Gå til innhold

Denne lader mobilen på 30 sekunder


Anbefalte innlegg

Jeg vil tro at en viktigere faktor enn Wh/kg er Wh/L. Personlig tenker jeg i alle fall at det er viktigere at mobilen ikke er klumpete, enn at den veier lite. Dessverre har jeg ikke funnet tall for energi/volum i superkondensatorer.

 

Det står litt om energi pr volum her, men ingen direkte sammenlikning mot batterier.

http://en.wikipedia....itor_parameters

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Relativt sikker på at kondensator lading vil svi et litium ion batteri ganske så greit - billadere med svikt svir en telefon med bare et lite avvik (da i løpet av 90min). Det en kondensator vil gi fra seg er lade energien (w) til batteriet altså volt*ampere i løpet av svært kort tid - la oss si 2500mah batteri på 3,7V som igjen har lade spenning på 5V:

2,5A*60min*5V totalt ca 750w om du vil lade på ca 60 sekund og ca 1500w om du vil lade på 30sek.

Enkelt forklart:

Har du merket at telefonen din blir varm under lading? Tenk deg nå at denne energien skal presses in 180 ganger raskere.

Tror nok denne jenten gjør lurt i å fortsette skolegangen.

 

Rett meg gjerne om noen har mer kunnskap i feltet

 

Kanskje du kunne tatt premien istedenfor.

 

JENTA TRENGER Å FORTSETTE MED SKOLEN! :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nytt regnestykke:

Samsung GS3 batterikapasitet 2,1 Ah * 3,8V = 7,98 Wh = ca 8 Wh

En superkondensator med den kapasiteten vil med 20 Wh/kg veie 400 gram.

For å lade 8 Wh på 30 sekunder trenger man 960 Watt. Dette må forsynes som likespenning fra en dugelig PSU. Sammenlignet med PSU for bærbare og stasjonære PCer og så vil det bli litt enklere siden man bare trenger en spenning, men likevel en dings på anslagsvis minst 300 gram.

 

Jeg kan ikke se for meg når dette skulle være mer praktisk enn å ta med seg et ekstra, forhåndsladet standardbatteri på 43 gram.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen gav meg ikke mye. Det skrives at dette er en revolusjonerende oppfinnelse, men hva er revolusjonerende med den?

 

Slik jeg forstår artikkelen, er det tenkt at denne kondensatoren skal kunne erstatte dagens mobilbatterier, men det står ingenting her om energitetthet eller andre detaljer. Det gjør det derimot på dnaindia.com som artikkelen linker til, og der står det 20 Wh/kg - noe som er alt for lavt til å kunne erstatte et vanlig batteri. Hvor er revolusjonen? Hva kan denne kondensatoren gjøre som ikke har blitt gjort før? Og ikke minst, hvorfor må jeg lese kildene og kommentarforumet for å få noe meningsfult ut av artikkelen overhode?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Amobil har gjengitt en supertabloid overskrift brukt av en Indisk avis. Prisvinneren, frøken Khare, har aldri hevdet at hennes forbedrede superkondensator skal kunne lade opp noe som helst. Det er det en eller annen indisk journalist som har fått for seg.

 

Det eneste frøken Khare har skrevet i skrevet i sin rapport er at hennes forbedrede superkondensator har bedre kapasitans, høyere energitetthet og lengre levetid i forhold til eksisterende superkondensatorer.

 

Kanskje kan teknologien utvikles til å erstatte mobiltelefonbatterier i fremtiden, men foreløpig har frøken Khares superkodensator blitt brukt til å få en lysdiode til å lyse.

 

Hvordan den indiske journalisten - og Amobil som har brakt dette videre - har klart å koke det sammen til at oppfinnelsen kan lade en mobiltelefon på 30 sekunder er mildt sagt merkelig.

 

Edit: Ønsker bare å korrigere meg selv: den indiske artikkelen har faktisk klart å få frem poenget om at det "bare" er en lysdiode denne superkondensatoren har klart å drive foreløpig. Det er den lokale San Fransisco CBS og Amobil som ikke har fått med seg hva frøken Kahns oppfinnelse faktisk er, men istedet har sluttet å lese etter overskriften. :nei:

Endret av MartinGM
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Slik journalistikk må vi faktisk bare finne oss i enn så lenge nettaviser får betalt for antall klikk.

