Gå til innhold

Canon viser frem 70D


Anbefalte innlegg

Åh ja, det er rigtigt, glemte at den teknologi kun er nået til de mindre sensorer.

Gad vide hvorfor det er sværere med de store egentligt, det plejer jo at være at lave ny teknologi mindre der er svært, ikke at lave dem større??

BSI reduserer andel av sensoroverflaten som brukes til supportelektronikk. På små sensorer er den prosentdelen mye større enn på store sensorer. Effekten av BSI er derfor minimal på store sensorer. Men selv en minimal effekt kan være verdt å ta med seg hvis det ikke koster mer. Antar derfor at BSI koster noe mer å produsere (har lest det et sted også, men husker ikke hvor), om det skyldes dårligere yield, mer komplissert design eller en kombinasjon vet jeg ikke.

 

Kommentar til ditt opprinnelige spørsmål (som jeg ikke er sikker på om du har fått svar på) så er de 80% ikke andel av sensoroverfalten som utnyttes til piksler, men andelen av total flate hvor Canon har implementer fasedetekterende piksler (hvis jeg har forstått det riktig).

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så en kommentar fra en "hands on" at RAW kvalitet/ISO er omtrent som 60D, men Jpeg skal ha mangedoblet ISO kvalitet i forhold til andre kameraer.

Som mest sannsynlig betyr at Canon har kraftig forbedret støyreduksjonen men ikke nødvendigvis forbedret sensor ytelsen nevneverdig.

Lenke til kommentar

Så en kommentar fra en "hands on" at RAW kvalitet/ISO er omtrent som 60D, men Jpeg skal ha mangedoblet ISO kvalitet i forhold til andre kameraer.

Som mest sannsynlig betyr at Canon har kraftig forbedret støyreduksjonen men ikke nødvendigvis forbedret sensor ytelsen nevneverdig.

Det var det jeg tenkte når jeg hørte skrytet om mye bedre bildekvalitet, altså at det gjaldt jpg. Hvis raw-kvalitet er tilnærmet lik 60D kan en spørre seg med rette om dette egentlig er en sensor basert på "gammel teknologi" med det nye fokusstyret innbakt og at det er dette som er det nye. Det eneste som nå kan berge skinnet er at råfilbehandlingen (og da via dpp) hoster frem noe magisk på støysiden. Men Canon har vel kalt alle sensorer "nye".

 

Nå er det noe tidlig å bruke slegga, men jeg har mine tvil om denne sensorens egenskaper kontra de/den gamle. Hele pressemeldingen drukner i AF ditt og datt, men stort sett så gjelder det live view og video. Greit at de begynner å få orden på den saken, men hva med resten av AF-systemet? Hva gjelder der? Stopp ved f5.6 eller f8? Personlig bryr jeg meg nada om jeg får fokus i live view ved f11 eller f100 for den saks skyld.

 

Mulig jeg har misforstått noe her (har kun skummet), men hvor er gullhøna skjult for ordinær bruk? Mulig den ikke finnes og det hele er kun en stylet og flashet normalt oppskrytt høne.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg har misforstått noe her (har kun skummet), men hvor er gullhøna skjult for ordinær bruk? Mulig den ikke finnes og det hele er kun en stylet og flashet normalt oppskrytt høne.

 

Tor

Gullhøna er nok først å fremst kontinuerlig fokus ved video opptak med objekt/ansikt følgefokus. Det er det Canon har laget demo video for, både video og BTS video. Alt handler om fokus systemet i video opptak, som ser ut til å fungere bra.

Videoene er på Engadget siden. http://www.engadget.com/2013/07/02/canon-70d-hands-on/

 

Resten er i tilfelle bare mindre oppgraderinger. Regner med at fokus systemet 70D er en "beta test" for de dyrere modellene som kommer ettervert.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Det er den følelsen jeg og sitter med.

