Gå til innhold

Denne lader mobilen på 30 sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor griner folk på nesa av overskriften? Den er bare et fremtidsscenario som alle andre overskrifter. Bedre superkondensatorer er da svært interessant.

 

Superkondensatorer = grunnleggende bedre enn batterier.

 

Ble du sur når jeg kom med den påstanden? Bra. Les videre for hvorfor jeg mener det:

----------------------------------------------------------------------------

PROS: Ekstremt mye lenger levetid (Er batteriet på den fem år gamle laptopen like bra som da du kjøpte den? Den kunne vært det om det var en superkondensator der istedet.). Lavere indre motstand (=mer opplevd kapasitet og mindre tap). Ekstremt raskere ladetid (Og du kan pumpe inn den energien langt raskere uten at det blir særlig varmt.).

 

De har ikke en masse kjemiske reaksjoner i seg som til slutt blir så dårlige og fulle av grums at batteriet må kastes. Et li-ion batteri er oppgitt til kun ca 400 fulle sykluser. En del mer om du ikke lader det helt opp eller helt ut (Et triks elbiler bla bruker, li-ion liker seg best rundt midten, ikke helt full og ikke helt tom. Nær 0% og nær 100% = beleggdannelse = Mindre opplevd kapasitet.), men da mister du jo også kapasitet.

 

De lader ekstremt raskt opp. Et stort pluss for elbiler, lading av en elbil i dag er ikke akuratt like kjapt som å fylle en tank bensin. Pluss at de har mindre indre motstand slik at de ikke blir like varme (Varme = tap). Indre motstand gir også i praksis mindre kapasitet. I noen tilfeller betydelig mindre kapasitet. Prøv selv å putt et alkalisk AA batteri inn i en dings som bruker et Ni-Mh AA batteri. Det alkaliske (Den vanligste typen batteri, slik du får på butikken) varer fort en fjerdedel av tiden. Selv om det faktisk har mer mAH enn tilsvarende Ni-Mh. Er derfor du får disse dyre "Heavy duty" versjonene av batteriene i butikken. Jo mer strøm dingsen drar jo mer energi forsvinner i batteriet med større indre motstand. Ohms lov og alt det der... ;-)

 

Eneste aberet med superkondensatorer er kapasiteten, noe som bare kommer til å øke med mer utvikling. All teknologi er elendig i startfasen. Superkondensatorer starter med langt færre ulemper enn det kjemiske batterier startet med. Pluss at de varer ekstremt mye lenger og er dermed mer miljøvennlige. Det i seg selv er jo et stort argument for å ta de i bruk. Da slipper du å kjøpe en dings hvor batteriet bare blir dårligere og dårligere til du enten må reparere (Yeah right at hvermansen gidder eller kan det.) eller kjøpe ny dings.

 

Hørte samme greia med LCD vs CRT. Folk grein på nesa da også og sa denne nye greia aldri kom til å ta over for det etablerte. Og ja de LCD-skjermene den gangen var elendige i forhold, men se hva vi sitter og glaner på nå...

Lenke til kommentar

Var det et rekordforsøk i gjentagelser, overforklaringer og dårlige analogier BlueShroom?

 

Kjapt kokt ned: Superkondensatorene tåler flere og fullere ladesykluser, har høyere ladeeffekt og mindre tap, men langt dårligere energitetthet. Utviklingen går fremover, men ikke i rakettfart. La meg bare minne om at utviklingen går fremover for Li-Ion også, særlig på ladeeffekt og tap. De to teknologiene vil nok konkurrere om 5 år omtrent som de gjør i dag, med de samme styrkene og svakhetene.

Lenke til kommentar

Ehemm... "fant opp superkondensator" ... *ehemm*....

 

Så i femtiden plugger vi mobilen i et 300A+ godkjent stikkontakt, etter selvfølgelig å ha modifisert husene og samtlige uttak i hele verden til denne nye tknologien.

 

Blir noenlunde slik: http://www.directindustry.com/prod/stahl/explosion-proof-interlocked-socket-outlets-9224-80396.html

 

Godt å se teknologiselskap sponse og støtte unge utviklere/oppfinnere, men dette feelgood tullet har jeg lite sans for.

Lenke til kommentar
De lader ekstremt raskt opp. Et stort pluss for elbiler, lading av en elbil i dag er ikke akuratt like kjapt som å fylle en tank bensin.

Det er ikke batteriene som begrenser ladetiden til elbilene, men tilgangen på ladeeffekt fra strømnettet. Dagens ladere spenner fra 2,3 til 90 kW og sistnevnte koster nok flere hundre tusen i installasjon og kan kun stå på utvalgte plasser nært høyspentlinje. Jeg tror ikke 90 kW kommer til å bli vanlig i framtida. Ved så høye effekter tror jeg mer på automatiske batteribyttestasjoner.

 

Så i femtiden plugger vi mobilen i et 300A+ godkjent stikkontakt, etter selvfølgelig å ha modifisert husene og samtlige uttak i hele verden til denne nye tknologien.