Sensasjoner, pupper og sci-fi er det som skaper klikk.

 

 

Det hadde kanskje vært bedre om nettavisene fikk betalt for hvor lenge en leser oppholdt seg på en side, men også det kan slå begge veier.

Lenke til kommentar

Hvordan den indiske journalisten - og Amobil som har brakt dette videre - har klart å koke det sammen til at oppfinnelsen kan lade en mobiltelefon på 30 sekunder er mildt sagt merkelig.

Artikler med latterlig overdrevne overskrifter blir lest og delt. Journalister over hele verden ser løgnene og blir imponert og får sidene og avisene sine til å trykke dem opp, og slik blir tøvet spredt og lest. Interessante løgner genererer klikk. Sannheten er for kjedelig til at folk flest gidder å lese den.

Endret av Han Far
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikler med latterlig overdrevne overskrifter blir lest og delt. Journalister over hele verden ser løgnene og blir imponert og får sidene og avisene sine til å trykke dem opp, og slik blir tøvet spredt og lest. Interessante løgner genererer klikk. Sannheten er for kjedelig til at folk flest gidder å lese den.

 

Hvorfor CBS San Fransisco gjør det og hvorfor VG kunne ha gjort det skjønner jeg. Kanskje jeg har for høye tanker om Amobil? :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm raskt å lade mobilen er ikke noe nytt. Vi har hatt nanobatterier (kanskje de het noe annet, men tror det er riktig) ganske lenge nå. Her er ett kort sammendrag av en dokumentar jeg så;

 

Problemet med de alerede eksisterende nanobatteriene er at de er relativt dyre å produsere, ligger på over 200kr for ett AA batteri (hvis ikke mer). Hadde disse kommet i masseproduksjon hadde vi aldri hatt en diskusjon om dårlige batterier igjen. MEN det er lite penger å tjene på noe som fungerer så bra at det aldri trengs å byttes.

 

Disse kan lades fullt på kanskje 20 minutter, uavhengig av størrelse tror jeg, ikke helt sikker, men fort gikk det. De snakket om å lade opp en elbil til 80% kapasitet på ca 15 min. Elbilen ville da også ha ca 4 doblet rekkevidde pga kapasiteten, som i dag er problemet med batterier.

 

En telefon med slike nanobatterier ville vart rundt en uke ved normal bruk (lenge siden jeg leste om dette så ta det med en smule salt)

 

Nanobatteriene har høyere kapasitet fordi de har mye større overflate å sette elektroner på. Jeg er ingen ekspert på dette, men prinsippet er fler elektroner presset inn gir større kapasitet.

 

De testet disse på en elektrisk motorsykkel, batteriene klarte å presse ut så mye strøm at det skjøt plasma ut av motoren :p Da varte selvfølgelig ikke batteriet så lenge. Denne motorsykkelen slo fartsrekord for el-sykler på første forsøk.

 

Orker ikke finne kilden nå, men det var ett prosjekt ved MIT tror jeg. Så dokumentaren på Discovery Channel. :)

Endret av blablabling
Lenke til kommentar

For å lade en slik superkondensator i løpet av 20 sekunder må man ha ladekabler på tykkelse med startkabler for å ikke brenne av ved 300A-500A strømtrekk. Hvis det er to som prøver å lade samtidig vil det lett trigge 15A sikringene i sikringsskapet.

Lenke til kommentar

Nå overdriver du. Det er som jeg regnet ut lengre opp her snakk om 960 Watt for å lade et 2100mAh 3,8V batteri på 30 sekunder. 960 Watt betyr 4,2A fra en 230V-stikk. To sånne samtidig løser ikke ut en 16A-sikring. På likespenningssiden kommer det helt an på spenninga. Med mange kondensatorceller i serie behøves ikke stor strømstyrke eller "startkabler". På den andre likespenningssiden, den som lader Li-ion-batteriet vil det ikke være i nærheten av så stor ladeeffekt.

