Gå til innhold

Refleksjon: Mobilkameraet er fremdeles en liten pusling


Anbefalte innlegg

"Og på det andre bildet ser hun jo nesten ut som en narkis på bildet tatt med iPhone 5."

 

Skjønner ikke dette helt jeg. Det må være øynene mine.

Ser man bort i fra de 3 bildene tatt i mørket, så synes jeg Iphone`n greier seg bemerkelsesverdig bra jeg.

Tror muligens jeg kunne bommet i en blindtest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker kun kameraet på mobilen/nettbrettet i jobbsammenheng da det er svært upraktisk å ha med seg flere dingser enn nødvendig. Bildene brukes stort sett til å dokumentere avvik, og trenger absolutt ikke noe særlig kvalitet. Dessverre kommer disse kameraene stadig til kort selv på disse enkle oppgavene (og jeg må skrive en rapport i stedet...dere vet "tusen ord" og alt det der).

 

Det er spesielt dårlig dynamikkomfang og måten detaljer blir smurt utover for å dekke over støy som ødelegger bildene.

 

Til og med mitt Ixus 870 is fra 2008 holder fremdeles bra stand, og med litt triksing kan man til og med fotografere i RAW. Det er uansett DSLR som stort sett blir brukt, det har noen som for meg er veldig viktig; fjernstyring av flere blitser.

 

Ser man bort i fra de 3 bildene tatt i mørket, så synes jeg Iphone`n greier seg bemerkelsesverdig bra jeg.

Tror muligens jeg kunne bommet i en blindtest.

Det er nok fordi bildene fra iPhone'en har fått litt ekstra oppskarping, økt kontrast og høyere fargemetning. Dette kan gjøres med bildene fra de andre kameraene også, enten i kamera eller i etterbehandlingen.

 

Bildene fra iPhone, og telefoner generelt, bruker software til å dekke over manglene i hardwaren. For min del blir det veldig tydelig.

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser jo her igjen tydelig at iPhone har langt mindre dynamikk enn de to andre.

Du kunne gjerne blendet X100'en litt ned for å få mer lik dybdeskarphet, men det var kanskje poenget å vise fram forskjellen der?

 

Formålet med den første sammenligningen var å vise forskjeller i dybdeskarphet, derfor var X100en på f/2. I det andre bildet ser vi hvor stor forskjell det er i toneomfang, selv i mykt lys. X100 og til en grad X10 gjengir lyset på en bra måte, mens iPhone er ute av stand til å gi et tilfredsstillende resultat.

 

ringperm har forøvrig helt rett i at folk flest og entusiastene her på forumet har forskjellige krav til kvalitet. Forskjellene mellom iP5 og X10 er ganske små og om man ikke har behov for optisk zoom så vil "folk flest" være fornøyd med telefonen. Det merkbare steget opp fås først med kameraer som har større sensor, som X100, og disse koster som regel mer enn hva "folk flest" vil betale for et kamera. Men det er gode tider for entusiastene med kameraer som dette og Ricoh GR.

Lenke til kommentar

Det som forundrer meg mest er de overraskende mange folkene som drar frem Ipad for å ta bilder. På konserter, langt ute i naturen og ved turistattraksjoner ser du masse folk som fomler frem en stor tablet forran trynet sitt for å knipse.

Har sett en del av disse. På Bohol (Filippinene) løp det rundt en skokk med koreanere(?) som løp rundt og tok bilder.

Senest i dag så jeg noen eldre(!!!) par i Geiranger som tok bilder med ipad o.l.

Lenke til kommentar

Man må vel bare stikke fingeren i jorda og innse at alle ikke er like opptatt av fotografering som andre. Jeg blir lei meg når jeg ser norsk turister i Paris som knipser bilder med telefonen sin, men skjønner jo også at disse menneskene har en HELT annen oppfatning av fotografering enn det jeg har.

 

Min far går rundt å knipser i vildens sky med sin Sony smart telefon og han blir fornøyd. Personlig synes jeg de fleste bildene er forferdelige, men poenget er jo at HAN er fornøyd. Jeg ser på bildene for å få et inntrykk av hvordan dem har hatt det på ferie, og ikke for å beundre de flotte bildene.

 

Jeg tror de fleste telefonknipsere forstår at man kommer mye lenger med et dedikert fotokamera med respekt for seg selv kontra en telefon, men når man ikke bryr seg om filkvalitet og ikke minst etterbehandling av bilder og foto generelt, så mener jeg et mobilkamera er bedre enn ikke noe kamera i det hele tatt.

 

Jeg føler jeg hele tiden får en trang til å forklare/vise hvor mye bedre ett kompaktkamera med respekt for seg selv er i håp om at han vil kjøpe et skikkelig kamera, men jeg faller til slutt tilbake på at jeg holder kjeft og lar han fortsette slik han gjør. Jeg slipper å bruke energi på og overbevise, og han slipper å høre på maset, samt bruke flere tusen kroner på kamera. Er vel i grunn en vinn vinn situasjon.

