Gå til innhold

Nei du, dette er ikke Apple iMac

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg har nevnt solide kabinett har jeg ment at de er solide i den forstand at de ikke knirker, gir etter og føles myke/løse når man bruker de. Flere maskiner sliter med dette, med løse skjermhengsler, billig plastikk som knirker når man legger håndleddene på for å skrive, skjøter/hjørner som løsner og den typen problemer. Aluminiumskabinettene til Apple gjør ikke det, så derfor føles de mer solide enn en del av konkurrentene.

Nå snakket vi her om maskiner som gikk i stykker, hverken mer eller mindre. Ikke om de føles myke eller andre ting. Det er mange folk her inne som påstår PCer går mye mer i stykker enn Macer, det mener jeg det ikke er dekning for. Forøvrig er jeg ikke enig i at macer ikke sliter med slarkete skjermhengsler heller.

AtW

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du fikk svar på forrige side også, men i vinter var det Java-problemer. Etter mange oppdateringer av Java ble problemene fortsatt ikke fikset, så ble Java blokkert. Det bredde imidlertid kun at de fleste nettbank-brukere måtte logge inn med reserveløsningen, som nettbanker har innebygd, og ikke noe annet. Hvorvidt det var riktig beslutning av Apple å være et overformynderi på den måten bør heller diskuteres i en annen tråd, da det blir på sidelinjen av det fram foregår her.

Hadde du flere eksempler på at OS X er låst? Hvis ikke er det et rimelig tynt argument...

Når jeg har nevnt solide kabinett har jeg ment at de er solide i den forstand at de ikke knirker, gir etter og føles myke/løse når man bruker de. Flere maskiner sliter med dette, med løse skjermhengsler, billig plastikk som knirker når man legger håndleddene på for å skrive, skjøter/hjørner som løsner og den typen problemer. Aluminiumskabinettene til Apple gjør ikke det, så derfor føles de mer solide enn en del av konkurrentene.

Så du kan overføre alt av info til en windows maskin når du slutter med osx? nei det kan du ikke. Enten bruker du apples systemer 100% eller så får du ikke det du har betalt for *host itunes host*

Skrevet (endret)

Så du kan overføre alt av info til en windows maskin når du slutter med osx? nei det kan du ikke. Enten bruker du apples systemer 100% eller så får du ikke det du har betalt for *host itunes host*

Du kan ta med alt av data, men det stemmer at det meste av software må kjøpes på nytt. Akkurat som ellers når man bytter OS.

Endret av kvasbo
  • Liker 3
Skrevet

Bruker akkuratt det samme regnestykket! :) I fjor kjøpte jeg og kompis hver vår maskin. Jeg kjørte på å kjøpte en RMBP, han kjøpte en billige maskiner til 5000-6000kr. Til høsten oppgraderer jeg for et par tusenlapper, han ser seg nøtt til å kjøpe en ny maskin pga mye feil og en hastighet han ikke "overlever". Gjentatte forsøk på å selge sin gamle har feilet og han sitter med et tap 2-3 ganger høyere enn meg pluss mye frustrasjon, og mange dårlige minner.

Min MBPRetina, knapt ett år gammel, innkjøpt for drøyt 18 000 norske kroner, takket for seg i helga. Å be den om å opprette en 2 minutter lang videosnutt gjennom Final Cut Pro var tydeligvis for mye forlangt. Viftene gikk for fullt, og maskina, spesielt på venstresida bak (mot skjermen) ble glovarm, og plutselig gikk skjermen i svart og Macbook'en døde. Prøvde umiddelbart å få liv i den igjen ved bruk av startknappen, men den nektet. Lot den få kjøle seg ned noen timer. Nytt forsøk på å få liv i den. Men den nektet. Nå er det bare å få den levert inn og vente på dommen.

Skal jeg selge min MBPR når den er tilbake i "normal" stand, får jeg nok ikke mer enn ca 12000 for den. Et tap på 6000 kroner på ett år.

Gjest Slettet-qfohT7
Skrevet (endret)

- Så du kan overføre alt av info til en OSX maskin når du slutter med Windows ? Nei, det kan du ikke.

