) eller fra aksjonær (høy rente), sml. også salg til overpris/underpris.

 

For vanlige, små AS er dette kanskje ikke så viktig, men selskapets dokumenter og avtaler må stå seg hvis en revisor går igjennom. Og ved konkurs er det ikke så morsomt om bobestyrer fremsetter krav mot aksjonærene under henvisning til at de har hatt hendene sine i selskapets lommer.

Lenke til kommentar

Det høres bra ut. Et pengelån som dette er en ganske enkel affære: Penger går fra A til B, og B skal betale tilbake med renter. Det trenger ikke være så mye hokus pokus ved det, en låneavtale kan i prinsippet være på én setning: "A låner kr 90 000 av Nasciboy, mottar pengene [dato] og svarer X % rente per år av utestående inntil beløpet er tilbakebetalt". Det kan sikkert holdes kortere også, hvis man vil spare på blekket.

 

Har du med de fem punktene der, og i tillegg får med beløpet (selvsagt) og utbetalingstidspunktet, er du kommet i mål - med mindre det er noe spesielt ved avtalen du vil regulere spesielt.

 

Et spørsmål du dog må avklare: Skal nedbetalingsplanen være bindende? Dvs. at det er mislighold hvis han ikke betaler iht. planen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...