 

Noen ganger tror jeg rett og slett vi bare må innse at man noen ganger har litt for mye ovenfra og ned holdning her inne med tanke på mobibilder. Dette må jeg også ta meg selv i. Ganske ofte også faktisk.

 

Alle er ikke som oss! :)

Endret av BjerkneZ
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fikk en S4 på jobb for noen uker siden. Jeg syns den har OK kamera. Jeg tar likevel lite bilder med den.

 

Jeg ser verdien av å ha et forholdsvis kompakt kamera å ha med seg. Jeg liker å ha en viss kontroll på DOF og der gir telefonen meg ingenting. Problemet slik jeg ser det er at de fleste kompakt kameraer heller ikke gir meg særlig kontroll på dette. For tiden har jeg derfor en NEX 6 som fast følgesvenn. Denne med 35mm f1.8 gir meg mye fotoglede.

 

Lenke til kommentar

Tenk heller på hvor mange glimrende fotosjanser man gikk glipp av før mobilkameraene kom på banen.

Man gidder ikke å drasse med seg et kamera i tillegg til mobilen hver eneste dag, uansett hvor bra eller kompakt det er.

Det beste kameraet er det man har med seg uansett.

 

Man orker ikke å drasse det med seg hver dag, men personlig drasser jeg med meg kamera ihvertfall ukentlig, man har jo ofte ganske god kontroll på når man skal treffe folk og dra på ferie. Dukker opp ett bra motiv fra tid til annen ellers også, men mesteparten av "minne-bildene" mine er fra situasjoner der det er forutsigbart at ett kamera kan være nyttig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte tidligere i tråden bruker jeg dedikerte kameraer hvis jeg planlegger å ta bilder jeg vil ha best mulig kvalitet på, men jeg drar ikke med slike kameraer på verken fest eller konsert.

Der er de for min del bare i veien, og risikerer å drepe øyeblikket i større grad enn en mobil gjør.

 

Det er lenge siden noen har hatt med seg et kompaktkamera på fest som jeg har sett, mobil derimot har alle med seg.

 

Edit: @Schwarzwald

 

Jeg kjenner meg i liten grad igjen i det, det er ikke noe øyeblikk å drepe på fest med mobil, de er totalt ute av stand til å ta noe øyeblikksbilde uten blits, enten må folk sitte pal, og/eller, så må man bruke en sjenerende LED-lampe som lyser folk opp i trynet.

 

AtW

 

Det som forundrer meg mest er de overraskende mange folkene som drar frem Ipad for å ta bilder. På konserter, langt ute i naturen og ved turistattraksjoner ser du masse folk som fomler frem en stor tablet forran trynet sitt for å knipse.

 

Hehe, ja, det synes jeg er rart også, maksimal størrelse, minimal bildekvalitet :)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fra testen: "The Samsung Galaxy Camera is an intriguing proposition, in that it offers all the capabilities of a high-end smartphone (except the key one of being able to make calls Altså er det ingen telefon, men kun en slags halv bastard som går i glemmeboka kjapt. Tor

Samsung innså selv at det å ha en telefon-aktig sak uten telefon-muligheten er litt rart. Derfor tok de seg selv i nakkeskinnet og laget en Samsung Galaxy Zoom. Det er en S4 med litt større bildebrikke og skikkelig objektiv.

 

En hands-on fra Engadget:

The key advantages are that the GS4 Zoom can work as a regular phone for voice calls, and that it's just about portable enough to be used that way, whereas the Galaxy Camera was a lot bulkier.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjenner meg i liten grad igjen i det, det er ikke noe øyeblikk å drepe på fest med mobil, de er totalt ute av stand til å ta noe øyeblikksbilde uten blits, enten må folk sitte pal, og/eller, så må man bruke en sjenerende LED-lampe som lyser folk opp i trynet.

 

AtW

 

De som dreper øyeblikket er at noen roter frem et kamera. Folk stopper mer opp og oppfører seg kunstig og unaturlig.

Det virker som at en mobiltelefon er mer akseptert i slike situasjoner og det er lettere å fange folks naturlige oppførsel. Selv med denne LED-lampen som lyser folk opp i trynet ;)

 

Det er i allefall det jeg har erfart i løpet av mange år med begge deler med på fest.

Lenke til kommentar

De som dreper øyeblikket er at noen roter frem et kamera. Folk stopper mer opp og oppfører seg kunstig og unaturlig.

Det virker som at en mobiltelefon er mer akseptert i slike situasjoner og det er lettere å fange folks naturlige oppførsel. Selv med denne LED-lampen som lyser folk opp i trynet ;)

 

Det er i allefall det jeg har erfart i løpet av mange år med begge deler med på fest.

