Gå til innhold

Har fordelene med konsoll begynt å forsvinne?


Anbefalte innlegg

 

Greia er jo at veldig mange ikke vil lære. De har ingen interesse av å vite hvordan teknologien fungerer og hvordan de kan løse problemer med den, de vil bare betale for en dings, bruke den, og la noen andre ordne opp om det blir problemer, fortrinnsvis ved å ta den med tilbake til sjappa. Jeg snakket senest i forrige uke med en kollega som ikke ville skaffe seg trådløst nett hjemme, for han var ikke interessert i å betale for at noen skulle innstallere ruteren for ham, og hadde ingen tro på at han ville klare det selv. Selv om dette kanskje høres spinnvilt ut for deg må du nesten akseptere at det er mange som tenker sånn.

 

Selv har jeg ingen interesse av å lære meg hvordan jeg strikker, selv om jeg sikkert kunne laget gensere med bedre passform og til lavere pris om jeg hadde tatt meg bryet.

 

Jeg er helt enig med Okapi her. Mange er dumme, og mange er ikke interessert i å lære. Derfor vil det alltid være et stort marked for konsoller og Appleprodukter. Forklarer du dem om valgfriheter og muligheter ved å velge andre produkter klarer de ikke å tenke annet enn at dette hørtes for innviklet ut for dem.

 

Noen andre som ser likheten mellom konsollspillere, applebrukere og kommunister? Nettopp at ingen av dem ønsker å bestemme over seg selv og sine produkter, men ønsker heller å overlate alle avgjørelser til andre slik at de skal slippe å tenke selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, for privatpersoner er jeg ikke overbevist om at de "profesjonelle" gir best råd.

 

AtW

 

Om de gir de beste rådene er egentlig ikke relevant, de løser problemet for deg. Grunnen til at man betaler for support er jo fordi man ikke vil bekymre seg for noe.

 

Stort sett helt siden jeg startet å arbeide har jeg ikke lengre tid til å bekymre meg over ting, og jeg regner med at de fleste andre voksene er i samme situasjon(?).

 

Siden jeg allerede har snakket om alienware, la oss ta x51 pcen som koster 6000, tilsvarende deler koster på komplett.no 5000,- (valgte hele tiden de billigste delene). 1000 kr betaler man da for å bygge pcen og ett år med support.

 

Hva får jeg for den tusenlappen, jo, hvis jeg får problemer(si at den ikke starter en dag) ringer jeg til dell, de sender en tekniker hjem til meg neste dag som finner og retter problemet. Mens dette pågår er jeg ute hos en kunde og jobber en time så jeg tjener inn igjen den tusenlappen jeg betalte for denne tjenesten for et helt år.

Lenke til kommentar

Jeg vil vel egentlig råde deg til å la dette ligge her, men jeg kjenner altså en del som identifiserer seg som kommunister som er både kunnskapsrike, dyktige og driftige. Det finnes også nok av Apple-brukere som vet hva de driver med, og konsolleiere (deriblant meg selv) som absolutt er i stand til å konfigurere en PC.

Lenke til kommentar

Konsoller har i praksis 3 fordeler:

 

1. Enklere oppsett etter innkjøp, og "i drift"

2. Billigere (i innkjøp)

3. Andre spill er tilgjengelig enn på PC.

 

Men er det sånn at de to første fordelene har begynt å forsvinne? PCer blir stadig enklere, konsoller likner stadig mer på PCer, man må oppdatere, installere osv. Hvor store er forskjellene i disse dager? Hva med prisen? Innkjøpsprisen er lavere, men som før, koster spill mer, ekstrautstyr koster mer (man må kjøpe nytt når man kjøper xbone feks, MS bruker markedsmakt til å feks kreve spesielle headset), i tillegg må man betale endel per år for MP. Begynner det ikke å bli en ganske liten gruppe som faktisk sparer penger på konsoll?

 

Hva synes dere, svartmaling, eller begynner forskjellene å viskes ut?