Jeg skjønner sarkasmen i overdrivelsen, men må bare svare likevel. Jeg tør å garantere at telefoner ikke vil bli ladet med over 1 kW (ca 4A) i vår levetid, uansett hvor vanlig superkondensatorer blir.

Lenke til kommentar

Det er ikke ladestrømmen som varmer opp batteriet under lading, men den effekten som må tilføres som ikke går inn i batteriet. Dagens lithiumteknologi sies å ha en ladeeffektivitet på opp mot 80%. Det er altså de 20% som gjør at batteriet blir varmt.

Denne må bare reduseres om det skal gå fortere å lade batteriet. Og det er nettopp dette den nye nanoteknologien har muligheten til å få til ved hjelp av å konstruere arkitekturen slik at minst mulig ladestrøm går til spille.

.

Lenke til kommentar

Var det et rekordforsøk i gjentagelser, overforklaringer og dårlige analogier BlueShroom?

 

Om jeg bare skriver nok så blir ikke innlegget misforstått. Eller kanskje det er fåfengt uansett? For kort = Du får ikke med alt og folk legger inn sin egen oppfattelse. For langt = Skumleser og legger inn sin egen oppfattelse.

 

Leter fortsatt etter det perfekte innlegg. Det som overførte tanke (I hjerne 1) til tekst til tanke (I hjerne 2) helt perfekt. Uten noe tap, misforståelse eller tillegg. Har aldri funnet det...

--------------------------------------------------------

Om en teknologi er grunnleggende bedre så vil den vinne. Akuratt som biler i dag har turbiner istedet for stempelmotorer. Turbinen har mange fordeler sammenliknet med stempelmotoren. Derfor droppet de all utvikling på stempelmotorer på 60 tallet og satset alt på den overlegne turbinteknologien. På grunn av den store satsningen kunne man raskt luke bort de få ulempene med turbinene og derfor ser du de i alle biler i dag. Investeringer i eksisterende teknologi og markedsandeler sluttet man også å tenke på den gangen. Alt ble siden gjort utifra å søke de beste og mest nyvinnende teknologiene til fordel for menneskeheten, ikke for profitt.

Lenke til kommentar

Leter fortsatt etter det perfekte innlegg. Det som overførte tanke (I hjerne 1) til tekst til tanke (I hjerne 2) helt perfekt. Uten noe tap, misforståelse eller tillegg. Har aldri funnet det...

 

OT: ...og den dagen du greier det faller eksistensgrunnlaget for ethvert internettforum og kommentarfelt bort :)

Lenke til kommentar

Det er en enkel ide som tar to eksisterende teknologier og fusjonerer de i sammen. Her har vi et batteri som tar lang tid å lade, men som kan holde på strømmen lenge og fordelene den variabelt over tid. Den andre er en kondensator som har den egenskapen at den kan lades opp fort og slippe strømmen ut igjen i sakte tempo. Kretsen blir da slik:

Strømadapter sender strøm til kondensator som lades fort opp. Strømmen går så videre fra kondensator i rolig tempo til telefonen sitt batteri.

 

Så egentlig er det kondensatoren som lades opp på mellom 20 og 30 sekunder. Det vil derfor ikke bli noe mer slitasje på batteri eller "en epidemi av eksploderende mobiler og påfølgende branner."

 

Har selv laget noe lignende da vi hadde elektro på VGS på 90 tallet. Det som kanskje er revolusjonerende her er som hun sier "utvikling av en ny superkondensator". Ellers er ideen langt fra ny eller revolusjonerende.

 

Lenke til kommentar

"Men hadde den dårlige batteritiden vært et problem hvis du kunne ladet batteriet på bare 20-30 sekunder?"Vil fortsatt ha dårlig batteritidSkal man dra med lader og finne en kontakt hver 5. time?

 

Så vidt som jeg har forstått vil jo dette bli forsket videre på.

Om bare noen få år har du mobiler som har strøm i flere dager og som lades på noen få sekunder.

Lenke til kommentar

Et problem med denne utviklingen er jo at mens man forsker på få til bedre batterier så blir også de små enheten stadig mer strømkrevende så hvis det ikke skjer noe radikalt så vil dette problemet vedvare

 

En ide er jo om enhetene kan lades hele tiden ,trådløst .

I dag må man plassere mobilen på en plate hvis den skal laddes trådløs , det holder ikke å ha den i lomma eller handen.

Da trenger ikke kapasiteten å være så voldsom

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en enkel ide som tar to eksisterende teknologier og fusjonerer de i sammen. Her har vi et batteri som tar lang tid å lade, men som kan holde på strømmen lenge og fordelene den variabelt over tid. Den andre er en kondensator som har den egenskapen at den kan lades opp fort og slippe strømmen ut igjen i sakte tempo. Kretsen blir da slik:

Strømadapter sender strøm til kondensator som lades fort opp. Strømmen går så videre fra kondensator i rolig tempo til telefonen sitt batteri.

 

Så egentlig er det kondensatoren som lades opp på mellom 20 og 30 sekunder. Det vil derfor ikke bli noe mer slitasje på batteri eller "en epidemi av eksploderende mobiler og påfølgende branner."

