Gå til innhold

Guide: Slik bygger du PC selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært her på Hardware de siste 10 åra og vell så det men dette slår alle rekorder på bedriten profitt system jeg har sett.

Føler det går rett til VG stilen med masse ting som suger.

ja jeg ser at min registrering på denne profilen ikke er så gammel -har en profil til som er litt av den mere sinte typen som ligger litt i ro

Lenke til kommentar

http://www.hardware....sfirex/133648/4post-108681-0-84864000-1371196648_thumb.pngBurde kanskje vært merket at det er ekstra også fra forumet? Utrolig skuffende å trykke kun for å finne ut at du ikke får sett artikkelen.Synes heller ikke dere bør annonsere Ekstra-artikler i forumet. Det gjør at vi går glipp av artiklene vi kan lese.

 

Hei,

 

Det forstår jeg - en av utviklerne våre skal fikse en merking av disse forumtrådene nå :-)

Lenke til kommentar

Det første jeg ser er en stock vifte, på en ekstra artikkel.

 

Stock-viften er en dårlig vits - OK, den kjøler kanskje tilstrekkelig for en non-pro bruker, men støyen da!? Den er helt horribel!

Min mor kjøpte en Komplet-PC, og da jeg hørte med dem om dem kunne montere en annen vifte enn Intel-stock, fikk jeg svaret "beklager, viftene er på et annet lager" - så det var helt umulig.

 

Vi fikk PCen, og den Intel-viften bråkte noe så inni helsi***, så 2. dagen kjøpte jeg noe annet (Noctua NH-U12P SE2) - og den ble ikke kjøpt hos Komplett - og monterte selv. Vel verdt det!

 

En oppgradert vifte trenger ikke være så mye - en Hyper 212 Evo til rundt 200kr. holder lenge for en vanlig bruker.

Og skal det legges ut artikler,. så skriv gjerne hvilke deler det anbefales blir prioritert mht. kostnad - en skjermkort til 3k og en PSU til 600kr. blir jeg skremt over i det hele tatt er vurdert hver gang jeg leser om det på forumet i en "ny PC - hjelp"-tråd.

 

For meg: først HK (etter behov for funksjoner), så PSU (høy effektivitet, gjerne "overkill" for å ha ekspansjonsmuligheter senere, men mest for å få kvalitet) - CPU/RAM/GPU er alt etter behov - og så til slutt et kabinett som jeg kan leve med, både under transportering og utseende (altså igjen etter behov og personlig smak).

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Ingen seriøs pc bygger skrur et tomt hovedkort inn i kabinettbunnen .

Man monterer CPU , bakplate , kjøler , minne på hovedkortet føre det montres og tres inn i kabinettet.

En seriøs bygger bruker også da dette hovedkortet barebone på kjøkken/spise/skrive bordet tilkoplet PSU har et grafikk kort i pci-e spor , mus og tastatuur og teste at systemet poster , går inn i cmos settings og sjekker at alt er i orden.

 

Lenke til kommentar

Ingen seriøs pc bygger skrur et tomt hovedkort inn i kabinettbunnen .

Man monterer CPU , bakplate , kjøler , minne på hovedkortet føre det montres og tres inn i kabinettet.

En seriøs bygger bruker også da dette hovedkortet barebone på kjøkken/spise/skrive bordet tilkoplet PSU har et grafikk kort i pci-e spor , mus og tastatuur og teste at systemet poster , går inn i cmos settings og sjekker at alt er i orden.

 

Det er akkurat det en seriøs PC bygger gjør. Ved montering av hovedkortet først oppnår man en stivhet som man finner gunstig for å installere øvrig hardware. Montering av f.eks RAM før man setter hovedkortet inn i kabinettet er ikke bra, da man noen ganger må trykke ned så hardt at man nesten hører det spraker i loddetinn.

Lenke til kommentar

http://www.buildcomputers.net/installing-a-motherboard.html

 

Denne rekkefølgen anbefales og er old news.

 

Man bruker f.eks ikke makt for å installere ram.

Om man klare å bøye hovedkort eller sprekke loddinger ved å installere noe på det er man direkte uegnet til jobben.

Nettopp det å ha hovedkortet fast stødig liggende på et bord minker sjansjene for å ødelegge noe når cpu, kjøler og minne installeres i det.Det flexer ikke.

 

Man har ikke alltid et kabinett med åpning bak mot hovedkortet.

Man har større sjanse for å skade pins eller feilaligne cpu når hk er nede i kabinettet. Det er totalt idioti å ikke installere cpu først.

Og så viderd.

Stivhet , hva er det i denne sammenheng og har med saken å gjøre.

Motherboards lages ikke for å stive opp kabinett.

 

Et unntak er vannkjøling.

Da forbereder du på en annen måte enn en fiks ferdig luft kjøler.

Intel boxed kjøler med push pin egner seg aldeles ikke å installere i kabinettet grunnet push patentet.

 

Så "no offence"men alt du sier der er totalt bs.

 

Seriøs pc bygger siden 1991.

 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ingen seriøs pc bygger skrur et tomt hovedkort inn i kabinettbunnen .Man monterer CPU , bakplate , kjøler , minne på hovedkortet føre det montres og tres inn i kabinettet.En seriøs bygger bruker også da dette hovedkortet barebone på kjøkken/spise/skrive bordet tilkoplet PSU har et grafikk kort i pci-e spor , mus og tastatuur og teste at systemet poster , går inn i cmos settings og sjekker at alt er i orden.

