Gå til innhold

Refleksjon: Mobilkameraet er fremdeles en liten pusling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glimrende artikkel! Håper mange leser den, det burde vært oppslått på telefonstolper rundt om... Det populære uttrykket "det beste kameraet er det du har med deg" er kun noen få % riktig. Artikkelforfatteren har helt rett, et mobilkamera er kun en fattig nødløsning når man ikek har med et ordentlig kamera. Jeg irriterer meg mørkegrønn hver gang jeg ser folk nappe frem mobilen for å ta bilder i bryllup, jiubileumsbursdager og annet minneverdig. De fleste slike situasjoner er jo da også inne dørs, og der har ikke mobilkameraer noe å gjøre. Tenk å basere hele familiealbumet på drittbilder fra en mobil. Altfor mange har den også slengende i ei lomme, der både den knøttlille linsa og glasset ellers får unngjelde. Men verst er altså bildekvaliteten. Det er synd ikke flere spanderer seg et kvalitetskompakt, som både er greit å ha med seg og innehar god kvalitet. Det er nå flere gode kompakte som f.eks. Panasonix LX7. Med største blender F1.4 blir innebilder svært gode, ofte til og med uten behov for blits. Så for min del er mobilkameraet kun for enkle MMS-feriehilsner, dokumentering av ting og tang, ikke for skikkelig fotografering. Da finnes det ikke alternativer til "ekte" kamera.

 

Lenke til kommentar

Dette er helt sant, men det som faktisk er enda viktigere som folk flest IKKE kan.... det er å ta skikkelige GODE bilder. Med god sammensetning etc.. Ikke et teknisk korrekt og eksponert bilde.

 

Dette er jo en side for litt over middels interreserte(i hovedsak) så mange av de som kommer hit kan ta bra bilder, jeg derimot, kan ikke ta gode bilder, selv med verdens beste utstyr. Det burde bli et større fokus på å ta bedre bildre, selv med en S4/iphone/annet scrap i elendige forhold kan det taes meget gode bilder som faktisk får fram stemningen/feelingen som skulle fanges.

 

Klart, det hjelper jo godt med skikkelig utstyr slik at minnet du nettopp fanget faktisk ser slik som du vil at det skal se ut...

 

Men for meg, om jeg bruker mitt 450D eller om jeg fikk låne en 5dMarkII e. l. så ville bildet se ganske likt ut for meg med dårlig komposisjon og sammensetning. Dette burde Akam ha et større fokus på enn å bare presse ut bedre utstyr som folk ikke kan bruke..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette er helt sant, men det som faktisk er enda viktigere som folk flest IKKE kan.... det er å ta skikkelige GODE bilder. Med god sammensetning etc.. Ikke et teknisk korrekt og eksponert bilde.

Det henger dog litt sammen. Bruk av blender, lukkertid, motlysblits, ISO verdier er alle ting utvider mulighetene for komposisjonen. Slikt gir deg rett og slett større valgfrihet mht. hvordan fange motivet.

 

Jeg er helt enig i at folk flest i større grad burde vurdere hva de samler innenfor søkeren, men med et mobilkamera er mulighetene egentlig rimelig begrensede. Der handler det mer om å gå fra ingen vurdering til litt vurdering fordi tilgjengelig lys i så stor grad legger premissene for komposisjonen.

 

De vanlige tingene en vurderer mht komposisjon er rimelig enkle og burde ikke gi annet en tema enkle artikler på akam, De har jo gjort =21"]noen slike opp igjennom.

Lenke til kommentar
Tenk heller på hvor mange glimrende fotosjanser man gikk glipp av før mobilkameraene kom på banen. Man gidder ikke å drasse med seg et kamera i tillegg til mobilen hver eneste dag, uansett hvor bra eller kompakt det er.

Enig så langt, men dårlig bildekvalitet er og vil alltid forbli dårlig bildekvalitet, samme hvor gode minner de er ment å dokumentere. Folk bør generelt drasse med seg et skikkelig kamera mye oftere. Telefonkameraer er en hvilepute som kan bli til bitter etterpåklokskap og da er det for sent.

