Gå til innhold

PlayStation 4 får norsk pris (PS4)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Du snakker om en konsoll som du sannsynligvis skal eie i 5-8 år. Da er det faktisk ikke mye i det hele tatt. Om du noen gang har vært på et utested, så vet du at en 500-lapp forsvinner ganske kjapt, på bare noen få halvlitere. Dette sammenlignet, som sagt, med et spillsystem du skal eie i mange år fremover.

 

Hehe, alltid fint å sette ting i perspektiv :-)

 

Hvis 500kr er for mye, da bør man kanskje se seg om etter andre og billigere hobbyer enn gaming..

 

Men spøk til side, hvordan var dette forholdet her på lansering av forrige generasjon, var det ikke omvendt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største vinneren her er vell AMD, de har klart å snike seg inn med både CPU og GPU på begge konsoller og tror de ikke jaggumeg de klarte å lure seg inn med en dual workstation grafikkløsning i oppkommende Mac Pro også. Betyr nok masse sårt trengte penger i kassa for AMD.

 

 

Det er en del diskusjoner rundt hvor "Next Gen" denne nye generasjonen med konsoller faktisk er. Det er mange som føler at spranget i maskinvare ikke er allverdens og at grafikknivået er på et såpass habilt nivå i utgangspunktet at man er avhengig av at større hopp for å få til de store forskjellene fra forrige generasjon til de nye sammenlignet med det vi har opplevd tidligere.

 

Spranget fra Xbox One og PlayStation 2 til Xbox 360 og PlayStation 3 var tross alt temmelig store, spesielt på grafikkbiten. Det vi har sett til nå av Xbone One og PlayStation 4 har jo ikke akkurat tatt pusten av noen.

 

 

Personlig så tror jeg overgangen ikke vil være så alt for merkbar, og jeg mener dette hovedsaklig skyldes at maskinvare har stått på stedet hvil i temmelig mange år nå, det jo fremdeles sånn at de som investerte i Intel sin LGA1366 sokkel tilbake i 2008 fremdeles ikke har fått noen god grunn til å oppdatere enda, de kan kun få marginalt bedre maskinvare, med litt bedre strømstyring og et par småfikse ting som innebygget støtte for USB3.0 og litt ditt og datt men spranget i ytelse fra 2009 til 2013 har vært latterlig lav og vi har vell aldri tidligere sett en så treg utvikling som vi har hatt de siste årene.

 

Det er mye samme historien på skjermkort, her har det riktignok vært en noe bedre utvikling men folk som sitter på GTX 480 fra 2009 har en relativt liten grunn til å oppgradere for utenom bedre strømstyring og mer stillegående skjermkort. Ytelsehoppet fra GTX 480 til GTX 780 er temmelig labert med tanke på hvor mange år det er i mellom, sammenligner vi med tidligere på 2000-tallet så var jo sprangene langt større enn hva vi har opplevd de siste årene.

 

 

Årsaken til dette kan jo diskuteres i det uendelig, det at AMD har mer eller mindre gikk opp kampen mot Intel når det kommer til high-end CPU må nok ta mye av skylda da Intel på ingen måte er presset til å dra lasset videre og har dermed rettet alt fokus på å få ting langt mer strømeffektivt og heller fokusert på bedre integrerte skjermkortløsninger. Dette passer jo bar med tiden da markedet går mer og mer imot lettere, tynnere og mer mobileenheter hvor godt batteri er i fokus og det er nettopp dette Intel har utviklet imot.

 

På skjermkort så kan man vell si at ting har stagnert litt på grunn av spillutvikleres store fokus på konsollspill, i dag er det jo gjerne sånn at spill først og fremst blir utviklet med tanke på konsoll og deretter portert videre til PC. Når spillutviklere ikke lenger pusher grensene for PC-grafikk som tidligere så har heller ikke skjermkortprodusentene hatt det samme presset på seg til å diske opp med de største utviklingene innen grafikkytelse.