- Så du kan overføre alt av info til en Windows maskin når du slutter med Linux ? Nei, det kan du ikke.

- Så du kan overføre alt av info til en Linux maskin når du slutter med Windows ? Nei, det kan du ikke.

Med den argumentasjonen der kan du si at alle plattformer er låst.. du må klare å hoste opp bedre eksempler enn det..

Endret av Slettet-qfohT7
Skrevet

Du vil aldri få med deg alt, men hvis du lagrer dokumenter i «åpne» formater og slikt vil du fint kunne ta med deg mye.

Dokumentene mine er lagret i formater som .txt og .md (Markdown) og .pdf, så de kan jeg ta med meg overalt. Filmer og musikk er lagret i de vanligste formatene (og ligger faktisk lagret på en Linux-server), så de kan jeg også ta med meg overalt. Jeg bruker programmer som eksisterer både på OS X og på Windows, dog med et par unntak, men i de tilfellene finnes det tilsvarende Windows-programmer.

Man velger til en viss grad selv hvor låst man vil bli til én plattform. Poenget mitt og andres er at det er ikke noe problem å bytte plattform, med mindre du har gjort det vanskelig for deg selv.

• Liker 1
Skrevet

Du kan ta med alt av data, men det stemmer at det meste av software må kjøpes på nytt. Akkurat som ellers når man bytter OS.

Nevn en software du må kjøpe på nytt med windows. Som forbruker? bare en

- Så du kan overføre alt av info til en OSX maskin når du slutter med Windows ? Nei, det kan du ikke.

- Så du kan overføre alt av info til en Windows maskin når du slutter med Linux ? Nei, det kan du ikke.

- Så du kan overføre alt av info til en Linux maskin når du slutter med Windows ? Nei, det kan du ikke.

Med den argumentasjonen der kan du si at alle plattformer er låst.. du må klare å hoste opp bedre eksempler enn det..

Nevn noen av filmene og musikken min jeg ikke kan ta med fritt? på grunn av at jeg ikke bruker itunes er alt fritt og åpent.

Skrevet (endret)

Nevn en software du må kjøpe på nytt med windows. Som forbruker? bare en

Nevn noen av filmene og musikken min jeg ikke kan ta med fritt? på grunn av at jeg ikke bruker itunes er alt fritt og åpent.

Når du bytter OS? Office. Photoshop. Mange spill.

All musikk i iTunes er forøvrig 100% åpen og DRM-fri, i det frie og åpne formatet AAC (til motsetning til mp3 som faktisk er lisensbelagt).

Film kjøpt i iTunes kan selvsagt benyttes fritt på alle plattformer støttet av iTunes, og ingen andre. Akkurat som med alle andre videotjenester i verden.

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Skrevet

Når du bytter OS? Office. Photoshop. Mange spill.

All musikk i iTunes er forøvrig 100% åpen og DRM-fri, i det frie og åpne formatet AAC (til motsetning til mp3 som faktisk er lisensbelagt).

Film kjøpt i iTunes kan selvsagt benyttes fritt på alle plattformer støttet av iTunes, og ingen andre. Akkurat som med alle andre videotjenester i verden.

Den er ikke drm fri. Itunes er DRM. og en særdeles ille en også som stjeler systemresurser

Gjest Slettet-qfohT7
Skrevet

Den er ikke drm fri. Itunes er DRM. og en særdeles ille en også som stjeler systemresurser

Og disse åpne frie alternativene dine som ikke kan brukes på OSX nevnte du i fleng var..?

Skrevet

Du misforstår hva iTunes er. All musikk og alle filmer jeg kjøper gjennom iTunes kan jeg fint ta med meg til andre plattformer og spille av i andre programmer. Jeg blir på ingen måte tvunget til å bruke iTunes.

• Liker 1
Skrevet

Er bare å gi opp, det virker som cannibalguppy drar argumentene sine ut fra en viss plass, og har null og niks erfaring med det han faktisk preiker om….

Det er ikke noe værre å bytte fra OS X til Windows, enn det er å bytte fra Windows til OS X.. Samme gjelder forsåvidt fra Linux til OS X, OS X til Linux, Windows til Linux eller Linux til Windows osv osv..