 

AtW

 

Jeg vil si at konsoller fortsatt er billigere. Du får ikke noen slags spill-PC som kan spille de største spillene som er laget de siste 5 årene til prisen av Xbox360 i dag, og du får antagelig også problemer med å finne en spill-PC som kan spille nye spill til prisen av Xbox One (gitt at prisen blir 3990kr). I teorien er PC-spill konfigurerbare, men det er ikke alltid de er konfigurerbare nok til å gi en grei opplevelse på en billig PC. Konsoll bare virker, selv om grafikken er dårligere enn på en middels spill-PC (en middels spill-PC er da også dyrere). Jeg gidder heller ikke å koble PC-en til TV-en, da spiller jeg heller på konsoll. Den passer bedre i TV-hyllen og er uavhengig av tastatur og mus. Hadde det ikke vært for strategispill hadde jeg nok aldri kjøpt en spill-PC igjen. Skytespill er jeg dritlei og rollespill har jeg aldri fått sansen for, så antagelig går jeg for en middels spill-PC neste gang. Det holder til de spillene jeg er interessert i å spille på PC (ikke-RTS strategispill).

Lenke til kommentar

Jeg vil si at konsoller fortsatt er billigere. Du får ikke noen slags spill-PC som kan spille de største spillene som er laget de siste 5 årene til prisen av Xbox360 i dag, og du får antagelig også problemer med å finne en spill-PC som kan spille nye spill til prisen av Xbox One (gitt at prisen blir 3990kr). I teorien er PC-spill konfigurerbare, men det er ikke alltid de er konfigurerbare nok til å gi en grei opplevelse på en billig PC. Konsoll bare virker, selv om grafikken er dårligere enn på en middels spill-PC (en middels spill-PC er da også dyrere). Jeg gidder heller ikke å koble PC-en til TV-en, da spiller jeg heller på konsoll. Den passer bedre i TV-hyllen og er uavhengig av tastatur og mus. Hadde det ikke vært for strategispill hadde jeg nok aldri kjøpt en spill-PC igjen. Skytespill er jeg dritlei og rollespill har jeg aldri fått sansen for, så antagelig går jeg for en middels spill-PC neste gang. Det holder til de spillene jeg er interessert i å spille på PC (ikke-RTS strategispill).

 

Du sier konsoll bare virker... Den virker til å spille utrolig mye dårligere versjoner av spill ja. Da tenker jeg spesielt på BF3 som er et skikkelig dårlig spill på konsoller sammenlignet med PC. 12v12 conquest er jo kjempegøy... Spesielt når 2 på hvert lag kjører jets og 2 på hvert lag kjører helikopter. Da snakker vi plutselig 8v8 forutsatt at gamen er full.

Lenke til kommentar

Om de gir de beste rådene er egentlig ikke relevant, de løser problemet for deg. Grunnen til at man betaler for support er jo fordi man ikke vil bekymre seg for noe.

 

Stort sett helt siden jeg startet å arbeide har jeg ikke lengre tid til å bekymre meg over ting, og jeg regner med at de fleste andre voksene er i samme situasjon(?).

 

Siden jeg allerede har snakket om alienware, la oss ta x51 pcen som koster 6000, tilsvarende deler koster på komplett.no 5000,- (valgte hele tiden de billigste delene). 1000 kr betaler man da for å bygge pcen og ett år med support.

 

Hva får jeg for den tusenlappen, jo, hvis jeg får problemer(si at den ikke starter en dag) ringer jeg til dell, de sender en tekniker hjem til meg neste dag som finner og retter problemet. Mens dette pågår er jeg ute hos en kunde og jobber en time så jeg tjener inn igjen den tusenlappen jeg betalte for denne tjenesten for et helt år.

 

Blir jo en individuell vurdering. Folk som får 1000 kr utbetalt for en times arbeid, står jo i en særstilling som antakelig 99% av befolkningen ikke gjør, og for de er jo slike kostnader relativt sett veldig små.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir jo en individuell vurdering. Folk som får 1000 kr utbetalt for en times arbeid, står jo i en særstilling som antakelig 99% av befolkningen ikke gjør, og for de er jo slike kostnader relativt sett veldig små.

 

AtW

 

Jeg ser poenget hans. Jeg hadde aldri betalt dette selv, men hadde ikke hatt noe problem med å anbefale noen som ikke kan noe om pc å betale en tusenlapp ekstra for den tryggheten. Det er for eksempel ikke alltid så enkelt å feilsøke hva som er galt når hovedkortet er i stykker, med mindre man har et annet hovedkort å teste.

