Gå til innhold

Tråden for jusstudenter


Jusst

Anbefalte innlegg

I tilfeldig rekkefølge:

Det er mulig å studere både jus og økonomi, men da må du nesten kjøre lavere studiebelastning på minst ett av studiene, i alle fall om du vil ha tilfredsstillende resultater. Jeg tror også studieordningen i Oslo egner seg bedre til et slikt løp, da den legger opp til større selvstendighet, mye mindre obligatorisk undervisning og generelt sett mindre forpliktelser/oppfølgning og friere tøyler. Selv har jeg tatt noen fag i økonomi på HiOA. Målet var først et årsstudie, men tiden strekker ikke til så det blir vel 30 stp. til slutt i tillegg til jussen på fulltid.

 

Det finnes selvfølgelig jobber hvor man i større eller mindre grad kombinerer juss og finans. Om man jobber med corporate og/eller finans i et forretningsadvokatfirma er det en fordel med økonomikompetanse, men mastergrad er muligens litt overkill. Ellers er det jo en ettertraktet kombinasjon i næringslivet, men det går jo mot mer spesialisering og færre generalister, så jeg vet ikke om fullblods master både i økonomi og juss er verdt strevet. Men om du synes begge delene er interessant er det absolutt mulig. Det er sannsynligvis ingen ulempe, forutsatt at resultatene er gode.

 

Vanskelighetsgrad kan jeg ikke si så mye om. Det finnes ingen "objektiv" standard for vanskelighetsgrad på tvers av fagområder, jeg tror preferanser og hva du har anlegg for er viktigere. Det viktigste er at du finner studiet interessant.

 

Man må ikke ha studert i Oslo hvis man vil bli fullmektig i de store firmaene. Det er lettere å knytte kontakter tidlig, og det er lettere å ordne det praktiske rundt ett eller flere traineeopphold om man uansett bor i Oslo, men det er massevis av advokater i de store firmaene utdannet ved de andre fakultetene. To kandidater med samme karaktersnitt og ellers lik CV vil ikke merke forskjell basert på om det står UiO, UiB eller UiT på vitnemålet. Enkelte studenter vil nok prøve å fortelle deg noe annet, fordi de har hørt fra en eller annen at kandidater fra Ui* er flinkere til x eller y, og at denne en eller annen er mer fornøyd med dem, men om det finnes en slik effekt så tror jeg den er helt minimal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan se ut som om jeg må finne på noe annet et år før jeg kommer inn på jussen i Oslo. Er det noe nyttig jeg kan gjøre i mellomtiden, eller er alle former for å ta f.eks. 1. avdeling som privatist tatt bort? Noe annet jeg kan finne på som er mer eller mindre aktuelt for senere studier?

Lenke til kommentar

Interessant. Er ikke så veldig inne på det med overgangen fra bachelor til master. Når du sier at det er praksis de fleste plasser, så tror jeg ikke dette er tilfellet. Innehar stilling som informasjonskonsulent ved UiT, rekrutterer nye studenter. Ble fortalt på informasjonsmøtet at mange tar alt for lett på denne overgangen, og at en slettes ikke var sikret plass.

 

Uansett er det jo bare god lesning at overgangen ikke er så alt for "hard". Flere jurister trengs.

 

Trives du på Lillehammer? Er karakterpresset like stort der som på masterutdanningene?

 

Ja det er veldig godt mulig hvis det er regnet med alle studiesteder som f.eks Hønefoss, Molde etc at det drar helthetsstatistikken ned.. :) I en intern undersøkelse ved HiL fortsetter et godt flertall etter endt bachelor, så klart tatt vanlig frafall i betraktning.

Så klart er det mange så nøyer seg med bachelor også dersom dette er i forbindelse med andre jobbtyper eller ønske om å jobbe i det offentlige. :)

 

Har så langt bare hørt om en som har valgt UiT, dette er vel mest p.g.a den nevnte problematikken med forskjellig studieforløp - ellers velger så og si nærmest alle Bergen eller privatistordnignen i Oslo. Sånn sett har vårt kull og hvis jeg husker riktig det som påbegynner 3 år nå snart iallefall denne muligheten hvis alt skulle gå feil ved opptaket den 20.