 

Det beste kameraet er det man har med seg uansett.

Nei. Det beste kameraet er det beste kameraet - uansett om man har det med eller ikke.

 

 

Hovedbudskapet i artikkelen er at folk bør bli flinkere til ha med seg og bruke et skikkelig kamera.

Lenke til kommentar

Ikke der og da.

Bruker man ikke det kameraet man har for hånden, hjelper det ikke at det superproffe kameraet ligger på hylla hjemme. Fotosjansen er tapt uansett.

Derfor er det kameraet man har med seg det beste kameraet.

 

Folk gidder ikke å dra med seg flere dingser. Hvem drasser vel med seg dedikert kamera, GPS, mp3- spiller, kompass osv. hver dag hvis de synes telefonens innebygde funksjoner holder i massevis?

Lenke til kommentar

Ikke der og da.

Bruker man ikke det kameraet man har for hånden, hjelper det ikke at det superproffe kameraet ligger på hylla hjemme. Fotosjansen er tapt uansett.

Derfor er det kameraet man har med seg det beste kameraet.

 

Folk gidder ikke å dra med seg flere dingser. Hvem drasser vel med seg dedikert kamera, GPS, mp3- spiller, kompass osv. hver dag hvis de synes telefonens innebygde funksjoner holder i massevis?

 

Ingen gjør det om de synes de innebygde funksjonene holder i massevis, men nå kjenner jeg ingen som egentlig synes det som sådan, "alle" jeg kjenner registrerer at kamerabilder er vesentlig bedre i vanskelige forhold, og de skulle ønske mobilbilder var like bra, de bare prioriterer annerledes, som er en fair sak, men de synes ikke den innebygde funksjonen "holder i massevis"

 

AtW

Lenke til kommentar

Pussig, da har vi forskjellige erfaringer også her ;)

 

De jeg omgås tar bare med seg dedikerte enheter ved spesielle anledninger som ferier, høytider og lengre turer, de gidder ikke ellers.

 

Ser ikke helt hvordan det er en forskjellig erfaring? Jeg har ikke sagt noe om hvor mange av mine bekjente som tar med kamera?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det som forundrer meg mest er de overraskende mange folkene som drar frem Ipad for å ta bilder. På konserter, langt ute i naturen og ved turistattraksjoner ser du masse folk som fomler frem en stor tablet forran trynet sitt for å knipse.

 

De får i allefall stor nok søker :)

Lenke til kommentar

Pussig, da har vi forskjellige erfaringer også her ;)

 

De jeg omgås tar bare med seg dedikerte enheter ved spesielle anledninger som ferier, høytider og lengre turer, de gidder ikke ellers.

 

Det er ikke de som bruker gode kamera ved slike anledninger jeg reagerer på, det er de som fortsatt bruker mobil ved slike anledninger, pluss ved sjeldne anledninger som bryllup, dåp og lignende...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva det er å reagere på. 99 % ser uansett ikke det vi her inne ser i bildene sine, og mange er svært fornøyd med mobilkvaliteten.

 

Da synes jeg det er mer sært å gå forbi en fotballbane der foreldre som åpenbart ikke har peiling på hva de driver med fyrer av speilreflekskamearet med den innebygde blitzen som ikke når frem, høyst sannsynlig uten å ha gjort den minste anstrengelse for å sette seg inn sitt relativt kostbare leketøy.

 

Mange med speilrefleks kunne nok like gjerne brukt mobilen.

Endret av Keyzer28
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva det er å reagere på. 99 % ser uansett ikke det vi her inne ser i bildene sine, og mange er svært fornøyd med mobilkvaliteten.

 

 

Som sagt, jeg vet ikke om jeg er enig i det, selv om mesteparten av mine venner bruker mobil, så ser de LETT forskjell på mobilbilder fra feks fest og ett ordentlig kamera, de identifiserer at mobilbildene blir dritt, de synes bare ikke det er verd å kjøpe og/eller ta med ett kamera.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

... mobilbilder fra feks fest og ...

 

 

 

Da skal kamera uansett ligge hjemme...:-)

 

 

Tror de fleste egentlig er ganske enig. Et dedikert kamera er bedre enn et mobilkamera når det kommer til teknisk filkvalitet, spesielt i vanskelig lys.