Endret av Romain
Lenke til kommentar

Blir jo en individuell vurdering. Folk som får 1000 kr utbetalt for en times arbeid, står jo i en særstilling som antakelig 99% av befolkningen ikke gjør, og for de er jo slike kostnader relativt sett veldig små.

 

AtW

 

La oss ta de kansje verst stilte av oss da, en dags arbeide? De som har den pcen kansje som sin eneste pc, som ikke får betalt regningene hvis den pcen ikke fungerer, så de skal lete gjennom forums på mobilen for å få hjelp til å feilsøke?

 

Og før noen kommer med "alle kjenner noen som kan data", først og fremst er det ikke riktig, for det andre er dette en holdning jeg mener er veldig respektløs som vi burde bli kvitt.

 

Jeg spør ikke min venn elektrikkeren om han kan legge opp noen stikkkontakter når han er på besøk hos meg, jeg spør ikke min venn snekkeren om han kan reparere verandaen min når han er på besøk, jeg ber ikke min venn stripperen om å kle av seg når hun er på besøk, så hvorfor skulle jeg spørre min venn som jobber med IT om å reparere datamaskinen når han er på besøk?

Lenke til kommentar

Konsoller har i praksis 3 fordeler:

1. Enklere oppsett etter innkjøp, og "i drift"

2. Billigere (i innkjøp)

3. Andre spill er tilgjengelig enn på PC.

Først en liten avklaring, med begrepet PC legger i det minste jeg hele pakken; windows, java, adobe flash, open/MS office pakken m.m.

For enkelhets skyld forholder jeg meg til PS3 konsollen, da det er denne jeg eier selv og har mest erfaring med. Kan hende at andre konsoller blir nevnt og at jeg sier noe feil, så dere må gjerne rette meg deretter.

 

Men er det sånn at de to første fordelene har begynt å forsvinne?

Sette opp konsoll i stua:

- Pakk ut konsollen fra esken

- Koble til strømmen

- Koble til signal kabel mellom TV og konsoll

- Slå på TV

- Slå på konsoll

- Finn kanal som mottar signal fra konsollen

- Gå igjennom førstegangsoppsett (dato, klokkeslett)

- Sett opp nett (eventuelt utsett til senere)

- Sett inn spill plate

- Vent til spillet er lastet inn

- Spill (og for Guds skyld ha det moro, ellers er det penger rett ut av vinduet)

 

Sette opp PC i stua:

- Pakk ut PC fra esken

- Koble til strøm

- Koble til signal kabel mellom TV og konsoll

- Koble til mus og tastatur

- Slå på TV

- Slå på PC

- Finn kanal som mottar signal fra PC

- Gå igjennom førstegangsoppsett (brukerkonto, registering av windows o.l.)

- Sett opp nett (eventuelt utsett til senere)

- Sett inn spill plate

- Installer spill

- Eventuelt oppdatere relevante drivere (oftest inkludert med spillet)

- Om nødvendig, ta omstart av maskinen

- Start spillet

- Vent til spillet er lastet inn

- Spill (og for Guds skyld ha det moro, ellers er det penger rett ut av vinduet)

 

Nå er det selvsagt slik at en del spill på PS3 krever at du må installere noe på konsollen selv om du har kjøpt en plate. Det er, ihvertfall i min egen erfaring, heller sjeldent at denne installasjonen er like stor eller større enn tilsvarende på PC. På PC MÅ en tross alt installere spillet og det er et mindretall av spill en kjøper i butikk i dag som ikke må installeres i det hele tatt. Kan vi da være enige i at, på generelt grunnlag, det er enklere å sette opp en konsoll enn en PC i stua?

 

Driftkonstnader:

Hvis jeg skulle vært super grundig hadde jeg satt meg ned å regnet hvilken enhet som bruker mest strøm, men det gidder jeg ærlig talt ikke. Hvis andre har lyst, slå dere løs. En ny PS3 kjøper du inn har alt du trenger er i esken du tar med deg. Det er hovedsaklig 2 oppdateringer som er aktuelle:

- Harddisk

- HDMI kabel

 

Harddisk er høyst valgfritt. Dette varierer etter hvilke spill du har, hvor du kjøper dem (PSN eller butikk) og hva annet du bruker konsollen din til (musikk, video, bilder o.l.). Har selv 80GB på min PS3 og trenger egentlig ikke mer enn det. Bytte av harddisk er enkelt, selv for en som ikke er spesielt datakyndig. Det er ikke mangel på gode veiledninger på nettet som tar deg gjennom prosessen steg for steg.