 

Jeg har trivdes veldig godt på Lillehammer. Selv om vi kun i ca 1/3 av fagene har hatt universitetsundervisere føler jeg alikevell at jeg har kommet bra ut av det undervisningsmessig og føler ikke noen frykt for at nivået undervisningsmessig skal være særlig mye hardere. Men tenker nok at det generelle nivået blant medstudentene blir en ny og god erfaring med en smule mer disiplin. ;) Kommer nok ellers til å savne ett suverent og tettknyttet studiemiljø og open-door policyen til professorer som spanderer kaffe på studentene.

 

Når det gjelder karakterpress så eksisterer det i aller høyeste grad på småstedene også. Spesielt etter at "store" advokatfirmaer som b.la Wiersholm begynte å vise interesse for studenter ved HiL også.

Endret av leonthine
Lenke til kommentar

Hmm... Søkte opp en partner fra er av landets større forretningsadvokat selskaper. 75 mil.......

Da har han realisert en eller annen form for kapitalgevinst. De best betalte har rundt 20 mill i ligningsinntekt, og ligningen lyver for deltakere i DA. 75 millioner er til de grader skivebom.

Lenke til kommentar

Noen som har kjennskap til moderatorene på jusstudentcom siden? Har forsøkt å kontakte de for å skape/inkludere også andre studenter enn bare de fra Oslo! Nesten som man skulle ha laget en slik side for alle studiestedene...

Jusstudent.com er da ikke bare for UiO-studenter? At det er hovedsakelig folk derifra som bruker nettstedet er liksom ikke noe de som drifter det kan gjøre så mye med, det er ingen som nekter deg å bruke det som UiT-student. Og jeg vet det er flere aktive brukere som går på UiB.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

 

Jusstudent.com er da ikke bare for UiO-studenter? At det er hovedsakelig folk derifra som bruker nettstedet er liksom ikke noe de som drifter det kan gjøre så mye med, det er ingen som nekter deg å bruke det som UiT-student. Og jeg vet det er flere aktive brukere som går på UiB.

 

Det er ikke bare foe studenter ved UiO nei. Det kan stilles spørsmålstegn ved hvorfor bare folk fra UiO og UiB benytter seg av siden. Svaret er nok at siden i hovedsak retter seg mot disse studentene. Hadde vært fint å lage noe mer nøytralt osv. De moderatorene tar jo heller ikke i mot forslag, da er vi like langt.

Lenke til kommentar

Nøytralt? Hva er det med nettsiden som du mener skyver UiT-studenter derifra? Det handler nok om at det er et begrenset antall studenter som er interessert i et slikt tilbud, og det finnes veldig, veldig mange flere jusstudenter ved UiO (spesielt inkl. privatister) enn ved UiT. Du har dermed ikke mange nok UiT-studenter som gidder til at man når kritisk masse for at det skal bli interessant. Kan ikke skjønne at det er noe moderatorene skal kunne endre på. Dersom du vil ha mer aktivitet der, skap det.

Lenke til kommentar

Kom inn på juss på HiL. Er litt i tvil, har 50,2 poeng i år og blir 20 i høst. Er ikke verdt å begynne hvis jeg ikke kommer inn på UiB på masteren.

 

Dermed lurer jeg på om jeg heller skal begynne på maskiningeniør til neste år. Selv om det er juss helst vil... Hva ville dere gjort? Ekstremt usikker...

Lenke til kommentar

Kom inn på juss på HiL. Er litt i tvil, har 50,2 poeng i år og blir 20 i høst. Er ikke verdt å begynne hvis jeg ikke kommer inn på UiB på masteren.

 

Dermed lurer jeg på om jeg heller skal begynne på maskiningeniør til neste år. Selv om det er juss helst vil... Hva ville dere gjort? Ekstremt usikker...

 

Det aller beste er jo å følge interessene sine, og ikke velge ut ifra hva som er mest prestisjefullt eller best betalt etter endt studie, slik som mange (eller i hvert fall noen) som velger juss kun tenker på.

 

Hvis jeg hadde vært kjempeinteressert i å bli maskiningeniør og hadde hatt interessen rundt det så hadde jeg nok valgt det i stedet for å sitte og lese i en jussbok når jeg egentlig ikke vil, og ikke er mer enn gjennomsnittet interessert i lover og regler.

Endret av Christiαno
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...