 

Men ikke alle bryr seg like mye om akkurat det. Vi som henger på dette og tilsvarende fotoforum bryr oss om det. Vi bryr oss antagelig ikke sååå mye om siste skrik på symaskinfronten eller om det har kommet bøyelige strikkepinner som er myyyyye bedre enn de gamle...

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sosial deling på 0,3 sek har blitt mye viktigere enn bildekvalitet og en smarttelefon gjør dette svært elegant enten bildene skal opp på Flickr, Facebook, Twitter eller i ett vedlegg til en mail.

 

Spør hvem som helst som skyter i RAW hvor lettvindt det er !

 

Er kun noen få modeller som faktisk kan sende bilder trådløst via Wifi eller tilsvarende, så det at kamera bransjen kommer diltende etter er sannsynligvis alt for sent.

Lenke til kommentar

Sosial deling på 0,3 sek har blitt mye viktigere enn bildekvalitet og en smarttelefon gjør dette svært elegant enten bildene skal opp på Flickr, Facebook, Twitter eller i ett vedlegg til en mail.

 

Skummelt nok så har mobilbilder også blitt godt nok for veldig mange aviser/nettaviser, noen værre enn andre selvsagt.

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg vet ikke om jeg er enig i det, selv om mesteparten av mine venner bruker mobil, så ser de LETT forskjell på mobilbilder fra feks fest og ett ordentlig kamera, de identifiserer at mobilbildene blir dritt, de synes bare ikke det er verd å kjøpe og/eller ta med ett kamera.

AtW

 

Jeg mener ikke at et mobilkamera er et noe tilnærmet like godt verktøy som f.eks. et speilreflekskamera, ei heller at de færreste ser forskjellen hvis de går inn for det, men at de absolutt færreste bryr seg om den tekniske kvaliteten. Så lenge bildet er "klart" er de fornøyd.

 

På fest vil selvsagt et mobilkamera komme til kort sammenlignet med et DSLR med lyssterk optikk, men hva er viktigst for generasjonen som tar mest festbilder? At bildet har teknisk god kvalitet, eller at bildet kan være på Facebook mens festen fortsatt pågår?

 

Jeg er ganske sikker på at nesten alle - bortsett fra spesielt interesserte fotografer, vil velge å få bildet raskt ut på nettet. Jeg er ganske sikker på at de samme aldri i verden ville drasset på et speilrefleks på fest.

 

Jeg tar nesten ikke bilder med mobilen selv, og gjør jeg det er kun et bilde av typen "sitter nå og spiser dette på blabla restaurant". Og forutsatt lys duger mobilen veldig bra til dette. Den duger også glimrende til ordinære strandbilder fra Syden ("hei til dere hjemme i Norge, her ligger jeg!"), og vips - der lå bildet på Facebook, 10 sekunder etter at det var tatt. Man trenger ikke DSLR til sånt. Man trenger ikke engang et dedikert kompaktkamera til sånt. Min iPhone 5 har vel 8MB (tror jeg), og det burde duge lenge til utskrifter i minst like god (sannsynligvis mye bedre) kvalitet enn den typen rimelige kameraer de fleste hadde med seg på ferie for 10-15 år siden.

 

Og det er denne typen bilder de aller fleste er interessert i. Ikke den typen bilder noen av oss liker der vi går ut en time før solnedgang, finner det perfekte stedet, velger brennvidde med tanke på hva slags perspektiv vi vil ha, kanskje styrer vi med filter fordi vi vet at himmelen blir mye lysere enn forgrunnen, og vi regner ut hyperfokal distansen for å få maksimal dybdeskarphet.

 

99,9 % tar opp telefonen fra stransenga, tar fem bilder av ølen sin mot sand og blå himmel, velger ut bildet med blåest himmel, laster det opp til Facebook (kanskje etter å ha kludra litt med det i en eller annen app så det ser ut som noe fra 1960), og skriver "Skål fra oss fra Rhodos!".

 

Spør du meg tar selv en iPhone mer enn gode nok bilder til den slags.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...