 

HDMI er også valgfritt, men en klar fordel hvis du vil ha mest ut av lyd/bilde fra PS3. Irreterende at Sony ikke la en med pakken, men de er ikke så dyre og en del har kanskje en ekstra HDMI liggende hjemme i utgangspunktet.

PS3 har godt rykte på å være stabil. Harddisken kan ryke og må erstattes. Hvis noe annet ryker er det garantisak, reprasjoner eller ny PS3 alt ettersom. Det kan bli en dyr fornøyelse i verste fall. Xbox 360 hadde en periode hvor maskinene sviktet med røde ringer, men de senere modellene har i stor grad rettet opp denne feilen. Igjen; garantisak, reprasjoner eller ny konsoll. Usikker med harddisk bytte på Xbox, så jeg sier ingenting.

Innkjøp av spill er vel også en driftskostnad? Med PSN+ kan du spare MYE penger ved rabatter på spill og spill som er tilgjengelige gratis for en fast sum i måneden. Ellers ligger et nytt spill til PS3 rundt 4-600kr avhengig av hvor du handler og hvilket spill det er snakk om.

 

PC kan skurs opp og så at si alle enkeltdelene kan byttes ut om/når de ryker. Noen er kostbare enn andre, og det varierer veldig i hvor lenge de ulike delene fra de ulike produsentene faktisk holder. Hvis vi tar utgangspunkt i en person som ikke er spesielt datakyndig, vil vedkommede etter all sannsylighet levere PC'en inn til reprasjon selv om det er noe enkelt som er feil. Da blir det også en ekstra kostnad.

 

Siden hovedfokus er spill maskin, så kan delene bli dyre, spesielt hvis du oppdaterer regelmessig for å kunne kjøre de nyeste spillene på høyeste oppløsning, detaljnivå o.l.

 

Det er ikke mangel på spill til PC og de kommer i alle prisklasser. Nye PC spill ligger omtrent i samme prisklasse som konsoll spill, men med STEAM sine salg og weekend madness er det mulig å gjøre gode kupp.

 

PCer blir stadig enklere

Ja, men det er fortsatt avskremmende for den gjennomsnittlige bruker. Siden det fortsatt er snakk om spill som hovedfokus har vi en del problemstillinger å ta hensyn til:

- Flere og flere PC spill krever verifisering mot en sentral server på nettet for å virke

- Drivere må oppdateres

- Maskinvare må byttes ut

Ser jeg tilbake så er det klart at ting har gått i riktig retning, men det er fortsatt ikke like enkelt/strømlinjet som på konsoll. Dette på tross av at konsoll spill har tatt en del steg tilbake med tanke på installasjon, oppdateringer o.l.

 

Verifisering mot en sentral server biten - et problem hvis du ikke har stabilt nett, eller ikke nett i det hele tatt av en eller annen grunn. Så vidt jeg kjenner til er dette hovedsaklig PC platformen det gjelder. Jeg er ikke kjent med ett spill på PS3 eller andre konsoller som må "ringe hjem" før du får lov til å spille, ihvertfall ikke hvis du kun skal spille en-spiller kampanjen. Online multiplayer teller ikke av heller åpenbare årsaker.

 

Generelle oppdateringer - PS3 har sine oppdateringer, spill kommer med justeringer og ikke minst DLC'er. Med PSn+ ordner dette seg stort sett selv. Benytter meg ikke av dette selv, siden jeg får beskjed om oppdateringer uansett og kan legge disse inn når det passer meg best. Oppdateringer på PS3 er omtrent så enkelt som mulig:

- oppdatering er tilgjengelig, laste ned? j/n

- last ned oppdatering

- installasjon av systemet etterfulgt av omstart

- maskin klar til bruk

 

Jeg kan til og med be maskinen så seg helt av etter at den er ferdig, slik at jeg ikke trenger å vente på installasjonen før jeg slår av maskinen og går til sengs.