 

Apropos bruksområder. Bybusser med induktiv ladestasjon på hvert busstopp kan være en mulighet. Slike busser kan også erstatte trikk og trolley (buss med kjøreledninger a la trikk). Da får man bukt med stygge kjørelednigner i bybildet og mye av støyen og vibrasjonene trikkenes metallhjul mot metallskinner gir.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå overdriver du. Det er som jeg regnet ut lengre opp her snakk om 960 Watt for å lade et 2100mAh 3,8V batteri på 30 sekunder. 960 Watt betyr 4,2A fra en 230V-stikk. To sånne samtidig løser ikke ut en 16A-sikring. På likespenningssiden er det kommer det helt an på spenninga. Med mange kondensatorceller i serie behøves ikke stor strømstyrke eller "startkabler". På den andre likespenningssiden, den som lader Li-ion-batteriet vil det ikke være i nærheten av så stor ladeeffekt.

 

Apropos bruksområder. Bybusser med induktiv ladestasjon på hvert busstopp kan være en mulighet. Slike busser kan også erstatte trikk og trolley (buss med kjøreledninger a la trikk). Da får man bukt med stygge kjørelednigner i bybildet og mye av støyen og vibrasjonene trikkenes metallhjul mot metallskinner gir.

 

Jeg ser nå at det blir referert til ladetid på 20 sekunder i artikkelen, men 30 sekunder i denne tråden. Jeg regnet med 20 sekunder, 2500mAh og ladespenning 4.2V (Li-Ion). Legger man til en effektivitet i laderen på 80% vil hver lader trekke 10A fra 230V.

 

Slike superkondensatorer er mye mer interessant ved energy harwesting, der man bruker vibrasjoner/bevegelser, lys, varme eller RF-energi til å forsyne elektrisk utstyr med energi.

http://en.wikipedia....ergy_harvesting

 

De fleste kommersielle superkondensatorer i salg er 2.5V eller 5V.

http://en.wikipedia.org/wiki/Super_capacitor

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Twinflower: 2,2 - 3,8 Volt per kondensatorcelle. Dette er ikke noe problem siden man kan halvere kapasiteten og koble to celler i serie hvis man vil doble spenningen og halvere strømmen. Eventuelt dele kapasiteten på 100 og koble 100 i serie om det skulle passe bedre.

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at det blir referert til ladetid på 20 sekunder i artikkelen, men 30 sekunder i denne tråden. Jeg regnet med 20 sekunder, 2500mAh og ladespenning 4.2V (Li-Ion). Legger man til en effektivitet i laderen på 80% vil hver lader trekke 10A fra 230V.

 

Laderen her må ha mye høyere effektivitet enn 80%. Med ditt regnestykke går vil laderen produsere 460 watt med varme (2Ax230V), riktignok bare i 30 sekunder, men det er altfor mye til å være praktisk og trygt å ha i hjemmet.

Med superkondensatoren må vi ha mer effektive ladere, godt oppe på 90-tallet (en 80-plus titanium PC-forsyning ligger for eksempel rundt 96% ved optimal last).

Lenke til kommentar
Jeg ser nå at det blir referert til ladetid på 20 sekunder i artikkelen, men 30 sekunder i denne tråden. Jeg regnet med 20 sekunder, 2500mAh og ladespenning 4.2V (Li-Ion). Legger man til en effektivitet i laderen på 80% vil hver lader trekke 10A fra 230V.

Ok, greit nok (men Li-Ion er vel ikke oppe på 4,2V? eller er det inkludert spenningstapene du tar med i neste ledd?).

 

Først sto det 30 sekunder i tittelen og 20-30 sekunder inne i artikkelen. Tittelen ble endret til 20 sekunder.

 

Uansett, med 20 sekunder ladetid må man nesten være to personer og planlegge samtidig lading for at det skal skje. Det blir omtrent som sannsynligheten for at 30 lesepulter med stikkontakt må utstyres med 30 stk 16A-kurser for å takle at 30 brukere slår samtidig på vannkokerne og kaffetrakterne sine.

Lenke til kommentar

Kondensonatorer lader seg selv ut når de står uten spenning?

 

Gjør ihvertfall de som er på hjemme-utstyr og bilstereo, så da MÅ mobilen lades hele tiden, uansett bruk

 

Men, det blir vel batteri og kondensonator, så inn i kontakt, lagre på kondens også lader batteriet fra kondens

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...