Gå til innhold

Refleksjon: Mobilkameraet er fremdeles en liten pusling


Anbefalte innlegg

Simen skriver:

 

"Nokia Pureview 808 har en glimrende størrelse, god lystyrke, god optikk og stor bildebrikke, men har knapper og innstillingsmuligheter som over hodet ikke er myntet på foto-hobbyister, semiproffe osv. (Symbian med mer er også ankepunkter)"

 

Lurte på hvor lang tid det tok før noen skrev dette.

Nokia 808 er et langt bedre kamera enn Samsung S4. Selv om det er en dårlig telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et helt ok mobilkamera, men det er treigt å starte opp og gir ikke veldig bra bildekvalitet man kan bruke til noe. Dårlig med innstillinger har det og. Det brukes kun om jeg skal legge ut et der-og-da-bilde på Facebook en sjelden gang...

 

Jeg må være en av få som drasser rundt på et stort speilreflekskamera hvor enn jeg går, sosialt samvær med venner, bare en rask tur innom min mor eller mormor, gåtur i byen osv. Og det ligger ALLTID i passasjersetet klart til bruk når jeg kjører bil! Kameraet står alltid på og er kun i dvalemodus, klar til bruk!

 

Syntes heller ikke det er noe "drass" å ha med speilrefleksen. De fleste andre folk drasser jo på ting, som jenter med svære vesker, eller bag'er omtrent, med alt av sminke, ekstra klær, jålerier og ofte et kamera osv uansett. Så da anser jeg mitt 1D mkIV(av og til 5D mkII) med 16-35mm eller fast 35mm som svært "lite" i forhold, når jeg da bare har nøkler, lommebok og mobil i lomma og kameraet hengene over skuldra :)

Endret av KristianJV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Nokia 808 er et langt bedre kamera enn Samsung S4. Selv om det er en dårlig telefon.

Nokia har vært veldig flinke på hardware-fronten. Tok mange bilder med N82 (samme kamera som N95?) og N8.

Savner også FM-senderen.

 

Syns å huske at jeg leste noe om begrensninger i operativsystemet når Nokia 808 kom ut. Android og WinPhone 7 støttet ikke flere av funksjonene Nokia ville ha.

Kan det stemme?

Lenke til kommentar

Har nevnt det før, hos et vennepar av meg henger et A3 bilde av barnebarnet tatt med mobil, de er kjempestolte av bildet som er uskarp,feileksponert og har helt ville fargesammensetninger, og skal ikke nevne komposisjonen engang :)

 

Mobilkameraet bruker jeg titt og ofte, helt genialt til å lese typebenevnelser på elektromotorer, etc. der man ikke får presset trynet sitt inntil.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har et helt ok mobilkamera, men det er treigt å starte opp og gir ikke veldig bra bildekvalitet man kan bruke til noe. Dårlig med innstillinger har det og. Det brukes kun om jeg skal legge ut et der-og-da-bilde på Facebook en sjelden gang...

 

Jeg må være en av få som drasser rundt på et stort speilreflekskamera hvor enn jeg går, sosialt samvær med venner, bare en rask tur innom min mor eller mormor, gåtur i byen osv. Og det ligger ALLTID i passasjersetet klart til bruk når jeg kjører bil! Kameraet står alltid på og er kun i dvalemodus, klar til bruk!

 

Syntes heller ikke det er noe "drass" å ha med speilrefleksen. De fleste andre folk drasser jo på ting, som jenter med svære vesker, eller bag'er omtrent, med alt av sminke, ekstra klær, jålerier og ofte et kamera osv uansett. Så da anser jeg mitt 1D mkIV(av og til 5D mkII) med 16-35mm eller fast 35mm som svært "lite" i forhold, når jeg da bare har nøkler, lommebok og mobil i lomma og kameraet hengene over skuldra :)

 

En liten veske dør ingen av, jeg jobbet med 2 stykker hvor ei av de hadde eget bruks og gårdsnummer på ene hu brukte, og i den andre var det en instruks som det stod "Du er her"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser noen skriver at mobilkameraet er det beste kameraet fordi det alltid er med.

Da kikket jeg igjennom min mobil og bildene som ligger der. Jeg finner faktisk ingen minneverdige bilder. Kun bilder av sikringstavler , el.installasjoner og dokumentasjon. Det er riktig at jeg alltid har mobilen med , men jeg bruker den aldri til å fotografere med , har aldri tenkt på det faktisk.