 

PC oppdateringer kan settes opp til å gjøre prosessen ganske så smertefritt, men det er mye mer enn bare spillet som må oppdateres. Drivere til skjerm/lydkort, windows oppdateringer, brannmur, anti-virus o.l. Ikke alt er like relevant hvis du hovedsaklig spiller en-spiller kampanjer, men listen blir fort lang hvis du bruker maskinen til online spilling og noe mer utenom bare spilling (nettbank? Da er det vel JAVA som gjelder tenker jeg).

 

konsoller likner stadig mer på PCer

Kan si meg delvis enig. De senere generasjoner har lagt på mer og mer ekstrafunksjoner til konsollene. Litt (Playstation) historikk:

- PSX kunne spille musikk CD'er i tillegg til PSX spill.

- PS2 kunne spille musikk CD'er og DVD filmer i tillegg til PSX og PS2 spill

- PS3 kan spille musikk CD'er, DVD filmer, BluRay filmer, surfe nett, shoppe online, kjøre andre OS (inntill oppdateringen endret dette), spille av digitale medier (bilde, musikk og film filer) i tillegg til å spille PS3 spill (og PS2 spill hvis du hadde den rette modellen).

 

På tross av alle disse ekstrafunksjonene er PS3 først og fremst en spill konsoll. Det finnes dedikerte maskiner (musikk anlegg, BluRay spiller osv.) som gjør PS3 sine tilleggsfunksjoner mye bedre. Jeg mottar disse ekstrafunksjonene med takk, så lenge de ikke går på bekostningen av maskinen sin hovedfunksjon; spille spill. Min PS3 er min CD, DVD og BluRay spiller og den holder til mitt bruk. Kunne jeg kjøpt en PC som gjorde akkurat det samme? Klart det, men ingen PC til dags dato som jeg kjenner til kan spille PS3 spill. Og det blir ikke aktuelt med det første heller kan jeg tenke meg, om i det hele tatt med tanke på hvordan PS3 er bygd opp. Lykke til med å emulere den konsollen.

 

Hvor store er forskjellene i disse dager?

Krympende med hver generasjon, men de er fortsatt der. Det blir opp til den enkelte om de gjenværende forskjellene spiller noen nevneverdig rolle når en gjør sin avgjørelse. Skulle en være i tvil er det jo bare å kjøpe litt av alt uansett. :)

 

Hva med prisen?

Varierende; er det salg? Høy sesong? Spesielle pakke tilbud? 3 for 2? Er du medlem, har du rabattkort? Kjøpe innland eller utland? På nett eller i butikken? Har du sjekket Finn.no? Amazon.com? Ebay.com? Hente selv eller betale frakt? Mulighetene er mange til å presse prisene ned så mye som overhode mulig. Dette gjelder både for konsoll og PC.

 

Begynner det ikke å bli en ganske liten gruppe som faktisk sparer penger på konsoll?

Usikker på hvorfor du henger deg sånn opp i penger, som om penger var den eneste/beste måten å måle hvilken som er best; PC eller konsoll. Jeg vil heller si at den løsningen som passer deg og dine best er nettopp det; den beste av de alternativene du har.

 

Hva synes dere, svartmaling, eller begynner forskjellene å viskes ut?

For min egen del liker jeg begge platformene, benytter meg av det beste av begge verdener. Noen spill har en bedre spillbarhet på PC kontra konsoll og vice versa. Personlige perferanser og gammel vane gjør at PC'en hører inne på PC rommet og PS3'en står inne i stua. Som en selvmotsigelse har jeg faktisk en frekk liten PC i stua koblet til TV'en og anlegget, men denne er egentlig kun til lett surfing, epost, torrents og media server. Den er på ingen måte egnet til å spille nyere spill. Eneste spill relatert den kjører er en amiga emulator, og den brukes heller sjeldent.

 

Som en avsluttende kommentar foreslår jeg et eksperiment for den vågale (Gamer redaksjonen kanskje?):

- Ved lanseringsdagen til PS4/Xbox One, kjøp inn PC deler til samme total pris som en av konsollene har ved lansering, bygg den så kraftig du kan for det budsjettet du har med de delene som er tilgjengelige på markedet da.

- Installer et valgfritt OS på maskinen og se hvor mange spill du kan kjøre på max innstillinger (oppløsning, detaljnivå, teksturkvalitet o.l.) etter som PS4/Xbox One generasjonen utløper sin levetid.

