Gå til innhold

Tråden for jusstudenter


Jusst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom inn på juss på HiL. Er litt i tvil, har 50,2 poeng i år og blir 20 i høst. Er ikke verdt å begynne hvis jeg ikke kommer inn på UiB på masteren.

 

Dermed lurer jeg på om jeg heller skal begynne på maskiningeniør til neste år. Selv om det er juss helst vil... Hva ville dere gjort? Ekstremt usikker...

 

Anbefaler deg å gå i deg selv for å finne ut hvor mye du ønsker dette. Så klart vet man aldri noe før man har prøvd, men om du er godt motivert vil jeg anbefale deg å gjøre slik jeg gjorde, ta ett eller tre år ved HiL samtidig som du tar opp fag. Kan imidlertid fortelle at det ikke er bare-bare å ta begge deler samtidig om man er opptatt av resultater så derfor er motivasjon svært viktig.

 

Men hvis jeg får spørre: Hvis du velger å ikke dra til Lillehammer, hva skal du da nå til høsten? Om det så bare blir ett år med dette studiet så har du i alle fall vunnet en god erfaring på hva du vil videre, og kompetansen har du på CVen resten av livet :)

Endret av leonthine
Lenke til kommentar

Halloen :-) Hadde rettsvitenskap høst på uio som førstevalg, og kom inn. Har hatt dette som målsetting i mange år nå, så deilig og endelig få det oppfylt.

 

Ingen andre som har søkt (og kommet inn) i Oslo nå til høsten?

Det er ganske mange andre som har det... Selv begynner jeg på tredjeåret i høst. Gled deg!

Lenke til kommentar

Er det mange eldre som begynner på rettsvitenskap? Vil det være negativt når man søker jobb. Vurderer å ta et par år i Forsvaret før jeg evt søker neste år.

Et par år før du søker neste år? Det går ikke helt opp :p

 

Uansett, du er født i 1994. Det er mange år til du er så gammel at det er noenlunde "spesielt". Det er mange som studerer juss, så du finner mer enn nok folk på din egen alder uansett. Det er også forholdsvis høy snittalder. Om du er et parogtyve er det ingen som løfter et halvt øye. Runder du 25 før du begynner begynner vi å snakke "gammel", men ikke så gammel at det er rart....

 

Har du lyst til å gjøre noe annet først, kjør på. Det kommer ikke til å være noen ulempe når du studerer, det eneste du må se på er den personlige kostnaden ved å bruke lengre tid før du er ferdigutdannet.

Lenke til kommentar

Herr Brun, vet ikke om du har jobb ved siden av studiet. Men uansett, virker det som noe som går fint. Har ekstremt lyst å jobbe, men tenkte å se litt an først, men en liten helgejobb bør vel ikke gå så mye ut over studiet, eller hva? Sett litt på alternativer, og å arbeide på frokostkjelleren eller etter hvert jussbuss virker også som steder. Noe annet som kan være lurt er vel å arbeide for et for eksempel advokatbyrå, for så å ha en god mulighet til å fortsette der etter studiet.

 

Så spørsmålet mitt er vel egentlig om du har noen gode råd angående det å jobbe på si? :-)

Lenke til kommentar

Jeg jobber i et advokatfirma (DLA Piper) ved siden av studiene. Begynte der et lite stykke ut i andre semester (et veldig bra tidspunkt å lete etter den typen jobber), før det jobbet jeg litt på et par Rema-butikker gjennom et bemanningsbyrå. Helt uproblematisk å jobbe ved siden av studiene, jeg er ganske sikker på at jeg samlet får betydelig mer igjen for det både for direkte studieresultater og ellers enn jeg evt. taper på å kunne lese noen færre timer i måneden.

 

Samboeren min jobber i jussbuss nå, og hun elsker det. Men det er jo ikke aktuelt før et stykke uti, så det finner du tidsnok ut av :)

 

Anbefaler i alminnelighet å jobbe ved siden av. Å slippe å bekymre seg så mye for penger er greit, og Oslo er en dyr by å bo i. Så lenge det ikke tar overhånd (helst under 10 timer i uka i utgangspunktet er vel en grei pekepinn) så har det lite negativ effekt, om man ikke er typen som jobber veldig ineffektivt med studiene. Dersom du finner deg en mer eller mindre relevant jobb så er det i hvert fall ingenting å tenke på, men også mindre relevante jobber er lurt å ha. Advokatbransjen er en servicebransje, og erfaring fra kundebehandling er kjekt å ha om man skal søke trainee- eller fullmektigstillinger.

 

Jus er en av de utdanningene det er stor spredning i alder. Ved UiO er 25-30 år ved studiestart helt vanlig. Til og med foreldregenerasjonen er representert i forsamlingen.

Jepp. Flere godt oppi 40-åra på mitt kull, og sikkert et par over.

 

Studerer du jus?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...