 

Vel det kommer ann på kabinettet ditt. Har du fulltower er det så godt plass at du likesågodt kan sette det rett inn. Ellers er jeg enig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Først vil jeg nevne at dette virker som en god artikkel, selv om jeg ikke har kommet lengre enn bunnen på side 2. Jeg er av den sorten som ikke har skrudd noe spesielt i pc-er, dog jeg har en pc som er selvbygd (noen andre gjorde jobben). Uansett så må jeg si meg enig med at dette er ikke Ekstra, og hvis det skulle det måtte man hatt som noen andre har nevnt. Skulle også hatt videoer, settes veldig pris på.

Lenke til kommentar

Med store CPU-kjølere kan det være et h*lvette å få skrudd på plass hovedkortet etter disse er montert. Tilsvarende med 12V ATX-kontakten - den kan være kinkig plassert.

 

Ram har jeg aldri opplevd som noe problem å få inn - så når det gjøres er jeg ikke så opptatt av.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Er en stor fordel å jorde seg selv før man rører komponenene, enten ved en jordmatte eller lignende teknikker. Da minsker hvertfall faren for å ødelegge ting.

 

Antistatisk elektisitet har ikke mye strøm, men en voldsom spenning.

 

Hadde et uhell med et ROG X79 Rampage III for en tid tilbake, hvor hovedkort og CPU (i7 3660) ikke tålte "sjokket". Det ble fort en dyr affære. For 8-10 år siden kunne man enkelt bygge pcer uten dette problemet siden kvadratet på ledningene/pcb var mye grovere. I dag må man bruke hodet dersom en skal gjøre noe som helst, selv montering av lydkort, skjermkort eller f.eks kabel fra hovedkort til disk. Overforsiktighet er nøkkelen for en stabil rigg. Mange gjør også en kjedelig feil, presser ned prosessorlåsen (før montering av kjøler). Sørg hvertfall for at CPU ligger på rett plass på hovedkortet før låsen presses ned :)

Lenke til kommentar

 

I tillegg trenger du noe å lagre innholdet på datamaskinen på, og selv om vi som regel anbefaler en SSD, har fortsatt harddisken livets rett til sine bruksområder.

 

Dette kan misforståes

Slik at mange tror at de bare klarer seg med en SSD .

Nå er det begrenset plass på en SSD samtidig som prisen er høy.

og har man et stor lagringsbehov så er det ikke å anbefalte bare en disk som da er en SSD

Lenke til kommentar

Hei,

 

Det er faktisk ingenting som er galt, alle får lese 1 hel sak i uken - samtidig som det er mulig å dele sakene på Facebook, Twitter, etc. :-)

argh, i såfall burde det stå en advarsel om at det er en ekstra artikkel i topic slik at man slipper bruke kvota på noe man egentlig ikke bryr seg om noe særlig...

Lenke til kommentar

En ting er hvilke komponenter som benyttes. En annen ting er hvilket miljø som er der jobben gjøres. Jeg tenker da på antisttisk miljø.

 

Om løsningen fungerer tilfredstillende når den settes sammen vil den kunne få problemer senere om det har oppstått usynlige skader som statiske utladninger i komponentene.

Et typisk problem er når den som setter sammen dette står på et laminat gulv med "glas" belegg. En som går/står på dette og samtidig skrur på en PC vil utvilsomt få MANGE utladninger til komponentene og levetiden redusert til det halve. Nesten like ille er det med tepper. Spesielt syntetiske tepper der en genererer massevis av statisk elektrisitet. Og for jentenes del har de fleste gutter opplevd at det "slår gnister" (men kanskje ikke på den måten en noen ganger ønsker) når du hilser på ei jente. Ofte fordi denne jenta har sittet og gnidd strømpebuksa eller andre syntetiske materialer ned på en stol.

 

Det finnes også mange andre metoder for å ødelegge elektronikk om en skal begynne å gå i detalj. Det er ikke for å gjøre det fancy at elektrinikk produsenter opererer i antistatiske miljø.

Enkleste og sikreste løsningn for "hjemmeprodusenter" er å benytte armlenke eller annen løsning som går til jord. dette koster bare noen få tiere og øker garantert levetiden sammenliknet med de som er uforsiktige. I tillegg bør en stå på linoleumsbelegg om dette finnes. Alternativt ekte parkett.

Endret av Hotlink
Lenke til kommentar

Med store CPU-kjølere kan det være et h*lvette å få skrudd på plass hovedkortet etter disse er montert. Tilsvarende med 12V ATX-kontakten - den kan være kinkig plassert.

 

Har kun erfaring fra Noctua sine modeller, der man først monterer "festet" til selve kjøleløsningen (delen som går på hovedkortet). Så hovedkort i kabinett og selve kjølingen (vifte og ribbe) til slutt?

 

Om det er skruehull i enden av hver langside hvor minnet går på plass, tar jeg ikke bryet å fjerne det for å bytte ram jeg heller, men siste maskinen jeg monterte satt det for langt ifra, og jeg tok rett og slett ikke sjansen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...