 

 

 

Summasumarum så tror jeg mye av grunnen til at spriket fra dagens generasjon til den nye ikke blir så alt for stor skyldes at maskinvaren har utviklet seg relativt sakte de siste 3-5 årene og at Xbox One og PlayStation 4 kunne vært omtrent like kraftige som de nå ser ut til å bli om de så ble gitt ut for 3-4 år siden. Dette er naturligvis med på å gjøre at vi ikke vil oppleve noe hopp når det kommer til ytelse, en forbedringer det jo så absolutt men jeg vil ikke forvente noe særlig mer enn et moderat hopp i grafikkvaliteten på konsoll kontra forrige generasjon, jeg tror det blir mye av det samme bare hakket bedre men at vi forhåpentligvis nå vil få se mer eller mindre samtlige titler levert i 1080P med opp imot 60 FPS kontra 720P med 30 FPS som dagens generasjon stort sett leverer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er en del diskusjoner rundt hvor "Next Gen" denne nye generasjonen med konsoller faktisk er. Det er mange som føler at spranget i maskinvare ikke er allverdens og at grafikknivået er på et såpass habilt nivå i utgangspunktet at man er avhengig av at større hopp for å få til de store forskjellene fra forrige generasjon til de nye sammenlignet med det vi har opplevd tidligere.

 

Spranget fra Xbox One og PlayStation 2 til Xbox 360 og PlayStation 3 var tross alt temmelig store, spesielt på grafikkbiten. Det vi har sett til nå av Xbone One og PlayStation 4 har jo ikke akkurat tatt pusten av noen.

Hoppet er ikke like stort denne gangen nei, men 16x mer minne og 6-8x kraftigere hardware (teoretisk ytelse) med ny funksjonalitet som compute og mye bedre tessellering er ikke å kjimse av.

Jeg vil nå si at Deep Down og The Dark Sorcerer (sistnevnte er ihvertfall bare en tech demo så lenge) er ganske så imponerende. Men det er klart at første generasjons spillene ikke vil imponere så mye, samme var det med f.eks Xbox360 og dens lanserings spill (og jeg kan huske den fikk en del kritikk for det). Forskjellen vil komme til å bli betydelig.

 

På skjermkort så kan man vell si at ting har stagnert litt på grunn av spillutvikleres store fokus på konsollspill, i dag er det jo gjerne sånn at spill først og fremst blir utviklet med tanke på konsoll og deretter portert videre til PC. Når spillutviklere ikke lenger pusher grensene for PC-grafikk som tidligere så har heller ikke skjermkortprodusentene hatt det samme presset på seg til å diske opp med de største utviklingene innen grafikkytelse.

Hovedårsaken er nok heller produksjons prosessen. Utviklingen har vært nå at overgangen til en mindre node tar lengre og lengre tid og problemene med en ny node blir større og større (lekasje, yield, pris).

 

Summasumarum så tror jeg mye av grunnen til at spriket fra dagens generasjon til den nye ikke blir så alt for stor skyldes at maskinvaren har utviklet seg relativt sakte de siste 3-5 årene og at Xbox One og PlayStation 4 kunne vært omtrent like kraftige som de nå ser ut til å bli om de så ble gitt ut for 3-4 år siden. Dette er naturligvis med på å gjøre at vi ikke vil oppleve noe hopp når det kommer til ytelse, en forbedringer det jo så absolutt men jeg vil ikke forvente noe særlig mer enn et moderat hopp i grafikkvaliteten på konsoll kontra forrige generasjon, jeg tror det blir mye av det samme bare hakket bedre men at vi forhåpentligvis nå vil få se mer eller mindre samtlige titler levert i 1080P med opp imot 60 FPS kontra 720P med 30 FPS som dagens generasjon stort sett leverer.

Jeg tror nok du bli positivt overrasket når du ser hva 1. parts utviklerne får til om noen år.

Angående 1080p og 60FPS; Neppe. Det vill ha spist opp for mye av den ekstra ytelsen over forrige generasjon. 30FPS vil nok forsette å være standarden og jeg vil også tro at rendering oppløsningen etterhvert vil gå under 1920x1080 på en del spill.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Veldig fin pris*, men mon tro Elkjøp kommer billigere ut som alltid kjøper bøttevis? Mulig jeg venter på de først. :)500,- mindre i pris, det tilsvarer ett ekstra spill / ett år PS+ abbonement eller en ekstra håndkontroll. Så ikke kom å si at 500,- idag er "ingenting". :)
Var det ikke ett år Xbox live Gold inkludert om man forhåndsbestilte Xbox One ? Ikke at jeg noensinne har betalt full pris for 12 mnd. Live da. Er alltid billigere om man vet hvor man skal handle.

 

du er kul da

Lenke til kommentar

Som student klarer jeg ikke å forsvare et kjøp av neste generasjons konsoll, får heller vente til over jul og håpe at den synker litt i pris (selv om dette var en hyggelig pris).

