Gå til innhold

Tråden for jusstudenter


Jusst

Anbefalte innlegg

Sekretær- og resepsjonistjobber finner du også med dårlige karakterer (de store firmaene rekrutterer en del slike, ofte så tidlig i studiet at man ikke har særlig til karakterer), men om du ikke har gode karakterer (rundt B) hjelper det ikke nevneverdig å ha hatt en slik jobb.

 

Traineestilling får stort sett de flinke studentene (rundt B), eller de med gode kontakter.

 

Det er dog andre relevante jobber man kan ha ved siden av studiet, ikke bare i advokatfirma. Forsikringsbransjen, div offentlig administrasjon m.m. Er også en del mindre firma som har deltidsstillinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår. Det hadde vært moro å få en traineestilling, men det virker i overkant lovende. Har alltid gjort det godt på skolen, men når jeg tenker tilbake på den bølingen jeg gikk i klasse med på VGS føles stoltheten en smule bitter - noens nedgang blir en annens fremgang. Tør ikke spå hvordan det vil gå karaktermessig, jeg aner ikke om jeg tar stoffet lett eller ikke eller om min logiske tankegang bærer eller brister, men jeg har i alle fall et håp om at det ikke blir så mange eksamener med karakterer under C.

 

Hva slags stilling har du?

Lenke til kommentar

Jeg er kveldssekretær. Jobber to kvelder i uka med diverse forefallende kontorarbeid. Kopierer, skriver utkast til brev, arkiverer, fikser ting... Lager permer osv. Hender jeg får gjort litt mer spennende ting også, men stort sett ikke. Det er veldig lærerikt, og kan absolutt anbefales. Lærer ikke så mye juss (men klart, plukker opp ett og annet), men lærer mye annet :)

Lenke til kommentar

Universitetet har også noen "strøjobber" for å knytte kontakter. Er selv informasjonskonsulent ved UiT. Reiser rundt på messer/skolebesøk for å rekruttere nye studenter. Foregår i perioden januar-mars. Gode penger, samtidig blir en kjent med toppene i næringslivet :)

Lenke til kommentar

Universitetene har vel også deltidsjobber som oppgaveretter/veileder/lignende som man kan få et stykke ut på studiet, men der er det stort sett ganske drøye fagkrav.

Korrekt. Vet at man kan søke stillinger som kollokvieleder ved UiT etter 2 avd. Ellers er jo rettshjelpstiltakene fantastisk. Krever at du påbegynnet 3avd, i alle fall her oppe på jusshjelpa. Et hav av muligheter :-)

Lenke til kommentar

Er vel bare en uke igjen nå også. Nyt ferien mens den ennå varer :) Har du ordnet deg plass å bo, eller er du fra Oslo?

 

Å ja, jeg skal nyte så godt jeg kan. :) Jeg skal studere i Bergen, så kjæresten og jeg har ordnet oss en kjempelekker leilighet ikke så langt unna sentrum, og alt av møbler er kjørt fra øst til vest over de veldige fjell og satt opp. Så nå går jeg bare og venter på studiestart. :)

Lenke til kommentar

Hvis du er registrert med generell studiekompetanse ved UiO kan du ta ex.phil (og eventuelt ex.fac. hvis du har lyst) som enkeltemner allerede i høst, du kan også hoppe på noen av BA-emnene i jus for å føle jussen litt på tennene. JUROFF-emnene er godt tilpasset personer som ikke har fått den systematiske juridiske metoden inn i fingrene ennå.

Lenke til kommentar

Hvis man vil slå ihjel litt tid fordi man ikke føler seg klar for universitetet og Jus enda. Kan to år på MP linjen til Hærens befalskolen være noe?

Kan jeg spørre deg om hva du mener med klar? Du må være motivert for å komme deg igjennom studiet, det er ingen henmelighet. Vil nok likevel anbefale deg å hoppe ut i det for å se om det virkelig er noe for deg. Et årsstudium i juss kan kanskje være noe? Mange faller av, og motivasjonen må være der. Rundt halvparten av kullet har forlatt oss allerede ved UiT siden oppstart, en tankevekker.

Lenke til kommentar

Hvis du er registrert med generell studiekompetanse ved UiO kan du ta ex.phil (og eventuelt ex.fac. hvis du har lyst) som enkeltemner allerede i høst, du kan også hoppe på noen av BA-emnene i jus for å føle jussen litt på tennene. JUROFF-emnene er godt tilpasset personer som ikke har fått den systematiske juridiske metoden inn i fingrene ennå.

Takk for svar!

Har hatt rettslære 1 og 2 på VGS der vi har vært innom forskjellige rettsområder, så kan litt fra før. Er her jeg har fått interessen for å studere jus på universitetet.

Hvordan fungerer det å ta ex.phil og ex.fac nå, så begynne på masterstudiet til våren? Da vil jeg vel ikke gå som fulltidsstudent i følge lånekassa? Jeg regner med at jeg venter med å ta emnene fullt ut. Hadde bare lyst til å begynne å lese litt på det og få litt begrep om det slik at det blir lettere til våren i og med at jeg da vil ha noe forkunnskaper om emnet. Det er i hovedsak forslag til bøker å lese jeg er ute etter, men det er fint at du foreslod noe annet også, for da ser jeg at jeg har flere valgmuligheter.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer det å ta ex.phil og ex.fac nå, så begynne på masterstudiet til våren? Da vil jeg vel ikke gå som fulltidsstudent i følge lånekassa?

 

Dersom du tar ex.phil. og ex.fac. nå vil du være ferdig med det, og du vil være deltidsstudent de semestrene dine medstudenter tar ex.phil. og ex.fac. Mens de gjør det kan imidlertid du fordype deg i juridiske emner du synes er mer gøy, som for eksempel husleierett eller kommunalrett. Gjør du det vil du være fulltidsstudent sett opp mot Lånekassas krav.

Lenke til kommentar

Det var faktisk en ganske god idé. Takk!

For da er det vel så enkelt at jeg bare må melde meg opp på et emne til som jeg vil få 10 studiepoeng for 1. semester (i tillegg til det som uansett går inn i masterstudiet), og da gå som fulltidsstudent. Dersom jeg forstod det riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...