Når det er sagt så ser jeg at ungdommen bruker mobilkameraene flittig , snapchat , instagram and what ever. Sikkert morsomt.

 

Lenke til kommentar

Artig artikkel, men jeg ble faktisk overrasket over hvor godt mobilkameraet gjorde det i forhold til Fujifilms X20. Det var riktignok ikke noe stort problem å skille bildene fra hverandre, men for meg (som ikke er spesielt opptatt av foto rikignok) var flere av bildene tatt med mobilen helt OK. Ser man på de siste tre bildene, så syntes ikke jeg at forskjellen er stor nok til å forsvare utgiften og det ekstra bryet med et dedikert kamera. På de to første bildene derimot, er det ekstremt stor forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste jeg bruker mobilen til er et og annet bilde jeg laster opp til Facebook, eller til å fotografere noe jeg må huske.

 

Men til dette duger telefonen meget godt. Synes bildekvaliteten på iPhone 5 er god. De fleste klarer seg sikkert med telefonkameraet, også på ferier. Selvsagt er det negativt at man ikke kan bruke annet enn full automatikk, men det er sånn 99 % fotograferer uansett.

 

Personlig fotograferer jeg eller så fotograferer jeg ikke, og er jeg ute for å fotografere har jeg med speilrefleks. Har til gode å se en scene og tenke at "dette må jeg bare fotografere", og så dra fram telefonen. Så størrelsen har lite å si for meg. Synes uansett ikke et speilreflekskamera i en skulderveske er stort, og er jeg f.eks. på ferie i en storby går jeg rundt med dette over skulderen hele dagen uten å tenke over verken vekt eller størrelse.

Lenke til kommentar

To ting som kanskje kunne reddet litt salg og bruk av kompaktkamera er hvis de får NFC eller Blåtann for enkel overføring av (reduserte) bilder til mobilen, og et ekstra batteri slik at man alltid har et oppladet batteri i reserve.

 

Android ble opprinnelig laget for kamerabruk, men det ble istedenfor endret til mobilbruk. Det ville neppe kostet mer enn en hundrelapp ekstra for å få lagt til Facebook-mobildata på et kamera...

Lenke til kommentar

Det mer "vanlige" kompaktkameraet mitt, ett mange år gammelt Casio Exilm har lenge vært modent for utskiftning.

Det har vært med på fester, konserter og andre lystige lag og gjort en god jobb, men mobilen har overtatt og gjør en minst like god jobb.

Jeg klarer ikke å rettferdiggjøre å kjøpe et nytt og bedre slikt kamera til mitt bruk, og dette gjelder nok ganske mange normale brukere så lenge de har en telefon med greit kamera.

 

Denne artikkelen virker litt desperat etter å forsvare dedikerte kameraer, og en kan jo begynne å spekulere om den er skrevet på oppdrag for en eller annen kameraselger :)

Lenke til kommentar

Man kan undre seg på om hvorfor "kamera med mobil" ikke er lansert enda, jeg tipper at det handler mest om kampen om den tynneste mobilen som har pågått noen år, når produsentene går lei av å lage flatbrød så kan det bli en åpning. Ser man bort fra tykkelsen er det nok ingen gyldig årsak til å ikke kunne lage en mobil med like godt kamera som de beste små kompaktene.

 

Men, jeg tror den gjengse mobilkamerabruker blir vant med bildene fra mobilen (og videoene) og reflekterer lite over kvaliteten kontra f.eks gode kompakter, kanskje særlig de yngre brukerne. Når det er sagt så synes jeg ikke kvaliteten på bildene fra mobilene har gått noe fremover de siste årene - altså har det i praksis skjedd lite på mobilkamerafronten som kan omsettes i synbare resultater, det er vel mer en kamp om å ha fleste mp.

 

Det er dog et moment at det er bedre med noen grumsete bilder enn ingen. Et annet forhold er at de fleste mobilbildene har aldri vært innom et bildebehandlingsprogram, det er en god del å hente der, selv i bilder fra mobiler.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det mer "vanlige" kompaktkameraet mitt, ett mange år gammelt Casio Exilm har lenge vært modent for utskiftning.

Det har vært med på fester, konserter og andre lystige lag og gjort en god jobb, men mobilen har overtatt og gjør en minst like god jobb.

Jeg klarer ikke å rettferdiggjøre å kjøpe et nytt og bedre slikt kamera til mitt bruk, og dette gjelder nok ganske mange normale brukere så lenge de har en telefon med greit kamera.