For meg ser det ut som en solid oppgradering i forhold til 60D, 7D-nivå på autofokus, brukbar bufferstørrelse og selvsagt er all annen elektronikk nyere. Mye annet er forbedret også, men å forvente at 70D skal overgå 7D på buffer, byggekvalitet og bilder i sekundet er nok optimistisk. Derimot ser det ut til å være veldig nærme 7D på mange områder, nærme nok til at det blir mye vanskeligere for Canon å selge 7D fremover.

 

Jeg har ingen statistikk for bruk av Raw vs Jpg, men vil bli veldig forbauset hvis mer enn 10% bruker RAW. Uansett reell fordeling er det ingen tvil om at Jpg-kvalitet viktig for et stort segment så forbedret JPG er en viktig egenskap.

 

For meg er (eventuelle) forbedringer i RAW mye viktigere og det gjenstår å se hva som har skjedd der. Overgår 70D 7D på kvalitet på RAW-filene blir det ennå vanskeligere å forsvare 7D, men det tar det nok en stund før vi får et endelig svar på.

Lenke til kommentar

For meg ser det ut som en solid oppgradering i forhold til 60D, 7D-nivå på autofokus, brukbar bufferstørrelse og selvsagt er all annen elektronikk nyere. Mye annet er forbedret også, men å forvente at 70D skal overgå 7D på buffer, byggekvalitet og bilder i sekundet er nok optimistisk. Derimot ser det ut til å være veldig nærme 7D på mange områder, nærme nok til at det blir mye vanskeligere for Canon å selge 7D fremover.

 

Jeg har ingen statistikk for bruk av Raw vs Jpg, men vil bli veldig forbauset hvis mer enn 10% bruker RAW. Uansett reell fordeling er det ingen tvil om at Jpg-kvalitet viktig for et stort segment så forbedret JPG er en viktig egenskap.

 

For meg er (eventuelle) forbedringer i RAW mye viktigere og det gjenstår å se hva som har skjedd der. Overgår 70D 7D på kvalitet på RAW-filene blir det ennå vanskeligere å forsvare 7D, men det tar det nok en stund før vi får et endelig svar på.

Jo, i forhold til 60D er det en klar oppgradering, og særlig at det har fått 7D's autofokusmodul, men jeg liker ikke antydningene om at raw-filene er omtrent som 60D. Hvis denne sensoren er fra den nye generasjonen/teknologien og ikke leverer bedre støy-egenskaper enn den gamle sensoren så skuffer det meg. Er det ingen bedring i iso-støyen blir det for min del liten hensikt i å f.eks oppgradere til et 7Dmk2, jeg tror mange vil konkludere på samme måte.

 

Foreløpig inntrykk er at canon har hovedfokuset på video med den nye sensoren, som sagt før er det fint at de får orden på den biten, men det blir litt som å hoppe fra A til C og glemme B. Video på speilrefleks er en underordnet greie tross alt. Jeg nevnte over at det er et pluss at 70D har fått tilnærmet (vi vet vel ikke enda om den er klink lik eller amputert) 7D's autofokus - men det skulle bare mangle om en ikke kunne tilføre et 4 år gammelt autofokussystem. På en måte er forsåvidt 70D der den er ment å være, en blanding av 700D og 7D. Men igjen: Er ikke råfilene bedre enn i 60D er det heller ingen grunn for å velge 70D fremfor 7D (dersom man da ikke er særlig videofrelst).

 

Det er nok rett at minst 9 av 10 bruker jpg rett ut av kameraet, så slik sett kan nok bildene oppleves som bedre, men årsaken der er prosessoren og ikke sensoren hvis råfilene ikke er blitt bedre. Vanligvis har oppfatningen vært at man kan gjøre det bedre med råfilbehandling enn kameraet klarer selv, spørsmålet er nå om dette forholdet begynner å bli ugyldig dersom canons skryt omkring bildekvaliteten direkte fra kameraet er korrekt. Jeg tviler sterkt på at det stemmer, men vi får se når testene kommer.

 

At de lanserer nå nesten 3 måneder før det er i butikkene viser nok en gang at canon sliter med bakleksa de ser ut til å være satt inn i. Det vil heller ikke overraske meg særlig om det blir forsinkelser - det er blitt mer standard enn det motsatte de siste 2 årene.