- Fokuser gjerne på multiplatform spill for lettere sammenligning om hvilket system som gir den beste opplevelsen.

- Ikke under NOEN omstendigheter har du lov til å oppdatere maskinvare inne i PC'en, annet enn de delene som allerede kan byttes ut på konsollene (kun harddisk regner jeg med).

- Lag gjerne en blogg hvor andre kan følge utvilklingen.

- Slå deg sammen med en annen, som har konsollen du har "imitert" om du ikke ønsker å infisere huset ditt med en konsoll for å se hvilken maskin som er best/varer lengst.

 

Da har vi i det minste et dokumentert tilfelle hvordan en selvbygd PC i samme prisklasse holder opp mot PS4/Xbox One.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss ta de kansje verst stilte av oss da, en dags arbeide? De som har den pcen kansje som sin eneste pc, som ikke får betalt regningene hvis den pcen ikke fungerer, så de skal lete gjennom forums på mobilen for å få hjelp til å feilsøke?

 

Og før noen kommer med "alle kjenner noen som kan data", først og fremst er det ikke riktig, for det andre er dette en holdning jeg mener er veldig respektløs som vi burde bli kvitt.

 

Jeg spør ikke min venn elektrikkeren om han kan legge opp noen stikkkontakter når han er på besøk hos meg, jeg spør ikke min venn snekkeren om han kan reparere verandaen min når han er på besøk, jeg ber ikke min venn stripperen om å kle av seg når hun er på besøk, så hvorfor skulle jeg spørre min venn som jobber med IT om å reparere datamaskinen når han er på besøk?

 

Ca 215 000 i året utbetalt etter skatt vet jeg ikke om jeg vil si er de "verst stille av oss" akkurat, så ekstremt mye tjener ikke meningmann i norge, men det er litt under snittet ja.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Vi har nemlig noe som kalles for samboer, det vil si for dem av dere som ikke kjenner ordet at en kvinne bor samens med dere. Og dere kan ikke kaste all mulig dritt inn i stua lenger som før. (forsøk på humor)

 

Men fra spøk til revolver...en PC i stua er for dem aller fleste av "oss" et skeivt blikk hvor samboer rister svakt på hode mens hun tenker "spøker du eller". :D

 

Hva med oss kvinner som liker PC? Nå som jeg flytter hjem til Norge tror jeg det er jeg som kommer til å fylle opp huset med PCer og konsoller. :)

Hvem enn som bor sammen med meg må bare godta det.

 

Har en ny PC på vei nå så gleder meg til å sette den opp. Er på tide med noe nytt.

-----------------------------------------------------------------------

Angående emnet så skjønner jeg heller ikke hvorfor konsoller nå hiver vekk de fordelene de hadde. Jeg har ikke på automatisk oppdatering på PCen min, men på PS3 har jeg ikke noe valg (så lenge jeg er tilkoblet nettet).

Hver gang jeg skal sette meg ned etter noen ukers fravær skal den laste ned diverse oppdateringer. På PCen min derimot kan jeg bare sette meg ned og spille.

 

Skjønner ikke hvorfor så mange mener det er et stort problem å holde en PC ved like. Min stasjonære maskin har holdt i 6 år. Jeg satte inn et nytt skjermkort et år etter jeg kjøpte den, men ellers har jeg ikke gjort noe. Jeg har ikke en gang måttet reinstallere windows på seks år.

Den fungerer fortsatt bra på forholdsvis nye spill som Skyrim og Witcher 2 (høye instillinger). Jeg brukte 6000 på den når jeg kjøpte den. Det er ikke dyrt for seks år med underholdning.

Tror den PCen jeg har kjøpt nå kommer til å vare 6 år den også.

Folk tror tydeligvis det å laste ned drivere og slikt er en monumental utfordring. Det tar noen sekunder å finne siden velge riktig driver. Så venter du noen minutter og det er gjort.

 

Mods er også en stor fordel. Bruker de ikke veldig ofte, men til noen spill er de omtrent obligatoriske.