• Liker 5
Skrevet
Nevn noen av filmene og musikken min jeg ikke kan ta med fritt? på grunn av at jeg ikke bruker itunes er har lastet ned all musikk og film på maskinen min fra piratebay alt fritt og åpent.

Fixed. :dremel:

All musikk og film som er tilkommet på lovlig vis er problematisk å fritt flytte mellom systemer og enheter. Ikke like ille nå som tidligere, men du er fortsatt i stor grad låst til den enkelte tjeneste, og de plattformer de eventuelt støtter. Det blir for dumt å gå rundt og tro at det er noe særegent for Apple.

• Liker 2
Skrevet

Slutt nå å dra påstander rett ut av ræva.

Du kan i det minste prøve å tilegne deg litt kunnskap før driter deg enda mer ut ved å slenge ut løgner og påstander fra fri fantasi.

• Liker 3
Skrevet

OSX er et låst og lukked system fordi det er kun Apple som gir ut HW. DVS at vist du vender deg til OSX og elsker det, så er du låst til å kjøpe apple maskiner i all evighet, med mindre du vil bytte platform. Så i 2015 når apple kanskje lanserer bare piss(Worst case), så kan du ikke kjøpe deg en Lenovo eller Dell eller whatnot med OSX.

Skrevet

OSX er et låst og lukked system fordi det er kun Apple som gir ut HW. DVS at vist du vender deg til OSX og elsker det, så er du låst til å kjøpe apple maskiner i all evighet, med mindre du vil bytte platform. Så i 2015 når apple kanskje lanserer bare piss(Worst case), så kan du ikke kjøpe deg en Lenovo eller Dell eller whatnot med OSX.

Så poenget ditt er at om man liker å bruke Appleprodukter og vil fortsette med det så kan man ikke det om Appleprodukter blir dritt?

Apple selger ikke OSX og hardware separat fordi de anser de to for å være en del av ett og samme produkt. Jeg er enig med dem - om man vil ha software som fungerer 100% sammen med hardware må man lage den selv. Derfor liker jeg også at Microsoft nå har begynt å lage datamaskiner selv.

• Liker 2
Skrevet

Så poenget ditt er at om man liker å bruke Appleprodukter og vil fortsette med det så kan man ikke det om Appleprodukter blir dritt?

Apple selger ikke OSX og hardware separat fordi de anser de to for å være en del av ett og samme produkt. Jeg er enig med dem - om man vil ha software som fungerer 100% sammen med hardware må man lage den selv. Derfor liker jeg også at Microsoft nå har begynt å lage datamaskiner selv.

Personlig er jeg uenig, og man kan jo allerede se kundegrupper som har lidd under det, ingen ny workstation på 4 år osv? Heldigvis ser det ut som publikum deler mitt syn også, ihvertfall på mobilfronten der andre enn apple får stadig større markedsandeler. Jeg tror det forbederer konkurransen og på sikt kundeopplevelsen vesentlig.

AtW

Skrevet

Personlig er jeg uenig, og man kan jo allerede se kundegrupper som har lidd under det, ingen ny workstation på 4 år osv? Heldigvis ser det ut som publikum deler mitt syn også, ihvertfall på mobilfronten der andre enn apple får stadig større markedsandeler. Jeg tror det forbederer konkurransen og på sikt kundeopplevelsen vesentlig.

For all del, det er to forskjellige måter å se på det på. MS anser OS og HW som to ting (stort sett), mens Apple anser det som en enhet. Ingen av dem har rett eller feil, det er bare to paradigmer. Men man kan nesten ikke si at Apple er "lukkede" fordi de velger å selge integrerte produkter - de har forsøkt det motsatte og brant seg stygt.

• Liker 1
Skrevet

Men OSX er jo foralltid låst til apple HW, det er poenget. Jeg sa aldri at det var teit, men at det i min verden er uaktuelt å låse seg til en HW produsent for å få den softwaren jeg vil ha.

Det er selvfølgelig fordeler og ulemper med lukkede systemer, men jeg synes at åpne standarder og slikt er veien og gå. Ladekontakten til Iphone feks er vel bare en USB med apple design basicly?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...