 

Tor

Lenke til kommentar

Video på speilrefleks er en underordnet greie tross alt.

Det er ikke alle som er enig med deg der; veldig mange som faktisk kjøper DSLR for video.

 

Men det er enda fler som kjøper DSLR som bruker Liveview; og da er den nye sensoren gudesendt.

 

Jeg synes denne sensoren er meget spennende og et veldig fornuftig valg av Canon; jeg vil ikke bli overrasket om sensoren vil yte bedre på høy ISO enn 60D, også i RAW. Jeg tror at det er en liten forbedring, 1/2 EV til 1 EV. Dette vil være en reell forbedring, men ikke stor nok til at Canon gidder å markedsføre det.

Lenke til kommentar

Det er ikke alle som er enig med deg der; veldig mange som faktisk kjøper DSLR for video.

 

Men det er enda fler som kjøper DSLR som bruker Liveview; og da er den nye sensoren gudesendt.

 

Jeg synes denne sensoren er meget spennende og et veldig fornuftig valg av Canon; jeg vil ikke bli overrasket om sensoren vil yte bedre på høy ISO enn 60D, også i RAW. Jeg tror at det er en liten forbedring, 1/2 EV til 1 EV. Dette vil være en reell forbedring, men ikke stor nok til at Canon gidder å markedsføre det.

 

Joda, sikkert flere som kjøper pga videomulighetene (skjønt - jeg kjenner ingen som har vektlagt det på et speilrefleks). Det samme gjelder forsåvidt bruk av liveview (noe jeg sjeldent gjør selv).

 

Det er som sagt før greit at de endelig får de bitene på plass - mitt foreløpige negative skråblikk kommer nok mer av hentydningene omkring kvaliteten på råfilene - har ikke canon klart bedre enn de gjorde for 4 år siden er det en stor skuffelse. Man burde se en tydelig forbedring på 4 år og med en ny sensorgenerasjon.

 

Stemmer det at råfilene kun holder 60D nivå med den nye sensorgenerasjonen har det og liten hensikt i å lansere 7Dmk2 - jeg er nesten helt sikker på at flertallet av de som ønsker å gå opp fra mk1 vil la det være dersom de ikke får et betydelig løft i råfilkvaliteten. Godt synlig forbedring av støynivået er det man ser de aller fleste ønsker seg med mk2, alt annet er underordnet.

 

Men mulig canon faktisk ikke klarer bedre enn nåværende kjent nivå - det vil i såfall forklare mye om hvorfor 7Dmk2 er såpass forsinket eller ikke fikk æren av å lansere den nye generasjonen cropsensorer. Man kan liksom ikke bare servere noe kosmetisk dilldall og div småtrimming på det kameranivået og la det viktigste være mer eller mindre uforandret.

 

Jeg kjøper heller ikke helt den store skriften om jpg-kvalitet som blåser alt annet av banen med allsang og jubel. De har sagt noenlunde det samme for om div kompakter uten at andre ser helt det samme som risfolkene selv.

 

Vi får se om noen måneder..

 

Tor

Lenke til kommentar

Personlig bryr jeg meg nada om jeg får fokus i live view ved f11 eller f100 for den saks skyld.

Jeg ser mange muligheter med en fungerende AF opp til f11 i Live view. Selv i dag er det ikke uvanlig å sette på 2x konvertere på 500/600mm for fuglefotografering og da er man allerede oppe i f8, og det betyr MF og gjerne Live view med 7D . Touch-skjerm og AF til f11 ser jeg på som svært nyttig for litt mere stillesittende fugler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[/size]

Jeg ser mange muligheter med en fungerende AF opp til f11 i Live view. Selv i dag er det ikke uvanlig å sette på 2x konvertere på 500/600mm for fuglefotografering og da er man allerede oppe i f8, og det betyr MF og gjerne Live view med 7D . Touch-skjerm og AF til f11 ser jeg på som svært nyttig for litt mere stillesittende fugler.