 

Denne artikkelen virker litt desperat etter å forsvare dedikerte kameraer, og en kan jo begynne å spekulere om den er skrevet på oppdrag for en eller annen kameraselger :)

De gamle Casio'ene kan ikke sammenlignes med kompakter fra 1500 kroner og oppover i dag.

 

Jeg tror mange av de som tenker som deg, får seg en aha-opplevelse om de kjøper et nyere kompakt av ålreit kvalitet (men til halvparten av prisen til telefonen de har) og sammenligner bilder tatt med det kameraet og mobilen.

 

Jeg tar aldri bilder med mobilen... har alltid med meg et kompaktkamera, og det er jeg utrolig glad for i dag. Hver gang noen ber meg ta et bilde av de med mobilen sin i noe annet enn optimale lysforhold, får jeg nærmest spasmer når jeg ser bildekvaliteten på bildet.

Lenke til kommentar

Noen tester jeg har gjort selv, mellom iPhone 5, X10 og X100. Tester her henholdsvis dybdeskarphet, toneomfang og egenskaper i dårlig lys.

Ser jo her igjen tydelig at iPhone har langt mindre dynamikk enn de to andre.

Du kunne gjerne blendet X100'en litt ned for å få mer lik dybdeskarphet, men det var kanskje poenget å vise fram forskjellen der? ;)

Lenke til kommentar

Noen tester jeg har gjort selv, mellom iPhone 5, X10 og X100. Tester her henholdsvis dybdeskarphet, toneomfang og egenskaper i dårlig lys.

Den testen sier vel det meste. Og på det andre bildet ser hun jo nesten ut som en narkis på bildet tatt med iPhone 5. Og det har ingenting med jenta i seg selv å gjøre. På bildet tatt med X10 og X100 ser hun ut som en frisk og oppegående jente. Og iPhone 5 er vel regnet som et ganske godt kamera til mobil å være?

 

iPhone 5 - et naturlig alkisbooth-kamera. Helt uten software :) (jmf fatbooth og lignende programmer).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som jeg nevnte tidligere i tråden bruker jeg dedikerte kameraer hvis jeg planlegger å ta bilder jeg vil ha best mulig kvalitet på, men jeg drar ikke med slike kameraer på verken fest eller konsert.

Der er de for min del bare i veien, og risikerer å drepe øyeblikket i større grad enn en mobil gjør.

 

Det er lenge siden noen har hatt med seg et kompaktkamera på fest som jeg har sett, mobil derimot har alle med seg.

 

Edit: @Schwarzwald

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan ikke et mobilkamera erstatte behovet for fotografer på et fotoforum.

Men for folk flest så er det ofte nok. Folk som ikke har hørt om det gyldne snitt, som synes bilder av en skjev horisont er helt ok. Folk som driter i det dynamiske omfang, så lenge bildet av poden eller bildene fra hotellrommet viser det de har tenkt å vise.

 

Personlig så synes jeg mobilkamera er helt genialt.

Jeg tar ca 1000 bilder i måneden av mine to døtre, så jeg vil ha nok minner å se tilbake på når de har blitt eldre. Derfor så gjør det ikke noe når situasjonen tilsier at jeg kun får foreviget øyeblikket med en iphone. Dette er situasjonsbilder hvor den tekniske kvaliteten er sekundært. Det primære er selve øyeblikket. Og da er det beste kameraet det jeg har tilgjengelig

 

Videre å liker jeg de funksjonen diverse apper kan gi meg.

 

Her forleden så var jeg ute på en padletur. Jeg hadde med telefonen og et Nikon D90 med 35mm f1.8mm.

De "beste" bildene ble tatt med telefonen, og den var faktisk også morsommere å bruke.

Litt pga at 35mm ble for snevert for mitt behov, men også fordi jeg så resultatene fra panorama og HDR bilder der og da.

At jeg fikk lastet opp "tøysebilder" på facebook direkte var også overaskende morsomt. :)

 

Så ja, kritikken mot mobilkamera er forsåvidt berettiget, men også urettferdig. De vil aldri klare å erstatte kvaliteten til et godt kamera, men hvis man ikke ser seg blind på dette så kan det fortsatt være både morsomt og nyttig til sitt bruk.

 

Jeg stemmer ja til fortsatt mobilbruk. og det hadde vært morsomt med en tråd der akamister kunne presentere sine beste mobilbilder

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...