I tillegg har man mulighet til å fikse nesten alt som er feil med et spill. Skyrim var bortimot ødelagt på PS3 da det kom og de kunne ikke gjøre annet enn å vente. På PC fikset jeg det meste av bugs selv via console og mods. Veldig greit med SetStage med alle de ødelagte oppgavene i det spillet. Også kill kommandoen var veldig grei når fiender satte seg fast under vann og nektet å dø.

 

Til sist synes jeg det er morsomt å fikse ting. Jeg liker å finne de perfekte instillingene til et spill og legge inn en skipintro 1 eller skipbannersequence 1 kommando. Jeg liker å endre på ini filen.

PC gir meg fleksibilitet til å gjøre ting som jeg selv ønsker.

 

Synes det er mye uvitenhet rundt det med spill-PC. Det hjelper ikke uansett hvor mange ganger man forsøker å fortelle folk at en PC ikke koster 15 000 og at du ikke må bytte den annethvert år. Folk nekter å høre. De har bestemt seg for at det er vanskelig og dyrt. Det er helt greit å foretrekke konsoll selvsagt. Alle har vi våre preferanser.

Jeg har også en konsoll for eksklusive spill og for å se filmer/serier på stua. Ja takk begge deler sier nå jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ikke mangel på spill til PC og de kommer i alle prisklasser. Nye PC spill ligger omtrent i samme prisklasse som konsoll spill, men med STEAM sine salg og weekend madness er det mulig å gjøre gode kupp.

 

Det du sier her er direkte feil, over det jevne er ikke steam det billigste på PC, ofte ikke med salg engang, det er en vesentlig forskjell i pris på spillene på PC vs konsoll.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du sier konsoll bare virker... Den virker til å spille utrolig mye dårligere versjoner av spill ja. Da tenker jeg spesielt på BF3 som er et skikkelig dårlig spill på konsoller sammenlignet med PC. 12v12 conquest er jo kjempegøy... Spesielt når 2 på hvert lag kjører jets og 2 på hvert lag kjører helikopter. Da snakker vi plutselig 8v8 forutsatt at gamen er full.

De største brettene lider av at det er så få spillere, men på de små(Metro, Bazaar, Seine) blir det ganske balansert med 12vs12. Vi har vel alle prøvd 64 mann på de serverene å vet hvilket kaos det blir. Metro blir totalt uspillbart når du sitter låst fast i trappene ved B pga nade, rpg og M320 spam.
Lenke til kommentar

Du sier konsoll bare virker... Den virker til å spille utrolig mye dårligere versjoner av spill ja. Da tenker jeg spesielt på BF3 som er et skikkelig dårlig spill på konsoller sammenlignet med PC. 12v12 conquest er jo kjempegøy... Spesielt når 2 på hvert lag kjører jets og 2 på hvert lag kjører helikopter. Da snakker vi plutselig 8v8 forutsatt at gamen er full.

 

Som sagt, så er jeg drittlei skytespill. Jeg har spilt BF3 på PC, og ville foretrekke det på PC i fremtiden også, men jeg kommer aldri til å spille BF, CoD eller noe annet skytespill igjen (tror jeg). Skal jeg spille multiplayer, så blir det strategispill. Ettersom jeg foretrekker små rundebaserte strategispill på iPad, så kan iPad-en ta helt over på denne fronten etterhvert. Det begynner å bli en del gode strategispill der også. På den annen side så liker jeg Civilization godt, og delvis Paradox-spill, og jeg ser ikke at så store spill vil fungere på den lille skjermen. Men de krever heldigvis ingen high end spill-PC, og en eller annen PC må jeg har uansett.

 

Dette har jo med hva man spiller å gjøre. Skal man spille Starcraft, Total War, Company of Heroes, BF, CoD, osv. (dvs. RTS eller FPS) så er PC det naturlige valget. Det er bare det at jeg kan klare meg uten disse genrene (selv om jeg har kjøpt Company of Heroes 2, og vurdere Total War: Rome II, når jeg allikevel har PC).

Lenke til kommentar

Selv om du er kvinner er du ikke immun mot samme bias som de fleste menn her. Du har interesse av PC, derfor er det enkelt for deg. Men du er del av en minoritet.

 

Mente det som et direkte svar til det LarZen skrev om at de som bor sammen med en kvinne ikke kan ha PC i stua. Derfor ville jeg ha frem at noen kvinner liker PC og av og til er de som faktisk vil ha masse duppeditter i stua.