Dersom et 7Dmk2 dukker opp vil jeg regne med at autofokus ved f8 blir en selvfølge. Live view og fuglefotografering kan jeg ikke tenke meg utgjør mer enn promille i andel. Selv har jeg aldri brukt live view ved fuglefotografering - manuell fokus kan man like gjerne ta via søkeren i de få tilfellene. Klart man ikke kan utelukke noe i denne verden, men jeg tviler på om særlig mange vil vektlegge live view egenskapene til den typen fotografering.

 

Tor

Lenke til kommentar

Klart man ikke kan utelukke noe i denne verden, men jeg tviler på om særlig mange vil vektlegge live view egenskapene til den typen fotografering.

Enig i at bruksområdet er begrenset i forbindelse med fuglefotografering og uaktuelt når man går rundt og bruker kameraet håndholdt, men med kamera på stativ og foringsplasser eller når fuglene er (nesten) i ro synes jeg Live View er vel så bra som søker.

 

Automatisk MLU blir det også og en rimelig rask fokus i Live View for å korrigere for mindre bevegelser synes jeg er å foretrekke fremfor manuell fokus hvor skjermbildet må forstørres så man mister oversikten. Raskere går det også, selv i dag og jeg har faktisk brukt det litt på 7D med 100-400 og 1.4 TC siden 7D fokuserer på mindre enn F5.6 i Live View. En annen fordel er med fjernstyring via WiFi.

Lenke til kommentar
Klart man ikke kan utelukke noe i denne verden, men jeg tviler på om særlig mange vil vektlegge live view egenskapene til den typen fotografering. Tor

Med 500/600 på stativ begynner Live view å bli praktisk, og ikke minst dersom man er avhengig å holde øye med omgivelsene også. Uansett så vil en god AF i Live view gi nye muligheter som ikke har vært der før, og jeg skulle gjerne har testet dette ut selv i sommer.

Lenke til kommentar

Nå har det kommet noen videoer angående dual-fokus, ser ikke så gæli ut det.

 

Fritt kopiert fra Canon rumors.

 

http://www.youtube.com/watch?v=X4TffRSFSwo&feature=player_embedded

 

http://www.youtube.com/watch?v=bVAIEdwfj78&feature=player_embedded

 

Denne får jeg ikke lagt direkte inn :hmm:

http://youtu.be/nF9pmqEN3bE

 

http://www.youtube.com/watch?v=DjH4Inox4YA&feature=player_embedded

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

ISO 3200-bildet av saksofonisten er veldig lovende, og tilsynelatende klart bedre enn hva 7D klarer på iso 3200. Vanskelig å bedømme av ett enkelt bilde, og skulle ønske de hadde lagt ut et tilsvarende iso 6400-bilde. Men dersom det blir så bra som det kan se ut til, så blir jeg fort 10 laken fattigere. Jeg trenger litt mikrojustering av fokus med mitt Sigma 17-50 f/2.8 OS, om det da ikke er 1100D'en min som sliter med å holde fokusmotoren i objektivet helt under kontroll. Uansett vil 70D være en kjærkommen oppgradering. Kjenner det klør både i fingrene og kredittkortet nå...

Lenke til kommentar

og tilsynelatende klart bedre enn hva 7D klarer på iso 3200. Vanskelig å bedømme av ett enkelt bilde, og skulle ønske de hadde lagt ut et tilsvarende iso 6400-bilde.

Tja, det klarer ikke jeg se. Promobilder fra produsenten selv forteller ofte lite annet enn at de nok har mekket på det i etpar dager med alle triks tilgjengelige. Canon selv har vel sagt at råfilene er omtrent som 60D og da er de neppe noe særlig bedre enn 7D's råfiler (dessverre). Det er dog og klart nå som før at hvilken råfilbehandler(programmet) man bruker kan bety mer enn enkelte mener/tror, og det samme gjelder fyren som bruker programmet.

 

ISO 6400 fra 70D blir neppe noe annet fra dette kameraet enn fra de fleste andre tilsvarende crophus, skal du ha en tanke bedre resultater der må du nok over på ff som leverer litt mindre støy.

 

Tor

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...