Gå til innhold

Fratatt lappen etter forbikjøring filmet av andre


Anbefalte innlegg

Hvis det stemmer at det er 141km/t så kan du kjøre i 143km/t uten å miste lappen. Da det er feilberegning på målerene 3+- så dem trekker alltid ifra 3km/t.

 

Dette kommer an på målemetode.

 

Her er marginene:

Speedometermåling: Minst 5km/t.

 

Radar: Ikke opplyst i GP 4027

 

Stoppeklokke: Minst 10 meters sikkerhetsmargin skal trekkes fra oppmålt strekning (100 til 1500 meter)

 

Stasjonær gjennomsnittsfartsmåling: Er allerede lagt inn i apparatet

 

Mobil gjennomsnittsfartsmåling mellom to punkter: Minst 20 meter sikkerhetsmargin trekkes fra, dersom strekningen er oppmålt på forhånd kan man trekke fra minst 10 meter fra oppmålt distanse. (Kan også måles fra luftfartøy!)

 

Mobil måling fra politibil som blir forbikjørt, samme som ved mobil gjennomsnittsfartsmåling mellom to punkter.

 

Laser: Automatisk beregning på utstyret.

 

Margin ved ATK vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Dette kommer an på målemetode.

 

Her er marginene:

Speedometermåling: Minst 5km/t.

 

Radar: Ikke opplyst i GP 4027

 

Stoppeklokke: Minst 10 meters sikkerhetsmargin skal trekkes fra oppmålt strekning (100 til 1500 meter)

 

Stasjonær gjennomsnittsfartsmåling: Er allerede lagt inn i apparatet

 

Mobil gjennomsnittsfartsmåling mellom to punkter: Minst 20 meter sikkerhetsmargin trekkes fra, dersom strekningen er oppmålt på forhånd kan man trekke fra minst 10 meter fra oppmålt distanse. (Kan også måles fra luftfartøy!)

 

Mobil måling fra politibil som blir forbikjørt, samme som ved mobil gjennomsnittsfartsmåling mellom to punkter.

 

Laser: Automatisk beregning på utstyret.

 

Margin ved ATK vet jeg ikke.

 

Flott, men det er ikke hva brukeren mente.

 

Alle sikkerhetsfradrag i km (ikke sikkerhetsavstand) gjøres automatisk.

Dvs at politiet selv må legge til 10/20 meter manuelt i målingen, men selve fradraget i fart gjøres automatisk, tatt fra resultatet av målingen.

Lenke til kommentar

Flott, men det er ikke hva brukeren mente.

 

Da må han nesten skrive hva han mener, og jeg antar han selv er bedre til å definere hva han mener enn hva du er.

 

Alle sikkerhetsfradrag i km (ikke sikkerhetsavstand) gjøres automatisk.

Dvs at politiet selv må legge til 10/20 meter manuelt i målingen, men selve fradraget i fart gjøres automatisk, tatt fra resultatet av målingen.

 

Det er mulig du ikke vet det, men det er da altså slik at politiet MÅ gjøre manuell input for å påvirke resultatet på en del målemetoder, så som bruk av gjennomsnittsmåler.

Hvis dette hadde vært unødvendig ville de ikke vært nødt til å legge inn sikkerhetsmarginer hva gjelder distanse.

 

Enden på visa er uansett at marginen varierer fra måling til måling, og marginen kan utmerket godt være under 1% i enkelte tilfeller. (1500 meter gjennomsnittsmåling på oppmålt strekning)

Lenke til kommentar

 

 

Da må han nesten skrive hva han mener, og jeg antar han selv er bedre til å definere hva han mener enn hva du er.

 

 

 

Det er mulig du ikke vet det, men det er da altså slik at politiet MÅ gjøre manuell input for å påvirke resultatet på en del målemetoder, så som bruk av gjennomsnittsmåler.

Hvis dette hadde vært unødvendig ville de ikke vært nødt til å legge inn sikkerhetsmarginer hva gjelder distanse.

 

Enden på visa er uansett at marginen varierer fra måling til måling, og marginen kan utmerket godt være under 1% i enkelte tilfeller. (1500 meter gjennomsnittsmåling på oppmålt strekning)

 

Jo, jeg vet det :-) Ikke vær så syrlig Snylter, du lager bare kvalm.

 

Mobil fartsmåler (feks gjennomsnitt) fungerer slik at brukeren legger til sikkerhetsavstand i meter ved fastpunkt i starten og slutten av målingen. Det blir fratrekk i meter, og er manuelt. Ved anmeldelse eller at sjåføren ikke vedtar forelegget, må strekningen oppmåles, og resultatet av denne oppmålingen må minst være 20 meter lenger enn målingen som ble brukt under kontrollen.

 

Ikke på noe tidspunkt må brukeren trekke fra kilometer. Tallet som kommer opp som resultat, feks 97,01 km//t er det som vil stå i forelegg/anmeldelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mobil fartsmåler (feks gjennomsnitt) fungerer slik at brukeren legger til sikkerhetsavstand i meter ved fastpunkt i starten og slutten av målingen. Det blir fratrekk i meter, og er manuelt. Ved anmeldelse eller at sjåføren ikke vedtar forelegget, må strekningen oppmåles, og resultatet av denne oppmålingen må minst være 20 meter lenger enn målingen som ble brukt under kontrollen.