 

Er ikke min erfaring i det hele tatt, man legger ett kamera på bordet, og det er langt mer diskret enn en mobil, jeg skjønner ikke hvordan noen klarer å fange "naturlig oppførsel" med den, da man nesten er avhengig av at folk poserer, selv med LED så går det alt for tregt til å ta noe særlig med øyeblikksbilder i min erfaring.

 

AtW

Lenke til kommentar

Da har vi forskjellige erfaringer.

Øyeblikksbilder er for meg mye lettere å ta med mobil enn med et kompaktkamera i slike anledninger nettopp siden en mobil er mer akseptert.

Det mener også bekjente som er rimelig fotointeresserte.

 

Kompaktkamerasalget har sunket kraftig siden mobiler gjør en god nok jobb for folk flest.

http://www.dinside.no/910925/mobiler-og-nettbrett-spiser-opp-kameraer-og-pc-er

 

Folk flest er ikke entusiaster som er opptatt av komposisjoner og lyssetting.

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg er alle de mobilkameraene som markedsføres som noen av de beste også har de ikke satt på en skikkelig blitz en gang. Der syns jeg nokia gjør en særs mye bedre jobb. Venter selv nå på "Windows 808"

http://connect.dpreview.com/forums/thread/3387640

"(...)see how the images of the 808 compare to the ones taken by the X20, since some have regarded my earlier comment about smartphones matching or surpassing the IQ of some of the X20 samples to be a joke."

Lenke til kommentar

Da har vi forskjellige erfaringer.

Øyeblikksbilder er for meg mye lettere å ta med mobil enn med et kompaktkamera i slike anledninger nettopp siden en mobil er mer akseptert.

Det mener også bekjente som er rimelig fotointeresserte.

 

Kompaktkamerasalget har sunket kraftig siden mobiler gjør en god nok jobb for folk flest.

http://www.dinside.n...meraer-og-pc-er

 

Folk flest er ikke entusiaster som er opptatt av komposisjoner og lyssetting.

 

Man trenger ikke å være opptatt av komposisjoner og lyssetting, det fungerer veldig dårlig med mobil, spesielt uten blitz når det er lite lys, uansett hvor lite opptatt av komposisjon man er.

 

Mer akseptert, hvordan? Øyeblikksbilder som ikke er posert er jo gjerne noe som blir tatt uten at folk helt vet at bildet blir tatt før det har skjedd. Jeg skjønner hvorfor folk bruker mobil, men min erfaring er ikke i det hele tatt at det er noe lettere å ta øyeblikksbilder med, jeg ser nesten aldri noen som poster noe særlig av det på face, instagram osv heller. Det er nesten alltid en pose.

 

AtW

Lenke til kommentar

Savner en utløser knapp på mobilene. Er håpløst med knappen på displayet. De kunne også lagt inn zenon istedet for led blits. Det hadde jeg på min gamle nokia N82..

Igjen, så får jeg fremheve verdens beste kameramobil, enn så lenge.

Nokia 808 har bedre blitz og tar også bedre bilder/video enn de 4-5 beste andre, som inntar 2 de plassen.

Lenke til kommentar

Er ikke min erfaring i det hele tatt, man legger ett kamera på bordet, ...

Det er vel det som er trikset - kameraet må være fremme og det må brukes jevnt og trutt under festen, så folk blir så vant til kameraet at de ikke ser det. Jeg har til gode å se noen som ikke blir stive av at folk tar frem mobilen for å ta bilde.

Lenke til kommentar
Savner en utløser knapp på mobilene. Er håpløst med knappen på displayet. De kunne også lagt inn zenon istedet for led blits. Det hadde jeg på min gamle nokia N82..
Igjen, så får jeg fremheve verdens beste kameramobil, enn så lenge.Nokia 808 har bedre blitz og tar også bedre bilder/video enn de 4-5 beste andre, som inntar 2 de plassen.

 

Men det er vel ingen som gidder å bruke symbian idag. Synd ikke Nokia har Android.

Lenke til kommentar

En hands-on fra Engadget:

The key advantages are that the GS4 Zoom can work as a regular phone for voice calls, and that it's just about portable enough to be used that way, whereas the Galaxy Camera was a lot bulkier.

Det så litt bedre ut og en start uansett, men kan garantert gjøres mindre i alle mål. Jeg tror man fremover vil se en deling av markedet hvor ordinære mobiler står for den ene delen og kameramobil det andre.

 

Jeg tipper og at det er bare et tidsspørsmål før f.eks nikon og canon inntar mobilmarkedet for å prøve å kompensere for tapt salg i kompaktmarkedet - og hvem vet hva som står i hyllene om 10 år? Kanskje til og med en kameramobil med ff sensor.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...