Gå til innhold

Guide: Slik bygger du PC selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting er hvilke komponenter som benyttes. En annen ting er hvilket miljø som er der jobben gjøres. Jeg tenker da på antisttisk miljø.

 

Om løsningen fungerer tilfredstillende når den settes sammen vil den kunne få problemer senere om det har oppstått usynlige skader som statiske utladninger i komponentene.

Et typisk problem er når den som setter sammen dette står på et laminat gulv med "glas" belegg. En som går/står på dette og samtidig skrur på en PC vil utvilsomt få MANGE utladninger til komponentene og levetiden redusert til det halve. Nesten like ille er det med tepper. Spesielt syntetiske tepper der en genererer massevis av statisk elektrisitet. Og for jentenes del har de fleste gutter opplevd at det "slår gnister" (men kanskje ikke på den måten en noen ganger ønsker) når du hilser på ei jente. Ofte fordi denne jenta har sittet og gnidd strømpebuksa eller andre syntetiske materialer ned på en stol.

 

Det finnes også mange andre metoder for å ødelegge elektronikk om en skal begynne å gå i detalj. Det er ikke for å gjøre det fancy at elektrinikk produsenter opererer i antistatiske miljø.

Enkleste og sikreste løsningn for "hjemmeprodusenter" er å benytte armlenke eller annen løsning som går til jord. dette koster bare noen få tiere og øker garantert levetiden sammenliknet med de som er uforsiktige. I tillegg bør en stå på linoleumsbelegg om dette finnes. Alternativt ekte parkett.

 

Har veldig mye å si hva du har på deg også.. står du der i flisgenser, så er absolutt ikke å anbefale.

 

Jeg har jobbet som servicetekniker for Tandberg og i en slik bedrift så bruker man antistatiske frakker, armlenke, ESD sko eller fotlenke, ESD sikret gulv, ESD godkjent verktøy, ESD matter/bord.. Alle måtte teste seg ESD godkjent hver uke, you name it.

 

Man behøver ikke engang å ta direkte på komponentene for å fragi seg utladninger.

 

Så lenge man ikke har på seg flisgenser og gnur den nedi PCen mens man skrur, bruker armlenke videre til jord og beholder seg på "fast materiale" som parkett og et bord.. Så går det nok greit for en som bygger hjemme.

Lenke til kommentar

Dette var en helt basic guide og ga ikke mye annen informasjon enn det du absolutt trenger. Jeg vil personlig anbefale http://www.youtube.com/user/LinusTechTips og hans forum http://linustechtips.com/. Det finnes ikke bedre hjelp og støtte. Hans build guider gir deg all informasjon du trenger og mer til. Her får du også informasjon om oppgraderingsmuligheter og i tillegg har du forumet som er veldig hjelpsomt og du kan stille alle slags spørsmål uten å bli ledd av. Anbefaler LinusTechTips på det sterkeste. Synes fortsatt at det er bra at Hardware slenger seg inn i selvbygging av pcer, men fortsatt alt for basic og lite info.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En selvbygd PC blir langt ifra billigere enn en ferdigbygd.

I mange tilfeller er jo sjansen stor for at den blir det. Spesielt om en skal ha noe som helst annet enn "standarddeler".

 

Det vakreste ved å bygge selv er dog den absolutte friheten en råder over, samt at det er fryktelig artig :)

Lenke til kommentar

jeg måtte bygge selv for å få de komponentene jeg ønsket

hos komplet .no kan man velge komponenter ut fra noen forholdsvalg og så bygger de pcen for deg.

jeg valgt en av pakkene men ente var det kabinett eller skjermkortet som ble feil for minn del

Dette var deler som fint passet sammen

Ok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mange tilfeller er jo sjansen stor for at den blir det. Spesielt om en skal ha noe som helst annet enn "standarddeler".

 

Det vakreste ved å bygge selv er dog den absolutte friheten en råder over, samt at det er fryktelig artig :)

Det er helt sant det ^^ Elsker å bygge pc-er, men kabler er jeg dårlig på :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...