 

Ikke på noe tidspunkt må brukeren trekke fra kilometer. Tallet som kommer opp som resultat, feks 97,01 km//t er det som vil stå i forelegg/anmeldelse.

 

Du viser igjen at du ikke forstår.

Du hevder her at man ved en anmeldelse vil få straff for en lavere overtredelse enn om man vedtar på stedet. Dette innebærer ikke riktighet.

Delen med oppmålt strekning dreier seg om tilfeller der strekning er oppmålt på forhånd og altså er kjent allerede før målingen begynner.

 

Dette står også tydelig i GP 4027 fra februar 2013.

Lenke til kommentar

 

 

Du viser igjen at du ikke forstår.

Du hevder her at man ved en anmeldelse vil få straff for en lavere overtredelse enn om man vedtar på stedet. Dette innebærer ikke riktighet.

Delen med oppmålt strekning dreier seg om tilfeller der strekning er oppmålt på forhånd og altså er kjent allerede før målingen begynner.

 

Dette står også tydelig i GP 4027 fra februar 2013.

 

Neida, jeg sier ikke at man får straff for lavere overtredelse. Det jeg mente var at strekningen må måles opp. For eksempel, jeg kjører fra Drammensbrua mot Asker på E18. Bak meg ligger en politibil som starter en måling ved tunellutgangen ved bro, og avslutter målingen ved et skilt ved Lierbakkene.

 

Si at avstanden mellom disse to er 6700 meter. Dette tallet blir kontrollmålt av politiet senere fordi jeg ikke vedtar boten.

 

Antall meter som blir benyttet i målingen må inneholde sikkerhetsavstanden. Så i regnestykket som politiet gjør for å måle min fart, må avstanden være disse 6700 meterne, pluss 20 meter sikkerhetsavstand.

 

Litt kronglete forklart, men håper du forstår meg :)

Endret av OscarMike1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At de må kvalitetssikre bevis er jo irrelevant i denne sammenheng, det må alltid gjøres i forkant av en rettssak.

 

Kvalitetssikringen er en del av målingen. Eller, kontrollmålingen da.

 

Siiden disse 20 meterne legges på "i farta", er det mulighet for feil.

 

Når brukeren kontrollerer at målingen har disse 20 meterne som sikkerhetsmargin, er målingen korrekt utført.

 

 

Edit: men nok offtopic nå :-)

Endret av OscarMike1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En evigvarende diskusjon som det aldri blir en gjensidig enighet i alikevel.

- Noen holder seg over fartsgrensa

- Noen holder seg akkurat rundt fartsgrensa

- Noen holder seg under fartsgrensa.

- Noen bryter lydmuren

Ingen av disse vil noengang være venner i trafikken. :)

 

Det kan diskuteres i det vide og det breie akkurat hvem som skaper dem farligste situasjonene. Folk som kjører sakte eller folk som kjører fort. Min mening? En god kombo.

 

Kjør etter forholda, vær hensynsfull, aktipågivende og varsom. Jeg slipper forbi folk som tilsynelatende har mye dårligere tid enn meg og håper at gesten blir vist tilbake når rollene er snudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjør etter forholda, vær hensynsfull, aktipågivende og varsom. Jeg slipper forbi folk som tilsynelatende har mye dårligere tid enn meg og håper at gesten blir vist tilbake når rollene er snudd.

 

Registrerer at det er mange som fokuserer på at det er bilen foran som må "slippe forbi" bilene som kommer bakfra. Men bilen foran kjører normalt i høyre felt og forbikjøringen skal skje i venstre, det er ikke nødvendig å "slippe noen forbi"

Biler som kommer bakfra skal holde forsvarlig avstand til det dukker opp en forbikjøringsmulig, signalisere med blinklys at de starter forbikjøring. Bil foran skal gjøre nødvendige tiltak for at bil bak kommer seg trygt forbi, dvs holde godt til høyre og eventuelt slakke av på farten hvis nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Registrerer at det er mange som fokuserer på at det er bilen foran som må "slippe forbi" bilene som kommer bakfra. Men bilen foran kjører normalt i høyre felt og forbikjøringen skal skje i venstre, det er ikke nødvendig å "slippe noen forbi"

Biler som kommer bakfra skal holde forsvarlig avstand til det dukker opp en forbikjøringsmulig, signalisere med blinklys at de starter forbikjøring. Bil foran skal gjøre nødvendige tiltak for at bil bak kommer seg trygt forbi, dvs holde godt til høyre og eventuelt slakke av på farten hvis nødvendig.

 

Enig.

Bilen foran bør kjøre normalt frem til sjåføren ser at det er klart. At sjåføren bak presser, eller sjåføren foran aktivt ødelegger på rettstrekkene, er farlig.

Lenke til kommentar
Men det er godt det er prikkbelastning her i landet, så Sylter og hans likesinnede etterhvert blir plukket ut

 

Unggutter tror jo de er konger på veien uansett - de vet best.

Snedig nok så er de overrepresentert i statistikken på alvorlige ulykker.

Her er en som heldigvis ble tatt - ung og dum - håper han ble litt klokere. Bedre å lære slik, enn ved å bli invalid, død, eller skade/drepe andre pga ren dumskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...