 

Har selv laget noe lignende da vi hadde elektro på VGS på 90 tallet. Det som kanskje er revolusjonerende her er som hun sier "utvikling av en ny superkondensator". Ellers er ideen langt fra ny eller revolusjonerende.

Problemet med dette er jo foreløpig at hvis du skal bruke en superkondensator som buffer for batteriet så må telefonen bli like stor som en printer. Hovedsaklig fordi energitettheten i superkondensatoren er 10-20 ganger lavere enn batteriet.

Det blir som å gå på tur med en 10-litersbøtte med vann som du kan gradvis helle over på en liten sugeflaske fordi det går fortere å fylle 10-litersbøtta i utgangspunktet.

 

 

 

 

Et problem med denne utviklingen er jo at mens man forsker på få til bedre batterier så blir også de små enheten stadig mer strømkrevende så hvis det ikke skjer noe radikalt så vil dette problemet vedvare

 

En ide er jo om enhetene kan lades hele tiden ,trådløst .

I dag må man plassere mobilen på en plate hvis den skal laddes trådløs , det holder ikke å ha den i lomma eller handen.

Da trenger ikke kapasiteten å være så voldsom

 

Slik må det nødvendigvis bli når batteriteknologien ikke klarer å holde følge med de andre teknologiene.

En slags brannslukking er jo å strupe alle andre komponenters strømtrekk og lage smartere strømstyring i telefonen.

 

Å lade trådløst uten bruk av induksjon er faktisk mulig, men ikke i de størrelsene som vi snakker om her. Tenk på f.eks Seiko Kinetic, som hadde et slags stempel i seg som genererte strøm når man beveget armen.

Hvis man kombinerer både den kinetiske energien, kroppsvarmen og kanskje litt solceller etc så vil det kanskje øke batteritiden, men jeg ser det ikke helt for meg i overskuelig fremtid.

 

En slags allstedsværende ladefelt som jeg tror du skisserer ser jeg på som fullstendig umulig i dag. Tenk all energien som måtte overføres for å holde alle duppedingser i live, og hva skjer når du drar på tur i skog og mark?

For å ikke snakke om de "elsensitive" som sannsynligvis hadde omkommet av ren trass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

tenker du da på at komponentene skal bli mindre strømkrevende ?

 

når det gjelder induksjon så vet jeg nå ikke om du bommer litt her , for de det har vert snakk både trådløs strøm til tver ( det kan sikkert også brukes på mobiler ) men også ladding av elektriske biler via nettop induksjon

Lenke til kommentar

tenker du da på at komponentene skal bli mindre strømkrevende ?

 

når det gjelder induksjon så vet jeg nå ikke om du bommer litt her , for de det har vert snakk både trådløs strøm til tver ( det kan sikkert også brukes på mobiler ) men også ladding av elektriske biler via nettop induksjon

 

Ja, men induksjon krever nærhet. Magnetfeltet avtar i styrke med kvadratet av avstanden, så straks vi baller på oss noen centimeter så mister feltet styrken sin.

 

Og ja, jeg tenker at komponenter bør bli mindre strømkrevende, men det er jo det de jobber med for harde livet. Både skjermer, trådløsstandarder og prosessorrer blir mer og mer strømgjerrige ettersom de stadig tweaker strømforbruket til det absolutte minimumet og overgår seg selv annenhver uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke hvilket system det var snakk om når man overfører strøm til tven , men det var snakk om betydelig mere en noen få CM . hvis jeg husker riktig så var det omtrent en meter

 

Først skal man ha bedre batterier

Så skal komponentene være mindre strømkrevende

Likevel så beholder telefonene den samme driftstiden før de må laddes , at enheten krever større strømforbruk

 

Da må noe radikalt skje slik at kapasiteten på batteriene øker mere en strømkravet

 

Når det gjelder andre dingser så synes jeg heller ikke her at utviklingen går helt på sporet

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke hvilket system det var snakk om når man overfører strøm til tven , men det var snakk om betydelig mere en noen få CM . hvis jeg husker riktig så var det omtrent en meter

 

Først skal man ha bedre batterier

Så skal komponentene være mindre strømkrevende

Likevel så beholder telefonene den samme driftstiden før de må laddes , at enheten krever større strømforbruk

 

Da må noe radikalt skje slik at kapasiteten på batteriene øker mere en strømkravet

 

Når det gjelder andre dingser så synes jeg heller ikke her at utviklingen går helt på sporet

Folk går med på å ha telefoner som må lades en gang om dagen eller oftere, og folk vil ha telefoner med masse features og kraftig maskinvare. Resultatet er at når hardwaren blir mindre strømkrevende, kan man tyne mer ut av teknologien og samtidig ha strøm hele dagen. Legg merke til at smarttelefonene i dag har ca samme batteritid som for to år siden, selv om ytelsen er mye bedre og skjermene har bedre oppløsning. Du kunne sikkert hatt en telefon med ytelsen til en HTC Hero og to-tre dagers batteritid, men folk vil heller betale for Galaxy S4.

Lenke til kommentar

dette er kult men er det farlig for

batteriet?

 

utrolig at en 18 år gammel jente kan lage dette det er

utrolig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...