Jeg svarte han fordi jeg ofte ser slike "for de av oss med dame" innlegg. Vet han mente det humoristisk. Bare syns det er morsomt å svare på sånt.

 

Alt under ----- var ment som et generelt innlegg, og det jeg skriver med tanke på at vedlikehold av PC er enkelt er uavhengig av mitt kjønn. Jeg tror både kvinner og menn kan holde en PC ved like uten store problemer. Om man ikke ønsker det er en annen sak, men man burde ikke skremme folk vekk ved å si at det er utrolig vanskelig.

Håper det oppklarer. Vet jeg er en minoritet ja.

Lenke til kommentar

De største brettene lider av at det er så få spillere, men på de små(Metro, Bazaar, Seine) blir det ganske balansert med 12vs12. Vi har vel alle prøvd 64 mann på de serverene å vet hvilket kaos det blir. Metro blir totalt uspillbart når du sitter låst fast i trappene ved B pga nade, rpg og M320 spam.

 

Men det er jo ingen som tvinger deg til å spille 32v32 på metro. Det er det som er så fint med PC, man har valg. Kan spille 8v8 på metro om det er det man ønsker. Jeg synes faktisk 32v32 på close quarters er helt rått, og har brukt mange timer på det. Det funker bedre enn metro med så mange spillere siden man spawner over alt, og ikke på hver side av kartet slik at alle møtes på samme plass (i midten).

 

De som spiller cod fordi det ikke er nok action i bf burde prøve close quarters på pc :)

Lenke til kommentar

PC har 3 fordeler:

 

- Flere titler, man har også MMO og RTS-spill.

- Billigere over tid. Konsoll har mye tilbehør, spill og ekstra kostnader. Kjøper du en grei gaming PC vil du faktisk spare penger. Konsoller krever også en TV som koster en del.

- Spill er bedre på PC. Skyrim, Battlefield osv. er bedre på PC, PC kan kjøre finere grafikk, har mindre bugs, har mods, er bedre på MP og er større. Battlefield 3 har støtter bare 24 spillere på konsoll, men har opp til 64 spillere på PC.

 

Jeg kan nesten bemerke feil ved nesten alle argumentene dine, du legger slettes ikke skjul på at du er en pcfanboy.

nr 1; konsoller har ekstra tilbehør - ja, men dette er høyst frivillig å kjøpe, eks kinect på 360 er slettes ingen must, kommer an på hvilke spill en ønsker osv, og eksempelvis er tilbehør som webcam alternativer til pc (ikke til spill riktignok, men dog), men dette er helt valgfritt....

nr 2, som nevnt kan monitorer brukes til konsoll og tv brukes til tv og visa versa = FAIL

nr 3, spill er bedre på pc enn konsoll - dette er et høyst subjektivt argument uten faktagrunnlag. Dette blir som om jeg skulle sagt at konsoll er bedre enn pc fordi mange konsollspill gir mulighet for split-screen. Dessuten kan en ikke basere diskusjon om pc vs konsoll på enkeltspill som bf3, da dette ikke dreier seg om maskinene, men spillene.....dessuten handler tråden om de nye konsollene vs pc, og her har xbox og ps4 64players og 60fps - du tråkker grundig i salaten

nr 4, kostnader - "Billigere over tid. Konsoll har mye tilbehør, spill og ekstra kostnader" - man må da kjøpe spill til pc og, lol. ekstra kostnader, regner med du sikter til xboxlive/psplus. vet ikke med live, men plus koster 400 kr pr år, mao. samme kostnad som et spill, for å spille online, MEN, her følger også mange fordeler, som tilbud og gratis spill osv. btw, 400kr pr år tilsvarer 2400kr på 6 år, med ps4 blir dette tilsammen 5900 kr, altså ikke mer enn akkurat nok til en low-end gaming pc, som antagelig ikke vil henge med i svingene med spill i 6 år eller mer.

Jeg sier ikke alt dette for skryte konsoller opp i skyene, men jeg vil bare påpeke at argumentene dine er svært lite objektive, tildels svært feilaktige, og argumentene dine bærer preg av at de sammenlikner en spillpc av nyere dato med kun currentgen (6 år gamle maskiner) konsoller, og ikke tar overhode høyde for de nye konsollene.

Endret av solox92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...