 

Det mest spilte spillet på min PS3 er Worms, som ikke akkurat er et spill som krever bra hardware. Så heller ikke der kan jeg forsvare et kjøp av PS4 :p

Lenke til kommentar

Det er en del diskusjoner rundt hvor "Next Gen" denne nye generasjonen med konsoller faktisk er. Det er mange som føler at spranget i maskinvare ikke er allverdens og at grafikknivået er på et såpass habilt nivå i utgangspunktet at man er avhengig av at større hopp for å få til de store forskjellene fra forrige generasjon til de nye sammenlignet med det vi har opplevd tidligere.

 

Spranget fra Xbox One og PlayStation 2 til Xbox 360 og PlayStation 3 var tross alt temmelig store, spesielt på grafikkbiten. Det vi har sett til nå av Xbone One og PlayStation 4 har jo ikke akkurat tatt pusten av noen.

Det ekstreme spranget forrige generasjon har en enkelt årsak: HD.

De var de første konsollene som leverte signal ut på component eller HDMI og støttet tilkobling til flatskjermene som etterhvert rullet ut med støtte for høyere oppløsning enn PAL/NTSC. PC-skjermer derimot har støttet mer enn 720 linjer siden 1990...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ekstreme spranget forrige generasjon har en enkelt årsak: HD.

De var de første konsollene som leverte signal ut på component eller HDMI og støttet tilkobling til flatskjermene som etterhvert rullet ut med støtte for høyere oppløsning enn PAL/NTSC. PC-skjermer derimot har støttet mer enn 720 linjer siden 1990...

Sant, mens denne generasjonen er spranget "kun" fra 720p til 1080p (som enkelte faktisk ikke engang ser forskjell på), da er det ikke rart folk reagerer/blir skuffet. Blir spennende å se om folk legger merke til at flere spill vil kjøre 60fps enn de tidligere 30 da. :)

Lenke til kommentar

Overgangen fra 30 til 60 FPS er heller ikke så alt for merkbart om man spiller på en TV som står type 2,5 - X antall meter fra sofaen. Ser stadig "hardcore gamere" som går helt "omgz! 30 fps er helt uspillbart!!!" men det er nå engang sånn at du når du sitter flere meter fra en TV-skjerm kontra 15-30 cm fra en PC-skjerm så er det langt vanskeligere for folk å merke forskjellen fra 30 til 60 FPS kontra hva det er på en PC-skjerm da du tross alt har trynet nærmest limt opptil skjermen.

 

Selv har jeg 144Hz skjerm og ønsker alltid å helst kjøre 100 FPS+ når jeg spiller på PC, men det er jo ikke sånn at jeg får bakoversveis når FIFA og andre spill har 30 FPS på TV-en og her tror jeg personlig at forskjellen når vi hopper fra 720P @ 30 FPS til 1080P @ 60 FPS vil være temmelig minimal, det mest positive med bedre maskinvare som kjører på samme arkitektur som PC er raskere, langt mer effektive og bedre portering mellom alle plattformene og det at det muliggjør for mer kompleks og avansert AI og at det kanskje ikke vil holde igjen PC-spillene like mye som det har gjort de siste årene.

 

 

Er jo også verdt å merke seg at de fleste spiller på diverse LCD TV-er med latterlig høy inputlag, med diverse innebygde funksjoner med overscan og det hele som gjør at opplevelsen på TV kontra PC-skjerm gjerne er temmelig latterlig med tanke på spill rent teknisk sett, men igjen så gjør avstand mellom spiller og TV-skjerm sånn at dette forskjellen er veldig lett å overse i praksis.

Lenke til kommentar

Vet ihvertfall at jeg vil sette stor pris på at det nå kommer flere 60fps baserte spill, det er virkelig en del forskjell her. Men igjen ser jeg for meg veldig flotte spill som kjører 30fps også. Kommer litt an på sjangeren her altså, men har jo ikke hatt særlig store problemene å veksle mellom PC og konsoll de siste årene heller. Med unntak av BF3 som regelrett suger helt pung på konsoll nærmest, men det kommer jo av langt mer enn at det bare kjører 30fps.

 

 

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Har folk helt glemt at konstant 60 FPS var lovet for forrige generasjon også? De nye konsollene vil nyte ett til to år med spill som kjører på 60 FPS, samtidig som at spillene kun ser smått bedre ut enn hva de gjør nå. Etter dette, vil vi nok en gang se at hele "60 FPS" argumentet gradvis faller bort helt.

 

Å tro at alle konsollspill i denne nye generasjonen vil kjøre med 60FPS kontinuerlig, uten dropp, er naivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...